wemalo schreef:one-one schreef:kurt1973 schreef:Ben ik dan de enige die inderdaad probeert om minder te rijden, vanwege de hoge prijzen?
Kurt
ben er heel zeker van dat je niet de enige ben ...ik rijd ook veel minder dan een paar jaar geleden...
het leven begint schandalig duur te worden
Wij zijn nog verder gegaan. We hebben een andere woning gekocht (van alleenstaand naar halfopen) die een ferm pak energiezuiniger is, minder onderhoud vergt (kosten, ...) omdat de bewoonbare oppervlakte een pak kleiner is dan onze vorige woning, ... Mijn wagen hebben we ook verkocht (ik ga nu met de fiets naar het werk). Andere (kleine) maatregelen: na een proefmaand schakelen we met de wagen nu op aan 2000 opm (verbruikt maar liefst 1 liter / 100 km minder dan voorheen, nu zitten we aan een verbruik van 4,5 liter/100 km), verwarming staat zo lang niet meer aan en een paar graden lager in de winter, kleinere tv (van 42 naar 32 inch --> lager energieverbruik), energiezuinigere koelkast, ... Staat gepland: zonneboiler (zonnepanelen zijn in ons geval niet rendabel).
Absurd? Wat ons betreft niet want we voelen ons een stuk beter, gelukkiger, gezonder. We hebben vooral meer tijd voor elkaar, voor de kinderen.
Als dat uw manier van doen en leven is ben ik super blij voor u, laat dat vooral duidelijk zijn, maar hoe rijm je energiebesparing nu in godsnaam met meer tijd voor elkaar, voor de kinderen??
Maar ik ga vooral niet vergeten te leven hoor!! En dat moet zeker geen geld door ramen en deuren weg te smijten zijn, zeker niet.
Vergeet niet dat spullen die gemaakt worden om minder te verbruiken, meestal ook duurder zijn dan andere toestellen.
Nooit tevoren zijn er zoveel vliegvakantie's geboekt dan dit jaar, alsof dat dan goedkoop is.
Als het brood iets duurder wordt dan gaat precies de wereld vergaan en gaan er veel zelf beginnen bakken. Er zal dan wel bespaard worden hoor!! Maar of men daar nu elk jaar van op reis kan gaan, dat betwijfel ik sterk. Nadien komt men dan tot de vaststelling dat men hierdoor weer minder tijd heeft en zal er weer gewoon gekocht worden.
Dat alles op korte tijd duurder geworden is, daar moet je mij niet van overtuigen hoor, ik zit er dagelijks in. Maar net zoals het altijd al is geweest, zal ook dit verschil zich wegwerken.
Men kan ook perfect gelukkig zijn in een legertent op een braakliggend stuk grond, verwarmen en koken op gas en als het donker wordt steek je een kaars aan of ga je slapen.