Garmin en Apple

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Garmin en Apple

Bericht door WILBIKE »

Hallo,

Ik vraag me af of MapSource zonder aanpassingen normaal draait op een MacBook 2.4 van Apple. In het verdeelcentrum Switch kan men me hierover niet informeren daar geen enkele verkoper/technieker het programma kent!
Is er iemand die op een Mac-computer MapSource gebruikt en met welk resultaat of welke aanpassingen... :?:

Met vriendelijke motorgroet,

Wilfried
Lid BMW MC Vlaanderen...
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Garmin en Apple

Bericht door p@rick »

WILBIKE schreef:Hallo,

Ik vraag me af of MapSource zonder aanpassingen normaal draait op een MacBook 2.4 van Apple. In het verdeelcentrum Switch kan men me hierover niet informeren daar geen enkele verkoper/technieker het programma kent!
Is er iemand die op een Mac-computer MapSource gebruikt en met welk resultaat of welke aanpassingen... :?:

Met vriendelijke motorgroet,

Wilfried
Speciaal voor de Apple-fans biedt Garmin het programma RoadTrip aan.
Meer info : http://www8.garmin.com/macosx/index.jsp
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin en Apple

Bericht door WILBIKE »

Hoi p@rick,

Bedankt voor het snelle reageren. Ik was inderdaad zelf nog niet te rade gegaan bij Garmin :oops: maar begrijp niet dat men bij Apple (Switch Wijnegem) de software van Garmin gewoon niet kent.
Via de zoekfunctie kwam ik aan meer dan 1100 antwoorden en na enkele niet relevante gelezen te hebben plaatste ik onderhavig berichtje.
Ken jij nog andere te nemen hindernissen of draait alles rond Garmin met de door jou aangeduide software vanzelf op een Mac?

Wilfried :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Garmin en Apple

Bericht door p@rick »

Wilfried,

Ga gewoon eens naar een pc-handelaar, en vraag daar eens hoeveel er het programma "Mapsource" kennen, dat zullen er ook niet veel zijn. De klassieke programma's als Word, Exell, Powerpoint... kennen ze allemaal, maar zodra het iets specifieker wordt, moeten de meesten gewoon passen. Je kan het dus de mensen van Switch ook niet echt kwalijk nemen dat ze een programma (dat nog maar recent vrijgegeven werd) niet, of nog niet kennen.

Nu, wat Roadtrip betreft, ik heb het ondertussen wel al op mijn Apple staan, maar die manier van werken (die sommigen als heel eenvoudig bestempelen) heb ik nog niet onder de knie. Voorlopig ben ik dus nog steeds een enthousiast Mapsource-gebruiker, omdat ik daarmee nog altijd best mijn plan kan trekken (is trouwens veruit de enige reden dat ik er nog een Windows-laptop op nahoud).
Je kan Roadtrip downloaden en installeren, maar daarna met je met twee hulpprogrammaatjes a)de kaarten van je windows-computer halen en converteren voor gebruik op Apple, en b) de geconverteerde kaarten op de Mac installeren. Op dit forum, op het nederlandse gps-forum (http://forum.gps.nl) en op de site van Garmin zelf vind je verder tekst en uitleg hierover.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin en Apple

Bericht door WILBIKE »

Bedankt p@rick,

Ik heb nu al redelijk wat licht in de duisternis en zal me vermoedelijk eerstdaags eens toeleggen op de materie.

Wilfried :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Garmin en Apple

Bericht door p@rick »

WILBIKE schreef:Bedankt p@rick,

Ik heb nu al redelijk wat licht in de duisternis en zal me vermoedelijk eerstdaags eens toeleggen op de materie.

Wilfried :wink:
Graag gedaan.
Best is van je in ieder geval op voorhand goed te informeren, dat kan perfect via dit en het andere forum.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
imac
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 apr 2008, 20:54
Woonplaats: belgie

Re: Garmin en Apple

Bericht door imac »

hoi

hier nog een interessant linkje

http://www.lentijn.be/blog/2008/12/garmin-gps-op-mac/
groeten

imac
discodriver"at"telenet.be
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin en Apple

Bericht door WILBIKE »

Bedankt imac,

deze link bevat alles wat men moet weten om van start te kunnen gaan! :-)

Groetjes,

Wilfried
Lid BMW MC Vlaanderen...
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Garmin en Apple

Bericht door p@rick »

WILBIKE schreef:Bedankt imac,

deze link bevat alles wat men moet weten om van start te kunnen gaan! :-)

Groetjes,

Wilfried
De installatie is hier wel duidelijk uitgelegd, maar dan begint het pas, het werken met Roadtrip is kompleet anders dan met Mapsource...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin en Apple

Bericht door WILBIKE »

Imac schreef,


[/quote]De installatie is hier wel duidelijk uitgelegd, maar dan begint het pas, het werken met Roadtrip is kompleet anders dan met Mapsource...[/quote]

Ik werk dagelijks verschillende uren met PC en heb reeds wel een beetje meer ervaring met kaartmateriaal zoals Tripy, Michelin en Mapsource.
Hopelijk zal Roadtrip er nog wel bij kunnen en indien te problematisch vind ik wel ergens nen toffen :cheese: op een forum die mijn neus :clown: in de juiste richting kan zetten.

In ieder geval bedankt aan allen voor de snelle respons op mijn vraag.

Tot in den draai,

Wilfried :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Wulf
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 nov 2004, 19:06
Woonplaats: Knokke Heist
Locatie: Wets Vlaanderen

Re: Garmin en Apple

Bericht door Wulf »

Roadtrip is in het begin wat wennen maar na een tijdje werkt het eigenlijk vlotter dan mapsource(zoals alles onder OSX).
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
imac
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 apr 2008, 20:54
Woonplaats: belgie

Re: Garmin en Apple

Bericht door imac »

wilbert

probeer het eerst eens zelf
als er problemen zijn mag je me altijd contacteren, ik zal je proberen te helpen

het leuke van roadtrip is dat het volgens het apple principe gemaakt is dwz leuk om mee te werken dus gebruiksvriendelijk

persoonlijk kreeg ik hoofdpijn van mapsource en windhoos

mijn e-mail: discodriver@telenet.be
groeten

imac
discodriver"at"telenet.be
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin en Apple

Bericht door WILBIKE »

Imac,

Bedankt voor het aanbod, hou het in mijn achterhoofd,

Groetjes, Wilfried :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Helios
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 okt 2004, 18:57

Re: Garmin en Apple

Bericht door Helios »

Ik heb sinds enige tijd ook Roadtrip op mij iMAc gezet. Het werkt wat anders dan mapsource maar daar kun je uiteindelijk wel aan wennen denk ik.
Wat ik vervelender vind is dat het duidelijk merkbaar langzamer werkt dat mapsource op een windows pc.
Ik heb parallels op mijn iMac werken en draai daar onder gewoon mapsource.
Zolang roadtrip niet sneller wordt/gaat werken zal ik niet snel overstappen denk ik.
Lid van de BMW Club Nederland
BMW R1200RT Sandbeige metallic 2007
imac
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 apr 2008, 20:54
Woonplaats: belgie

Re: Garmin en Apple

Bericht door imac »

ik heb daar ook met US garmin support over gebabbeld en er zou een update komen om het "traag zijn" :)
te overwinnen
naar het schijnt moeten we nog wat geduld hebben.

persoonlijk heb ik veel problemen met de zoekfunctie.
groeten

imac
discodriver"at"telenet.be
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Garmin en Apple

Bericht door MOTOBLOG »

Ik ondervind niet meteen een gevoel van traagheid. Ik denk dat vooral de eigenschappen van je toestel meespelen wetende dat er heel wat extra grafisch rekenwerk bij te pas komt. Deze versie werkt alleszins beter dan de recentste versie onder windows, op mijn asus eeepc heb ik 6.3.17 staan omdat die nog steeds het meest betrouwbaar is.
ghoorens
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 mei 2006, 22:49
Locatie: Brugge

Re: Garmin en Apple

Bericht door ghoorens »

Dag iedereen,

Ik ben wat laat in de discussie binnengekomen, maar ik denk dat er een veel eenvoudiger oplossing bestaat. Ikzelf ben 3 jaar geleden overgestapt van PC naar MacBook en er is, voor mij althans, geen weg terug.

Aangezien ik ook graag met mijn Garmin software wil blijven werken heb ik "Parrallels Desktop" geinstalleerd op mijn MacBook. Hierdoor kan ik meet één druk op de knop overschakelen naar mijn "oude Windows-omgeving". Ik werk nog steeds met het stabiele Windows XP en niet met Vista. Eenmaal overgeschakeld naar de windows omgeving zijn al mijn oude toepassingen beschikbaar, waaronder MS Autoroute, MS Office en ZEKER MapSource. Ik kan perfect mijn Zumo 550 aansluiten via de USB poort op mijn Mac'je en uploaden en downloaden dat het een plezier is.

Dus ik veronderstel dat dit een gemakkelijke en evidente oplossing zou kunnen zijn voor wie problemen heeft. In feite heb je het beste van beide werelden door 95% te werken in een OS/X Leopard omgeving en indien nodig nog 5% te werken in de Bill Gates wereld.

Laat mij even weten indien dit voor jullie nuttig kan zijn.

Vriendelijke groeten van een "switcher"...
Geert Hoorens
Whenever there is a doubt, there is no doubt.
Empty what is full, fill what is empty... and scratch where it itches!
imac
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 apr 2008, 20:54
Woonplaats: belgie

Re: Garmin en Apple

Bericht door imac »

niet akkoord

als je wil switchen moet je het goed doen

Office is al HEEL lang voor mac beschikbaar en zelfs veel beter en trouwens apple heeft hiervoor perfecte alternatieven die zelfs gratis zijn.
En op een macbook van de laatste generatie draait Roadtrip WEL perfect.

Ik heb al 10 jaar sinds ik mac al Virtual PC gehad en nu ook Parallels maar gebruikt het bijna nooit, trouwens veel geld voor wat het is.

En als het op gamen aankomt (een van de argumenten om niet te switchen) is parallels toch nog veel te traag !!
groeten

imac
discodriver"at"telenet.be
ghoorens
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 mei 2006, 22:49
Locatie: Brugge

Re: Garmin en Apple

Bericht door ghoorens »

Als je wil switchen moet je het goed doen...

Bedankt voor het wellicht goedbedoelde advies. Ter informatie, ik heb ook Office for Mac 2008 op de MacBook staan, en ben er zeer tevreden over. Ik overweeg geen andere alternatieven, gezien wij op het werk ook met Office werken. Soms moet je in het leven al eens wat flexibel zijn.

M.b.t. Parallels, ieder zijn mening. Ik ben er zeer tevreden over, en voor mij hoeft het niet allemaal "gratis" te zijn. Ik wilde enkel meegeven aan de mensen die graag met MapSource blijven werken, dat dit perfect kan op een MacBook OS/X Leopard.

Groeten,
Geert
Whenever there is a doubt, there is no doubt.
Empty what is full, fill what is empty... and scratch where it itches!
Plaats reactie