De nieuwe F800gs

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Gino GS
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 jul 2007, 16:18
Locatie: Valkenswaard

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Gino GS »

Hoe vaker ik de R1200GSA zie des te meer vind ik hem net te. Vergeleken met de GSA is de F800GS een brommer. Verder moet je de R1200GS niet met de F800GS vergelijken. Ik heb bewust niet op de R1200GS gereden. De F800GS is een andere prijsklasse. Niet dat de F800GS een koopje is, maar het is gewoon een hele goede motor voor zijn geld.

Verder kan ik niet begrijpen dat een R1200GS rechtdoor meer fun geeft. Aan rechtuit rijden is nooit echt fun te beleven.

Het enige wat de F800GS nog beter zal maken is een grotere ruit. Deze gaat er ook komen, maar BMW levert deze nog niet in Nederland. In Duitsland is deze al wel (mondjesmaat) leverbaar. Op internet lees je dat dit er een betere reismotor van maakt.
F800GS
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door animal »

Ik heb net een ritje van 250 km achter de rug en was toch eens benieuwd over wat anderen vonden van deze "fiets". Daarom eerst even jullie reactie gelezen en ik herkan daar toch wel één en ander in terug. De F800 GS is inderdaad een geweldige fiets, geen opvolger voor de 1200 zoals sommigen hier schrijven, wel van de 1100 GS als je 't mij vraagt. Hij is licht, wendbaar, soepel genoeg en levert genoeg vermogen om ook met 2 op weg te gaan. De windbescherming, ja die doet mij ook eerder aan de 1100 gs denken, dus behoorlijk tot goed op secundaire wegen en bij goed weer tot "niet denderend" op autosnelweg en "slecht" bij regen en wind (niet getest wegens "te goed weder" maar zo was het toch op de 1100). Het verbruik is heel goe: ongeveer 4 liter en steeds met 2 erop en met koffers gereden en ongeveer de helft van de rit ging op de autosnelweg tegen 120 per uur (en dan is hij niet superzuinig hoor). Hou je het op secundaire wegen en solo en zonder koffers dan krijg je die gegarandeerd vlot onder de 4 liter (zal het dees week 's uittesten).
In terrein is hij de superieur van om het even welke gs denk ik, licht, wendbaar en vooral je kan je voeten 's opzij uitsteken zonder dat daar een cilinder in de weg zit........

Het enige wat ik hier niet versta bij jullie reacties: sommigen hebben geen zadelpijn....... hoe kan dat nu, dit is het slechtste bmw zadel dat ik ooit heb getest. Na 50 km al zadelpijn en na 200 km kon ik helemaal niet meer stilzitten, wat naar links, wat naar rechts, iets naar achter (de duo zat daar dus ook) iets naar voor, allemaal niet veel verandering gemerkt. Moet er wel bij zeggen dat ik met duo reed en me dus niet veel kon verplaatsen en ook dat mijn duo dan wel te spreken was over het zadel....... achteraan is het dus beter dan vooraan. Tip: zorg dat je duo een motorijbewijs heeft en wissel om de 50 km van plaats .......... of koop een corbin....... wel vervelend dat het origineel zo slecht is, zouden ze dat in bij BMW niet zelf getest hebben of hebben hun testrijders een ingebouwd kussentje onderaan het zitvlak .......... :alien:
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door frederik »

BMW moet zich terecht zorgen maken. Binnenkort zal de 990 adventure een upgrade krijgen.

F
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Dirk Pauwels »

frederik schreef:BMW moet zich terecht zorgen maken. Binnenkort zal de 990 adventure een upgrade krijgen.

F
Gaan ze'r ne cardan onder steken? :lol:
Zeker gene slechte moto, 1 vd mogelijke opvolgers van mijne GS1200, ware het niet dat het KTM dealer net nog erger is dat dan van BMW naar het schijnt....en ik vindt hem gewoon nie mooi, maar daar valt nog aan te wennen (is bij de GS ook gelukt 8-) )
De ketting stoort mij niet echt, maar kan veel BMW rijders weerhouden om over te stappen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Spencer
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 aug 2006, 15:33
Woonplaats: Vlaams-Brabant
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Spencer »

Vorige week kreeg ik de kans de 800GS te testen. Het was niet de bedoeling daar ik voor een 1200GS ging, maar die was niet beschikbaar.

Eerste verrassing bij het starten: leuk geluid voor een standaarddemper. Zou vaker mogen.
Bij het wegrijden bevalt de lichtheid van de motorfiets erg mee. Het moeilijk bochten inrijden had ik niet meteen door (ik dacht dat het aan het duiken van voorvering lag).
Op de autosnelweg aan 120km/u vond ik de bescherming van het standaardruitje voldoende, zittend op het lage zadel met maat 1,82m.
Dat zadel is inderdaad niet zacht genoeg en is zelf wat lastig aan de scherpe randen. Touratech blijkt een mooi vervangexemplaar te hebben, ademend bekleed in goretex.
De gasrespons vindt ik soms iriterend. Stapvoets rijden vraagt wat gebruik van de koppeling. Hij blijkt iets brutaal, maar tegelijk fun.
Bij een buitentemperatuur van nabij de 30° was het vrijkomen van motorwarmte lastig voor de binnenkant van de billen (die al verveeld waren door de scherpe randen van het zadel).

Toch is die 800Gs enorm meegevallen. Ik denk niet dat ik de RT zou inruilen voor hem, maar als tweede motorfiets is ie prima, zelfs buiten verharde wegen.
Deze week hoop ik de 1200GS te mogen testen en daarna de juiste beslissing te nemen.
cope
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 mar 2007, 23:27
Locatie: Op deze bol

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door cope »

http://www.ac-schnitzer.de/en/bmw-motor ... eral-info/

Schnitzer geeft de F800GS onderhanden genomen, vooral de andere afmetingen van velgen en banden met een WP vering zou de wegligging ten goede komen (stond ergens in een motorboekje)
Enkel de prijs zal dan wel dicht bij een R1200GS komen, vermoed men, we zien wel.

greetz cope
Laatst gewijzigd door cope op 21 sep 2008, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
ErikD
Berichten: 172
Lid geworden op: 06 aug 2006, 20:55
Locatie: VL. Brabant

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door ErikD »

Heb deze week anderhalve dag op een f800gs gereden (vervangmotor want de 1150GS moest z'n 40.000 beurt krijgen). Mijn bevindingen zijn zoals het al een paar maal aan bod kwam. Qua aanvoelen had ik het gevoel terug op mijn F650 te zitten: licht, korter op het stuur en het stuur dat in de bocht valt en duikt bij het remmen. Qua motor voel je dat het geen 1150 is, maar hij komt wel aardig in de buurt. Op autosnelweg voelt hij wiebelig aan en laat de windbescherming te wensen over, maar hij doet 130 op z'n sokken, en hij is dan zeker nog niet aan het einde van zijn latijn. Het zadel is een minpunt. Al na een rit van een half uur kreeg ik een verdoofd gevoel en begon de rug te zeuren (ik ben 1m92).

Het motorgeluid daarentegen is super! Dat mis ik aan m'n 1150.

Ik was wel blij terug op de 1150 te zitten, en weet dat die de juiste keuze was.

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Gino GS
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 jul 2007, 16:18
Locatie: Valkenswaard

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Gino GS »

Ik heb inmiddels een week of drie mijn F800GS. Ik heb er iets meer dan 2000 km op zitten. Gisteren heb ik een rit van 750 km gedaan. Ik ben 1.88m lang en heb het hoge zadel. Al die verhalen over het zadel begrijp ik niet helemaal. Ik zit niet beter of slechter dan op de R1150RT. De windbescherming is minder dan bij de RT, maar dat lijkt me logisch. Bij aflevering van de motor waren de handkappen nog niet gemonteerd, omdat de beugels nog niet binnen waren. Ik heb er sinds een week de handkappen op staan en dat scheelt in windbescherming op de snelweg. Vraag me niet waarom, maar de motor voelt veel stabieler aan. Ik heb het idee dat het minder onrust in het bovenlijf brengt. Ik heb gisteren grote stukken in Duitsland met 160 op de teller gereden zonder dat het echt vermoeiend werd.

Verder stuurt de motor geweldig makkelijk en tsjonge wat is dat ding lekker zuinig.
F800GS
ErikD
Berichten: 172
Lid geworden op: 06 aug 2006, 20:55
Locatie: VL. Brabant

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door ErikD »

Ik denk dat als het stuur iets naar boven gedraaid was, ik beter zou zitten voor wat de rug betreft. Wat de windbescherming betreft ben ik zo een "hamsterspoilertje" gewoon (zie foto) wat nog niet hetzelfde is als een RT, maar wat je toch al flink uit de wind zet.

Afbeelding

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Plaats reactie