K start niet!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

K start niet!

Bericht door Gaby »

Hallo,
Vanmorgen een collega gesproken die een probleem heeft/had.
Z'n K75 wou niet starten, startmotor ging goed rond, motor draaide mee.
De motor was in eerste instantie zo goed als vertrokken, viel toen stil, dan niks meer.
Na lang "aandringen" toch vertrokken geraakt (met nogal wat rook uit de pijp).
Na even draaien terug stilgelegd, zonder probleem opnieuw gestart. De rit is dan
zonder calamiteiten verlopen.
Zaterdag had hij de batterij nagezien (electronica weggenomen om erbij te kunnen)
en zondag een nieuwe koplamp geplaatst (werken spreiden :shock: ). Beide keren
had de motor nadien gedraaid (zondag om de afstelling van de koplamp te checken).
Gisteren niet gebruikt (wordt anders heel regelmatig gebruikt, weliswaar voor niet
al te lange ritten - 20Km-achtig, "normaal" rijgedrag)
Hij vraagt zich af wat het zou kunnen zijn, of er misschien bekende problemen zijn
met die motoren die startproblemen opleveren (geen ontsteking?).
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: K start niet!

Bericht door tweecilinderke »

Zaterdag had hij de batterij nagezien (electronica weggenomen om erbij te kunnen
Kijk eens of de grote fiche op de computer goed is ingeklikt :?: Zit juist boven uw batterij :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: K start niet!

Bericht door Gaby »

Zal gebeuren, bedankt voor de tip (zou inderdaad kunnen, zal los geweest zijn om aan
de batterij te kunnen en wie weet is 't een kwestie van net wel of net geen contact)
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Re: K start niet!

Bericht door jerre »

uit eigen ervaring met een K75 en K1100, zou ik er van uit gaan dat de motor verzopen is en de bougies nat zijn.
(mijn) K's zijn goede starters, bijna altijd van de eerste poging weg. Maar als het eens misloopt tijdens het starten (te weinig choke bv), is het meestal gedaan met proberen. Gebeurt bij mij misschien 2x per jaar.
Bougies uithalen en afdrogen, of ander paar indraaien. terug starten, klaar. :-)
K100 RS 16v
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: K start niet!

Bericht door Gaby »

Ondertussen heeft het fenomeen zich niet meer voorgedaan, de motor
start weer zoals gewoonlijk van de eerste keer????
't Is misschien niet meer te achterhalen nu, beter op de choke letten
kan dus ook geen kwaad, ik geef het door!
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: K start niet!

Bericht door tweecilinderke »

controleer toch de fiche nog maar eens voor de zekerheid!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: K start niet!

Bericht door Gaby »

Dat is gebeurd! Er was blijkbaar niet echt iets abnormaals
te zien maar is nog eens extra aangedrukt.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: K start niet!

Bericht door Werner Von C. »

Gaby schreef:Dat is gebeurd! Er was blijkbaar niet echt iets abnormaals
te zien maar is nog eens extra aangedrukt.
Proefondervindelijke ervaring leert me dat de oplossing dan maar van korte tijd is, en binnen de kortste keren wederom opsteekt, je zou van minder grijze haren krijgen...

Check eens, ook bij goed sluitende kontakten-stekkers op eventuele corrosie, WD40 kan hierbij helpen.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
mort
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Re: K start niet!

Bericht door mort »

Gaby schreef:......Ondertussen heeft het fenomeen zich niet meer voorgedaan, nu, beter op de choke letten.....
de zogenaamde choke op het stuur heeft geen enkele invloed op de inspuiting bij koude start, het enige wat je daar mee doet is de motor iets sneller laten draaien, net hetzelfde of je zou het gas een beetje openhouden..(of heb ik het mis??) 8-)
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: K start niet!

Bericht door Gaby »

Voor zover ik weet zet de zogenaamde choke inderdaad de gasklep wat open, hetzelfde als
het gashendel doet, net wat u schrijft.
Uw stelling is dan dat het startgedrag er niet door gewijzigd wordt maar eerder het blijven
draaien van de koude motor. Dat klopt wel denk ik, maar de stand van de gasklep zal
wellicht toch ook het starten zelf beinvloeden (motor was trouwens even aangelopen maar
wist het niet vol te houden, mogelijk door onvoldoende choke. Dat er nadien bijna geen starten
meer bij was is toch merkwaardig, een systeem zoals de Jetronic? zou daar nu net moeten
aan verhelpen zou ik hopen - behalve als (zoals al opgemerkt) bijv. de bougies nat zouden zijn)
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: K start niet!

Bericht door CeesBmw »

De choke kabel veranderd alleen het stationair toerental.

Er zit geen mechanische klep aan of zoiets bij de K75/100
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: K start niet!

Bericht door Iron Gonzo »

ik heb nu 2 dagen met een K75 rond getoerd als vervang moto.
heb ook dit fenommen had. stilvallen en problemen om hem weer in gang te krijgen.
na 5 minuten wachten starte hij uiteindelijk terug. Naderhand geen problemen had.

zal een beetje eigen zijn zekers aan die K's :-?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: K start niet!

Bericht door Gaby »

CeesBmw schreef:De choke kabel veranderd alleen het stationair toerental.

Er zit geen mechanische klep aan of zoiets bij de K75/100
Dat enkel het stationair toerental verhoogd wordt werd eerder al gesteld
(en bevestigd), maar dat doet een echte choke natuurlijk ook, zij het
door de mengselverhouding te verrijken.
Wat ik bedoelde was dat als je de choke bedient, er hetzelfde gebeurt dan
wanneer je gas geeft. Ik meen dat eens gezien te hebben door te kijken
wat er aan het uiteinde van de gaskabel gebeurt als er gas gegeven wordt
en ook wanneer er gechoked wordt en ik meen me te herinneren dat er
precies hetzelfde te zien is maw, dat de choke geen choke is maar de
gasklep een beetje open houdt.
Ik kan me daar wel in vergissen, 't is al lang geleden :oops:
Of bedoelt u dat een K geen gasklep heeft?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: K start niet!

Bericht door Gaby »

IRON GONZO schreef:ik heb nu 2 dagen met een K75 rond getoerd als vervang moto.
heb ook dit fenommen had. stilvallen en problemen om hem weer in gang te krijgen.
na 5 minuten wachten starte hij uiteindelijk terug. Naderhand geen problemen had.

zal een beetje eigen zijn zekers aan die K's :-?
Wat dan weer eerder bij het verhaal van de natte bougies aansluit!
Ik dacht eigenlijk dat die K's de reputatie hebben van hele goeie starters te zijn :oops:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: K start niet!

Bericht door CeesBmw »

De K serie heeft geen gasschuiven zoals bij een carburateur, maar lucht inlaat kleppen.
Aan deze lucht inlaat kleppen mag je ook niet stellen, omdat je dan de flow veranderd in het systeem, synchroon stellen doe je dan ook met de bypass schroeven, en niet met de stelschroeven van de gaskleppen zoals bij een carburateur fiets.

Maar stilvallen cq niet starten kan van alles zijn,
Wat ik heb meegemaakt als elektronicus die bij dealers nog wel eens helpt als er elektrieke problemen zijn.
defect contact slot,
kabelbreuk in de kabelboom naar het contact slot.
defecte noodstop schak
defecte koppelings schakelaar
kabelboom klem tussen radiator en frame --> doorgesleten
sluiting in koelventilator motor, motor te warm ventilator aan hoofdzekering stuk. Nieuwe hoofdzekring plaatsen (was ie alweer afgekoeld( rijden)
Weer te warm pof uit.................... dat was fff zoeken.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: K start niet!

Bericht door Gaby »

CeesBmw schreef:De K serie heeft geen gasschuiven zoals bij een carburateur, maar lucht inlaat kleppen.
Aan deze lucht inlaat kleppen mag je ook niet stellen, omdat je dan de flow veranderd in het systeem, synchroon stellen doe je dan ook met de bypass schroeven, en niet met de stelschroeven van de gaskleppen zoals bij een carburateur fiets.
Wie heeft hier heeft het woord gasschuiven gebruikt? De klep die de luchthoeveelheid regelt
die in de kamer kan gezogen worden, draagt terecht de naam gasklep, het woord omschrijft precies wat ze doet.
Maar kleppen is meervoud, ik heb er ooit maar eentje per fiets gezien, dus, als ik toen niks gemist heb, wat valt
er dan "synchroon te stellen? Verwarring met een boxer misschien?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: K start niet!

Bericht door CeesBmw »

Met gasklep vs luchtklep is gewoon bij carburateurs heet het een gasklep, bij injectie wordt het een luchtklep genoemd.
Waarschijnlijk voor het onderscheid tussen de werkingsprincipes.

Verder moet je een K synchroon stellen met de bypass schroeven en niet door de lucht/gasklep te verstellen, die schroeven zijn niet voor niets afgelakt.
In het boekje van peeters staat er bij de K een verkeerde procedure.
Overigens zit er in de K 3 of 4 gaskleppen, en niet 1. Het is tenslotten geen 1 cylinder,, cq auto met 1 carburateur en 22 cylinders.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: K start niet!

Bericht door Gaby »

CeesBmw schreef:Overigens zit er in de K 3 of 4 gaskleppen, en niet 1. Het is tenslotten geen 1 cylinder,, cq auto met 1 carburateur en 22 cylinders.
Klopt, te veel op het principeschema gekeken (geeft de toestand per cylinder :oops:)
Haynes gaat zelfs zover als te stellen dat de kleppentoestand eventueel als één geheel
moet vervangen worden er er dus aan de hele zaak niks kan/mag gedaan worden, wat
een vast peperdure zaak moet zijn!
Haynes heeft een synchronisatie procedure via de bypass-schroeven, maar aangezien
de hele boel met één kabel bedient wordt zou men geneigd zijn te denken dat zo'n
procedure zelden of nooit moet uitgevoerd worden, is dat ook zo? En als het wel nodig
zou zijn, hoe zou zich dat laten merken (ik neem aan anders dan bij een boxer?)
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: K start niet!

Bericht door CeesBmw »

Het zogenaamde kwadrant (tridrant bij de K75) is op een flow bank afgeregeld zodat er dezelfde lucht stroom door alle vier (3) inlaten stroomt bij iedere stand (behalve dicht :-)

Dus synchroon stellen doe je met de bypass schroeven (de grote messing schroeven), cyl 1 heeft geen schroef of die laat je zitten.
Dus 3 regel je af.
Het komt zelden voor dat je de luchtkleppen moet vervangen. Je kunt er altijd 1 vervangen en dan opnieuw laten flowen...

Ik heb het nog even nagezocht, maar bij normale carburatuers wordt er over gaskleppen gesporken omdat de stand van de vlinderklep rechtstreeks het gas mengsel beinvloed. Bij een injectie fiets regel je alleen maar de lucht hoeveelheid, de benzine hoevelheid wordt door de computer bepaald via een mapping in de eeprom.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: K start niet!

Bericht door Gaby »

't Zou aan de ene kant misschien minder verwarrend zijn om over "throttle" te praten,
tot je er een woordenboek bijhaald. Dan blijkt dat dit woord nogal op wat manieren
kan vertaald worden, zowel lucht.... als gas... kan blijkbaar bedoeld worden.
Zelfs smoorklep, en dan ik toch eerder aan een chokeklep.
Geen goei idee dus :mrgreen: Taal is een raard ding, zo spreken ze in Nederland
soms een andere taal maar wel met dezelfde woorden :shock:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: K start niet!

Bericht door Gaby »

Volgende episode:
K startte weer niet, deze keer platte batterij. Is niet uitgesloten dat die pil
van 5 jaar oud de vorige keer een knauw gehad heeft door het langdurige
starten. Wantrouwig geworden toch eens lekstroom gemeten: alle zekeringen
eruit, "computer" en ABS eenheid afgekoppeld: 72mA. Is precies niet echt
weinig, maar is het te veel voor zo'n K???? ABS verbruikt op zich ook 20mA.
Nog een mysterie: batterij van de motor aan een batterij van een auto gehangen,
toen begon de startmotor "spontaan" te draaien, de sleutel zat zelfs niet in het
contactslot en de "computer" was afgekoppeld om aan de batterij te kunnen!?
Nadien met "computer", zelfde liedje, startmotor draaide "vanzelf". Dan contact
gemaakt, startmotor bleef lopen. Dan startknop ingedrukt: motor gestart!!!!!
Als dat geen mysterie is!
De batterij vervangen ligt voor de hand denk ik, maar wat dan? Nieuwe motor
kopen misschien (misschien wat aandelen verkopen of zo :oops: )
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: K start niet!

Bericht door Erik »

Gaby schreef: begon de startmotor "spontaan" te draaien, de sleutel zat zelfs niet in het
contactslot en de "computer" was afgekoppeld om aan de batterij te kunnen!?
Nadien met "computer", zelfde liedje, startmotor draaide "vanzelf". Dan contact
gemaakt, startmotor bleef lopen.
bekend fenomeen: startrelais is aan elkaar gesmolten. Een flinke tik erop met bijv. het handvat van een schroevendraaier is vaak voldoende om dit te verhelpen. Zo niet: het startrelais verwijderen, openmaken en puntjes losmaken/bijvijlen.
Vervanging door een nieuw startrelais is niet per sé noodzakelijk, ik rijd er zelf zo al 50.000 kilometer mee. Oorzaak van het vastsmelten is de bijna platte batterij.
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: K start niet!

Bericht door sprint »

Gaby schreef:Nog een mysterie: batterij van de motor aan een batterij van een auto gehangen,
toen begon de startmotor "spontaan" te draaien, de sleutel zat zelfs niet in het
contactslot en de "computer" was afgekoppeld om aan de batterij te kunnen!?
Nadien met "computer", zelfde liedje, startmotor draaide "vanzelf". Dan contact
gemaakt, startmotor bleef lopen. Dan startknop ingedrukt: motor gestart!!!!!
Als dat geen mysterie is!
De batterij vervangen ligt voor de hand denk ik, maar wat dan? Nieuwe motor
kopen misschien (misschien wat aandelen verkopen of zo :oops: )
Dat is geen mysterie hoor :mrgreen:
Dat is de startrelais die blijft plakken omdat de spanning van de accu te laag was.
ik heb dat in de tijd verholpen door er eens met de achterkant van een schroevendraaier een paar tikjes op te geven.
Op de startrelais hé.
Marnix.

Afbeelding
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: K start niet!

Bericht door sprint »

allé, al één mysterie opgelost :wink:
Marnix.

Afbeelding
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: K start niet!

Bericht door Gaby »

Dat van het startrelais kan kloppen, we waren daar ook net over aan 't denken,
het relais lijkt weliswaar achter het contact te staan maar de contacten van het
relais zelf lijken rechtstreeks van de batterij af te takken, wat de vermoedelijke
oorzaak dus inderdaad mogelijk maakt.
Wat dat bijvijlen betreft: zouden contacten van zo'n relais niet voorzien zijn
van een laagje van een of ander edel metaal en zou het door het weggesleten zijn
van dat laagje niet kunnen komen dat het in eerste instantie blijft plakken.
Voor de gemoedsrust misschien toch maar vervangen, en met de winter voor de
deur een nieuwe batterij en 't kan (bijna) niet meer stuk zeker :mrgreen:
Bedankt voor het meedenken!
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Plaats reactie