gaskabel versleten ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
b@RT
Berichten: 226
Lid geworden op: 01 okt 2004, 20:23
Locatie: Zuid-Westvlaanderen
Contacteer:

gaskabel versleten ?

Bericht door b@RT »

Hallo,

Op mijn 1150RT stel ik vast dat mijn gashendel niet soepel draait en soms niet vanzelf terugkeert. Van andere BMS's gaat dit precies soepeler. Zou het kunnen aan de kabel liggen ? Is er gevaar dat ie breekt ?
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
@R100R
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 okt 2004, 10:54
Locatie: parkstad (nl)

Re: gaskabel versleten ?

Bericht door @R100R »

b@RT schreef:Hallo,

Op mijn 1150RT stel ik vast dat mijn gashendel niet soepel draait en soms niet vanzelf terugkeert. Van andere BMS's gaat dit precies soepeler. Zou het kunnen aan de kabel liggen ? Is er gevaar dat ie breekt ?

heb je handvatverwarming :!:

het rubber wil wel eens uitzetten "kruipen" (ter hoogte van je duim) aan je rechterhand dus :wink: .
dit is het geval bij mijn r100r :!: weet niet of r1100r er ook last van heeft
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

maak 't eindgewicht eens los op de kop van je handvat en dan weet je 't onmiddelijk, de verdeeldoos va nde gaskabels wordt bij vrijwel alle boxers serieus verwaarloosd, als je die eens demonteerd trek je grooooote ogen, silicone olie doen daar wonderen, bij jou is 't waarschijnlijk uitzetting van 't handvat...
chiepe
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 sep 2023, 16:19
Woonplaats: Roeselare

Bericht door chiepe »

Jup
WD40 en klaar is Jan...
Amicaal
Chiepe
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Yes yes,
WD 40 of CRC en alles loopt weer gesmeerd... een beetje vet is geen verlet... amen... :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
gsluc witte adv.
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2004, 23:47
Locatie: BRASSCHAAT

Bericht door gsluc witte adv. »

Hallo
Om de hoeveel kilometers moet de gaskabel vervangen worden.
Ik dacht om de 30.000 km, volgens onderhoudsboek
Doet iemand dat of is dit geld verspilling. Ik kan me niet herinneren dat een dealer ooit een gaskabel bij een van mijn tuffers heeft vervangen.

groetjes Lucgs
REGIONALE CLUBAVOND ANTWERPEN
IEDERE TWEEDE VRIJDAG VAN DE MAAND
Taverne Den Haas
August van de Wielelei, 224,
Deurne Antwerpen (Macro)
GPS: N51 13.201 E4 29.012
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

de kabel zelf bestaat uit drie delen (apart verkrijgbaar) 't is niet onzinnig de twee - van lengte verschillende !! - kleine kabeltjes die van de verdeeldoos naar de gasklephuizen eens te controleren na pakweg 60000km ofzo, probleem is dat die slijten net in de mantel en dat je dat niet ziet zonder ze te demonteren... tegelijkertijd kan je de verdeeldoos keurig doorsmeren, vooral de veer van de handgas heeft nogal eens last van smurrie ...

Afbeelding

1-de verdeeldoos
2-handgas (choke) kabel
3-gaskabel (rechterhandvat)
4-de kabeltjes van de gasklephuizen

let wel na demontage moet er opnieuw gesynchroniseerd worden
b@RT
Berichten: 226
Lid geworden op: 01 okt 2004, 20:23
Locatie: Zuid-Westvlaanderen
Contacteer:

Bericht door b@RT »

Hoe kan ik vaststellen of het enkel aan het handvat zou liggen ? Mijn grootste zorg is momenteel of die kabels snel breken ? Ik vertrek voor 3 dagen richting Vogezen en heb eigenlijk geen tijd meer om naar de dealer te gaan of om zelf mijn moto nog open te smijten.... enne hartelijk dank voor alle technische uitleg ! Een mens leert nog iets bij op dit forum.

Greets

b@RT
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

zoals ik reeds zei, eindgewicht(3 op de foto) op 't stuur losmaken (inbusbout) nr 4 op de foto Afbeelding

en dan eens draaien met je handvat, soms is gewoon een scheut silicone olie al voldoende, soms moet je 't eindgewicht ietsje van je handvat af monteren dmv een klein rondelleke...
begin met het simpelste...een beetje smeren :wink:
Plaats reactie