Uitlaatbuizen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jan_s
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2009, 13:17

Uitlaatbuizen

Bericht door jan_s »

Hallo allemaal.

Gisteren heb ik een zilveren R1150RT gekocht en ben (uiteraard zeker) zo gelukkig als een kind en kan nauwelijks wachten om hem op te halen.
Hij is werkelijk zoals op de advertentie vermeld in "état impeccable" of voor ons vlamingen schitterend onderhouden.
En nu mijn vraag: ik wil dat zo houden en heb gezien dat de uitlaatbuizen wel gekleurd zijn door heet te worden maar niet verroest zoals bij sommige andere motoren.
Hoe hou ik ze zo? Met welke poetsprodukten?
En dan ikzelf: ik ben 52 en in mei 2008 hoorde mijn vrouw voor het eerst dat ik al jaren droomde van een motor. Ze heeft me toen gezegd niet te wachten tot ik niet meer zou kunnen rijden en een week later had ik een Deauville, ideaal om te leren rijden volgens mijn instructeurs. En sinds mijn vrouw ne keer meegereden heeft vond ze de zit niet komfortabel en het spektakel ondermaats. Voilà en nu gaat ze gelukkig zijn achterop denk ik :wink:

De groeten en tot ergens onderweg ......

jan
nonkel moto
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
Woonplaats: gent
Locatie: oostvlaanderen

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door nonkel moto »

ben niet zeker ofje het blauw van die buizen afkrijgt eigenlijk geen blauw= geen gebruik
denk dat het komt door enkel wandige buizen voor de rest cromepoets allerlei
veel succes met je aanwinst :farao:
joehoe
TonTon

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door TonTon »

jan_s schreef:Hallo allemaal.

Gisteren heb ik een zilveren R1150RT gekocht en ben (uiteraard zeker) zo gelukkig als een kind en kan nauwelijks wachten om hem op te halen.
Hij is werkelijk zoals op de advertentie vermeld in "état impeccable" of voor ons vlamingen schitterend onderhouden.
En nu mijn vraag: ik wil dat zo houden en heb gezien dat de uitlaatbuizen wel gekleurd zijn door heet te worden maar niet verroest zoals bij sommige andere motoren.
Hoe hou ik ze zo? Met welke poetsprodukten?
En dan ikzelf: ik ben 52 en in mei 2008 hoorde mijn vrouw voor het eerst dat ik al jaren droomde van een motor. Ze heeft me toen gezegd niet te wachten tot ik niet meer zou kunnen rijden en een week later had ik een Deauville, ideaal om te leren rijden volgens mijn instructeurs. En sinds mijn vrouw ne keer meegereden heeft vond ze de zit niet komfortabel en het spektakel ondermaats. Voilà en nu gaat ze gelukkig zijn achterop denk ik :wink:

De groeten en tot ergens onderweg ......

jan
vooreerst proficiat met Uw aankoop en veel plezierige en veilige km gewenst :wink: ...
de buizen worden blauw maar je kan ze wel zo mooi houden , ik gebruik daarvoor een soort watten gedrenkt in een vloeistof :
is een wit met blauw gestreept doosje met rood deksel , Merk "Brasso" , polijstwatten , Duraglit....wij kopen die in de GB - Carrefour :wink:
spoorman
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 jul 2005, 17:56
Woonplaats: Putte
Locatie: Putte

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door spoorman »

Arnold schreef:
jan_s schreef:Hallo allemaal.

Gisteren heb ik een zilveren R1150RT gekocht en ben (uiteraard zeker) zo gelukkig als een kind en kan nauwelijks wachten om hem op te halen.
Hij is werkelijk zoals op de advertentie vermeld in "état impeccable" of voor ons vlamingen schitterend onderhouden.
En nu mijn vraag: ik wil dat zo houden en heb gezien dat de uitlaatbuizen wel gekleurd zijn door heet te worden maar niet verroest zoals bij sommige andere motoren.
Hoe hou ik ze zo? Met welke poetsprodukten?
En dan ikzelf: ik ben 52 en in mei 2008 hoorde mijn vrouw voor het eerst dat ik al jaren droomde van een motor. Ze heeft me toen gezegd niet te wachten tot ik niet meer zou kunnen rijden en een week later had ik een Deauville, ideaal om te leren rijden volgens mijn instructeurs. En sinds mijn vrouw ne keer meegereden heeft vond ze de zit niet komfortabel en het spektakel ondermaats. Voilà en nu gaat ze gelukkig zijn achterop denk ik :wink:

De groeten en tot ergens onderweg ......

jan
vooreerst proficiat met Uw aankoop en veel plezierige en veilige km gewenst :wink: ...
de buizen worden blauw maar je kan ze wel zo mooi houden , ik gebruik daarvoor een soort watten gedrenkt in een vloeistof :
is een wit met blauw gestreept doosje met rood deksel , Merk "Brasso" , polijstwatten , Duraglit....wij kopen die in de GB - Carrefour :wink:
In carrefour zelf of in brico-center :?:
R1200GS.
TonTon

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door TonTon »

@ spoorman : in de Carrefour (GB) zelf volgens mijn vrouwke ...
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door mort »

hoi jan, allereerst proficiat!

over het kuisen van uw uitlaat; klik hier even, je zal redelijk wat leesvoer hebben :wink:

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... ne+uitlaat
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
Luc Broeckx
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2007, 14:30
Locatie: 2400 Mol

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door Luc Broeckx »

:pig: ik gebruik altijd wondersteen en het is werkelijk een wonder hoe proper ik ze altijd krijg :clown:
wondersteen kan je verkrijgen bij de dealer of bij winkels waardat ze materiaal verkopen voor Boten enz...
groetjes en nog veeeeel plezier met je aankoop !
ikzelf rijd met een R1100RT van 1999 m'n beste aankoop ooit... :bounce:
Mijn thuis is daar waar mijne RT staat ! ! !
BMWF800R

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door BMWF800R »

Wie heeft dit als gebruikt? http://www.blue-job.eu/
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door John »

Over het poetsen van je inox uitlaat, (dus zeker zijn dat het geen verchroomde is want anders is je chroom foetsie!) en hoe ik het doe (en geloof me, ik heb er al vééél gepoetst en terug gepolijst )
Ga naar de winkel en koop je een litertje Muro van HG. Neem een stukje fijne staalwol en bevochtig dat met dit zuur. Best handschoenen aan en je uitlaat gedemonteerd om geen spatten te krijgen op onderdelen die niet gediend zijn met dit goedje. En best je chroom uitlaatpot aftapen met plastiektape. Als je echter niet als een gek tekeer gaat lukt het ook bij gemonteerde buizen. Je zal zien dat die bruine aanslag als sneeuw voor de zon verdwijnt en na iets langer aandringen ook die zwarte ingebrande plekken, die op een dikke roestlaag lijken. Gebruik enkel fijne staalwol en geen 3M schuursponsjes want die smelten gewoon. Het zuur ook niet te lang laten inwerken om achteraf niet al te veel polierwerk te krijgen. Dus regelmatig wat water sproeien en opnieuw wat van die Muro. Zie je gelijk ook beter waar je nog wat moet poetsen Als alles vrij is van aanslag kan je beginnen met het polijsten. Neem een sneldraaiende boormachiene of kleine slijptol, de nodige polijst schijfjes en natuurlijk polijst pasta of beter een vetblok. Dit gaat vrij snel als je voor hitte en genoeg van dat polijst vet zorgt. Dus genereer hitte door niet te snel van plaats te wisselen. Voor de plaatsen tussen de uitlaatpijpen waar je niet bijkomt met je poliermachiene gebruik ik meestal een oude sok (lang genoeg) die ik doordrenk met grove polierpasta (Nr3) Draai die een volledige slag rond de buis en over en weer aan de uiteinden van die sok trekken. (hoe sneller hoe meer warmte en hoe sneller het blinkt ) Wat ook kan is van een aandrijf polietje voor een V-riem op je boormachiene te monteren en zo de moeilijkere plaatsen aan te pakken, met een lus uit sterkere stof.
Plezier ermee! :wink:
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door WimLT »

BMWR1200RT schreef:Wie heeft dit als gebruikt? http://www.blue-job.eu/
Ikke, maar ik was daar niet van onder de indruk, hoor :roll: :no:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door moh_fan »

John schreef:Ga naar de winkel en koop je een litertje Muro van HG.
Heet dat echt Muro? Zoekresultaat levert niets op...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door John »

moh_fan schreef:
John schreef:Ga naar de winkel en koop je een litertje Muro van HG.
Heet dat echt Muro? Zoekresultaat levert niets op...
Ik zal nog eens kijken wat er op die bus staat :oops:
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door John »

Oeps, foutje!! Het is van het merk Lithofin! De Muro dus. Of dat nog ergens te verkrijgen is weet ik niet maar de bus is net hetzelfde van vorm als die van HG. Heb het al van voor de invoering van de Euro en koste toen 320 Bfr.
Het tuikt naar zoutzuur. Er zitten zepen en zuren in verwerkt volgens de uitleg op de bus. Bij HG is het de Limex :oops:
Een cementsluier verwijderaar.
erictdm
Berichten: 209
Lid geworden op: 18 jun 2006, 13:34
Locatie: prov antwerpen

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door erictdm »

John, als je zegt bij HG bedoel je dan hein gerricke??
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door Bob »

erictdm schreef:John, als je zegt bij HG bedoel je dan hein gerricke??
Nee, da's SG (Schwein Gericke) :lol:

HG International is een Nederlandse producent van reinigings-, beschermings- en verfraaiingsproducten. John verwijst naar dit product : http://www.drogistdrogist.nl/index.php? ... e&aid=7024
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door moh_fan »

John schreef:Bij HG is het de Limex :oops:
Een cementsluier verwijderaar.
ThanX John
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door noppenrijder »

lichte paniek: mijn Brasso is bijna op en in de Carrefour in Waregem of bij Europoint bieden ze die niet meer aan; iemand idee waar nog te verkrijgen ?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
demarcel
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 mei 2011, 23:34

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door demarcel »

Wat is er mis met 'mooi blauw'
:lol: :lol:
noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door noppenrijder »

was het maar mooi blauw; is eerder roestbruin :-(
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
Mathy
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mei 2011, 21:57
Woonplaats: Hooglede (De Geite)
Locatie: Hooglede, West-Vlaanderen

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door Mathy »

Is het deze hier?

http://www.drogisterij.net

Anders eens "Brasso" intikken in Google, dan krijg je een hele reeks produkten met verschillende on-line winkels.

Bij mijn R1100GS waren de buizen mooi blauw gekleurd, mijn R1100S inderdaad roestbruin. Ik kuiste die met gewone
kleurloze "simonis", telkens mooi blinkend in de respectievelijke kleur. Ik denk dat de kleur te maken heeft met
enkel- of dubbelwandige uitlaatbuizen. Kenners hier gaan dat zeker weten.

Nu op mijn R1100RT weer mooi blauw, de roest op de buizen achter het voorwiel krijg ik er telkens af met simoniseren.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door Gaby »

Ik meen dat de "gewone" RVS pijpen bruin worden en de (optionele!) verchroomde blauw.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
JakkePogo
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2010, 21:10

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door JakkePogo »

Wondersteen werkt bij mij erg goed (ook een R1150RT)

Groeten,
JakkePogo
judge
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2010, 18:48
Locatie: Schoten
Contacteer:

Re: Uitlaatbuizen

Bericht door judge »

Die van mij waren werkelijk geroest en heb die er gisteren onderuit gehaald had eerst wat schrik dat er iets zou afbreken .
Een produkt gehaald bij HG stond op even inspuiten water erover en proper ja mijn ....
Vijf uurtjes bezig geweest aan de collectoren en met staalwol erop net de roest eraf dat was het nu de rest nog van de pot en de pijp .
Ben vandaag naar duitsland heb het mee en bij Polo het volgende gekocht eurosol en never dull denk morgen een paar uurtjes en hoop het blinkend te hebben .
Een collega van de autosport heeft gezegd een polier set die goed is kost al vlug een 300 euro niet die goedkope brol aan te schaffen beter handarbeid .
Weet is zwaarder maar waarschijnlijk beter zal het morgen weten :oops: :oops:
Eveneens kopervet meegepakt om het terug te zetten en de nodige schroeven een beetje vet te geven :grin: :grin:
groeten
patrick en daniella
BLAFFENDE HONDEN BIJTEN NIET
K 1200 LT-R 850 RT
Plaats reactie