ketting kapot
Moderator: GVN
ketting kapot
Dag iedereen,
vandaag onleuke verrassing gehad: op verplaatsing voor werk plots ketting kapot. Gelukkig aan lage snelheid, geen brokken van gekomen. Ik kocht de F650ST een jaar geleden, had toen een kleine 12000 kms, nu iets meer dan 14000. Ik denk dat het nog de originele ketting is. Is dit normaal? Wordt de ketting normaal vervangen om de x kilometers? Om de hoeveel kms moet je de ketting normaal smeren? Iemand ervaring hiermee?
Bedankt alvast voor de vele reacties !!
mvg
Geert
vandaag onleuke verrassing gehad: op verplaatsing voor werk plots ketting kapot. Gelukkig aan lage snelheid, geen brokken van gekomen. Ik kocht de F650ST een jaar geleden, had toen een kleine 12000 kms, nu iets meer dan 14000. Ik denk dat het nog de originele ketting is. Is dit normaal? Wordt de ketting normaal vervangen om de x kilometers? Om de hoeveel kms moet je de ketting normaal smeren? Iemand ervaring hiermee?
Bedankt alvast voor de vele reacties !!
mvg
Geert
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
- Woonplaats: Bambrugge-City
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: ketting kapot
De levensduur van een ketting heeft ook veel te maken hoe ze is onderhouden
Op tijd reinigen, smeren, aanspannen enz...
Als het alleen de ketting is valt het nog mee.
Ik heb zo ooit eens een stuk uit het carter van een Honda CB gekregen
Op tijd reinigen, smeren, aanspannen enz...
Als het alleen de ketting is valt het nog mee.
Ik heb zo ooit eens een stuk uit het carter van een Honda CB gekregen
Marnix.
Re: ketting kapot
Dat is helemaal NIET normaal. Waarschijnlijk een steen tussen het tandwiel en de ketting gehad. Pech dus.Is dit normaal?
30 a 40 duizend km met een goed onderhouden ketting is best haalbaar. Levensduur van een ketting is moeilijk te bepalen en afhankelijk van de zorg die je eraan besteed.
Een ketting kan je best smeren iedere keer je in de regen hebt gereden.
Re: ketting kapot
Ik zou zelfs meer zeggen: een ketting moet je smeren bij droog weer ook... Na een regenrit heel zeker, maar als je een paar honderd km hebt gedaan zal het voor je ketting alleen maar gunstig zijn als je ze ff smeert... Ik heb me ook altijd laten vertellen dat het beter is om de ketting ff te smeren net na de rit, als de ketting nog wat warm staat. Verschillende voordelen: smeer dringt makkelijker in, dus smeert beter en spat minder bij het rijden (vooral als je direct vertrekt na het smeren van de koude ketting durft dat al eens voorkomen) EN je kan het niet vergeten voor je vertrekt...UpJohn schreef:Dat is helemaal NIET normaal. Waarschijnlijk een steen tussen het tandwiel en de ketting gehad. Pech dus.Is dit normaal?
30 a 40 duizend km met een goed onderhouden ketting is best haalbaar. Levensduur van een ketting is moeilijk te bepalen en afhankelijk van de zorg die je eraan besteed.
Een ketting kan je best smeren iedere keer je in de regen hebt gereden.
Een ketting die maar 14000km meegaat, die is in de meeste gevallen slecht onderhouden geweest...
Allez, heb ik van horen zeggen he...
GS staat voor geil speelgoed
Re: ketting kapot
Alles wat Smullie al vertelde...
Smeren om de 400-500km of na elke regenrit. Spanning van de ketting af en toe nazien, in belaste toestand (dus met het volle gewicht van de motorfiets erop) mag dat ongeveer 3-4cm zijn (ofte 2 vingers op elkaar). Smeren doe je best enkel op de binnenkant onderaan, zo wordt het vet langzaam van de binnenkant naar de buitenkant geslingerd. Op de buitenkant of op het achterste tandwiel zitten spuiten heeft totaal geen zin want dat vliegt er bij de eerste omwentelingen gewoon af. Geen halve bus leeghozen per smeerbeurt, de ketting 2x laten rondgaan is meer dan voldoende. Met één bus doe ik ongeveer 15.000km (10€). Na duizend en één verschillende dingen uitgeprobeerd te hebben blijf ik de laatste jaren bij Motorex 622. Plakt goed, smeert goed, achterbrug en wiel krijgen nooit één spatje vet.
Het voorste tandwiel slijt altijd eerst, dan de ketting, dan het achterste tandwiel. Ketting wordt dan als gemiddelde genomen om de slijtage te checken.
Je pakt de ketting op het achterste tandwiel vast en als je die daar zover vanaf kan trekken dat je onder de ketting de tandjes van dat achterste tandwiel kan tellen, is het hoge tijd om te vervangen.
De betere merken zijn DID (huismerk van ondermeer Yamaha) en Regina (huismerk van ondermeer KTM). Middels goed onderhoud haal je daar gemakkelijk 30-35k uit. Goedkopere merken zoals DC en Tsubaki moet ik niet meer hebben. Die halen met hetzelfde onderhoud 10-15k minder, dus daar gaat je winst dan weer...
Smeren om de 400-500km of na elke regenrit. Spanning van de ketting af en toe nazien, in belaste toestand (dus met het volle gewicht van de motorfiets erop) mag dat ongeveer 3-4cm zijn (ofte 2 vingers op elkaar). Smeren doe je best enkel op de binnenkant onderaan, zo wordt het vet langzaam van de binnenkant naar de buitenkant geslingerd. Op de buitenkant of op het achterste tandwiel zitten spuiten heeft totaal geen zin want dat vliegt er bij de eerste omwentelingen gewoon af. Geen halve bus leeghozen per smeerbeurt, de ketting 2x laten rondgaan is meer dan voldoende. Met één bus doe ik ongeveer 15.000km (10€). Na duizend en één verschillende dingen uitgeprobeerd te hebben blijf ik de laatste jaren bij Motorex 622. Plakt goed, smeert goed, achterbrug en wiel krijgen nooit één spatje vet.
Het voorste tandwiel slijt altijd eerst, dan de ketting, dan het achterste tandwiel. Ketting wordt dan als gemiddelde genomen om de slijtage te checken.
Je pakt de ketting op het achterste tandwiel vast en als je die daar zover vanaf kan trekken dat je onder de ketting de tandjes van dat achterste tandwiel kan tellen, is het hoge tijd om te vervangen.
De betere merken zijn DID (huismerk van ondermeer Yamaha) en Regina (huismerk van ondermeer KTM). Middels goed onderhoud haal je daar gemakkelijk 30-35k uit. Goedkopere merken zoals DC en Tsubaki moet ik niet meer hebben. Die halen met hetzelfde onderhoud 10-15k minder, dus daar gaat je winst dan weer...
Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: ketting kapot
Enheuuu...Nu niet enkel die ketting gaan vervangen hé! Die tandwielen zullen nu ook niet te fris meer zijn, dus die twee er af en samen met de ketting vernieuwen.
Daarna doen zoals hierboven gezegd smeren en je kan weer een hele tijd voort.
Daarna doen zoals hierboven gezegd smeren en je kan weer een hele tijd voort.
Re: ketting kapot
Een "kettingset" heet dat
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Re: ketting kapot
Zo een dus: http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artn ... yp_id=F650
Hier goedkoop en slechts 5€ duurder dan een setje van Regina...
Als je deze zelf niet steekt, dan koop je hem wss best bij je dealer of waar je deze laat vervangen, maar vraag naar een kwaliteitsmerk... Kost misschien 20% meer, maar ze gaan wel minstens 50% langer mee...
(hoor mij hier nu bezig... Ik heb in mijn leven toch al zelf nooit een ketting moeten (laten) vervangen... Maar ik heb er wel veel over gelezen en gehoord van mensen die er WEL iets van kennen... )
Hier goedkoop en slechts 5€ duurder dan een setje van Regina...
Als je deze zelf niet steekt, dan koop je hem wss best bij je dealer of waar je deze laat vervangen, maar vraag naar een kwaliteitsmerk... Kost misschien 20% meer, maar ze gaan wel minstens 50% langer mee...
(hoor mij hier nu bezig... Ik heb in mijn leven toch al zelf nooit een ketting moeten (laten) vervangen... Maar ik heb er wel veel over gelezen en gehoord van mensen die er WEL iets van kennen... )
GS staat voor geil speelgoed
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: ketting kapot
Voor je ze zelf steekt: Je hebt wel een kettinpons nodig, als er een slotje met zo'n U-borging bij geleverd is enkel als tijdelijk oplossing gebruiken en met de ronding vd U in de rijrichting monteren. Gebruik voor een permanente oplossing altijd een slotje dat je moet ponsen. Je hebt trouwens ook een kettingbreker nodig want kettingen worden meestal met meer schakels geleverd dan je eigenlijk voor jouw model nodig hebt en dan is je ketting dus te lang hé..... HG of Louis heeft dergelijke kettingbreker/pons setjes, hoe duurder hoe beter.....Smullie schreef:Zo een dus: http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artn ... yp_id=F650
Hier goedkoop en slechts 5€ duurder dan een setje van Regina...
Als je deze zelf niet steekt, dan koop je hem wss best bij je dealer of waar je deze laat vervangen, maar vraag naar een kwaliteitsmerk... Kost misschien 20% meer, maar ze gaan wel minstens 50% langer mee...
(hoor mij hier nu bezig... Ik heb in mijn leven toch al zelf nooit een ketting moeten (laten) vervangen... Maar ik heb er wel veel over gelezen en gehoord van mensen die er WEL iets van kennen... )
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: ketting kapot
Zoals eerder gezegd, is 14000 km helemaal niet normaal. Een ketting moet met gemak 20000 km meegaan voordat er slijtage te bespeuren valt.
Voor de sporen van slijtage kun je nog volgende symptomen aan toevoegen: hoger verbruik, lawaai, onregelmatige spanning, ketting moet steeds sneller opgespannen worden.
My 2 cents.
Voor de sporen van slijtage kun je nog volgende symptomen aan toevoegen: hoger verbruik, lawaai, onregelmatige spanning, ketting moet steeds sneller opgespannen worden.
My 2 cents.
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: ketting kapot
Als er naar die ketting is omgekeken zoals hier zéér velen doen met hun cardan denk ik eerder dat het nog lang geduurd heeft.
Heb er net nog eentje (cardanbrommer) binnenstaan met een klein scheurke in de achterste rubbermof. Boeltje dreef binnen in het water. Conische naaldlagertjes naar de vaan en alle spiebanen vastgeroest
Heb er net nog eentje (cardanbrommer) binnenstaan met een klein scheurke in de achterste rubbermof. Boeltje dreef binnen in het water. Conische naaldlagertjes naar de vaan en alle spiebanen vastgeroest
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: ketting kapot
1 wintertje doorijden met beperkt onderhoud is al genoeg om de boel om zeep te helpen.....als je je ketting niet graag onderhoud steek dan een scottoiler, het is een vettig boeltje maar ketting en tandwln gaan bijna dubbel zo lang mee.
Bij een 1 cil moet je ook genoeg speling voorzien (zoals ergens gezegd hier minstens 3-4 cm) want dat ding snokt in lage toeren ferm aan de ketting en je hebt bij de standaard versie ook een redelijk lange veerweg, meer dan bij een sportmotor
Bij een 1 cil moet je ook genoeg speling voorzien (zoals ergens gezegd hier minstens 3-4 cm) want dat ding snokt in lage toeren ferm aan de ketting en je hebt bij de standaard versie ook een redelijk lange veerweg, meer dan bij een sportmotor
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: ketting kapot
Bedankt voor de vele reacties !
Ketting inmiddels vervangen, samen met de "pignons", volledige kettingset dus. Ook een nieuwe achterband laten steken, had misschien nog 1000 à 2000 km te gaan maar toch. Na 3 pannes in één jaar tijd stel ik de moto te koop, met pijn in het hart nochtans !! De laatste tijd bolde hij zoals het moet, volgens mij, en dan die ketting........
Hij staat te koop, in goede staat, en als jullie interesse hebben of iemand kennen die interesse heeft, laat niet na mij te contacteren: 0474/63 70 35. Vraagprijs is ongeveer € 3000, prijs bepaald door mijn garagist bij particuliere verkoop. Als er geen interessse komt zal ik met plezier nog een jaartje ermee rijden als de weersomstandigheden ok zijn. Je leest het, ik ben niet echt 'de motard' hoewel ik het heel graag doe.
mvg aan iedereen
Geert
Ketting inmiddels vervangen, samen met de "pignons", volledige kettingset dus. Ook een nieuwe achterband laten steken, had misschien nog 1000 à 2000 km te gaan maar toch. Na 3 pannes in één jaar tijd stel ik de moto te koop, met pijn in het hart nochtans !! De laatste tijd bolde hij zoals het moet, volgens mij, en dan die ketting........
Hij staat te koop, in goede staat, en als jullie interesse hebben of iemand kennen die interesse heeft, laat niet na mij te contacteren: 0474/63 70 35. Vraagprijs is ongeveer € 3000, prijs bepaald door mijn garagist bij particuliere verkoop. Als er geen interessse komt zal ik met plezier nog een jaartje ermee rijden als de weersomstandigheden ok zijn. Je leest het, ik ben niet echt 'de motard' hoewel ik het heel graag doe.
mvg aan iedereen
Geert
Re: ketting kapot
veedeewee schreef: Ik kocht de F650ST een jaar geleden, had toen een kleine 12000 kms, nu iets meer dan 14000. ........... Is dit normaal? ............ Om de hoeveel kms moet je de ketting normaal smeren?
Als ik goed lees, dan heb je in een jaar tijd slechts 2000km gereden. (tot daar niks verkeerds mee natuurlijk!)
... maar als ge dan in dat jaar niet EEN keer uw ketting hebt nagekeken, laat staan een beurt hebt gegeven is datgene wat je tegenkomen bent in mijn ogen WEL volkomen normaal.
Re: ketting kapot
Ikzelf heb de ketting een beurt gegeven en hij was eenmaal binnen voor onderhoud. Misschien toch niet genoeg? 'k Voel me wel schuldig als ik alles lees...
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: ketting kapot
tja dat kan gebeuren bij kettingen.
veel meer rijden moet je toch eens dringend in uw agenda zetten
veel meer rijden moet je toch eens dringend in uw agenda zetten
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: ketting kapot
TIJD !!, daar zeg je me wat. 12 à 13 uur werken per dag, wat blijft er nog over?? gelukkig werk ik niet waar ik woon, anders deed ik nog minder kms. En de partner wil niet achterop (en ook niet voorop). Moeilijke situatie, niet?
Ach, misschien .... en misschien ook niet, we zien wel !
Alvast bedankt voor de reacties, het forum leeft !!
Ach, misschien .... en misschien ook niet, we zien wel !
Alvast bedankt voor de reacties, het forum leeft !!