haperende 1150 gs twinspark ( opgelost !)

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LucVH

haperende 1150 gs twinspark ( opgelost !)

Bericht door LucVH »

wanneer ik optrek met de motor en hij in de toeren komt tussen (3000 en 5000)dan word ik haperingen gewaar.
de motor stottert zich als het ware naar een hogere snelheid. Het is net alsof hij geen eten krijgt. :cry:

Alhoewel de motor maar 30.000 km heeft gelopen denk ikzelf aan een verzadigd benzinefilter :idea:

Heeft er iemand nog andere ervaringen of een ander idee :?: :?:
Laatst gewijzigd door LucVH op 05 aug 2008, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
Jo De Paepe

Re: haperende 1150 gs twinspark

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

bekend fenomeen , beginnen met filters te vervangen , kleppen regelen en synchro.
Is het plots begonnen of heb je dat al de hele tijd?
TPS (gasklepsensor)kan eventueel een tik gehad hebben en ontregeld zijn.
LucVH

Bericht door LucVH »

Heeft juist een onderhoud gehad met kleppen stellen en synchro dus dat zou in orde moeten zijn.
TPS verschoven dat zou natuurlijk kunnen want ik ben der onlangs eens mee gevallen, hoe zet je zo een ding dan terug goed :?:

heb toch al een tijdje het gevoel dat de motor niet goed aanpakt, hij reageert niet goed op het gas :-|
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
Jo De Paepe

TPS zit op het linker gasklephuis ,zwart kastje geborgd met 2 boutjes die verzegeld zijn.
onderaan zit een stekker met 4 draden .
schuif de rubberen bescherming op het contact achteruit en de meest rechtse draad Rood Wit is diegene die je nodig hebt.
steek een paperclip bij in het contact zodanig dat je een goed geleidend meetpunt hebt.
zet het contactslot aan maar laat de motor niet draaien
Nu moet je tussen de massa en de rood witte draad tusen de 370 en 395 mVolt meten
wanneer je nu de gashendel opendraaid zie je de spanning oplopen tot ca 4.5 VOLT
staat de spanning te laag bijongeopende gashendel : draai de 2 geborgde boutjes zachtjes los en verschuif de tps heel voorzichtig totdat de juiste waarde bereikt is.
boutjes terug goed vastzetten en eventueel borgen
in de zekering kast de 5de zekering van links uitnemen en na een minuutje terug plaatsen , dan het gashendel 3 keer van dicht naar vol.open draaien.

Bedenk hierbij dat je de ralenti zal moeten herregelen en eventueel de motor terug synchroniseren.
Al bij al meten is weten.en meten alleen kan nooit kwaad
toch heb ik nog een bedenking bij het feit dat je motor van onderhoud bij de dealer komt .
TPS is uit te lezen aan de computer dus dat moet ze op gevallen zijn :roll:
mijn idee is dat de kleppen te strak staan , >>>>opletten vor verbrande kleppen.
ed@r1150r
Contacteer:

Bericht door ed@r1150r »

zou het ook één stukke bobine kunnen zijn? Bij mij vonkte één van de twee bougies per cilinder niet. Hij liep wel, maar trok niet echt lekker. Dealer moest even zoeken wat het nou precies was, want het blok liept wel gewoon.
grrrrrr, @gar
R1150R Rockster-ABS 2005 black'n'lime PPblue
LucVH

Bericht door LucVH »

@ jo

de motor is niet in onderhoud bij de dealer, ik doe het zelf.

Ga dat TPS gedoe eens uitmeten en voor alle zekerheid de klepspeling eens nakijken want nu begin ik aan mezelf te twijfelen :oops:

Bedankt voor de reactie

Ik zoek verder
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
dxamet

Bericht door dxamet »

ed@r1150r schreef:zou het ook één stukke bobine kunnen zijn?
Hey Luc,

Dit heb ik ook gehad op 30000km, twinspark, een van de bobijnen van de "hoofdbougies" die af en toe "doorslaat".
symptomen:
-draait onrustig op ralenti
-trekt haperend op
-veel backfire in uitlaat
-toch geen kleurverschil te zien aan de bougies!
succes!
Dirk
:salut:dxamet
LucVH

Bericht door LucVH »

:@: Dirk, wat de symptomen betreft alleen het haperend optrekken ( zo rond de 4500 toeren) en de backfire in de uitlaat zijn van toepassing. De relanti is perfect ( precies een naaimachien) en de bougies ogen goed, de onderste een beetje zwarter dan de bovenste maar dat is mijn gedacht normaal.
Bestaat er een systeem om de bobijnen uit te testen :?:

Stand tot nu toe:

Kleppen nagekeken :arrow: OK
TPS uitgemeten :arrow: OK
Benzinefilter vervangen :cry:
Geprobeerd met nieuwe bougies :cry:
Nogmaals Synchro :cry:
Motronic gereset :cry:
Zekering benzinepomp vervangen :cry:

Als er iemand nog sugesties heeft, laat maar komen want hij draait nog niet goed.
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
Jo De Paepe

Dirk, wat de symptomen betreft alleen het haperend optrekken ( zo rond de 4500 toeren) en de backfire in de uitlaat zijn van toepassing.
Luc ,ik sukkel met dezelfde symptonen.
jouw checklist heb ik ook al afgewerkt.
Ik heb nog 3 verdachten :
-benzinepomp onvoldoende debiet of aanzuigfilter die verzadigd is (onderkant pomp)
-snelkoppelingen die onvodoende debiet hebben (alhoewel dat niet plots komt)
-ontsteking > bobines of hall gever die niet juist staat of aan stuk aan het gaan is
dxamet

Bericht door dxamet »

Luc,
De symptomen waren ook heel miniem, ik heb er nog ongeveer 4000km mee rondgereden, eerst ook alle andere dingen nagezien.
Iemand die mijn motor niet gewend was zou het misschien zelfs niet gemerkt hebben, op ralenti was het af en toe eens een "missfire" en bij hevig optrekken was het lichtjes haperen maar ik stoorde er mij wel aan.
Na monteren van nieuwe bougies was het eventjes weg maar kwam snel weer terug.
Dan begon ik de bobijnen te verdenken, deze zijn tevens de bougiekappen en zijn heel gemakkelijk te vervangen (ficheke los en klaar). Ik heb ze niet getest maar gewoon vervangen door nieuw en de problemen waren opgelost, inclusief het backfire.
In de toekomst zal ik mijn bougies vervangen na 20000km ipv 40000km zoals aangegeven in onderhoudsboekje, bougies kosten nu ook de wereld niet, maar een slechte bougie kan wel een (moderne)bobijn om zeep helpen.
succes!
Dirk
mvtk@outlook.com

Bericht door mvtk@outlook.com »

Is er al meer bekend? Mijn R1100R 1997 heeft sinds 2 weken soortgelijk probleem Tot 4000 rpm lekker vlot doorlopen daarboven kom ik niet. Dus met een gangetje van max 110 km/uur rij ik heen en weer.

Gecontroleerd:
Boegies OK
Luchtfilter OK
Computer foutcode uitgelezen alles OK code 4444
De TPS gecontroleerd en wat mij opviel is dat de spanning op pin 1 van 0,380 volt tot circa 4,5 volt oploopt en dat dan de gashandel op circa 40% sta wat ook gelijk ongeveer die 4000 rpm is. Bij mijn buurman, die een R1150RT heeft gemeten en daar dezelfde waarde dus dit lijkt te kloppen.
Kleppen circa 3 mnd geleden gesteld gesteld.

Nu vakantie wat ik in de vakantie gaat controleren:
Kleppen
Syncronisatie
Benzine filter
Benzine pomp

Als dit alles niet helpt dan moet ik me maar eens verdiepen in de halgevers - bobine. Het lijkt me dat dit alleen maar de checken is door er een andere in te zetten.

Is er iemand onder jullie met een idee of een tip waar ik me op kan focussen.
LucVH

Bericht door LucVH »

Vandaag testrit gedaan met een andere bougiekop / bobijn en hij liep terug als een zonnetje :grin:

nu nog even een nieuwe bestellen, monteren en opgelost.

Bedankt aan hen die met mij meedachten :!:
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
dxamet

Re: haperende 1150 gs twinspark ( opgelost !)

Bericht door dxamet »

@ your service,
en misschien mag dit een tip zijn voor al die 1150's die rondbollen met knallende uitlaten...
mvtk@outlook.com

Re: haperende 1150 gs twinspark ( opgelost !)

Bericht door mvtk@outlook.com »

Ook bij mij wou mijn R1100R uit 1997 niet boven de 4000 rpm komen (zie hierboven)
Omdat ik een probleem in de brandstof circuit verwachte heb ik de tank eraf gehaald en de plaat met daarop de benzine pomp en filter uit de tank genomen. Er lekte wat benzine uit omdat de pomp en filter vol benzine zat dus ik dacht laat ik dat er maar even uitblazen en dat was een gouden greep want tijdens het leegblazen zag ik dat er uit de slang tussen de pomp en de filter een gaatje zat waardoor er benzine uitliep. Hierdoor kon de pomp niet genoeg druk opbouwen met bovengenoemd probleem als gevolg. Omdat de benzine gelijk in de tank spoot zag ik dat niet eerder. Gelijk maar alle slangen vervangen omdat het hier en daar poreus uitzag.

Afbeelding
De lekke slang tijdens het leeg blazen wat een toeval.

Afbeelding
Nieuwe slang plus slangklemmen gehaald bij plaatselijke garage
Ook de slangen buiten de tank worden gelijk vervangen.

Afbeelding
De plaat met nieuwe slangen tussen de pomp en de (nieuwe) filter

Motor rijd weer als vanouds en voor een paar tientjes klaar.
Plaats reactie