Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Moderator: GVN
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 20:01
Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Explosieve vraag leidt tot fabricagefouten
Wegens een explosieve verkoopstijging van ruim 40% worstelt BMW momenteel met het handhaven van de kwaliteitsstandaard bij de productie van zijn motorfietsen. Zo heeft de directie van BMW Motorfietsen onlangs toegegeven.
Om aan de vraag te voldoen, heeft de Duitse fabrikant zijn productiecapaciteit jaarlijks met gemiddeld 15 tot 20% moeten uitbreiden in de afgelopen 4 jaar. De forse inhaalslag blijkt een negatieve impact te hebben gehad op de – doorgaans superieure - kwaliteitscontrole van onderdelen. In de afgelopen maanden zijn in toenemende mate fabricagefouten bij verscheidene modellen geconstateerd. Zo hebben in Engeland circa 7000 BMW motoren mogelijk te kampen met defecte startonderbrekers. Ook het relais van de brandstofpomp van het type R1200GSs functioneert niet altijd naar behoren, waardoor de brandstoftoevoer kan worden afgebroken. Adrian Roderick – general manager BMW UK – gaf toe dat zich nog andere defecten hebben voorgedaan. “Als je jezelf in 4 jaar tijd moet verdrievoudigen, dan is dat ook vragen om moeilijkheden!”
Volgens Roderick is de enorme vraag naar BMW motorfietsen het directe gevolg van de sponsoring van de documentaires Long Way Round en Long Way Down met Britse acteur Ewan McGregor en avonturier Charley Boorman. In deze goed bekeken tv-series worden BMW motoren ingezet voor lange motortochten in (meestal) extreme omstandigheden.
Inmiddels heeft BMW een trouble shooter aangesteld om orde op zaken te stellen in de productiefaciliteiten. De motorfietsen die mogelijk gebreken vertonen, worden niet uit voorzorg teruggestuurd naar de fabriek, maar de gewraakte onderdelen worden bij een eerste servicebeurt vervangen.
bron MCN gevonden op MFl
Wegens een explosieve verkoopstijging van ruim 40% worstelt BMW momenteel met het handhaven van de kwaliteitsstandaard bij de productie van zijn motorfietsen. Zo heeft de directie van BMW Motorfietsen onlangs toegegeven.
Om aan de vraag te voldoen, heeft de Duitse fabrikant zijn productiecapaciteit jaarlijks met gemiddeld 15 tot 20% moeten uitbreiden in de afgelopen 4 jaar. De forse inhaalslag blijkt een negatieve impact te hebben gehad op de – doorgaans superieure - kwaliteitscontrole van onderdelen. In de afgelopen maanden zijn in toenemende mate fabricagefouten bij verscheidene modellen geconstateerd. Zo hebben in Engeland circa 7000 BMW motoren mogelijk te kampen met defecte startonderbrekers. Ook het relais van de brandstofpomp van het type R1200GSs functioneert niet altijd naar behoren, waardoor de brandstoftoevoer kan worden afgebroken. Adrian Roderick – general manager BMW UK – gaf toe dat zich nog andere defecten hebben voorgedaan. “Als je jezelf in 4 jaar tijd moet verdrievoudigen, dan is dat ook vragen om moeilijkheden!”
Volgens Roderick is de enorme vraag naar BMW motorfietsen het directe gevolg van de sponsoring van de documentaires Long Way Round en Long Way Down met Britse acteur Ewan McGregor en avonturier Charley Boorman. In deze goed bekeken tv-series worden BMW motoren ingezet voor lange motortochten in (meestal) extreme omstandigheden.
Inmiddels heeft BMW een trouble shooter aangesteld om orde op zaken te stellen in de productiefaciliteiten. De motorfietsen die mogelijk gebreken vertonen, worden niet uit voorzorg teruggestuurd naar de fabriek, maar de gewraakte onderdelen worden bij een eerste servicebeurt vervangen.
bron MCN gevonden op MFl
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Ik ben er allang achter dat BMW niet meer is wat het was het is treurig dat te moeten horen wat eigenlijk al jaren bekend is.
Jammer,maar ik ben weer terug gegaan naar de jappen en ik moet zeggen dat deze jongens weten hoe je motor moet bouwen die het wel goed doet en niet allerlei eigenaardigheden heeft
Voor diegene die er nog niet achter zijn,houdt moet er is nog hoop
Hans
Jammer,maar ik ben weer terug gegaan naar de jappen en ik moet zeggen dat deze jongens weten hoe je motor moet bouwen die het wel goed doet en niet allerlei eigenaardigheden heeft
Voor diegene die er nog niet achter zijn,houdt moet er is nog hoop
Hans
geniet er maar van!!
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Of het echt zo is dat BMW minder betrouwbaar is dan een Jap, tja, de waarheid zal in het midden liggen. Het belangrijkste vind ik dat het goed opgelost wordt. Dus onder garantie bij de service beurt ff fixen, dan hoeft het geen big issue te zijn/worden.hans rs schreef:Ik ben er allang achter dat BMW niet meer is wat het was het is treurig dat te moeten horen wat eigenlijk al jaren bekend is.
Jammer,maar ik ben weer terug gegaan naar de jappen en ik moet zeggen dat deze jongens weten hoe je motor moet bouwen die het wel goed doet en niet allerlei eigenaardigheden heeft
Voor diegene die er nog niet achter zijn,houdt moet er is nog hoop
Hans
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
-
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Met een servicewagen die volgt kan je onmiddellijk ingrijpen natuurlijk!BeemerBert schreef:Explosieve vraag leidt tot fabricagefouten
Volgens Roderick is de enorme vraag naar BMW motorfietsen het directe gevolg van de sponsoring van de documentaires Long Way Round en Long Way Down met Britse acteur Ewan McGregor en avonturier Charley Boorman. In deze goed bekeken tv-series worden BMW motoren ingezet voor lange motortochten in (meestal) extreme omstandigheden.
bron MCN gevonden op MFl
Andalousie 09/2018
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
U Slaat de nagel op de kophans rs schreef:Ik ben er allang achter dat BMW niet meer is wat het was het is treurig dat te moeten horen wat eigenlijk al jaren bekend is.
Jammer,maar ik ben weer terug gegaan naar de jappen en ik moet zeggen dat deze jongens weten hoe je motor moet bouwen die het wel goed doet en niet allerlei eigenaardigheden heeft
Voor diegene die er nog niet achter zijn,houdt moet er is nog hoop
Hans
Snok en de keet af !!!!!
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Allez dat hadden ze reeds enkele jaren geleden moeten toegeven!
Niet alleen die series hebben tot deze conclusie geleid maar eveneens de voordurende drang naar nieuwe modellen. Misschien eerst hun huidige modellen tegoed laten functioneren alvorens steeds maar weer nieuwe uit te gaan brengen. De drang om steeds het nieuwe te hebben en maken leidt ontegensprekelijk tot deze nuchtere (helaas VEELS TE LAAT) uitspraak!
Niet alleen die series hebben tot deze conclusie geleid maar eveneens de voordurende drang naar nieuwe modellen. Misschien eerst hun huidige modellen tegoed laten functioneren alvorens steeds maar weer nieuwe uit te gaan brengen. De drang om steeds het nieuwe te hebben en maken leidt ontegensprekelijk tot deze nuchtere (helaas VEELS TE LAAT) uitspraak!
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Zeggen dat de kwalitiet van BMW te wensen over laat de laatste jaren is een open deur in trappen. Eenieder die een BMW motor heeft om van het motorrijden te geneieten en niet uit pretige of ander personalitiets gebrek zal dit beamen.Maar op de keeper beschouwd kan je BMW het niet kwalijk nemen. Of het nu kwalitiet is of niet, hun verkoopscijfer is met maar leifst 40% gestegen sinds ze geen normbesef meer hebben voor degelijkheid. Dus wie zijn nu de idioten? Zij die ze op de markt brengen of zij die hun zuurverdiende centjes zo maar eventjes verkwisten aan de rommel.
;het is zelfs al een wonder dat bij aankoop van een nieuwe BMW de 2 jaar garantie GRATIS is!!!!!!
Zelf ben ik ook zo een idioot maar het is wel de laatste keer dat ze mij bij mijn kl...... gehad hebben
;het is zelfs al een wonder dat bij aankoop van een nieuwe BMW de 2 jaar garantie GRATIS is!!!!!!
Zelf ben ik ook zo een idioot maar het is wel de laatste keer dat ze mij bij mijn kl...... gehad hebben
-
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
EUH.......2 j is verplicht.....edwinRT schreef:Zeggen dat de kwalitiet van BMW te wensen over laat de laatste jaren is een open deur in trappen. Eenieder die een BMW motor heeft om van het motorrijden te geneieten en niet uit pretige of ander personalitiets gebrek zal dit beamen.Maar op de keeper beschouwd kan je BMW het niet kwalijk nemen. Of het nu kwalitiet is of niet, hun verkoopscijfer is met maar leifst 40% gestegen sinds ze geen normbesef meer hebben voor degelijkheid. Dus wie zijn nu de idioten? Zij die ze op de markt brengen of zij die hun zuurverdiende centjes zo maar eventjes verkwisten aan de rommel.
;het is zelfs al een wonder dat bij aankoop van een nieuwe BMW de 2 jaar garantie GRATIS is!!!!!!
Zelf ben ik ook zo een idioot maar het is wel de laatste keer dat ze mij bij mijn kl...... gehad hebben
Andere merken geven al meer zonder bij te betalen
Andalousie 09/2018
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Is het niet zo, dat Bmw eigenlijk afhankelijk is van de kwaliteit die de toeleveranciers van de onderdelen leveren ?
Ik neem aan dat ze niet alles zelf fabriceren.Als deze leveranciers door een toename van het aantal te leveren onderdelen minder kwaliteit gaan leveren,
kan je dit BMW niet direct kwalijk nemen.Uiteraard is BMW aansprakelijk voor het eindproduct, maar ze kunnen ook pas achteraf ingrijpen, en bij hun
toeleveranciers reclameren.De motorfietsen zijn dan al bij de klant. Wat betreft de 2 jaar garantie : het is natuurlijk goed dat dit er is, als bescherming van de consument, maar geld hierbij niet de restrictie dat dan de beurten bij BMW uitgevoerd moeten zijn ? Daar word dan wel weer natuurlijk aan verdiend door de dealer !
Ik neem aan dat ze niet alles zelf fabriceren.Als deze leveranciers door een toename van het aantal te leveren onderdelen minder kwaliteit gaan leveren,
kan je dit BMW niet direct kwalijk nemen.Uiteraard is BMW aansprakelijk voor het eindproduct, maar ze kunnen ook pas achteraf ingrijpen, en bij hun
toeleveranciers reclameren.De motorfietsen zijn dan al bij de klant. Wat betreft de 2 jaar garantie : het is natuurlijk goed dat dit er is, als bescherming van de consument, maar geld hierbij niet de restrictie dat dan de beurten bij BMW uitgevoerd moeten zijn ? Daar word dan wel weer natuurlijk aan verdiend door de dealer !
if you want to be happy for a day :drink
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 20:01
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Peewee schreef:Is het niet zo, dat Bmw eigenlijk afhankelijk is van de kwaliteit die de toeleveranciers van de onderdelen leveren ?
Ik neem aan dat ze niet alles zelf fabriceren.Als deze leveranciers door een toename van het aantal te leveren onderdelen minder kwaliteit gaan leveren,
kan je dit BMW niet direct kwalijk nemen.Uiteraard is BMW aansprakelijk voor het eindproduct, maar ze kunnen ook pas achteraf ingrijpen, en bij hun
toeleveranciers reclameren.De motorfietsen zijn dan al bij de klant. Wat betreft de 2 jaar garantie : het is natuurlijk goed dat dit er is, als bescherming van de consument, maar geld hierbij niet de restrictie dat dan de beurten bij BMW uitgevoerd moeten zijn ? Daar word dan wel weer natuurlijk aan verdiend door de dealer !
Is het niet zo dat elke zichzelf respecterende fabrikant dan een terugroepactie doet om de vastgestelde gebreken te herstellen
Is toch heel iets anders als je hier op het forum vaak leest. Fijn als je ergens stil valt met een probleem dat al maanden ( of langer ) bekend is bij BMW
Uiteraard maakt de kwaliteit van de toeleveranciers het verschil, maar met de prijsstelling van BMW hoef je niet in China te gaan shoppen!
Volgens mij verwachten we bij BMW gewoon kwaliteit en betalen we daar goed voor.
-
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Betreft de toeleveranciers;
Je kan 1 produkt in 3 kwaliteiten krijgen;duur(het beste),goedkoop(mindere kwaliteit) en brol
Uit ervaring weet ik dat sommige automerken dit systeem gebruiken en in het algemeen voor sommige onderdelen naar de 2de kwaliteit gaan grijpen,bij sommigen komt er een probleem tijdens de garantie,bij anderen pas na jaren.
Als zij hun rekening maken zal het goedkoper uitkomen om enkele garantiegevallen te hebben.
In geval van de EWS is er eerder van een constructiefout,men kan perfect nagaan van welk tot welk chassinr dit stuk gebruikt is en zo bepaalde reeksen met hetzelfde probleem hebben.
Je kan 1 produkt in 3 kwaliteiten krijgen;duur(het beste),goedkoop(mindere kwaliteit) en brol
Uit ervaring weet ik dat sommige automerken dit systeem gebruiken en in het algemeen voor sommige onderdelen naar de 2de kwaliteit gaan grijpen,bij sommigen komt er een probleem tijdens de garantie,bij anderen pas na jaren.
Als zij hun rekening maken zal het goedkoper uitkomen om enkele garantiegevallen te hebben.
In geval van de EWS is er eerder van een constructiefout,men kan perfect nagaan van welk tot welk chassinr dit stuk gebruikt is en zo bepaalde reeksen met hetzelfde probleem hebben.
Andalousie 09/2018
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Wat betreft de EWS ben ik het volledig met je eens :daar zou een terugroepactie moeten volgen.
Wat betreft de kwaliteit van de onderdelen : hetgeen ik bedoel is dat ook al kiest BMW voor de premium kwaliteit; als de toeleverancier door toenemende
druk van leveren in grotere aantallen zijn kwaliteit niet meer haalt,zal waarschijnlijk in een aantal gevallen bepaalde gebreken zich pas openbaren als de klant
al gebruik maakt van zijn motorfiets. (of auto, of ...)
Ik denk verder dat niet alleen BMW met kwaliteitsproblemen kampt, en alle jappen nooit stuk gaan ; ik heb bijv. ooit wel eens ergens iets gelezen over problemen met de Goldwing, wat toch ook een machine is met een aardig prijskaartje !
Wat betreft de kwaliteit van de onderdelen : hetgeen ik bedoel is dat ook al kiest BMW voor de premium kwaliteit; als de toeleverancier door toenemende
druk van leveren in grotere aantallen zijn kwaliteit niet meer haalt,zal waarschijnlijk in een aantal gevallen bepaalde gebreken zich pas openbaren als de klant
al gebruik maakt van zijn motorfiets. (of auto, of ...)
Ik denk verder dat niet alleen BMW met kwaliteitsproblemen kampt, en alle jappen nooit stuk gaan ; ik heb bijv. ooit wel eens ergens iets gelezen over problemen met de Goldwing, wat toch ook een machine is met een aardig prijskaartje !
if you want to be happy for a day :drink
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 20:01
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Ik bedoelde ook niet aan te geven dat Jappen beter zijn ( wel vaak probleemlozer ).Ik denk verder dat niet alleen BMW met kwaliteitsproblemen kampt, en alle jappen nooit stuk gaan ; ik heb bijv. ooit wel eens ergens iets gelezen over problemen met de Goldwing, wat toch ook een machine is met een aardig prijskaartje !
Hetgeen wat mij stoort aan de kwaliteitsproblemen bij BMW is dat men wacht tot een motor voor een beurt binnenkomt en het risico om ergens stil te vallen voor berijder is.
Ik vindt dat we mogen verwachten van een premium merk dat er vooraf voldoende kwaliteitscontrole is en daar waar achteraf problemen geconstateerd worden deze duidelijk kenbaar gemaakt worden en een terugroepactie volgt!
Als ik hier de problemen lees met relatief jonge motoren in de diverse topics moet dit beter kunnen.
Ben nog altijd blij dat ik BMW rij
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
ben ook nog blij dat ik BMW rij
of moet het zijn : blij dat m'n bmw nog rij !
of moet het zijn : blij dat m'n bmw nog rij !
if you want to be happy for a day :drink
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
ter info motorweek
Kwaliteit BMW onder vuur?
Geschreven door Kevin Van Hoye
Wednesday, 17 17 September 2008
De voorbije maanden heeft BMW al drie maal motoren terug moeten roepen om onderdelen te vervangen nadat er ernstige gebreken werden vastgesteld. Het bericht doet de ronde dat deze herstellingen in Europa vaak tijdens de onderhoudsbeurten worden uitgevoerd zonder het medeweten van de klant.
De terugroepacties van BMW vonden enkel plaats als er een potentieel, direct gevaar voor de veiligheid werd vastgesteld. Vooral motoren van bouwjaar 2007 en begin 2008 blijken getroffen. Volgens de berichten die BMW USA online zette werden vanaf 26 juni jongstleden de F800S en F800ST motoren teruggeroepen voor een defect aan de benzinetank, waardoor die laatste kan vervormen bij warm weer. Dit kan volgens het bericht leiden tot een lek boven de achterband, met brand of een val tot gevolg. Dezelfde dag werden ook R1200’s (R, ST en GS) teruggeroepen voor een probleem met de voorste remleidingen. Die zouden kunnen lekken met mogelijk desastreuze gevolgen. Een dikke maand later, op 5 augustus, werden een aantal F800 en R1200 motoren teruggeroepen voor een probleem met de stuurdemper. De coating aan de binnenzijde van de behuizing zou los kunnen komen en de oliegaatjes verstoppen, met een plots vastgelopen stuurdemper als mogelijk gevolg. Althans, zo staat het in de berichtgeving van BMW USA. Volgens BMW België is de toestand niet zo dramatisch: de remleidingen zweten hooguit een beetje remvloeistof met lakschade ter hoogte van het carter als resultaat, de stuurdempers zouden minimaal stroever gaan met moeilijker stapvoets manoeuvreren tot gevolg. De berichten worden in Amerika echter zo extreem geformuleerd dat geen enkel toeval tot eventuele schadeclaims kan leiden.
BMW greep preventief in en momenteel worden de onderdelen op de getroffen motoren systematisch vervangen op wereldwijde schaal. Ook in België lopen deze acties momenteel via het dealernetwerk. De klant krijgt een aangetekend schrijven waarin de terugroepactie vermeld wordt. Deze worden hier echter niet openbaar gemaakt via de website of andere publicaties, omdat dit enkel in de USA verplicht is.
Sommige klanten klagen desalniettemin dat het Beierse merk geen preventieve terugroepacties doet voor gekende problemen, maar liever wacht tot men in panne staat vooraleer het onderdeel te vervangen. Een handvol Engelse klanten die op reis waren, bijvoorbeeld, stonden gestrand met een defecte startonderbreker terwijl men bij de dealer op de hoogte was van veelvuldige problemen met de ringantenne in het contactslot. De ontvangst van deze antenne, die de sleutelcode doorgeeft aan het motormanagement, kan verminderen met een motor die niet meer wil starten tot gevolg.
BMW heeft inmiddels een EWS (verbeterings-)procedure opgestart ivm. dit potentiële defect. Deze omvat drie stappen: nieuwe motoren worden vooraleer de levering plaatsvindt uitgerust met een beter onderdeel. Bij motoren die op onderhoud komen in de werkplaats worden de onderdelen preventief en onder garantie vervangen. Bij de derde en minst wenselijke stap komt de BMW Service kaart om de hoek kijken. Als een klant ergens in panne valt (ook in het buitenland), wordt het onderdeel in een tijdsspanne van ongeveer 4 uur door een plaatselijke dealer onder garantie vervangen. En daar wringt het schoentje voor zij die reeds op vakantie in panne stonden. Zij klagen het feit aan dat enkel potentieel gevaarlijke veiligheidsproblemen tot een terugroepactie leiden bij BMW, terwijl het risico op banale pannes tussen onderhoudsbeurten in wel toeneemt en een vakantie daardoor serieus vergald kan worden.
De problemen worden dus stelselmatig aangepakt, maar dat neemt niet weg dat er een stijgende lijn valt te ontwaren qua kwaliteitsproblemen bij het Beierse merk. Volgens de Engelse importeur van BMW ligt het probleem bij de verhoogde verkoop (een stijging van meer dan 40% over vier jaar), wat in de Engelse pers ook gestaafd werd door Hendrik von Kuenheim (hoofd van de motorfietsenafdeling bij BMW). De productie is volgens hem zo sterk gestegen dat de kwaliteitscontrole soms te wensen over laat. Von Kuenheim meldde er meteen ook bij dat iemand werd aangesteld om rechtstreeks aan hem te rapporteren over de kwaliteitscontrole. Hij hoopt het probleem op die manier sneller van de baan te kunnen vegen, zodat de firma haar legendarische betrouwbaarheidsreputatie terug kracht kan bijzetten.
Bij BMW België is men tevreden van het dealernetwerk, dat volgens hen dankzij een efficiënte communicatie reeds een groot aantal motoren preventief heeft kunnen ombouwen. Al dan niet met medeweten van de klant...
Kwaliteit BMW onder vuur?
Geschreven door Kevin Van Hoye
Wednesday, 17 17 September 2008
De voorbije maanden heeft BMW al drie maal motoren terug moeten roepen om onderdelen te vervangen nadat er ernstige gebreken werden vastgesteld. Het bericht doet de ronde dat deze herstellingen in Europa vaak tijdens de onderhoudsbeurten worden uitgevoerd zonder het medeweten van de klant.
De terugroepacties van BMW vonden enkel plaats als er een potentieel, direct gevaar voor de veiligheid werd vastgesteld. Vooral motoren van bouwjaar 2007 en begin 2008 blijken getroffen. Volgens de berichten die BMW USA online zette werden vanaf 26 juni jongstleden de F800S en F800ST motoren teruggeroepen voor een defect aan de benzinetank, waardoor die laatste kan vervormen bij warm weer. Dit kan volgens het bericht leiden tot een lek boven de achterband, met brand of een val tot gevolg. Dezelfde dag werden ook R1200’s (R, ST en GS) teruggeroepen voor een probleem met de voorste remleidingen. Die zouden kunnen lekken met mogelijk desastreuze gevolgen. Een dikke maand later, op 5 augustus, werden een aantal F800 en R1200 motoren teruggeroepen voor een probleem met de stuurdemper. De coating aan de binnenzijde van de behuizing zou los kunnen komen en de oliegaatjes verstoppen, met een plots vastgelopen stuurdemper als mogelijk gevolg. Althans, zo staat het in de berichtgeving van BMW USA. Volgens BMW België is de toestand niet zo dramatisch: de remleidingen zweten hooguit een beetje remvloeistof met lakschade ter hoogte van het carter als resultaat, de stuurdempers zouden minimaal stroever gaan met moeilijker stapvoets manoeuvreren tot gevolg. De berichten worden in Amerika echter zo extreem geformuleerd dat geen enkel toeval tot eventuele schadeclaims kan leiden.
BMW greep preventief in en momenteel worden de onderdelen op de getroffen motoren systematisch vervangen op wereldwijde schaal. Ook in België lopen deze acties momenteel via het dealernetwerk. De klant krijgt een aangetekend schrijven waarin de terugroepactie vermeld wordt. Deze worden hier echter niet openbaar gemaakt via de website of andere publicaties, omdat dit enkel in de USA verplicht is.
Sommige klanten klagen desalniettemin dat het Beierse merk geen preventieve terugroepacties doet voor gekende problemen, maar liever wacht tot men in panne staat vooraleer het onderdeel te vervangen. Een handvol Engelse klanten die op reis waren, bijvoorbeeld, stonden gestrand met een defecte startonderbreker terwijl men bij de dealer op de hoogte was van veelvuldige problemen met de ringantenne in het contactslot. De ontvangst van deze antenne, die de sleutelcode doorgeeft aan het motormanagement, kan verminderen met een motor die niet meer wil starten tot gevolg.
BMW heeft inmiddels een EWS (verbeterings-)procedure opgestart ivm. dit potentiële defect. Deze omvat drie stappen: nieuwe motoren worden vooraleer de levering plaatsvindt uitgerust met een beter onderdeel. Bij motoren die op onderhoud komen in de werkplaats worden de onderdelen preventief en onder garantie vervangen. Bij de derde en minst wenselijke stap komt de BMW Service kaart om de hoek kijken. Als een klant ergens in panne valt (ook in het buitenland), wordt het onderdeel in een tijdsspanne van ongeveer 4 uur door een plaatselijke dealer onder garantie vervangen. En daar wringt het schoentje voor zij die reeds op vakantie in panne stonden. Zij klagen het feit aan dat enkel potentieel gevaarlijke veiligheidsproblemen tot een terugroepactie leiden bij BMW, terwijl het risico op banale pannes tussen onderhoudsbeurten in wel toeneemt en een vakantie daardoor serieus vergald kan worden.
De problemen worden dus stelselmatig aangepakt, maar dat neemt niet weg dat er een stijgende lijn valt te ontwaren qua kwaliteitsproblemen bij het Beierse merk. Volgens de Engelse importeur van BMW ligt het probleem bij de verhoogde verkoop (een stijging van meer dan 40% over vier jaar), wat in de Engelse pers ook gestaafd werd door Hendrik von Kuenheim (hoofd van de motorfietsenafdeling bij BMW). De productie is volgens hem zo sterk gestegen dat de kwaliteitscontrole soms te wensen over laat. Von Kuenheim meldde er meteen ook bij dat iemand werd aangesteld om rechtstreeks aan hem te rapporteren over de kwaliteitscontrole. Hij hoopt het probleem op die manier sneller van de baan te kunnen vegen, zodat de firma haar legendarische betrouwbaarheidsreputatie terug kracht kan bijzetten.
Bij BMW België is men tevreden van het dealernetwerk, dat volgens hen dankzij een efficiënte communicatie reeds een groot aantal motoren preventief heeft kunnen ombouwen. Al dan niet met medeweten van de klant...
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 30 okt 2005, 20:12
- Locatie: noordelijk van België.........
- Contacteer:
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
mijn fiets is 5 jaar geleden gebouwd, 2 jaar in de showroom gestaan, maar de kwaliteit was toen ook al om te huilen......
grrrrrr, @gar
R1150R Rockster-ABS 2005 black'n'lime PPblue
R1150R Rockster-ABS 2005 black'n'lime PPblue
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
- Woonplaats: Zele
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Wilt ge ne goeien BMW, koop dan een oude BMW
Ik heb ooit één nieuwe gekocht, een 650 Dakar, wreed machien, maar alle mogelijke lagers gingen één voor één om zeep ... BROL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu terug met een ouwe K-serie ... toch al iets beter ... maar nog niet gelijk mijn ouwe K75 ... DAT was een BMW !
Ik heb ooit één nieuwe gekocht, een 650 Dakar, wreed machien, maar alle mogelijke lagers gingen één voor één om zeep ... BROL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu terug met een ouwe K-serie ... toch al iets beter ... maar nog niet gelijk mijn ouwe K75 ... DAT was een BMW !
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Naar mijn weten zijn er altijd wel in meer of mindere mate probs geweest met bmw's, alleen bollen er steeds meer en meer en zijn de mensen ook mondiger geworden om deze problemen in de groep te gooien. Fora zoals deze dragen daar in zeer belangrijke mate toe bij.
Het verschijnen van zo'n artikel is zeker een stap in de goede richting, nu kan bmw eigenlijk niet anders meer dan daar effectief iets aan te doen. Voorlopig echter lees ik enkel nog maar berichten vanuit de UK...
Enfin, hopelijk zijn de kwaliteitsproblemen binnen 2 jaar voor het grootste deel opgelost als mijne Pan afgeschreven is, dan koop ik mij er zeker ene (nu durf ik dus nog niet ) Ik vond mijn oude 850 RT namelijk een prachtig sturend ding met bak-ken comfort.
Het verschijnen van zo'n artikel is zeker een stap in de goede richting, nu kan bmw eigenlijk niet anders meer dan daar effectief iets aan te doen. Voorlopig echter lees ik enkel nog maar berichten vanuit de UK...
Enfin, hopelijk zijn de kwaliteitsproblemen binnen 2 jaar voor het grootste deel opgelost als mijne Pan afgeschreven is, dan koop ik mij er zeker ene (nu durf ik dus nog niet ) Ik vond mijn oude 850 RT namelijk een prachtig sturend ding met bak-ken comfort.
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
De echte BMW moraalrijders blijven wel echt stil ...
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Ze staan waarschijnlijk in panne
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
nee die zijn gaan rijden met hun oude boxer, 1100 of 1150 en hebben geen tijd om te zagenZe staan waarschijnlijk in panne
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Het was maar een grapten hé, ik ben ook een trotse bezitter van een 1200RT (die tot op heden geen enkel mankement heeft gehad).
Gisteren wel preventief de ringantenne laten vervangen
Gisteren wel preventief de ringantenne laten vervangen
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Toch raar dat het minste terechte negatieve kritiek afgedaan wordt als " zagen" en dat je positieve kritiek geeft over bmw, je best in het bezit bent deftige pot vazeline.Jo De Paepe schreef:nee die zijn gaan rijden met hun oude boxer, 1100 of 1150 en hebben geen tijd om te zagenZe staan waarschijnlijk in panne
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
Acj ja BMW en nieuwe modellen gaan niet samen.
Ik heb zelf 1 van deeerste boxers R1100RS van 93 en gekocht in 1994. Je wilt niet weten wat ik aan gezeik heb gehad met dat ding.
Van af kilometer stand 0
0.4 kM lekke band (achterwiel bout er in) Nieuwe band en magneet uiot het wiel gehaald
25.000 kM Versnellingsbak vervangen wegens tering herrie
30.000 kM primaire rempomp vervangen ivm niet meer remmen voor.
60.000 kM versnellingsbak onder garantie gerepareerd (viel uit zijn drie)
80.000 kM Opnieuw de versnellingsbak zelfde probleem (tsja daarna werd het probleem duidelijk dat de bak een ontwerpfout had)
90.000 kM ECU stuk, nieuwe computer gestoken (800 Eu)
100.000 Cardan defect (slecht gerepareerd door een BMW dealer in Hipolytushoef is geen dealer meer btw)
110.000 Slechte reparatie cardan mond uit in een vervang cardan van een K1100 hius met de tandwielen van me zelf ivm uitgesleten cardan huis)
115.000 kM Wederom rempomp, geen remdruk meer aan de voorzijde
125.000 kM opnieuw versnellingsbak (ben nu een nieuwere r1100RT aandrijf lijn aan het overzetten)
De motor staat nu op 135.000 kM en ik sla zijn derde versn. wel over ik tuf door tot ie ploft....
Kortom.. de BMW kwaliteit die ik had met mijn K100 is verdwenen.....
BMW = Blij met werkplaats........................
Ik heb zelf 1 van deeerste boxers R1100RS van 93 en gekocht in 1994. Je wilt niet weten wat ik aan gezeik heb gehad met dat ding.
Van af kilometer stand 0
0.4 kM lekke band (achterwiel bout er in) Nieuwe band en magneet uiot het wiel gehaald
25.000 kM Versnellingsbak vervangen wegens tering herrie
30.000 kM primaire rempomp vervangen ivm niet meer remmen voor.
60.000 kM versnellingsbak onder garantie gerepareerd (viel uit zijn drie)
80.000 kM Opnieuw de versnellingsbak zelfde probleem (tsja daarna werd het probleem duidelijk dat de bak een ontwerpfout had)
90.000 kM ECU stuk, nieuwe computer gestoken (800 Eu)
100.000 Cardan defect (slecht gerepareerd door een BMW dealer in Hipolytushoef is geen dealer meer btw)
110.000 Slechte reparatie cardan mond uit in een vervang cardan van een K1100 hius met de tandwielen van me zelf ivm uitgesleten cardan huis)
115.000 kM Wederom rempomp, geen remdruk meer aan de voorzijde
125.000 kM opnieuw versnellingsbak (ben nu een nieuwere r1100RT aandrijf lijn aan het overzetten)
De motor staat nu op 135.000 kM en ik sla zijn derde versn. wel over ik tuf door tot ie ploft....
Kortom.. de BMW kwaliteit die ik had met mijn K100 is verdwenen.....
BMW = Blij met werkplaats........................
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Kwaliteitsprobleem BMW toegegeven
kwaliteitsproblemen hebben altijd al bestaan
condens in tellers K100
, loskomende remvoeringen trommelrem achteraan /6 serie
, slechte lakkwaliteit frame R100RS , lekkende rempomp met oxidatie tot gevolg van het frame...........
, alleen was er toen nog geen internet om alles naar buiten te brengen en hadden de dealers nog tijd voor hun klanten omdat het er nog zo veel niet waren
alleen volgende bedenking :
iemand die de prijs neertelt voor een BMW verwacht terecht en 100% kwaliteitsproduct (doch niets of niemand is perfect en techniek kan altijd falen)
iemand die hetzelfde bedrag neertelt voor een italiaanse schone doet een kwaliteitsprobleem af met het woord: karakterfiets en weet opvoorhand dat hij problemen mag verwachten
condens in tellers K100
, loskomende remvoeringen trommelrem achteraan /6 serie
, slechte lakkwaliteit frame R100RS , lekkende rempomp met oxidatie tot gevolg van het frame...........
, alleen was er toen nog geen internet om alles naar buiten te brengen en hadden de dealers nog tijd voor hun klanten omdat het er nog zo veel niet waren
alleen volgende bedenking :
iemand die de prijs neertelt voor een BMW verwacht terecht en 100% kwaliteitsproduct (doch niets of niemand is perfect en techniek kan altijd falen)
iemand die hetzelfde bedrag neertelt voor een italiaanse schone doet een kwaliteitsprobleem af met het woord: karakterfiets en weet opvoorhand dat hij problemen mag verwachten