WAAROM MAG DA NIE ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Vivi

WAAROM MAG DA NIE ?

Bericht door Vivi »

Onze nieuwe RT 1200,met amper een 2000 km,is aan zijne winterslaap begonnen.Enkel met de Optimate III,ingeplugd aan de tweede stekker -( rechtstreekse verbinding naar de batterij.(eerste stekker vooraan : is afgekoppeld om te voorkomen dat de druppellader per vergissing daar zou aangesloten worden en de computersturing op te blazen....
Nu hebbekik wel eens fameus goesting,om diene joeng es uit zijne winterslaap te halen en hem eens deftig -stationair - te laten warm draaien.....

...Maar reeds verschillende malen las ik hier en elders,dat dit niet aan te raden is.(het stanionair opwarmen)

Zeg mij eens : Waarom nie feitelijk :
Niet goed voor de smering - maar wel goed voor de batterij dan ? Kweet het nie....

P & V
Rik'sGS

Re: WAAROM MAG DA NIE ?

Bericht door Rik'sGS »

Ik ben helemaal gene techneut, maar ik denk dat het vooral te maken heeft dat het een luchtgekoeld blok is.
Beter is om er eens een toerke van 100km mee te maken, zonder gebruik van handvatverwarming, extra verlichting ed.
Dit is mijn gedacht nog altijd beter, en zo gaat de olie van de versnellingsbak, remolie, cardanolie ook nog eens rond.
Tegen de kou kan je je immers altijd goed kleden.
Zout gestrooid op de wegen. Geen probleem. Motor na thuiskomst goed laten afkoelen en daarna overvloedig afspuiten met koud water, en voornamelijk de plaatsjes waar de zon niet komt. Daarna kan je hem nog altijd zijn gebruikelijk badje geven met warm water.

Erik
R1100RT '97
R1150GS '01
R1200GS '06
R1200GS '11
Gaby

Bericht door Gaby »

Het is voor elke motor belangrijk om hem op bedrijfstemperatuur te laten draaien,
zolang dat niet het geval is zijn de omstandigheden niet optimaal (zowel mechanisch
als bijv. voor het milieu omdat de emissie niet goed beperkt wordt)
Het is natuurlijk niet goed om een koude motor zwaar te belasten, het gaat dan wel
sneller maar is zeker niet goed voor de mechaniek.
Stationair warmdraaien duurt dan weer veel te lang, de gulden middenweg is
starten en rustig rijden tot de motor goed is opgewarmt (duurt een tijd langer dan
dooe de temperatuurmatingen aangegeven).
Ik zou niet durven zeggen dat occasioneel stationair warmdraaien ongelooflijk slecht
is (starten en terug stilleggen voor de smering goed op gang gekomen is zal veel
slechter zijn, zeker als het een paar keer na mekaar herhaald wordt) maar goed is het niet.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

als je de motor start en enkel stationair laat draaien gedurende enige tijd in de winter, krijg je condens in je olie....Gewoon batterijke aan een druppel lader en motoke netjes gerust laten in de winter. Een stevig ritje mag wel altijd natuurlijk, als je de olie maar kans geeft om serieus op temperatuur te komen, en dat duurt echt wel langer dan een ritje van 10 minuten....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Brik

Bericht door Brik »

Je creëert alleen maar condensatie in de motor en nare verbrandingsresten (zuren etc.).

Hier nog meer tips:
http://www.labjes.com/vfrweb/techniek/w ... opslag.htm

http://users.telenet.be/wsite/index/HTM ... index.html
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Er gaat geen olie rond in de motor en opladen zal de batterij er al zeker niet van doen,dan nog te zwijgen over de kans op oververhitting.!!
Andalousie 09/2018
Gaby

Bericht door Gaby »

Schalkseruiter® schreef:Toen ik mijne GT bij Meeuwsen ging halen kreeg deze telefoon van iemand die zijn motor 10 min a een kwartier stationair had laten opwarmen in zijn garage....bleek datter nen heleboel was weggesmolten van plastiek onderdelen....weet niet welk type maar veronderstel wel het huismerk...
Grtz
Schalkse®
Dat klinkt nogal straf, wat moet je met zo'n ding dan doen als je in de file
terechtkomt (ok, in de veronderstelling dat je zou aanschuiven :evil: )?
sprint

Bericht door sprint »

Gaby schreef:
Schalkseruiter® schreef:Toen ik mijne GT bij Meeuwsen ging halen kreeg deze telefoon van iemand die zijn motor 10 min a een kwartier stationair had laten opwarmen in zijn garage....bleek datter nen heleboel was weggesmolten van plastiek onderdelen....weet niet welk type maar veronderstel wel het huismerk...
Grtz
Schalkse®

Afbeelding

wat zou dat bij een RT geven denk je :-?
Marnix.

Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

bmwfreakske schreef:Er gaat geen olie rond in de motor en opladen zal de batterij er al zeker niet van doen,dan nog te zwijgen over de kans op oververhitting.!!
En dat lijkt me nog straffer!
De olie gaat vast en zeker rond, ook de batterij zal laden. Ik kan me de preciese cijfers
niet zo direct meer herinneren, maar volgens mij levert de alternator bij stationair
toerental een meer stroom dan een draaiende motor zonder toeters en bellen verbruikt.
Als tijdens het stationair draaien de zadelverwarming opstaat kan er misschien wat
oververhitten zonder de koelende werking van een achterwerk :mrgreen:
Cijfers van de laadinstallatie van een R1150 gevonden: bij 1.000 toeren/min levert
de alternator 18A, behalve op de GS en S modellen, daar is dat 10A. Gegevens komen
uit een werkplaatshandboek van RMT (dwz: liegen zij, dan lieg ik ook, maar 't is dan
wel hun schuld :clown: )
Laatst gewijzigd door Gaby op 08 dec 2008, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaby

Bericht door Gaby »

sprint schreef:
Gaby schreef:
Grtz
Schalkse®

Afbeelding

wat zou dat bij een RT geven denk je :-?
Ziet er wreed heet uit, kwam dat dan na een tijdje stationair draaien?[/quote]
Hoe hard was er daarvoor gereden? In ieder geval zal dat toch niet gebeuren van
het simpelweg warmdraaien, of wel?
Misschien een leuke foto om bij te hebben als excuus om niet te kunnen aanschuiven :mrgreen:
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Nog los van de al dan niet nadelige effecten...

Waarom zou je het wel doen? Heeft toch geen enkel voordeel?
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

bmwfreakske schreef:Er gaat geen olie rond in de motor en opladen zal de batterij er al zeker niet van doen,dan nog te zwijgen over de kans op oververhitting.!!
er gaat wel degelijk olie rond in de motor hoor als hij draaid.
de batterij wordt ook opgeladen ans de motor draaid.

feit is zoals de foto aantoont van Sprint.
je hebt geen koeling genoeg.

de tijd dat uw motor draaid is ook niet voldoende om uw batterij terug optimaal te laden.
daar hij aan een druppellader hangt is uw batterij optimaal geladen en is het dus niet nodig uw motor te doen draaien.

haal hem gewoon van stal en ga toeren, genieten. :wink: winterslaap is voor niets nodig
dit is nog altijd het beste voor een motor.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
cdraaisma

Bericht door cdraaisma »

Hallo,

Wat je wel kan doen de motor door laten draaien zonder hem testarten,dan is alles weer van olie voorzien .Zoals de lagers en alles staat weer in een andere stand zoals zuigers en klepveren,dit kan je dus doen.

Succes,

Kees BMW.
Gaby

Bericht door Gaby »

Als ik het goed begrijp dan bedoelt u dat men de motor kan laten ronddraaien
zonder hem te laten aanslaan. Ik denk eigenlijk dat dit helemaal niet zo goed
is, de oliedruk zal bij gebrek aan toerental niet kunnen opbouwen, met alle
schadelijke gevolgen van dien, in het bijzonder voor de glijlagers.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

inderdaad Gaby
volledig gelijk
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Start hem een keer, laat hem 2 minuten stationair draaien, leg hem stil en probeer 's anderendaags nog eens te starten.
Uw goesting zal rap over zijn om het nog eens te proberen...

Al een paar keer gezien, en telkens grooooote problemen...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Gaby schreef:Ziet er wreed heet uit, kwam dat dan na een tijdje stationair draaien?
Misschien een leuke foto om bij te hebben als excuus om niet te kunnen aanschuiven :mrgreen:
Inderdaad, dit kan al gebeuren door enkel te laten warmdraaien. Het duurt zelfs niet heel lang om de bochten er zo te laten uitzien.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

en het milieu, jongens, het milieu!!! :wink: Stationair "warm" draaien van de motor is niet alleen slecht voor de motor, maar ook voor het milieu 8-)
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

bigfoot46 schreef:en als je overal olie wil zonder de boel om de zoveel tijd eens te starten dan moet je eens je oor te luisteren leggen bij de oldtimerliefhebbers. Nen maat van mij heeft in huis nen moto 6.5 (Starck is de man zijn dada)staan, die is volgepropt met speciale olie(vraag me niet welke) maar die motor komt de erste 20jaar niet meer van zijn standplaats. Maar of dat nodig is om de wintermaanden door te komen? Laten staan en bij het start van het nieuwe seizoen een kort ritje en direct verse olie erop dan zijn de condensatie resten er ook uit.
als je de moto laat staan, zonder hem op relantie te laten draaien, gaat er ook geen condensatie in zitten en mag je na de winter gewoon verder tuffen zonder specifiek een vidange te doen. Vol synth (en in mindere mate half synth) zijn al veel minder gevoeling voor verzuring, veroudering en condens dan de gewone minerale olie.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
MHV642
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

En zelft met minerae olie zou ik mijn niet te veel zorgen maken.
Mijn K100RT heeft 230.000km enkel op minerae olie, en dan nog verstookte hij er geen.
En in de winter stond hij ook 3 a 4 maanden stil.
De (minerale) olie van tegenwoordig in ook niet zo slecht als de reklame je voorspiegelt

Bart
Gaby

Bericht door Gaby »

GSPeP schreef:
Gaby schreef:Ziet er wreed heet uit, kwam dat dan na een tijdje stationair draaien?
Inderdaad, dit kan al gebeuren door enkel te laten warmdraaien. Het duurt zelfs niet heel lang om de bochten er zo te laten uitzien.
Moet dat dan enkel worden toegeschreven aan het
feit dat het hier om luchtgekoelde motoren gaat?
Philippe

Bericht door Philippe »

Ik heb hier een tijdje geleden hier op het forum een verhaal gelezen van iemand die zijn motor (GS) voor zijn garage had gestart en laten draaien.Ondertussen zijn motorpak was gaan aan doen en tegen dat hij terug bij zijn motor was,stond hij in brand.

De uitlaatbochten worden wel degelijk roodgloeiend na enkele minuten(hoeveel weet ik niet)bij stationair draaien, dat gewoon door de stralingswarmte kunststof dat op enkele centimeters kan beginnen smelten.
R1200GS ´05 & R100R ´93 & Harley Davidson ´12
cdraaisma

Bericht door cdraaisma »

Hallo,

Je kunt gerust je motor met startmotor laten rond draaien daar gebeurt echt niks met je lagers.Je oliepomp heeft een enorme opbrengst en daarbij komt noch in je motor is helemaal geen verbranding,er komt dus totaal geen druk op je lagers.Vroeger trapte je net zolang op de kickstarter dat je olie lampje uit ging,Die oliepompen hadden echt niet de opbrengst nu,dus laat je niet bang maken,als je de motor start heb je de meeste slijtage.

Succes.

Kees BMW.
amateurke

Bericht door amateurke »

Gewoon nen droge dag uitzoeken en karren maar, zaalig zo in de winter.
Als het ijzelt of sneeuwt zult ge mij ni zien (watje hé).
Is beter dan stationair draaien. Die druppellader doet goed zijn werk, dus afblijven
Tenzij het kriebelt dan kruip je op uwe brommer en weg ermee.
Suc6
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Plaats reactie