Kromme remschijfwieldingens GSA
Moderator: GVN
Kromme remschijfwieldingens GSA
Mijn GSA 10/2007 (net zoals nog een paar andere hier op het forum) had last van schokkend remmen.
Na vervanging van de voorste remschijven (+ nieuwe bevestigingsmethode BMW) en het achterwiel, inclusief remklauw -blokken, -schijf en achterband (deze laatste was door het kromme achterwiel op korte tijd stevig vierkant gelopen) is het schokkend remmen verdwenen. Alles werd door de dealer netjes op garantie vervangen zoals het hoort, bravo !
Ik stel echter vast dat na een ritje van 50 KM de nieuwe achterremklauw en remschijf terug kokend warm worden. Tevens is er bij manueel ronddraaien van het wiel terug een punt waar het wiel licht hapert.
Kan het nu zijn dat één van die nieuwe onderdelen krom zijn of moet volgens jullie de oorzaak verder gezocht worden ? Kromme pont, paralever of weet ik veel ?
Deze vraag krijgt de dealer straks ook op zijn boterham maar beter gewapend ten strijde trekken ...
Alvast bedankt voor jullie reacties,
LudwiGSA
Na vervanging van de voorste remschijven (+ nieuwe bevestigingsmethode BMW) en het achterwiel, inclusief remklauw -blokken, -schijf en achterband (deze laatste was door het kromme achterwiel op korte tijd stevig vierkant gelopen) is het schokkend remmen verdwenen. Alles werd door de dealer netjes op garantie vervangen zoals het hoort, bravo !
Ik stel echter vast dat na een ritje van 50 KM de nieuwe achterremklauw en remschijf terug kokend warm worden. Tevens is er bij manueel ronddraaien van het wiel terug een punt waar het wiel licht hapert.
Kan het nu zijn dat één van die nieuwe onderdelen krom zijn of moet volgens jullie de oorzaak verder gezocht worden ? Kromme pont, paralever of weet ik veel ?
Deze vraag krijgt de dealer straks ook op zijn boterham maar beter gewapend ten strijde trekken ...
LudwiGSA
-
tweecilinderke
Re: Kromme remschijfwieldingens GSA
Ik krijg meer en meer de indruk dat bmw problemen heeft met het integraal remsysteem (indien al dan niet gemonteerd op uwe bike).
Die slijtage van die schijven enz. is toch niet normaal.
Nooit gehoord bij een jap.
Ben benieuwd wat uwe dealer zal zeggen .
Laat u niet doen he ,anders bornem inlassen
Die slijtage van die schijven enz. is toch niet normaal.
Nooit gehoord bij een jap.
Ben benieuwd wat uwe dealer zal zeggen .
Laat u niet doen he ,anders bornem inlassen
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Heb bij een fabrieks nieuwe 07' GSA een slingerend achterwiel aangetroffen. Na onderzoek bleek (vooral op UKGSér) dit ook een probleem voor deze serie te zijn. Zet je motor op de bok, en in zijn 1e versnelling laten lopen (voorzichtig). Dan zie je vanzelf of het wiel slingert. Aangezien de achterschijf aan het wiel zit, slingert deze een weinig mee, met aanlopen als gevolg.LudwiGSA schreef:Mijn GSA 10/2007 (net zoals nog een paar andere hier op het forum)Kan het nu zijn dat één van die nieuwe onderdelen krom zijn of moet volgens jullie de oorzaak verder gezocht worden ? Kromme pont, paralever of weet ik veel ?
LudwiGSA
Oplossing bleek een nieuw achterwiel te zijn, tevens nieuwe flens (deze laatste was de hoofdverdachte!).
Onder garantie verangen, daarna geen probleem meer, en het achterwiel loopt weer mooi vrij.
Effe updaten ...
Voor er wat dan ook nog vervangen wordt gaan ze er BMW Bornem bijhalen. Er is namelijk twijfel of het de "flens" of eventueel de pont zelf is en dat schijnt aardig in de kosten te lopen.
Wordt dus vervolgd ...
Voor er wat dan ook nog vervangen wordt gaan ze er BMW Bornem bijhalen. Er is namelijk twijfel of het de "flens" of eventueel de pont zelf is en dat schijnt aardig in de kosten te lopen.
Wordt dus vervolgd ...
Lijkt wel of ze het wiel er niet goed opgezet hebben
Ik zag de Ronnie uit Oostham met zo'n momentsleutel sleuren en kruislings vastzetten.
Heb er totaal geen last van ondanks de niewe achterbant en achter-remblokken, waren bijna op.
Dus ergens wordt er iets niet goed gedaan, vermoedelijk de momentsleutel..
mvg
Ik zag de Ronnie uit Oostham met zo'n momentsleutel sleuren en kruislings vastzetten.
Heb er totaal geen last van ondanks de niewe achterbant en achter-remblokken, waren bijna op.
mvg
MG Breva 850
-
p.raaymakers1
Hoe bedoel u???????? Heeft Ronnie het volgens jou nu goed of niet goed gedaan?Wiedewa schreef:Lijkt wel of ze het wiel er niet goed opgezet hebben![]()
mvg
Is jou wiel nu wel of niet krom?
Nou Ronnie heeft het perfect gedaan
Maar het zou kunnen, dus mogelijk dat het in de garage niet is gedaan.
Zit er dan ook maar iets vuil tussen is het leed al geschied.
Dit natuurlijk omdat de aanhaalbouten erg kort op elkaar zitten.
Bij 'n auto is dat ongeveer 15cm dat de bouten uit elkaar staan.
Bij de BMW-motor is het ongeveer maar 6cm, terwijl het wiel groter is.
Indien er dus door verkeerd aanhaalkoppel het achterwiel wordt gemonteerd.
Zou er door het zachte aluminium, het wiel verkeerd opgezet kunnen worden.
Let wel er worden stalen bouten in een stalen behuizing gedraaid, en dat met 'n aluminium naaf.
mvg
Maar het zou kunnen, dus mogelijk dat het in de garage niet is gedaan.
Zit er dan ook maar iets vuil tussen is het leed al geschied.
Dit natuurlijk omdat de aanhaalbouten erg kort op elkaar zitten.
Bij 'n auto is dat ongeveer 15cm dat de bouten uit elkaar staan.
Bij de BMW-motor is het ongeveer maar 6cm, terwijl het wiel groter is.
Indien er dus door verkeerd aanhaalkoppel het achterwiel wordt gemonteerd.
Zou er door het zachte aluminium, het wiel verkeerd opgezet kunnen worden.
Let wel er worden stalen bouten in een stalen behuizing gedraaid, en dat met 'n aluminium naaf.
mvg
MG Breva 850
-
Dirk Pauwels
Amai, spreken we hier over een GSA? OF over een ultra delicaat race machientje van italiaanse makelij? Mannekes als je bij een GS/A het achterwiel of de flens beschadigd bij het monteren moet je wel een groot kieken zijn of toch tenminste tot de "uil" achtige soort behoren....Ik heb al ettelijke keren op 1100/1150 en 1200 wielen gemonteerd en telkes zonder momentsleutel, het gaat hier niet over een revisie hé zeg...Die flens is zo uitgevoerd dat je het wiel eigenlijk niet kunt verkeerd monteren, als je daar toch in slaagd maar 1 raad, nooit geen gereedschap meer vastnemen.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Idd Dirk,Dirk Pauwels schreef:Amai, spreken we hier over een GSA? OF over een ultra delicaat race machientje van italiaanse makelij? ...
Ik zit dat hier ook te bedenken, ... heeft men nu echt een momentsleutel nodig om dat achterwiel in en uit te bouwen?
Kan toch niet waar zijn zeker!!
Die aluminium komt ook van China zeker?
Of is dat hier allemaal overroepen?
Groetjes Rudy
Hoi,Dirk Pauwels da is gesproken man
Een momentsleutel moet men niet gebruiken voor iets vast te zetten,maar u maakt wel meer kans dat iets stuk maakt ,draad er er
Veel gebruiken een luchthamer voor een wiel vast te zetten,en als je dan is plat rijd krijg je die bouten niet los met het sleuteltje dat er ergens bij is,moet je eral een buis op zetten voor de boel los te krijgen
Met een momentsleutel zet je alles vast op de juiste spanning en heb je minder kans dat je brokken maakt.
grts paul
Een momentsleutel moet men niet gebruiken voor iets vast te zetten,maar u maakt wel meer kans dat iets stuk maakt ,draad er er
Met een momentsleutel zet je alles vast op de juiste spanning en heb je minder kans dat je brokken maakt.
grts paul