Extra zichtbaarheid.
Moderator: GVN
Extra zichtbaarheid.
Zomer en winter gebruik ik de motorfiets voor het werk,en zeker nu tijdens de donkere dagen is het extra gevaarlijk.
Deze morgen reed een collega van het werk achter mij op de snelweg en maakte bij aankomst mij attent op de absoluut onvoldoende zichtbaarheid van mijn GSA.Ik draag geen fluovestje (voldoende?) maar denk er nu ernstig over na een extra verlichting achteraan te plaatsen (ledverlichting???).
Heeft iemand een lumineus idee,wat kan ik kopen?Ik heb reeds de zoekfunktie gebruikt,maar vind onvoldoende terug.
Deze morgen reed een collega van het werk achter mij op de snelweg en maakte bij aankomst mij attent op de absoluut onvoldoende zichtbaarheid van mijn GSA.Ik draag geen fluovestje (voldoende?) maar denk er nu ernstig over na een extra verlichting achteraan te plaatsen (ledverlichting???).
Heeft iemand een lumineus idee,wat kan ik kopen?Ik heb reeds de zoekfunktie gebruikt,maar vind onvoldoende terug.
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Re: Extra zichtbaarheid.
Led's zijn enkel leuk om naar te zien maar qua zichtbaarheid géén zak waart, uitgezonderd die op de Audi's...
Ik geef je de raad 2 verstralertjes te plaatsen met Halogeen type, 2*55Watt of als je écht wil opvallen heb je deze ook in Xenon variant, doch de prijs is om van te
Goedkoop, haal setje Carpoint verstralers in huis, relais en een zekering, schakelaartje en 't is klaar, low budget maar effectief -hier zijn ooit enkele voorbeelden gepost-
Anders effe googlen op Hella & PIAA & Co
Ik geef je de raad 2 verstralertjes te plaatsen met Halogeen type, 2*55Watt of als je écht wil opvallen heb je deze ook in Xenon variant, doch de prijs is om van te
Goedkoop, haal setje Carpoint verstralers in huis, relais en een zekering, schakelaartje en 't is klaar, low budget maar effectief -hier zijn ooit enkele voorbeelden gepost-
Anders effe googlen op Hella & PIAA & Co
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
tweecilinderke
Hey luc,
Ikzelf rij ook (altijd) met een fluovestje (een degelijke uitvoering)en een goretexbroek met onderaan fluostrepen op de broekspijpen.
Een aantal maanden geleden kreeg ik de opmerking van een autobestuurder "amaai
gij valt op in het donker, zo zouden ze allemaal moeten gekleed zijn" en hij zei dat vooral de fluobanden op de broek en de vest enorm opvielen als je er achter komt gereden.
Dus ikke weeral blij dat het (soms belachelijke) vestje toch zijn doel heeft bereikt!
Ik hoop dat je hiermee al een eind verder bent!
Ik vermoed dat het al een heel verschil maakt.fluovestje (voldoende?)
Ikzelf rij ook (altijd) met een fluovestje (een degelijke uitvoering)en een goretexbroek met onderaan fluostrepen op de broekspijpen.
Een aantal maanden geleden kreeg ik de opmerking van een autobestuurder "amaai
Dus ikke weeral blij dat het (soms belachelijke) vestje toch zijn doel heeft bereikt!
Ik hoop dat je hiermee al een eind verder bent!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Inderdaad,licht genoeg vooraan,het probleem is achteraan.
YOO
Als er met de koffers op gereden wordt, misschien maar is investeren in reflecterende stickers
Heb ze op m'n zijkoffers van de GSA hangen, gekocht bij Two Wheel Humvee, van 't UKGS forum.

Heb tegelijk m'n tankstickers, allé, alle stickers vervangen door die reflecterende, altijd leuk als ze u van opzij ook goed zien staan in den donkere.

Grtz, Philip!
Als er met de koffers op gereden wordt, misschien maar is investeren in reflecterende stickers
Heb ze op m'n zijkoffers van de GSA hangen, gekocht bij Two Wheel Humvee, van 't UKGS forum.

Heb tegelijk m'n tankstickers, allé, alle stickers vervangen door die reflecterende, altijd leuk als ze u van opzij ook goed zien staan in den donkere.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
-
Gorky-GSA
- Contacteer:
Ik heb deze week de mijne ook besteld, dus ze zullen één dees dagen in de bus moeten vallen.Koppel!! schreef:YOO
Als er met de koffers op gereden wordt, misschien maar is investeren in reflecterende stickers![]()
Grtz, Philip!
gemakkelijk met paypal
http://gorky.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
GSmotards Gen-307D Lid BMW MC Vlaanderen
R1250RT
GSmotards Gen-307D Lid BMW MC Vlaanderen
R1250RT
-
moh_fan
- Contacteer:
Ze zeggen altijd dat ik best wel opval in het verkeer...

Nietaldestemin heb ik toch nog een xtra achterlicht gemonteerd, welke in de donkere dagen en bij slecht weer nog eens extra attendeerd.

Vergeet ook niet, dat de manier van rijden en je plaats in het verkeer, je kunnen doen opvallen dan wel geheel kunnen doen laten verdwijnen in de massa!

Nietaldestemin heb ik toch nog een xtra achterlicht gemonteerd, welke in de donkere dagen en bij slecht weer nog eens extra attendeerd.
Vergeet ook niet, dat de manier van rijden en je plaats in het verkeer, je kunnen doen opvallen dan wel geheel kunnen doen laten verdwijnen in de massa!
-
VoskenGSA
Ik heb er zo ook op mijn koffers, zwart overdag, reflecterend snachts
http://www.humvee-graphics.com/ , prefecte service!
Topkoffer:

Zijkoffers:

http://www.humvee-graphics.com/ , prefecte service!
Topkoffer:

Zijkoffers:

Lid BMW-MC-VL

GSA 2008 - Temporarily out of power...

GSA 2008 - Temporarily out of power...
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Idd Marc, heb 't niet goed gelezen...mdc schreef:Zoekt wel meer zichtbaarheid achteraan....
Idd zoals Koppel al aangaf, reflecterende stickers zijn idd zéér goed zichtbaar, heb ze ook
http://nl.black-scotchlite.com/bmw/r110 ... /index.php
http://www.reflectivedecals.com/new.htm
Een fluo gordel is ook goed zichtbaar, heb me zo'n ding van WoWoW gekocht, dan voelt Sprint zich niet meer alléén...
En ik heb zoals Moh ook nog een 2e led achterlichtje dat eveneens als stoplicht werkt.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
John
- Contacteer:
Als je van een beetje knutselen houd is een aantal (knipper)leds in de achterkant van je helm zeker iets dat in deze donkere dagen écht opvalt. Die knipperleds die te koop zijn voor fietsers zijn ideaal voor dit doel. Bij bvb een BMW helm is het makkelijk in te bouwen in het pvc onderstuk van de helm. Het schakelaartje met knoopcellen vind makkelijk een plaatsje aan de achterzijde in/tussen de bekleding van de helm. 
-
TonTon
euh , kunnen die zomaar geplaatst worden of bestaan daar richtlijnen voor ( hoogte , breedte tussen de beide enz ) ?(s)Campi Di Pampi schreef:
Ik geef je de raad 2 verstralertjes te plaatsen met Halogeen type, 2*55Watt of als je écht wil opvallen heb je deze ook in Xenon variant, doch de prijs is om van te![]()
zwart overdag en wit 's nacht (als ge er een lichtstraal opzet tenminste)
http://cgi.ebay.co.uk/4-METRES-REFLECTI ... 240%3A1318
Cheers,
Dim
http://cgi.ebay.co.uk/4-METRES-REFLECTI ... 240%3A1318
Cheers,
Dim
Ride like the wind
-
BMW-4-Ever
Niet helemaal mee eens. Op mijn LT heb ik in mijn reflectoren op de kofferdeksels oranje SMD ledstrips ingebouwd en geschakeld aan de pinkers. Geeft veel meer zichtbaarheid aan de zijkant en ook aan de achterzijde zichtbaar(s)Campi Di Pampi schreef:Led's zijn enkel leuk om naar te zien maar qua zichtbaarheid géén zak waart, uitgezonderd die op de Audi's...![]()
Maar voor de GS zijn de genoemde stickers natuurlijk super
Succes en de groeten,
Erik
-
webcommerce
Ik krijg veel positieve reacties op de "strepen" op mijn koffers. Weet niet van buiten van welk merk maar overdag zie je ze nagenoeg niet maar in het donker reflecteren die dingen enorm. In plaats van een fluo vestje draag ik zo'n fluo riem, valt ook heel goed op. In de regen draag ik mijn BMW regenpak dat voor 1/3 uit fluoriserend materiaal bestaat...
Vooraan heb ik een Pilot Xeon lamp zitten, dat wil ik dus nooit meer missen hé, licht dat dat geeft.
groetjes
Vooraan heb ik een Pilot Xeon lamp zitten, dat wil ik dus nooit meer missen hé, licht dat dat geeft.
groetjes
Hey
Draag zelf fluo-banden over m'n motorvest en heb een extra mistlicht (led) en flitsende leds naast de remlichten geplaatst. Is te krijgen via diverse bedrijven.
Draagt toch wel flink bij tot de zichtbaarheid maar is natuurlijk niet "hufterproof" voor diegenen die op een metertje van je achterwiel gaan hangen. Daar doe je eigenlijk weinig tegen, helaas.
Gr Ralph,
Draag zelf fluo-banden over m'n motorvest en heb een extra mistlicht (led) en flitsende leds naast de remlichten geplaatst. Is te krijgen via diverse bedrijven.
Draagt toch wel flink bij tot de zichtbaarheid maar is natuurlijk niet "hufterproof" voor diegenen die op een metertje van je achterwiel gaan hangen. Daar doe je eigenlijk weinig tegen, helaas.
Gr Ralph,
-
adjuvo
Bij deze mijn " gouden formule" , toegepast sedert 1980 en nog steeds vatbaar voor updates ...
* Kledij ( All Seasons + Rainsuit ) :
- Helm voorzien van reflecterend materiaal aan voor- en achterzijde.
- Zonnebril voorzien van 3 sets lenzen ( bruin , oranje , wit ) om ten allen tijde in de meest aangepaste oogbescherming te kunnen voorzien.
- Voorpatbord , kuip, zij - en achterkant van zijkoffers en topcase voorzien van reflecterend materiaal.
- Fluo hesje met reflecterende opdruk aan voor - en achterzijde + ice-card in de "borststukhouder"
- fluo regenpak voorzien van reflecterende opdruk aan voor-, zij- en achterzijde
- regenlaarzen met laterale reflecterende opdruk
* Bij Duisternis :
- standaard 2 extra achter- en remlichten
- lenzen achterknipperlichten vervangen door rode exemplaren , valt beter op tussen al de overige oranje flikkerdingens in de file .
- 2 Verstralers voorzien van H3 - 55watt in allweather uivoering , gele schijn tov originele uitvoering , maar duidelijk betere lichtopbrengst.
* Bij Mist , felle regen of sneeuwval :
- 2 mistlampen 55 watt H3 allweather uitvoering aan de voorzijde
- 1 achtermistlicht ( 120 leds )
* Bij Calamiteiten ( file , pech , ongeval , ...) :
- Standaard alarmknipperlichten aan voor- en achterzijde
- Bijkomende Led- signalisatieverlichting aan voor- (oranje/wit) en achterzijde ( oranje/rood) .
* Bij stilstand
- 1 reuzefijn lampje in de topkoffer
* Lopend project :
afzonderlijke noodverlichting aanbrengen bestaande uit :
- 4 laterale oranje leds ( marker light - functie - 2 front + 2 back)
- extra achterlichtfunctie geintegreerd in mistlamp
- knipperlichten en voorspatbord van running lights voorzien
Dit om bij eventuele storingen in het bestaande circuit ten allen tijde aan voor-, zij en achterkant over een alternatief circuit te beschikken , vermits je niet overal zomaar even aan de kant kan gaan staan om defecte onderdelen te vervangen .
Safety First !
Nog enkele tips van Nonkel Bob :
- ik heb steeds een set vervanglampjes aan boord voor al wat er ongeveer stuk kan gaan onderweg , indien dit niet tot de standaarduitrusting behoort , stel die set dan zelf samen . Niks zo lastig als op een zaterdagnamiddag een lampje te moeten vervangen terwijl je dealer pas op dinsdag opnieuw open is en je er in de loop van de week 's avonds voor sluitingstijd niet meer kan langsgaan ...
- ik conroleer elke avond de functionaliteit van alle verlichting voor het stallen van mijn werkmakker , vandaag was toevallig de nummerplaatverlichting buiten dienst , 10 minuten later was de klus geklaard. Dergelijke controle neemt hooguit een minuut in beslag .
- let op bij het monteren van bepaalde toebehoren welke nogal wat energie afnemen dat dit niet ten koste gaat van de capaciteit van uw batterij , het is niet de bedoeling om 's avonds de manege in gang te lopen ...
Soms is het monteren van een relais een absolute must .
Indien de verbruikers de limiet overschrijden is het soms zelfs nodig om de alternator te vervangen en / of een extra batterij te monteren . Sommige "fietsen" zijn hier reeds standaard op voorzien ( BMW, HD, ..) ivm het oog op het gebruik bij de overheidsdiensten.
Raapleeg een vakman bij twijfels !
En ook al zegt het spreekwoord "gezien worden of gezien zijn" , blijf toch maar uit uw doppen kijken .
Het is niet omdat er een paar exta toeters en bellen op de " fiets " staan dat er U niets meer kan overkomen !
Capito ?

* Kledij ( All Seasons + Rainsuit ) :
- Helm voorzien van reflecterend materiaal aan voor- en achterzijde.
- Zonnebril voorzien van 3 sets lenzen ( bruin , oranje , wit ) om ten allen tijde in de meest aangepaste oogbescherming te kunnen voorzien.
- Voorpatbord , kuip, zij - en achterkant van zijkoffers en topcase voorzien van reflecterend materiaal.
- Fluo hesje met reflecterende opdruk aan voor - en achterzijde + ice-card in de "borststukhouder"
- fluo regenpak voorzien van reflecterende opdruk aan voor-, zij- en achterzijde
- regenlaarzen met laterale reflecterende opdruk
* Bij Duisternis :
- standaard 2 extra achter- en remlichten
- lenzen achterknipperlichten vervangen door rode exemplaren , valt beter op tussen al de overige oranje flikkerdingens in de file .
- 2 Verstralers voorzien van H3 - 55watt in allweather uivoering , gele schijn tov originele uitvoering , maar duidelijk betere lichtopbrengst.
* Bij Mist , felle regen of sneeuwval :
- 2 mistlampen 55 watt H3 allweather uitvoering aan de voorzijde
- 1 achtermistlicht ( 120 leds )
* Bij Calamiteiten ( file , pech , ongeval , ...) :
- Standaard alarmknipperlichten aan voor- en achterzijde
- Bijkomende Led- signalisatieverlichting aan voor- (oranje/wit) en achterzijde ( oranje/rood) .
* Bij stilstand
- 1 reuzefijn lampje in de topkoffer
* Lopend project :
afzonderlijke noodverlichting aanbrengen bestaande uit :
- 4 laterale oranje leds ( marker light - functie - 2 front + 2 back)
- extra achterlichtfunctie geintegreerd in mistlamp
- knipperlichten en voorspatbord van running lights voorzien
Dit om bij eventuele storingen in het bestaande circuit ten allen tijde aan voor-, zij en achterkant over een alternatief circuit te beschikken , vermits je niet overal zomaar even aan de kant kan gaan staan om defecte onderdelen te vervangen .
Safety First !
Nog enkele tips van Nonkel Bob :
- ik heb steeds een set vervanglampjes aan boord voor al wat er ongeveer stuk kan gaan onderweg , indien dit niet tot de standaarduitrusting behoort , stel die set dan zelf samen . Niks zo lastig als op een zaterdagnamiddag een lampje te moeten vervangen terwijl je dealer pas op dinsdag opnieuw open is en je er in de loop van de week 's avonds voor sluitingstijd niet meer kan langsgaan ...
- ik conroleer elke avond de functionaliteit van alle verlichting voor het stallen van mijn werkmakker , vandaag was toevallig de nummerplaatverlichting buiten dienst , 10 minuten later was de klus geklaard. Dergelijke controle neemt hooguit een minuut in beslag .
- let op bij het monteren van bepaalde toebehoren welke nogal wat energie afnemen dat dit niet ten koste gaat van de capaciteit van uw batterij , het is niet de bedoeling om 's avonds de manege in gang te lopen ...
Soms is het monteren van een relais een absolute must .
Indien de verbruikers de limiet overschrijden is het soms zelfs nodig om de alternator te vervangen en / of een extra batterij te monteren . Sommige "fietsen" zijn hier reeds standaard op voorzien ( BMW, HD, ..) ivm het oog op het gebruik bij de overheidsdiensten.
Raapleeg een vakman bij twijfels !
En ook al zegt het spreekwoord "gezien worden of gezien zijn" , blijf toch maar uit uw doppen kijken .
Het is niet omdat er een paar exta toeters en bellen op de " fiets " staan dat er U niets meer kan overkomen !
Capito ?
-
Kurt Steyaert
@ adjuvo,
Geen handschoenen met reflecterend materiaal op de zijflanken? SCHANDALIG, ge moest U schamen!
Geen handschoenen met reflecterend materiaal op de zijflanken? SCHANDALIG, ge moest U schamen!
-
de Ron
'k heb bij de dealer in Lier ook zulke reflecterende zwarte folie aan de achterkant van de koffers laten aanbrengen, heb het ineens samen laten doen met het aanbrengen van beschermfolie voor de koffers. Daarnaast rij ik sinds een 6 maand ook met een fluo vestje. Ben het beginnen doen nadat ik een motorrijder opmerkte die zoiets droeg in het duister, als automobilist viel de motard enorm goed op. Hopelijk zien ze mij nu ook van ver aankomen .. 
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
dat is dan een topkoffer vol zeker??adjuvo schreef:....
- ik heb steeds een set vervanglampjes aan boord voor al wat er ongeveer stuk kan gaan onderweg , indien dit niet tot de....
-
adjuvo
Had ik het niet gedacht !
Als uw zakken niet groot genoeg meer zijn dan gaan ze in uw koffer zitten !
Als uw zakken niet groot genoeg meer zijn dan gaan ze in uw koffer zitten !
mort schreef:dat is dan een topkoffer vol zeker??adjuvo schreef:....
- ik heb steeds een set vervanglampjes aan boord voor al wat er ongeveer stuk kan gaan onderweg , indien dit niet tot de....
adjuvo schreef:Had ik het niet gedacht !
Als uw zakken niet groot genoeg meer zijn dan gaan ze in uw koffer zitten !![]()
En de titel van dit topic noemt " Extra zichtbaarheid "
nu begrijp ik, waarom ge licht in uw top koffer hebt gestoken
om de lampen te vindenHarald schreef:adjuvo schreef:Had ik het niet gedacht !
Als uw zakken niet groot genoeg meer zijn dan gaan ze in uw koffer zitten !![]()
nu begrijp ik, waarom ge licht in uw top koffer hebt gestoken![]()
-
adjuvo
Mij gedacht !
P.S. Ik eet geen honing , maar ook geen bijen
P.S. Ik eet geen honing , maar ook geen bijen
mort schreef:om de lampen te vindenHarald schreef:adjuvo schreef:Had ik het niet gedacht !
nu begrijp ik, waarom ge licht in uw top koffer hebt gestoken![]()
een mens mag al eens lachen hé