Yam. da kriebelt.....

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Den Woesten

Re: Yam. da kriebelt.....

Bericht door Den Woesten »

-Fred- schreef:Hier het plaatje :

Afbeelding
Ik zie geen ketting, kardan of lijn vergeten trekken. Na het lezen van J-P en Erik's motorpech zou je wel al eens vreemdgaan.
3 Zundapp's-13 Yams-4 Kawas-1Honda-3 Bmw GS -.Vriendschap is het mooiste wat er is
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik vind het een leuk ding die super T...stel je voor dat er een cardan op staat :shock: maar denk dat er wel een ketting zal op zitten, voor mij geen probleem, heb veel kettingfietsen gehad....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

demito schreef:
-Fred- schreef: Ik rij zelf ook met de 1200, is VEEL te zwaar voor dat werk, je kan er hooguit wat mee slenteren !
Ga maar eens wat in't zand rijden, ... en raap hem eens 5 x op.
Mijn medereiziger heeft vroeger veel aan motorcross gedaan, en die kon er wat mee overweg.
50 kilo minder ... volg maar met je 1200 :wink:
Slenteren? I don't think so!
Het is niet omdat je hem te zwaar VINDT dat hij ook te zwaar IS.
Ik heb alle soorten terrein gedaan met een 1150GSA + bagage en ben tot de vaststelling gekomen dat dat machien overal doorgeraakt, maar je moet weten hoe. De juiste techniek doet heel veel en daar ligt het bij de kritikasters vaak aan. Ik kan het niet dus het ligt aan de motor. Leer ermee rijden en oordeel dan.
straffen toebak, amai, weten waar het bij de kritikasters aan ligt ... en dat van iemand die een paar jaar geleden is beginnen rijden!
lekker assertief :mrgreen:

Ik ben het eens dat zo'n 300kg monster overal doorheen geraakt.
maar het blijft een 300kg monster dat het elke piloot veel moeilijker maakt dan eenzelfde moeilijke rit op een motor die pakweg de helft weegt.
Misschien moet je eens een +/-150kg machien op dat "alle soorten terrein" op hart en nieren testen, nadien kan je vergelijken, en pas daarna kan je oordelen.

Wat die nwe xt660 tenere betreft:
+
ziet er degelijk gemaakt uit
goeie moteur

-
geen abs
gewicht (maar de uitlaat ziet er gewichtig uit)

de grote tenere, vergelijkbare tekeningen circuleren al jaaaaren, als directe concurrent van de varazero gedacht.
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Nieuw plaatje gevonden :

Afbeelding

Spaakwielen erin en klaar.
Lijkt me erg compact als daar een 1200 blok insteekt.
Sleetie

Bericht door Sleetie »

Zeer schoon machien,
maar vraag me toch af of ie het zo goed doet off-road.
wat hebben ze nu toch met die alu velgen? Iedereen weet toch dat spaken veel beter zijn.
Maar who cares,
Steek noppen op nen duc en ge raakt ook overal door, zoals eerder gezegd : veel hangt af van de berijder.
En om nu eerlijk te zijn, in Belgium zijn er nu ook niet veel paadjes waar je niet door geraakt!

Hoeveel mannen heb je al met hun Cayenne of Range rover Sport off-road zien crossen?
Net hetzelfde met de GS, Je kunt het er mee (als je lef en techniek genoeg hebt) maar ze zijn er niet echt voor gemaakt.

Zelf heb ik geen centen, en een vrouw die heel lelijk zou kijken om een tweede echte endurofiets te kopen.
Ik doe alles met de GS. Er is maar 1 groot nadeel aan die GS.
VALLEN DOET ZEER EN VOORAL HET KOST VEEL GELD

Persoonlijk sta ik voor alle merken open.
Ik zou het zelfs een heel goed idee vinden mochten er op een off-road-rit eens andere merken tussen zitten,
zoals een ténéré of een KTM adventure of een Transalp of een varadero of een V-strom.
Het zou in ieder geval eens een manier zijn om een beetje respect (of net niet) te krijgen voor andere fietsen.
De vergelijking zou eens met feiten kunnen gemaakt worden en niet met hypothesen.

Vind ik zelfs zo een goed idee dat ik er wel eens voor ga kijken ook.
Ik zou wel eens echt willen weten of, ik toen ik mijn machientje gekocht heb, de juiste keuze heb gemaakt.

U hoort nog van mij

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::GS-SPOOR::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Sleetie
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Bananatuffer schreef:
en dat van iemand die een paar jaar geleden is beginnen rijden!
wat ist? Gade mij volgen? Ge gaat lachen vriend (ook weer lekker assertief zeker? :evil: )
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Dirk Pauwels

demito schreef:
Bananatuffer schreef:
wat ist? Gade mij volgen? Ge gaat lachen vriend (ook weer lekker assertief zeker? :evil: )
Jaja, allemaal goed en wel, assertief of nie, maar issem nu al gemaakt of nie, want het laatste dat ik ervan gehoord heb was dattem nie goed tegen slechte naft kon precies......

Of je nu al 30 jaar rijd of pas 1 jaar, ofwel heb je talent en de juiste mentaliteit (en veel lef) en dan komt de ervaring vanzelf of net niet, ikzelf voel me beter op asfalt en ik heb geen ambitie (meer) om door de woestijn te vlammen met wat dan ook (of het moet op 4 wielen staan). Ik ken gasten die off road iedereen los rijden, en op de asfalt in hun broek doen en andersom. Feit is dat Demito het wel gedaan heeft (hij zal ook wel een paar bruine strepen getrokken hebben, ge moogt gerust zijn...)en wij niet hé, ook al rijd hij nog maar een paar jaar....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Volgens deze bron http://issuu.com/motorcyclenews/docs/mc ... ue27-08-08 volgende maand al leverbaar :shock: (pagina 2-3)
Dirk Pauwels

-Fred- schreef:Volgens deze bron http://issuu.com/motorcyclenews/docs/mc ... ue27-08-08 volgende maand al leverbaar :shock: (pagina 2-3)
En er zou een Aprilia 1200, een nwe KTM adventure 1190, en een nieuwe ducati strada komen, naast de bestaande tiger en Stelvio....Laat maar komen die spullen en hopelijk marcheren ze goed commercieel dan schiet BMW mss eindelijk eens wakker.....Het is nooit goed voor de klant als 1 leverancier het monopoly heeft....
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Voor diegenen die wanhopig :wink: een alternatief voor hun GS zoeken, in het huidige Nr van Motorrad staat een vergelijkingstest van een aantal gelijkaardige machines: Moto Guzzi Stelvio, Buell Ulysses XB 12 XT, Moto Morini Granpasso 1200 en Benelli Trek 1130 Amazonas. :idea: Zo een test vervangt natuurlijk niet de ervaringen die je zelf tijdens een testrit kan opdoen.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Dirk Pauwels

K1200GT schreef:Voor diegenen die wanhopig :wink: een alternatief voor hun GS zoeken, in het huidige Nr van Motorrad staat een vergelijkingstest van een aantal gelijkaardige machines: Moto Guzzi Stelvio, Buell Ulysses XB 12 XT, Moto Morini Granpasso 1200 en Benelli Trek 1130 Amazonas. :idea: Zo een test vervangt natuurlijk niet de ervaringen die je zelf tijdens een testrit kan opdoen.
Beetje rare test, als ik moest kiezen tussen die 4 dan toch maar een Guzzi, de buell blijft een Harley die bij sportief rijden geforceerd gebruikt wordt en met de Morini en de Benelli weet je nooit of ze nu al failliet zijn of niet...Om nog maar te zwijgen van het dealer net....Van die 3 laatste zal BMW nie wakker liggen...
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Dirk Pauwels schreef:
K1200GT schreef:Voor diegenen die wanhopig :wink: een alternatief voor hun GS zoeken, in het huidige Nr van Motorrad staat een vergelijkingstest van een aantal gelijkaardige machines: Moto Guzzi Stelvio, Buell Ulysses XB 12 XT, Moto Morini Granpasso 1200 en Benelli Trek 1130 Amazonas. :idea: Zo een test vervangt natuurlijk niet de ervaringen die je zelf tijdens een testrit kan opdoen.
Beetje rare test, als ik moest kiezen tussen die 4 dan toch maar een Guzzi, de buell blijft een Harley die bij sportief rijden geforceerd gebruikt wordt en met de Morini en de Benelli weet je nooit of ze nu al failliet zijn of niet...Om nog maar te zwijgen van het dealer net....Van die 3 laatste zal BMW nie wakker liggen...
Ik ben met de domme ivm de keuze, maar de reden ervoor is anders: cardanas...
Ik heb ook met ketting gereden en ik vond dat een merde. Smeren, aanspannen, controleren, handen wassen en van tijd tot tijd ketting vervangen... Een vuiligheid is het, ik zweer het meneer, een vuiligheid...

Voor mij nooit nog een ketting, behalve dan op de VanVan... ;)
GS staat voor geil speelgoed
Dirk Pauwels

Smullie schreef:Ik ben met de domme ivm de keuze, maar de reden ervoor is anders: cardanas...
Ik heb ook met ketting gereden en ik vond dat een merde. Smeren, aanspannen, controleren, handen wassen en van tijd tot tijd ketting vervangen... Een vuiligheid is het, ik zweer het meneer, een vuiligheid...

Voor mij nooit nog een ketting, behalve dan op de VanVan... ;)
Hoeveel km heeft uwe GS 90000? Wacht tot dat uwe cardan er de brui aan geeft, dan gadde wensen da ge een ketting had zenne....
grandru
Contacteer:

Bericht door grandru »

welja,
jaren geleden had ik ook de keuze gemaakt tussen enkel kardanfietsen,
maar na 3 x kapotgedraaide achterwiellagers op deze prachtige cardanfiets hoeft het voor mij ( en zeker mijn vrouw) niet meer.
voor ons geen cardanfietsen meer met enkelzijdige ophanging, alhoewel ik vroeger ook rondbazuinde dat dit de beste en gemakkelijkste (onderhoud) techniek was.
Kettingen zijn ook sterk geëvolueerd de laatste jaren, er zit (zat) een nederlander(gs-forum nederland) in rusland met 11000km op zijn teller, rijdende met een f800gs en deze heeft zijn ketting nog niet moeten spannen.
mijn volgende word ook terug een ketingfiets, waarschijnlijk de f800gs, een scothoiler erop en elke tankbeurt eens aan denken en klaar is kees.
heb je problemen met je ketting dan kan je overal snel geholpen worden met een cardan is dat een ander verhaal (ervaringsdeskundige :cry: )

groeten,

jacinto
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Jamaar ik ben echt echt lui he... :drunken:

Nee, ik heb gewoon echt geen goed gevoel bij een ketting... Ik weet niet waarom en ik weet ook wel dat ik dat niet moet hebben en onderhoud en stuff valt eigenlijk heel goed mee en het kost minder dan een cardan vervangen en stuff, maar ik voel me er gewoon niet goed bij... En dan rijdt ge minder en ik rij zo graag, meneer... 8-)
GS staat voor geil speelgoed
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

grandru schreef:Kettingen zijn ook sterk geëvolueerd de laatste jaren, er zit (zat) een nederlander(gs-forum nederland) in rusland met 11000km op zijn teller, rijdende met een f800gs en deze heeft zijn ketting nog niet moeten spannen.
Is niet zo abnormaal...De eerste 1000 km moet ge dat nekeer naspannen, en als ge die dan op tijd nekeer smeert (om de 500km de ketting 2x laten rondgaan en de spuitbus ertegen houden) dan kan dat best. De spannerkes van de KTM zijn nu al 17.000 km niet meer aangeraakt 8-) ...

Kleine voorwaarde is natuurlijk wel dat ge een goeie ketting steekt ipv een goedkoop brolleke van DC of Tsubaki natuurlijk...
We spreken dan over een meerprijs van 30-40€ voor ne set, maar die gaan wel dubbel zo lang mee.
Nil volentibus arduum
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

demito schreef:
Bananatuffer schreef:
Voor je je nek nog verder uit het venster steekt, mss een woordje uitleg.

Toen ik enkele jaren geleden uit mijn voertuigpark moest beslissen, welke ik in mijn winterdomicilie op 0°N 32°E wou
Afbeelding

heb ik niet voor m'n GS1150 A gekozen, maar voor m'n TT600Re.
Daarmee rij ik ginds nog steeds, ongeveer 6 maand per jaar, weinig asfalt überhaupt (het domme weggetje daar rechts op de helling is door erosie bijvoorbeeld zo'n trial passage geworden, dat je jezelf er met een GS1150 enorm veel pijn zal doen).
Het gewicht, de robuustheid en de technische eenvoud zijn/waren de hoofdredenen. Ook de beschikbaarheid aan onderdelen wijst in yamaha's voordeel.

Zelfs al heb ik de technische bagage om een R1150GSA te besturen, dan nog heb ik enorm veel plezier aan een lichtere motor. Daarom beveel ik het ook aan, en raad +300kg monsters af voor intensief allroadgebruik, laat staan offroad. En in tegenstelling tot iemand met vooral 1150GSA ervaring, kan ik wel degelijk een boel voertuigen vergelijken en naar waarde schatten, "op alle mogelijke terreinen".

Een zelfverheerlijkend statement dat "kritikasters moeten leren rijden vooraleer ze oordelen" , lijkt me irrelevant.

ik hou het graag simpel en ik hoef niemand wat te bewijzen.

(Ik overweeg zelfs om ter plaatse nog een 125-200cc te kopen voor het wildere single trail werk in de trant van.... see below)
[ Afbeelding

Afbeelding

(foto's wel 4500km noordelijker genomen, maar het gaat hier om het principe gewicht vs. rijgemak & plezier)

Kortom, ik denk dat men soms nog wel wat kan bijleren, maar als iemand denkt alles al te weten en te kunnen, mij ook goed.

On topic: de yamaha tenere gaat m.i. een grote hit worden bij de overlanders & wannabe overlanders, tot spijt van wie 't beter weet...
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Babanentuffer: :thumright: :thumleft: :thumright: :thumleft:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Relax

Bericht door Relax »

Die bananen zijn niet meer wat ze geweest zijn. 'k Treed JiePie wel bij. 't Moest er ooit van komen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Dirk Pauwels

Smullie schreef:Jamaar ik ben echt echt lui he... :drunken:

Nee, ik heb gewoon echt geen goed gevoel bij een ketting... Ik weet niet waarom en ik weet ook wel dat ik dat niet moet hebben en onderhoud en stuff valt eigenlijk heel goed mee en het kost minder dan een cardan vervangen en stuff, maar ik voel me er gewoon niet goed bij... En dan rijdt ge minder en ik rij zo graag, meneer... 8-)
Mij maakt het geen reet uit of er een cardan of ketting onder zit, maar die legendarische schrik van BMW en Guzzi rijders voor kettingen is toch wel belachelijk...
Ik heb in die 25 jaar en vele honderduizenden km slechts 2 keer stilgestaan door een kapotte ketting: 1 keer met een Katana 1100, waarvan de ketting eigenlijk moest vervangen worden, maar waarbij ik dacht die gaat nog wel een ritje mee (doorrijden in de winter 20 jaar geleden).... en 1 keer bij de Husky toen ik een te klein voortandwiel had gestoken en de ketting er gewoon afgelopen is...Dus beide keren eigen schuld...
De tijd dat je kettingen moest uitkoken in vet enzo is gedaan zenne, de huidige generatie kettingen gaat 30000km en langer mee, zeker op fietsen die geen 180 pk hebben....En tegenwoordig heb je zelfs "droge" smeermiddelen zoals dry lube waarmee de vettige toestanden op het achterwiel ook verleden tijd zijn...
Een goede ketting die voldoende gesmeerd wordt (echt niet veel werk zenne, zeker niet als je een middenbok hebt) hoef je niet te spannen, als je ze moet spannen zijn de ketting en de tandwielen versleten. Heb je toch problemen dan is dit meestal makkelijk op te lossen met een los kettingslotje en een ketting breker, die beide nauwelijks de plaats van een pakje sigaretten innemen. Dus onderweg ben je beter af met een ketting dan met een kapotte cardan, want die zie ik je nog niet te snel repareren aan de kant vd weg. Tuurlijk is een cardan comfortabeler zolang je er geen problemen mee hebt... (zeker om het achterwiel uit te bouwen is het makkelijker met cardan)
Maar het is zwaarder, duurder in constructie, het beinvloed de wegligging en je hebt een aanzienlijk vermogenverlies t.o.v. een ketting....
Dat gezegd zijnde moet ik wel toegeven dat ik met mijn 3 boxers (1100/1150 en 1200) nog nooit cardan problemen heb gehad, maar ik verkoop dan ook meestal rond 60.000km, dan is nen boxer nog als nieuw hé, allez, vroeger toch.....
:lol:
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Dirk Pauwels schreef:
Smullie schreef:Jamaar ik ben echt echt lui he... :drunken:

maar ik verkoop dan ook meestal rond 60.000km, dan is nen boxer nog als nieuw hé, allez, vroeger toch.....
:lol:

Daar zeg je wat :wink: :grin: maar verder zal ik maar zwijgen zeker,want.....BMW "teentjes"zijn lange en gevoelige"teentjes" :wink:
"By the way"als m'n mij vraagt na 30 jaar motorrijden,wat was Uw meest betrouwbare moto..tja...dat was m'n Yamaha XJR 1300,zonder twijfel!!!!!(Ook nog m'n éérste moto, Honda CX 500,60.000KM zonder één probleem we zeggen en schrijven 1981!!!)
Mischien is de Yamaha XJR 1300 niet de meest opwindende moto(alhoewel,zwart als de nacht,"marsjeren"als een raket,koppel als een"tactor" en een tijdloze lijn)enne..met een ketting!!!
Hier wil ik alleen maar mee zeggen,zoek je een moto om probleemloos elke dag mee te rijden,doe mij dan maar een Jap!!
Maar omdat ik m'n GS enkel maar gebruik voor m'n hobby,voldoet hij perfect,maar moest ik morgen beginnen aan een wereldreis,dan neem ik zonder twijfelen de Yamaha"Tenere"....met een ketting natuurlijk :wink:

Frank
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Hoi Girls & Boy's,

Ben op 15daagse hoogte-stage geweest met mijne kleine Blacky.
Spaans-Franse Pyreneeën, Alpjes, Zwarte woud, back home.
Tenere teller staat bijna op 10 000km sinds 5juni.
Alles is gewoon perfect aan die brommer ... zelfs met 2 personen + kampeeruitrusting !
Voor de liefhebbers, de tankinhoud is 24,61 liter :wink:

Een paar plaatjes, verzin er zelf maar wat bij :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grtz ...
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Al 10000 km? Dat is goed gereden Fred. Ben eens benieuwd of hij een tripje Marokko even goed verwerkt als de oude 2kleps-boxer.
Pyreneeën, Alpen, Zwarte woud? En ik was al content dat ik dinsdag een heen-en-weertje Durbuy heb kunnen doen :cry:
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Ron heeft er al een rondje Marokko mee gedaan, was er zeer tevreden van.
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=3710.315

10 000km = Is een verslaving gelijk een ander... maar ik word er niet ziek van :wink:
one-one

Bericht door one-one »

kan het toch niet laten om er een paar pics bij te voegen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding