K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door JH. »

Hoi K-fanaten.


Op m'n K100 ('84) blijft op de display het lampje voor de 'batterij' branden bij uitgeschakeld contact.

Natuurlijk na twee dagen een platte batterij...

Heb er nu een nieuwe batterij ingestoken en het euvel blijft.... Lampje blijft branden dus... met als gevolg dat tegen maandag m'n batterij weer plat zal staan.

Waar moet ik gaan zoeken om dit op te lossen? Wat is het probleem?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door jerre »

Dat lampke brandt normaal bij aanleggen contact. Als je start, zal het normaal uitgaan, wat dan teken is dat de alternator stroom levert om oa de batterij op te laden. Dus dat lampje krijgt zijn signaal van de alternator. (denk een dun blauw draadje, aangesloten op de achterkant van de alternator)

dat lampje in het dashboard heeft een vermogen van 3 of 5 Watt. Mij lijkt het raar dat zo'n klein lampje op 2 dagen een volledige batterij kan leegtrekken. Dus moet er nog ergens anders een lekstroom zitten.

Ik heb er op afstand zelf geen idee van wat de oorzaak zou kunnen zijn, zou zelf voor de motor moeten zitten om één en ander uit te vlooien. En heb hier ook mijnen handboek niet bij de hand met de schema's in.

Ik zou anders al de batterij loskoppelen, zodat ze niet weer leeg loopt.

En zijn er nog fenomenen die volgens u niet normaal lijken, of is't enkel dat lampje?
K100 RS 16v
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door jerre »

ondertussen ergens een schema gevonden...
Het lampje krijgt rechtstreeks signaal van de alternator. dus bij contact aan brandt het lampje, vanaf de alternator genoeg spanning levert (rond de 800 tpm) gaat het lampje uit.

Mijn idee, probeer al eens te meten of je alternator nog oplaadt. Met voltmeter over de batterij meten, en eens aan de gas draaien. Als de spanning stijgt, ok. Kunt ge ook aan uw koplamp zien, die moet iets feller beginnen branden.
Gaat het lampje uit na het starten van de motor?

Dan zou ik eens die blauwe draad volgen, misschien is die ergens doorgeschuurd op een andere draad met een constante plus?

De teller zou ik pas als laatste open gooien. Zeg niet dat daar geen fouten in komen, maar is minder waarschijnlijk.

Alle contacten die je losmaakt, ook eens reinigen met Contact Cleaner.

Misschien ook eens kijken naar contactslot, raar dat lampje blijft branden als contact uitstaat. (tenzij hij ergens contact maakt met een plus)
K100 RS 16v
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door Iron Gonzo »

contactslot dat wat versleten is en doorgeeft?
een contact cleaner gebruiken.

hier heb ik dit probleem niet gekend.
jij blijkbaar ook niet toen je er mee gaan toeren bent.

mischien heeft John nog 1tje in reserve om eens te proberen :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door JH. »

contactslot 'kan' een oorzaak zijn, want doet nogal moeilijk om te verdraaien in de verschillende standen... zal dus m'n eerste checkpoint worden.

Batterij is al losgekoppeld van de eerste seconde

Vlooi verder uit... alvast bedankt voor de info!

Probleem reeds een tweetal weken terug opgemerkt, doch nu pas tijd wegens opleiding (Iron G... cfr: pm dd 11/05 :wink: )
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door JH. »

Nu... terzijde van het voorgaande...


Zonet test gedaan met voltmeter en bij gas geven gaat het cijfer op de voltmeter de hoogte in...

... tot daar dus alternator OK.



Lampje gaat uit zodra het contact op ON staat... klaar om de startknop in te drukken dus.

... dan toch het contactslot eens bewerken zeker?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door jerre »

mmm normaal moet het omgekeerd zijn, lampje gaat aan als je contact op ON zet, en gaat pas uit na het starten...
als het onderweg begint te branden, is dat een signaal dat er iets fout is met de alternator. Je kan dan wel nog verder rijden, tot de batterij leeg is...
contactslot, of ergens massaprobleem, of draadbreuk...
K100 RS 16v
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door CeesBmw »

Als gonzo ingeklopt heeft, contactslot of de kabelboom die er aanzit. Kan ook wat vervuiling zitten op de gesoldeerde kontacten tussen kabelboom en slot.
kan ook een aardingsprobleem zijn van het dashboard, dat de massa verbinding rot is en dat de klok (die krijgt continu spanning) massa maakt via dat lampje.
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door JH. »

Wanneer ik de batterij massa loskoppel (nb: is nu steeds losgekoppeld) en meet met multimeter rood via de + van de batterij en zwart via het kader (als massa) dan meet ik 0.01 Volt...

Te verwaarlozen dus als 'verlies'?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door CeesBmw »

0,01 volt Hmmm doe mij ook zo'n motor hoe kun je in hemelsnaam spanning meten met de batterij los.
Zit er ergens een grote condensator of zo voor een al-arm...

Ik zou even de connector aan de onderzijde van je tellerhuis controleren en je contactslot.
Een ohm meter zal niet al te veel aangeven, zeker omdat er dan niet zoveel stroom loopt.
De meeste multi meters kunnen geen kleine R meten. En klein is dan onder de 1 ohm.
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door CeesBmw »

O ja staat ie wel op DC.. bij een AC spanningsmeting maakt de integrator vaak een geringe fout als je geen spanning of een dc spanning aanlegt.
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door JH. »

CeesBmw schreef:0,01 volt Hmmm doe mij ook zo'n motor hoe kun je in hemelsnaam spanning meten met de batterij los.

... is toch logisch!

Met de plus aangekoppeld en de min los... en de rode pen van de voltmeter op de plus van de batterij en de zwarte pen tegen het motorframe... Meet je toch een spanning wanneer er ergens een verlies zit.

Met andere woorden... De normale verbruikers kunnen niet weg met hun stroom, omdat de - niet aangesloten is aan de batterij...

De verliesposten (hiermee bedoel ik een kabelbreukje die tegen het kader schuurt....) daarentegen kunnen gewoon hun gang blijven gaan en zullen hun stroom dat ze krijgen terug kwijtspelen via het kader... Daar waar ze dus verlies geven door een geschuurde kabel.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door CeesBmw »

Als je de massa loskoppelt van de accu. Dan kun je onmogelijk spanning meten. Er is geen stroom kring.
Dus kun je geen spanning meten die een relatie heeft met je accu cq het boord net omdat er geen voeding opstaat tenzij er ergens anders nog een spannings of stroombron is.
Gelet op het feit dat we het over gelijkspanning hebben zal er ook geen capacitieve noch inductieve koppeling zijn die e.e.a. zou kunnen verklaren.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door John »

Jurgen, dat zijn geen gevangenen die nog ergens een gaatje hebben gezien om te ontsnappen zulle :lol:
Geen massa is geen massa.
En als je graag test met een contactslot...ik heb er nog wel eentje liggen :wink:
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door JH. »

Thanks John!

We spreken zeker eens af...

... maar zal niet in de eerste veertien dagen zijn... tenzij donderdagnamiddag je past?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door John »

Geef op tijd een belleke en dat komt wel snor! 0497 873 980
Willy

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door Willy »

Om te beletten dat het laadstroomindicatielampje (van zo'n woord hebben zelfs de Duitsers niet terug :razz: ) bij uitgeschakeld contact zou branden door "het vinden van massa" via de
alternator staat er een sperdiode in serie met het lampje. Die diode zit vaak in de
spanningsregelaar. Is die sperdiode stuk (ttz als ze "doorgeslegen" is) dan zal het lampje, dat
aan een kant aan de plus van de accu aangesloten is, stroom kunnen voeren via de alternator
naar de massa, gaan branden, en de accu doen leeglopen.
De spanningsregelaar zou dus de dader kunnen zijn.
Willy
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door JH. »

Geweldige tips hier jonges.... Erg bedankt!!!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door jerre »

de theorie van de doorgeslagen diode zou ook wel kunnen, wist niet dat daar ergens een diode inzat.
De spanningsregelaar zit op de achterkant van de alternator, kan je normaal loshalen zonder de alternator te verwijderen. Zit vast met 2 boutjes/vijsjes, achter een wit (?) dekseltje dacht ik.

edit: zie net in m'n boek dat er niet echt veel uitleg instaat over die spanningsregelaar, meer bepaald over die diode in de regelaar. Ik weet niet of het dan de moeite is om de regelaar eens los te maken. Als je het ziet zitten, kan je altijd eens proberen, en dat die diode (als die op die regelaar zit) eens proberen uit te meten.
K100 RS 16v
Willy

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door Willy »

Ik ben wel niet zeker of het bij uw motor ook zo in mekaar zit (sperdiode bedoel ik), een
aantal laadsystemen werk(t)en daarmee. Andere mogelijkheden zijn er ook, zie bijvoorbeeld dit schema:
http://www.buchanan1.net/charge.shtml
Als de diode met stippellijn getekend zou doorslaan kan er bij geopend contact toch stroom
vloeien van de plus van de accu, door de kepotte diode, door de wikkelingen en via de
lamp naar de rst van de motorfiets waar allicht wel massa te vinden zal zijn. Gevolg: de lamp brandt.
Er zijn in dit schema trouwens nog wel "mogelijkheden" met één kapotte diode.
Bij een moderne altornator waarbij de spanningsregelaar in de alternator zit denk ik niet dat
er nog veel te doen valt buiten verbangen en testen. De diodes die deel uitmaken van het
"diode pack" kunnen meestal wel doorgemeten worden.
Willy
Ca4Ya
Berichten: 240
Lid geworden op: 09 mar 2005, 16:42
Woonplaats: Wetteren

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door Ca4Ya »

is uw achterlicht of remlicht niet kapot ?
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door JH. »

Heb vanmiddag gezien dat m'n voorlicht niet brandt...

... kan dat een oorzaak zijn??
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door jerre »

'k denk niet dat een kapot lampke uit uw koplamp iets te maken kan hebben met dat laadstroomlampje.

Als uw lampke niet kapot is, maar toch niet brandt, dan zou er wel een verband kunnen zijn. Kijkt eens of uw groot licht wel nog werkt, zou al heel toevallig moeten zijn indien die 2 gloeidraadjes alletwee kapot zijn. Wilt ge echt zekerheid, demonteer dan het kopkuipje en haal de lamp der uit. Maar dan weet ge wel al dat het lampje ok is, maar geen spanning krijgt.

brandt achterlicht wel als licht ingeschakeld is en contact aan is? Trouwens, als remlicht of achterlicht defect is, gaat die rode lamp met die driehoek branden, om aan te geven dat er een lampje defect is.
K100 RS 16v
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door JH. »

Had jullie graag uitsluitsel gegeven op jullie antwoorden... maar moet er de hele week weer vandoor voor cursus...ver van huis.

Hou het topic toch maar in de gaten over een week... Bij de minste tijd zoek ik verder met jullie tips!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?

Bericht door JH. »

Vanavond nog wat verder kunnen klunsen...

Geen lampen te vervangen... Doen allemaal hun job zoals het moet.

Nog steeds dat lampje batterij die moeilijk doet dus.

Indien dit weekend tijd ga ik op zoek naar de diode bij/in de regelaar.


To be continued
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Plaats reactie