snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
buurma
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 jan 2007, 20:31
Locatie: Tholen

snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door buurma »

Vorig jaar al eens bij mijn R1100rt opgemerkt: bij rijden vanaf zo'n 100km/uur en in de vrieskou, treedt er een schurend geluid op dat dezelfde "toonhoogte" blijft houden ongeacht de snelheid, totdat ik de snelheid heb laten terugzakken tot ongeveer 80km/uur.
Aanvankelijk dacht ik dat het geluid uit mijn blok zou komen, maar dat lijkt me niet logisch omdat het schurende geluid niet van het toerental van de motor afhankelijk is en ook niet van ontkoppelen. Als het gehele draaiende mechaniek op een goede bedrijfstemperatuur is gekomen, is ook het geluid verdwenen.
En: zodra het zonnetje de buitentemperatuur doet stijgen, is ook dat geluid verleden tijd! Totdat de volgende winter zijn intrede doet, Dan beginnen we van voren af aan.
Zit ik in de goede richting te denken en kan het de aandrijving van de snelheidsmeter bij het voorwiel zijn? Iets anders kan even niet bedenken. Iemand van jullie misschien die een gouden tip heeft? (mijn vrouwke zei al: Dan rijd je toch niet sneller dan 80! Dan heb je er ook geen last van! Vrouwen-logica, he?)
Overigens is de dame een maand geleden met haar 50 jaar wel begonnen met motor-rijlessen te nemen. Ben dus wel een beetje trots op haar.
Maar dat staat natuurlijk los van mijn probleempje!

WernerB
Carlito
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 apr 2007, 15:26
Locatie: Brugge

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door Carlito »

misschien de remmen die wat schuren? Zitten de remschoenen er al lang op?
buurma
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 jan 2007, 20:31
Locatie: Tholen

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door buurma »

Ik denk van niet Carlito, de remmen lopen mooi vrij!
WernerB
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door cdraaisma »

Hallo,

Ik rijdt niet veel in de winter maar als het mooi vriezend weer is en het weg dek is droog dan wil het nog wel eens gebeuren.Ik denk dan ook vaak aan mijn tellerkabel dat hij vast zal lopen,dat hij vast blijft plakken in buitenkabel. Elk jaar haal ik de binnenkabel eruit maak hem schoon en smeer hem met dunne olie en veeg de kabel weer lichjes af,tot nu toe gaat het prima.

Succes,

Kees BMW,
buurma
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 jan 2007, 20:31
Locatie: Tholen

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door buurma »

Dank KeesBMW voor de tip. Zal je advies zeker opvolgen.
Wat ik vreemd vind is dat je praat over droog wegdek/droge omstandigheden. Volgens mij staat dat los van het probleem. Maar ik kan het mis hebben.
Leek het bij jouw ook alsof het geluid van het blok afkomstig is? Wellicht veroorzaakt door de kuip die elk geluid van onder naar boven stuurt en dus als een grote klankkast werkt.
WernerB
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door cdraaisma »

Hallo,

Ik bedoelde dat ik bij een droog en schoon wegdek in de winter soms nog wel eens ga rijden.Ik had geen schurend geluid.

Succes,

Kees BMW.
buurma
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 jan 2007, 20:31
Locatie: Tholen

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door buurma »

Ik snap je, Kees BMW !
Heb vandaag de kabel eruit gehaald en licht geolied. Zal binnenkort merken of het probleem daarmee opgelost is.
Ik houd jullie op de hoogte!
Ik ga nu snel naar de warme kamer waar de open haard aan is. Da's beter dan de koude garage.

WernerB.
Carlito
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 apr 2007, 15:26
Locatie: Brugge

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door Carlito »

je kabeltje ophangen, det onderste deel hang je bovenaan, heeft een trechterfunctie, iedere keer wat smeerolie ingieten en wachten tot het gezakt is, kan wel even duren. Dit blijven doen tot de olie onderaan uitkomt. Makkelijker kan niet :wink:
buurma
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 jan 2007, 20:31
Locatie: Tholen

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door buurma »

Hallo Carlito,
Zo ongeveer heb ik het ook gedaan.
Als ik ga rijden zal blijken of dit het probleem was.

Have a nice BMW-day!

WernerB
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door cdraaisma »

Hallo,

Niet teveel olie, dunne olie gebruiken en dan de binnen kabel met een doek ligjes afvegen,10cm onder de teller goed af vegen anders heb je kans dat de olie in de teller komt.

Succes,

Kees BMW.
Carlito
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 apr 2007, 15:26
Locatie: Brugge

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door Carlito »

en reeds de oorzaak van uw geluid gevonden?
JOANNES
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 okt 2006, 09:02
Woonplaats: REET (Rumst)
Locatie: REET

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door JOANNES »

Heb ook hetzelfde probleem gehad bij een HONDA GW.Het geluid begon bij een hogere snelheid en stopte enkel terug bij ZEER lage snelheid .
Het probleem zat in de tellerpartij,nml,daar waar de kabel in de tellerpartij gaat,gaat het kabeluiteinde in een bus die in een buitenbus ( waar men de tellerkabel vastschroefd ) draaid .
Door de ouderdom draaide de binnenbus droog in de buitenbus ( van de tellerpartij ).
Ik heb iets dikkere olie in het kabeluiteinde gegoten ( zodat de olie niet te vlug naar beneden zakt ),de kabel terug vastgeschroefd in de tellers,dan het andere uiteinde genomen ( van de voorwielas ),dit hoger gehouden dan de tellers en tegelijkertijd met het binnenkabeltje gedraaid zodat de olie tussen beide bussen kon intrekken ( de olie zuigt zich er tussen ). daarna nooit geen geluid meer gehoord .
Het smeren van de tellerkabel moet af en toe ook eens gebeuren,maar helpt in dit geval meer dan waarschijnlijk niet alleen ! ?
Suc6,
Jan
Door een vriend met BMW,uit interesse ingelogd .
buurma
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 jan 2007, 20:31
Locatie: Tholen

Re: snelheidsmeter-aandrijving in de kou?

Bericht door buurma »

Even een reactie op Carlito's vraag:
Heb afgelopen week een stevig stuk gereden en het probleem deed zich niet meer voor! Nou was de buitentemperatuur wel een stukje boven "0" graden, dus weet niet of hij het geluid weer laat horen als ik met vorst rijd.
Tot op dit moment ben ik tevreden. Mocht het probleem zich weer voordoen, dan laat ik jullie dat even weten.

Have a nice BMW-day!
WernerB
Plaats reactie