Allroad versus street, enig idee...

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Allroad versus street, enig idee...

Bericht door Koppel!! »

YOO

Vermits er een andere moto is bijgekomen heb ik besloten om m'n geel/zwarte beest volledig op 't asfalt te richten.

Ik vraag me dan ook af of er eigenlijk veel verschil is tussen de meest voorkomende alroadbanden (Tourance EXP, Battle Wing, Trail Attack, Anakee, etc...) en de straatbanden die op een GS passen (Pilot Road, MEZ6, BT020...)?

Heeft er iemand ervaring mee, die zowel met een allroad als met een straatband heeft gereden op een GS? Wat waren de verschillen? Waarom (al dan niet) aan te raden?

Allé, vertel 't maar :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
VFooR
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door VFooR »

Een feit is dat een echte wegband net nog wat meer rubber op het asfalt heeft dan een allroadband. Als je de profielen bekijkt tussen een wegband en een allroadband, zie je vooral meer groeven bij de all-road. Hoe meer rubber op het asfalt, hoe beter de grip...lijkt me logisch. Het verschil is echter minimaal want zelf heb ik weinig verschil gemerkt tussen de road attack en de trail attack. De trail attack cupte wel bij mij (trillen in stuur) en gaf meer rolgeluiden. De road attack was wel achteraan op na 7500km... Biede banden plakten aan het asfalt.

BT020 is ook een cupband en de roadtec Z6 van metzeler schijnt iets onstabieler te zijn bij duo en bagage.

Ik zou dan gaan voor een conti road attack, of een pilot road 1. Die laatste is wel reeds 6 jaar oud maar zou lang meegaan. De road attack is al meerdere malen getipt als de meest grippige band voor een GS op straat en circuit.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Bananatuffer
Berichten: 190
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05
Locatie: N 00 E 32

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door Bananatuffer »

VFooR schreef:Een feit is dat een echte wegband net nog wat meer rubber op het asfalt heeft dan een allroadband. Als je de profielen bekijkt tussen een wegband en een allroadband, zie je vooral meer groeven bij de all-road. Hoe meer rubber op het asfalt, hoe beter de grip...lijkt me logisch. Het verschil is echter minimaal want zelf heb ik weinig verschil gemerkt tussen de road attack en de trail attack. De trail attack cupte wel bij mij (trillen in stuur) en gaf meer rolgeluiden. De road attack was wel achteraan op na 7500km... Biede banden plakten aan het asfalt.

BT020 is ook een cupband en de roadtec Z6 van metzeler schijnt iets onstabieler te zijn bij duo en bagage.

Ik zou dan gaan voor een conti road attack, of een pilot road 1. Die laatste is wel reeds 6 jaar oud maar zou lang meegaan. De road attack is al meerdere malen getipt als de meest grippige band voor een GS op straat en circuit.

in de praktijk blijken die tourance banden e.d. onder normale openbare weg omstandigheden méér grip te hebben dan zelfs de zachtste supersport banden, die pas op hogere temperatuur effectief kleven. Op remtests doen die tourances/anakees/... het ook minstens even goed dan 'baanbanden'.

dus tenzij je de rubberfabrikanten per sé wil sponsoren, zou ik die allroad banden erop laten - die gaan meestal een stuk langer mee omdat ze meer begin-profiel hebben (tourance bv.)
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door K1200GT »

VFooR schreef:
BT020 is ook een cupband en de roadtec Z6 van metzeler schijnt iets onstabieler te zijn bij duo en bagage.
Bij de Z6 komt het erop aan dat je de juiste versie monteert. Zo zijn er speciale uitvoeringen voor de K-reeks (of andere zwaardere motorfietsen), met een versterkt karkas. Als je een beetje sportief wil rijden en ook op nat wegdek veilig onderweg wil zijn, monteer dan vooral niet de BT020; het enige positieve aan die band is de lange levensduur (en de prijs?).
Bananatuffer schreef: In de praktijk blijken die tourance banden e.d. onder normale openbare weg omstandigheden méér grip te hebben dan zelfs de zachtste supersport banden, die pas op hogere temperatuur effectief kleven. Op remtests doen die tourances/anakees/... het ook minstens even goed dan 'baanbanden'.
Wel, daar ben ik het op basis van mijn eigen ervaringen niet mee eens. Vorige week twee dagen intensief 8-) onderweg geweest op de Nordschleife met de Guzzi tijdens een Motorrad Action Team training, en ondanks de regen de eerste dag en de lage temperaturen, gaven de Conti's Sport Attack geen krimp. Ik moest weemoedig terug denken aan wat ik met de BT020's in vergelijkbare omstandigheden meemaakte. De kortere levensduur van de Conti's neem ik er graag bij in ruil voor een betere baanvastheid.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Bananatuffer
Berichten: 190
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05
Locatie: N 00 E 32

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door Bananatuffer »

K1200GT schreef: daar ben ik het op basis van mijn eigen ervaringen niet mee eens. Vorige week twee dagen intensief 8-) onderweg geweest op de Nordschleife met de Guzzi tijdens een Motorrad Action Team training, en ondanks de regen de eerste dag en de lage temperaturen, gaven de Conti's Sport Attack geen krimp. Ik moest weemoedig terug denken aan wat ik met de BT020's in vergelijkbare omstandigheden meemaakte. De kortere levensduur van de Conti's neem ik er graag bij in ruil voor een betere baanvastheid.
het ging over de allroadbanden vs baanbanden. niet over een vgl. tussen twee types baanbanden.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door Koppel!! »

YOO

Wel, om 't even over levensduur te hebben, want daar zal imo 't grootste verschil zitten, zou een Pilot Road een even goede wegligging bieden als een Tourance EXP?
Want me dunkt dat zo'n Pilot Road mistens 't dubbele aantal km aankan dan de EXP, die is geroemd om z'n grop, maar ook berucht om z'n slijtage :-|

De geel/zwarte gaat vanaf nu véél minder km's doen, maar dat wil nog niet zeggen dat de band na 6 à 7000km moet versleten zijn. Alhoewel een schijver altijd meer kost dan een setje nieuw rubber.

Hmm, nu begin ik zelf te twijfelen, zou ik 't dan toch bij een allroad houden?

Soit, ik wil weten of een Z6 op PR betere grip biedt dan een Battle Wing, of een EXP, daar komt 't op neer, slijtage zal ik zelf wel rekening mee houden.
(De BT020 neem ik niet in gedachten, alhoewel vroeger tevreden van is deze nu echt wel verouderd.)

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
boxer68
Berichten: 62
Lid geworden op: 06 okt 2006, 21:40
Locatie: kermt-Hasselt

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door boxer68 »

Met mijn Anakee's kom ik nooit boven de 6000 km (achteraan). Ben vrijdag aan mijn derde band toe. Rij met een R1150GSA '04.
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door Motard de l'Allier »

Onlangs nen KTM 950sm op bezoek gehad en der lagen Road Attacks op (Wreed machien ze, maar erg dorstig +7l/100km!!)
Op onze rit naar de Sioule schoof ik eerst achter en dan vooraan even weg ( nat wegdek en we reden op de limiet percies)
De KTM reed achter me en 100m verder was het aan zijn beurt???
Dus denk ik dat nen Anakee op het nat even goed is als de Road-Attack.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door Smullie »

boxer68 schreef:Met mijn Anakee's kom ik nooit boven de 6000 km (achteraan). Ben vrijdag aan mijn derde band toe. Rij met een R1150GSA '04.
Anakee is voor mij ook ne fantastsichen band die hopen vertrouwen geeft (heb die indentijd ook op mijnen DR800 gehad) maar nu na 2000km heeft die al serieuze gebruikssporen en dals dat zo doorgaat, dan haalt die de 6000km misschien maar net... :roll:

En dat vind ik veel te weinig... Het dubbel zou beter zijn.. . :roll:
Kdenk dat ik die Trial Attacks eens probeer als den Anakee achterband eraan is. Als ge ziet wat de meesten er van vinden, hoe lang die meegaat en hoeveel ze kosten denk ik dat dat een meer dan logische keuze is... Vooraan ligt er nu nen Tourance op en ook dat lijkt heel goed mee te vallen...
En op nen allroad horen allroadbanden vind ik... Ze zien er beter uit, voor mij rijden die meer dan goed genoeg en ALS je dan eens een kiezel-/zand-baantje tegenkomt moet je niet keren... Allez, dat moet met de meeste machines met straatbanden ook niet, maar het is toch makkelijker op ne GS met allroadbanden... :pirat:
GS staat voor geil speelgoed
VFooR
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door VFooR »

Een jaar of twee geleden heeft motorrad/motorplus banden getest voor de varadero en ruim een jaar geleden heeft een engels blad net hetzelfde gedaan.

De conclusie was duidelijk. OP hun testparcours waren de wegbanden beter in grip en stabiliteit dan de all-roadbanden. Zo draaide vara het best op pilot roads, gevolgd door BT020's. Het engels blad hield de road attack op het hoogste schavotje.

Maar of we nu een verschil voelen meteen op straat bij sportief rijden...weinig denk ik.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door stefke »

ik vind die (Anakee) allroad banden maar niks. straatbanden rijden voor mij leuker omdat de vorm iets anders is denk ik, de motor stuurt makkelijker in en geeft mij meer vertrouwen op hellingshoek. Misschien komt dat wel door de minder brede groeven. Daarenboven rij ik toch voor 95% asfalt en dat beetje grindwegen doe ik ook wel met de MPR's.
Dus voor mij liever straatbanden. 8-)

Afbeelding
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door Oneshark »

Beetje zand strooien....
Momenteel aan 2e set Anakees, de 1e 15' km, 2e set aan 18' maar nu dringend aan vervanging toe,
btw : ze worden niet gespaard en rijden/plakken super mijn inziens,
greetz; :wink:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
boxer68
Berichten: 62
Lid geworden op: 06 okt 2006, 21:40
Locatie: kermt-Hasselt

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door boxer68 »

[quote="Oneshark"]Beetje zand strooien....
Momenteel aan 2e set Anakees, de 1e 15' km, 2e set aan 18' maar nu dringend aan vervanging toe,
btw : ze worden niet gespaard en [b]rijden/[/b][b]plakken super [/b]mijn inziens,
greetz; :wink:[/quote]

Amai....ge moet me eens uitleggen hoe dat dat presteert...
Ik ben nu aan mijn 3e achterband bezig. Nooit boven de 7000 km...
Gij duwt uwe moto toch niet vooruit i.p.v gas geven :pirat:
Ik rij met een R1105GSA '04.
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door Oneshark »

boxer68 schreef: Amai....ge moet me eens uitleggen hoe dat dat presteert...
Ik ben nu aan mijn 3e achterband bezig. Nooit boven de 7000 km...
Gij duwt uwe moto toch niet vooruit i.p.v gas geven :pirat:
Ik rij met een R1105GSA '04.
Altijd zonder madam :mrgreen: 99% met halfvolle koffers :roll: 3x Alpen opgerold 8-)
ben lichtgewicht :clown: op n 1200GSA :razz:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik ben nooit geinteresseerd geweest in straatbanden voor een GS, tenzij er vooraan een 17' in zit....De allroad banden doen het goed wat slijtage betreft en heb er nog niet te veel grip problemen mee gehad. Denk dat de baanbanden wel iets betere grip hebben, maar dat de 19" vooraan de beperkende faktor (zowel van keuze als rijeigenschappen) is daar. als je met een Tourance 13000km doet is dat bijna dubbel zoveel dan met met een baanband, en die baanbanden zijn bijna allemaal duurder dan de allroad banden....dan is bij de som snel gemaakt....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
In Extremo
Berichten: 248
Lid geworden op: 07 apr 2008, 18:54
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door In Extremo »

Wat Dirk hierboven aanhaalt is ook de reactie van mijn bandenboer.
Waarom duurdere, sleterige baanbanden plaatsen terwijl de goedkopere all-roaders
het zeker zo goed en langer doen en goedkoper zijn ....

Ik kom van de FJR met Metzelers Z6 en zit nu met een GSA met Conti's Trial Attack en ben daar zeker zo
tevreden over. Ik rij wel nog niet zoals met mijn FJR, maar echt langzaam gaat het toch ook weer niet en
ze voldoen nog steeds ruimschoots, droog als nat.

En ik denk dat de Continental Trial Attack wel de minst all-road-band is onder de all-roaders.


Groetjes,
Michel
Laatst gewijzigd door In Extremo op 07 nov 2008, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door sprint »

Vandaag een setje Tourance EXP op mijn 1100GS laten leggen.
Kom van pilot road's waar ik op de weg best tevreden van was.

Ze voelden wel wat raar aan in de eerste bochten, zo van versleten "Pilot Road" banden naar die nieuwe Tourance.
Ze zijn precies ronder ook :mrgreen:

Volgende week eens goed gaan testen Philip :wink:
Marnix.

Afbeelding
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door Toedel »

Dit gevonden in een mail van Continental voor 't onderscheid Road Attack vs. Trail Attack :

-Het rubber van de Road Attack (RA) is iets zachter, gericht op het sportieve, met grip die dichtbij een supersportband ligt.
De RA wordt aanbevolen als u met uw bike sportiever gaat rijden. Het grensbereik begint later dan bij de TA. Rijdt u graag vlot over Alpenpassen bvb, dan is dit de juiste keuze.

-De Trail Attack (TA) heeft een ander profieldesign, dat ontworpen werd met OffRoad in gedachten. De TA heeft ook een grotere profieldiepte. De TA heeft zachte schouders icm een harder loopvlak. Dat geeft een langere levensduur, met uitstekende grip.
De TA wordt aanbevolen als het om langere touren gaat, als uw rijgedrag niet zo sportief is, en als u een band met grover profiel zoekt.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
oberon
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:38

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door oberon »

Voor mij anakee's. Dieper profiel en heel goed bij nat weer.Doe rond de 20 k km met een set vooraleer het midden naar de 1.6 mm gaat. Hoe? :rustig rijden en ABS. ABS betaalt zichzelf terug aan banden.
boxer68
Berichten: 62
Lid geworden op: 06 okt 2006, 21:40
Locatie: kermt-Hasselt

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door boxer68 »

Voor mij ook Annakees. 6000 km met de achterband. Hoe? Mijn rijstijl zeker :pirat: Met de voorband doe ik er 12000 km over alvorens te vervangen.
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door stefke »

oberon schreef:Voor mij anakee's. Dieper profiel en heel goed bij nat weer.Doe rond de 20 k km met een set vooraleer het midden naar de 1.6 mm gaat. Hoe? :rustig rijden en ABS. ABS betaalt zichzelf terug aan banden.
:scratch: :scratch: :scratch: :roll: :bsquest:
oberon
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:38

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door oberon »

Stefke: ik heb hier nog een toetsenbord, maar het is ps 2. Heb jij een verloopstekker?
Of als je windows hebt: start/programma's/bureau-accessoires/toegankelijkheid/schermtoetsenbord
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door stefke »

Het zou mij sterk verwonderen mocht ABS een grote rol spelen in de levensduur van uw banden. Heeft er volgens mij volstrekt niks mee te maken. Want als ge een beetje deftig remt komt dat ABS-systeem zelf nooit tussen. :roll:
oberon
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:38

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door oberon »

Wel, ik rij ook nog met moto's zonder ABS (+- oldies ) en als ik daar "normaal" mee rem, zoals ik met ABS gewoon ben, dan blokkeert er toch een en ander, zodat ik moet pompen. Ik maak er ook een sport van om niet te vertragen voor een rood licht en dan alles dicht te smijten, kwestie van (een beetje) een noodstop te oefenen. De ABS moet dan wel werken.
Speciaal voor jou met de schuifpasser gaan meten. De originele Battle Wings (die gaan vervangen worden door Anakees) liggen er nu 14000 km op en ik heb nog 4.5 mm achterste band in 't midden.Dus die kan nog efkes mee.
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: Allroad versus street, enig idee...

Bericht door stefke »

oberon schreef:Wel, ik rij ook nog met moto's zonder ABS (+- oldies ) en als ik daar "normaal" mee rem, zoals ik met ABS gewoon ben, dan blokkeert er toch een en ander, zodat ik moet pompen. Ik maak er ook een sport van om niet te vertragen voor een rood licht en dan alles dicht te smijten, kwestie van (een beetje) een noodstop te oefenen. De ABS moet dan wel werken.
Speciaal voor jou met de schuifpasser gaan meten. De originele Battle Wings (die gaan vervangen worden door Anakees) liggen er nu 14000 km op en ik heb nog 4.5 mm achterste band in 't midden.Dus die kan nog efkes mee.
ik weet nu niet of ik dit antwoord ernstig moet nemen ? :scratch:
Laatst gewijzigd door stefke op 07 nov 2008, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie