F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Moderator: GVN
F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Bij een BMW-garagist langsgeweest.
Ik ben/was overtuigd om een F800st te kopen.
Hij raad mij dit echter af. Hij vindt dat de F800st op termijn niet bevredigend zal zijn. Zijn er F800 gebruikers die reeds een langere termijn hiermee rijden en wat zijn jullie bevindingen ?
Hij zegt ook dat het onderhoud zeer duur is omdat alles zo compact is en verstopt zit. Klopt dit ? Wat betalen jullie voor een onderhoud ?
Het vervangen van de remvloeistof bij een ABS zou ook zeer duur zijn. Heeft iemand dit reeds ondervonden ?
Thanks
Ik ben/was overtuigd om een F800st te kopen.
Hij raad mij dit echter af. Hij vindt dat de F800st op termijn niet bevredigend zal zijn. Zijn er F800 gebruikers die reeds een langere termijn hiermee rijden en wat zijn jullie bevindingen ?
Hij zegt ook dat het onderhoud zeer duur is omdat alles zo compact is en verstopt zit. Klopt dit ? Wat betalen jullie voor een onderhoud ?
Het vervangen van de remvloeistof bij een ABS zou ook zeer duur zijn. Heeft iemand dit reeds ondervonden ?
Thanks
Yamaha TDM900 - BMW F800ST ?
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
hij is niet bij een officiele dealer langs geweest
wel bij een opkoper van BMW motoren in Duitsland.
wel bij een opkoper van BMW motoren in Duitsland.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
moest ik over 't nodige geld beschikken, en een nieuwe BMW (moeten) kopen, zou het wellicht ook een F 800 zijn. Subjectief gezien, lijkt mij dat een héél tof machien. Enkel jammer van die minikoffertjes
groot onderhoud kan misschien wel duurder zijn, 't is nu eenmaal geen boxer, waar je opzij aan de kleppen kan en zo.
Maar ik denk dat zo'n F800 mij persoonlijk toch wel een tijdje zou kunnen boeien!
groot onderhoud kan misschien wel duurder zijn, 't is nu eenmaal geen boxer, waar je opzij aan de kleppen kan en zo.
Maar ik denk dat zo'n F800 mij persoonlijk toch wel een tijdje zou kunnen boeien!
K100 RS 16v
Ben geen F800 specialist, maar iemand die BMW's verkoopt en ABS afraadt, is toch een beetje bizar imho . Los van het veiligheidsaspect, vergemakkelijkt ABS ook het verkopen van je machine op de tweedehandsmarkt.... (misschien is dat precies waar het in dit verhaal om gaat?)
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Hoi Gustos;
Ik heb sinds maart een F800 ST en heb er tot op heden 15.000 km mee gedaan. Deze motorfiets voldoet me helemaal en heb nog geen behoefte om iets anders aan te schaffen. Qua vermogen is hij een "beetje" benadeeld t.o.v van de grotere modellen van BMW maar qua wendbaarheid is ie top.
Het hangt er gewoon vanaf wat je zelf wilt., als eerste op een bocht afstevenen en iedereen achterlaten dan kies je beter iets anders, wil je een zalige stuurfiets die niet te zwaar is qua gewicht dan ben je aan het goede adres.
I.v.m het onderhoud : de motorfiets moet om de 10.000 binnen (kostprijs 80 Euro) voor een wissel en op 40.000 moet de riem vervangen worden.
meer informatie kan je terug vinden op het F800 forum
http://f800forum.forumup.nl/about22-f800forum.html
Succes met je beslissing.
Ik heb sinds maart een F800 ST en heb er tot op heden 15.000 km mee gedaan. Deze motorfiets voldoet me helemaal en heb nog geen behoefte om iets anders aan te schaffen. Qua vermogen is hij een "beetje" benadeeld t.o.v van de grotere modellen van BMW maar qua wendbaarheid is ie top.
Het hangt er gewoon vanaf wat je zelf wilt., als eerste op een bocht afstevenen en iedereen achterlaten dan kies je beter iets anders, wil je een zalige stuurfiets die niet te zwaar is qua gewicht dan ben je aan het goede adres.
I.v.m het onderhoud : de motorfiets moet om de 10.000 binnen (kostprijs 80 Euro) voor een wissel en op 40.000 moet de riem vervangen worden.
meer informatie kan je terug vinden op het F800 forum
http://f800forum.forumup.nl/about22-f800forum.html
Succes met je beslissing.
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
ik heb er met gereden op de opendeur 54 km ik vind dat een zeer bewegelijk iets en veel minder last van de wind tegen een snelheid van 130km dan mijne gs de kostprijs in onderhoud is bij ieder type van moto het zelfde
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Wa is dat voor ne pannekoek Duur in ondehoud
Laat u niet wijs maken, da spel rijd goed en ik werk er graag aan.In het begin wat kinderziekte's gehad.
En dat is bij ieder merk,maar ze worden opgelost.
Kleppen regelen ....zelden of niet,voor de rest oliefilter en olie en ...benzine.....tanken en gaas geven
grts paul
Laat u niet wijs maken, da spel rijd goed en ik werk er graag aan.In het begin wat kinderziekte's gehad.
En dat is bij ieder merk,maar ze worden opgelost.
Kleppen regelen ....zelden of niet,voor de rest oliefilter en olie en ...benzine.....tanken en gaas geven
grts paul
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Geldt dat ook voor de nieuwe F800GS? Deze motor heeft geen onderhoudsvrije riem maar wel een ketting.
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
jep,alleen een ketting moet je smeren,doe je dat niet...zal ze ook niet lang mee gaan.
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Hoe zit het met de spanning van de ketting? Bestaat er iets als een automatische kettingspanner?
Daar moet toch ook rekening mee gehouden worden. Zeker als voordien steeds met een cardan aangedreven motorfiets hebt gereden.
Daar moet toch ook rekening mee gehouden worden. Zeker als voordien steeds met een cardan aangedreven motorfiets hebt gereden.
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Een ketting vraagd nu éénmaal meer onderhoud en ik denk of toch nog niet gezien dat zo auto.kettting spanners bestaan, bij gelijk welk merk.Ketting gelijders daarin tegen wel,maar dan zal de ketting nog altijd de juiste spanning moeten hebben.
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
dit is rare info...
ben wel benieuwd naar 't verbruik, klopt dat van die 5lit/100km?
ben wel benieuwd naar 't verbruik, klopt dat van die 5lit/100km?
Ninja's Machen Keine Witze !
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
In 1½ week gebruik 3x getankt, met de volgende gemiddelden: 1 op 21,75 - 1 op 22,45 - 1 op 23,07. En dan heb ik echt niet rustig gereden.Wingman X schreef:ben wel benieuwd naar 't verbruik, klopt dat van die 5lit/100km?
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
't Is dacht ik bekend dat die F800-en niet veel verbruiken, je blijft makkelijk onder de 5 liter !
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Hoi, ik kom nog is terug op de vraag van Boxer 6,de wigman snapt het niet denk ik
Een automatsche kettingspanner die de ketting van zelf aanspand bestaat niet op tuffers.Men moet een ketting zelf aanspannen naar gelang er sleet op komt.
EEn kettinggelijder zie je meer of zag je meer bij crosmoto's,Yamaha is daar mee begonnen toen ze met de monovering zijn uitgekomen(uitgevonden door een belg die in zolder woonde)Die gelijder was onder de ketting gemonteerd en duwde de ketting omhoog.Stond de ketting te slap ,dee die kettinggelijkder niets meer af en vloog te ketting er nog af.Men moest de ketting nog altijd op de juiste spanning zetten.
Dat dit nu nog bestaat op andere tuffers weet ik niet.
Een automatsche kettingspanner die de ketting van zelf aanspand bestaat niet op tuffers.Men moet een ketting zelf aanspannen naar gelang er sleet op komt.
EEn kettinggelijder zie je meer of zag je meer bij crosmoto's,Yamaha is daar mee begonnen toen ze met de monovering zijn uitgekomen(uitgevonden door een belg die in zolder woonde)Die gelijder was onder de ketting gemonteerd en duwde de ketting omhoog.Stond de ketting te slap ,dee die kettinggelijkder niets meer af en vloog te ketting er nog af.Men moest de ketting nog altijd op de juiste spanning zetten.
Dat dit nu nog bestaat op andere tuffers weet ik niet.
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 29 okt 2005, 18:40
- Locatie: Wilrijk-Antwerpen
- Contacteer:
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Verbruik : Deze prachtmotor drinkt belange geen 5 L.
Koffers : Praktisch want je kan ze vergroten/verkleinen naargelang de inhoud.
Onderhoud: Gewoon (nà 1000 km en nà 10.000 km -> is toch nie slecht).
Doen? : Nà testritje zet je direct je pootje onder dat factuurtje!
Groeten,
Nadine
Koffers : Praktisch want je kan ze vergroten/verkleinen naargelang de inhoud.
Onderhoud: Gewoon (nà 1000 km en nà 10.000 km -> is toch nie slecht).
Doen? : Nà testritje zet je direct je pootje onder dat factuurtje!
Groeten,
Nadine
The mind is like a parachute, it only functions when its open.
Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Onze foto's
Onze films
Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Onze foto's
Onze films
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Hallo iedereen.
Toch even een reactie op het te !!!!!!!!!!!!! dure onderhoud.
Ik heb mijn F800 ST vorig jaar feb gekocht en heb al 17800 km.
Dus niet echt stil gestaan.
Ik moet zeggen kwa verbruik een dikke 10/10.
Gemiddeld 5,2 liter en enkel op autostrade 4,2 liter.
Vraag mij af of een gemiddelde afstand van 350 km a 380 met 14 a 15 literkes veel te veel verbruiken is??????
Ook voor mijn onderhoud kom ik niet boven de 85 € , zoals eerder al vermeld.
Verder is een ondehoudsinterval van 10.000 km ook niet echt veel.
Wel zeggen dat ikzekf hem om de 5000 km binnen breng.Kwestie van een gezonde motor te behouden.Maar of dit nu echt nodig is met de tegenwoordige syntetische olie????
Neen zeker niet.
Mijn eerste banden wissel gebeurde op 21.000 km, ondanks mijn soms raar rijgedrag. Lees ,eens deftig gas geven en plat in de bochten.
Dus laat je niets wijs maken, ok bmw is een merknaam. Maar de onderhoudskosten zijn toch nog binnen de perken.
verder is het een genot om er mee te touren en ja af en toe eens zotte kuren mee uithalen kan ook.
Voor mij een perfecte motor als je het mij vraagt.
Toch even een reactie op het te !!!!!!!!!!!!! dure onderhoud.
Ik heb mijn F800 ST vorig jaar feb gekocht en heb al 17800 km.
Dus niet echt stil gestaan.
Ik moet zeggen kwa verbruik een dikke 10/10.
Gemiddeld 5,2 liter en enkel op autostrade 4,2 liter.
Vraag mij af of een gemiddelde afstand van 350 km a 380 met 14 a 15 literkes veel te veel verbruiken is??????
Ook voor mijn onderhoud kom ik niet boven de 85 € , zoals eerder al vermeld.
Verder is een ondehoudsinterval van 10.000 km ook niet echt veel.
Wel zeggen dat ikzekf hem om de 5000 km binnen breng.Kwestie van een gezonde motor te behouden.Maar of dit nu echt nodig is met de tegenwoordige syntetische olie????
Neen zeker niet.
Mijn eerste banden wissel gebeurde op 21.000 km, ondanks mijn soms raar rijgedrag. Lees ,eens deftig gas geven en plat in de bochten.
Dus laat je niets wijs maken, ok bmw is een merknaam. Maar de onderhoudskosten zijn toch nog binnen de perken.
verder is het een genot om er mee te touren en ja af en toe eens zotte kuren mee uithalen kan ook.
Voor mij een perfecte motor als je het mij vraagt.
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Ge moet daar nie van wakker liggen, ik heb van de 25 jaar zeker dik 15-16 jaar met kettingfietsen gereden (een verloren gelopen Guzzi uitgezonderd) en onderhoud en levensduur viel zeker bij de laatste moto's zeer goe mee. Uiteraard moet de ketting op de juiste spanning staan, zeker niet te strak en uiteraard moet een ketting gesmeerd worden. In principe als je een ketting moet beginnen opspannen is ze eigenlijk al versleten. De moderne moto's kunnen mits een scottoiler gemakkelijk 25-30000km aan. Ik smeerde altijd na een serieus ritje (4-500km) of bij woon-werk 1 keer per week, 2 minuten werk. Ja uiteraard kost een setje (liefs ketting en tandwielen tegelijk vervangen) wel wat eurokes (gemiddeld 150-200...) maar een cardan heeft ook niet het eeuwige leven. Bovendien zijn er tegenwoordig zeer goede sprays op de markt bv dry lube die op basis van teflon een goede niet plakkerige smering geven en dus ook geen smerig achterwiel opleveren. Ne GS 800 met cardan zou (nog ) zwaarder zijn en bovendien duurder en meer aandrijfverlies hebben, dus minder vermogen en hoger verbruik. die aandrijfriemen daar ben ik zo niet voor, niet voor niets hebben ze bij BMW besloten om op de GS800 een ketting te gebruiken....Nem!boxer68 schreef:Hoe zit het met de spanning van de ketting? Bestaat er iets als een automatische kettingspanner?
Daar moet toch ook rekening mee gehouden worden. Zeker als voordien steeds met een cardan aangedreven motorfiets hebt gereden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Hoi,
Nicky II Waar haal je die Syntetische olie op u F 800 Dat schrijft BMW zelf niet voor.Zeker NIET!
Min.olie is aan gewezen voor die mannen.
Nicky II Waar haal je die Syntetische olie op u F 800 Dat schrijft BMW zelf niet voor.Zeker NIET!
Min.olie is aan gewezen voor die mannen.
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Thanks voor de bevestiging van dat verbruik. Zulke dingen hoor ik graag met de immer stijgende prijzen.
Heb die uitleg wel begrepen hoor ivm die riem. Een maat van me rijdt een Buell (en in tegenstelling tot wat wordt beweerd, nog nooit vodden mee gehad).
Daarop zit ook een riem, met spanrol. Zie fotooke.
Heeft iemand die riem reeds moeten vervangen, ik heb gehoord dat die +300€ kost??
Moet toegeven dat de specificaties van de 800 ondanks zijn uiterlijk me wel bekoren. Deftig vermogen, ABS, licht, koffers en zuinigheid. Denkt dat dit op termijn wel een succesverhaal kan worden, de 1200-series worden erg duur. (persoonlijke mening he)
En waar blijven de nieuwe kleurtjes? Kan toch zo moeilijk niet zijn...
=> edit, wil de olie discussie niet opnieuw leven in blazen. Al die full synth is erover. Tenzij je de zondag GP wedstrijden rijdt.
Heb die uitleg wel begrepen hoor ivm die riem. Een maat van me rijdt een Buell (en in tegenstelling tot wat wordt beweerd, nog nooit vodden mee gehad).
Daarop zit ook een riem, met spanrol. Zie fotooke.
Heeft iemand die riem reeds moeten vervangen, ik heb gehoord dat die +300€ kost??
Moet toegeven dat de specificaties van de 800 ondanks zijn uiterlijk me wel bekoren. Deftig vermogen, ABS, licht, koffers en zuinigheid. Denkt dat dit op termijn wel een succesverhaal kan worden, de 1200-series worden erg duur. (persoonlijke mening he)
En waar blijven de nieuwe kleurtjes? Kan toch zo moeilijk niet zijn...
=> edit, wil de olie discussie niet opnieuw leven in blazen. Al die full synth is erover. Tenzij je de zondag GP wedstrijden rijdt.
Ninja's Machen Keine Witze !
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
De riem is bij dergelijke systemen niet het enige dat moet vervangen worden als ze versleten zijn, maar ook de poulies mogen net zoals bij een kettingset vervangen worden.
Heb hier nog een factuurke gevonden van een LS650 van '93 (steen tussen riem en voorste poulie gedraaid, scheef ingesleten en slijtagepatroon overgezet naar de achterste poulie) :
Riem : 315,5€
Achterpoulie : 232,78€
Voorpoulie : 135€
Er kan dus wel degelijk iets mis gaan met een riem. En zelfs al haal je er kilometers mee, de prijs om het hele zaakje dan te vervangen komt neer op drie kettingsets (met smeermiddel erbij gerekend) ofte minstens 90.000km...
Heb hier nog een factuurke gevonden van een LS650 van '93 (steen tussen riem en voorste poulie gedraaid, scheef ingesleten en slijtagepatroon overgezet naar de achterste poulie) :
Riem : 315,5€
Achterpoulie : 232,78€
Voorpoulie : 135€
Er kan dus wel degelijk iets mis gaan met een riem. En zelfs al haal je er kilometers mee, de prijs om het hele zaakje dan te vervangen komt neer op drie kettingsets (met smeermiddel erbij gerekend) ofte minstens 90.000km...
Nil volentibus arduum
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Heb net een rit van ongeveer 1000 km achter de rug op de F800GS. Gemiddels verbruik: 4.2 liter (75 % van de afstand gereden met duo (60 kg) en 2 koffers). Kalmpjes rijden blijft hij zelfs vlot onder de 4 liter. Goe gaas geven en op de autosnelweg gaat hij tussen de 4.5 en 5 liter erdoor halen.
Waarom zou een kettingfiets duurder zijn in onderhoud van een cardan ? Als je op de andere forums leest wat er allemaal kan misgaan met zo'n cardan...... en ze heeft ook onderhoud nodig hee. Ok je moet de kettingsset vervangen maar zo'n pak geld kost dat nu ook niet (zeker niet als je ze piraat koopt) en je kan alles gerust zelf doen...... En dat van olie verversen is duur bij ABS ??????????
Rare kwast toch maar die je dat verteld heeft hoor, of heeft hij toevallig eentje te koop zonder abs en met riem ?????
Waarom zou een kettingfiets duurder zijn in onderhoud van een cardan ? Als je op de andere forums leest wat er allemaal kan misgaan met zo'n cardan...... en ze heeft ook onderhoud nodig hee. Ok je moet de kettingsset vervangen maar zo'n pak geld kost dat nu ook niet (zeker niet als je ze piraat koopt) en je kan alles gerust zelf doen...... En dat van olie verversen is duur bij ABS ??????????
Rare kwast toch maar die je dat verteld heeft hoor, of heeft hij toevallig eentje te koop zonder abs en met riem ?????
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:09
- Locatie: Hasselt
Re: F800 duur in onderhoud en op termijn niet bevredigend ?
Ik had op mijn HD vroeger ook een riem liggen.Nooit problemen mee gehad.Er was eens een klein steentje tussen gekomenWingman X schreef:Thanks voor de bevestiging van dat verbruik. Zulke dingen hoor ik graag met de immer stijgende prijzen.
Heb die uitleg wel begrepen hoor ivm die riem. Een maat van me rijdt een Buell (en in tegenstelling tot wat wordt beweerd, nog nooit vodden mee gehad).
Daarop zit ook een riem, met spanrol. Zie fotooke.
Heeft iemand die riem reeds moeten vervangen, ik heb gehoord dat die +300€ kost??
en dat had een gaatje gemaakt maar is nooit groter geworden. Er kwamen ook wel niet veel pk's op in tegenstelling van een Buell Op mijne zat geen spanrol.
Normaal zou die riem op een HD 100.000km meegaan .(als hem niet verduurd voor sommige die maar een paar duizend km doen)