Inschrijvingstaks nieuwe K1300GT
Moderator: GVN
Inschrijvingstaks nieuwe K1300GT
Gisteren is langs geweest bij de dealer en meteen verliefd geworden op de nieuwe K.
Alleen de inschrijvingstaks lijkt me wel een dure zaak, kan deze machine ook op 100PK gezet worden? (vergeten te vragen bij de dealer)
Alleen de inschrijvingstaks lijkt me wel een dure zaak, kan deze machine ook op 100PK gezet worden? (vergeten te vragen bij de dealer)
Re: Inschrijvingstaks nieuwe K1300GT
De K1300GT staat op 98 (of 100?) Pk bij aflevering door de dealer.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Is 100pk de grens voor de grote bedragen?
Ik dacht dat de grens bij 85KW lag (123€)
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Dit klopt wat de BIV betreft, maar het gaat om de PK (Kw) die op het gelijkvormigheidsattest vermeld staan. In Frankrijk en Duitsland is 98 Pk een vaak gehanteerd getal; ik weet niet of motorfietsmerken voor Belgie (bijkomende) aanpassingen doen om ipv van 98 Pk, 85 Kw (= 115 Pk) te hebben.Gaby schreef:Is 100pk de grens voor de grote bedragen?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
Je zult het eerder aan de dealer moeten vragen om op meer dan 100 pk gelevert te krijgen.Beemer schreef:Gisteren is langs geweest bij de dealer en meteen verliefd geworden op de nieuwe K.
Verleden jaar in september gaan proefrijden op de 1200 GT en direct wist ik dat dit de opvolger voor mijne RT ging worden, niet zozeer de pk's, maar de algemene soepelheid van de motor deed mijn hart smelten.
Ik ben niet van plan om later de GT op het volle vermogen te laten zetten, die 100 pk's zullen wel volstaan mijn gedacht?
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Wil hiermee bedoelt zijn dat de dealer een motor naderhand op zijn volle vermogen zet
en dat het aan de eigenaar overgelaten wordt om de gelijkvormigheid van de motor in
orde te brengen, maw de "klassieke" manier om BIV te omzeilen?
en dat het aan de eigenaar overgelaten wordt om de gelijkvormigheid van de motor in
orde te brengen, maw de "klassieke" manier om BIV te omzeilen?
Inderdaad word de motor naderhand op vol vermogen gezet.
Voor mijn gevoel heeft dit niets met omzeilen te doen, moest ik het laten doen zou ik ook de volledige papierwinkel in orde laten maken, dat het me wat euro's gaat kosten is mij bekend.
Ik zou de motards hier en op andere forums niet te eten willen geven die op een of andere manier wat meer pk's zoeken, omzeilen die dan ook niet een of ander regeltje?
Voor mijn gevoel heeft dit niets met omzeilen te doen, moest ik het laten doen zou ik ook de volledige papierwinkel in orde laten maken, dat het me wat euro's gaat kosten is mij bekend.
Ik zou de motards hier en op andere forums niet te eten willen geven die op een of andere manier wat meer pk's zoeken, omzeilen die dan ook niet een of ander regeltje?
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Niet zomaar een of ander regeltje, die motoren zijn niet meer conform met het GVA.Vanguard schreef:Ik zou de motards hier en op andere forums niet te eten willen geven die op een of andere manier wat meer pk's zoeken, omzeilen die dan ook niet een of ander regeltje?
Maar ik treedt u bij, ik zou ze ook niet graag te eten geven
Ik ga ervan uit dat iedereen, en in het bijzonder de klant die zijn dealer de opdracht/toelating tot vrijzetten geeft, weet waar hij/zij mee bezig isGaby schreef:Niet zomaar een of ander regeltje, die motoren zijn niet meer conform met het GVA.Vanguard schreef:Ik zou de motards hier en op andere forums niet te eten willen geven die op een of andere manier wat meer pk's zoeken, omzeilen die dan ook niet een of ander regeltje?
Maar ik treedt u bij, ik zou ze ook niet graag te eten geven
Laat ons hopen, maar ik twijfel er wel aanK1200GT schreef:Ik ga ervan uit dat iedereen, en in het bijzonder de klant die zijn dealer de opdracht/toelating tot vrijzetten geeft, weet waar hij/zij mee bezig is
-
Wulf
Als je de motor op het verlaagd vermogen laat ga je ondervinden dat hij niet lekker rijdt, bij het optrekken wordt precies zijn keel dichtgeknepen.
Op het volle vermogen is het een prachtige en krachtige moto ideaal voor lange motortrips, ik ben er van overtuigd dat de verder ontwikkelde 1300 nog beter scoort dan de 1200.
Ik heb 37000km gereden in mijn vrije tijd op twee jaar met de 1200gt waarvan ruim 20000km met passagier en bagage van de Dolomieten tot Zuid Frankrijk. Zelfs tot 1300km op één dag en op één probleem met een stroomonderbreking geen problemen gehad.
Op het volle vermogen is het een prachtige en krachtige moto ideaal voor lange motortrips, ik ben er van overtuigd dat de verder ontwikkelde 1300 nog beter scoort dan de 1200.
Ik heb 37000km gereden in mijn vrije tijd op twee jaar met de 1200gt waarvan ruim 20000km met passagier en bagage van de Dolomieten tot Zuid Frankrijk. Zelfs tot 1300km op één dag en op één probleem met een stroomonderbreking geen problemen gehad.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
IK weet als je bvb de motor wil laten vrijzetten dat de dealer (misschien niet allemaal) noteert op je faktuur => vrijzetten full power op vraag van klant !!!
En voor diegene die dat niet weten : bij zware motoren is dit een praktijk die zeer veel gebeurd. Moesten de dealers dit niet doen zou de motormarkt wel zware klappen kunnen incasseren !!
mvg
Stef
En voor diegene die dat niet weten : bij zware motoren is dit een praktijk die zeer veel gebeurd. Moesten de dealers dit niet doen zou de motormarkt wel zware klappen kunnen incasseren !!
mvg
Stef
En moest het niet gebeuren zou de schatkist er misschien wel bij kunnen varen
Dat vinden we uiteraard niet erg, als het met andermans centen is tenminste
Aah gij betaald dus graag verdoken belastingen ???Gaby schreef:En moest het niet gebeuren zou de schatkist er misschien wel bij kunnen varen![]()
![]()
![]()
Wat is het verband tussen een motor die evenveel kost als em op 100 pk staat of op 170 pk. De BIV is pure geldklopperij niet meer niet minder. Ook is het trouwens niet echt aangetoond dat een zeer krachtige motor meer aanleiding geeft tot ongevallen ...
Wat wilt ge nu uiteindelijk zeggen dat ge echt voor zo 'n BIV zijt ? Misschien omdat jij tevreden bent met uw pk 's waarop je geen BIV dient te betalen ...
mvg
Stef
Verdoken belastingen, BIV is geen verdoken belasting, da's belasting tout court!
Alle belasting is per definitie geldklopperij, daar is geen speld tussen te krijgen.
Ik betaal BIV op alle pk's die mijn motor heeft, belastingen ontduiken is mijn ding
niet, met niet conforme voertuigen rondbollen ook niet. Als er ooit iets gebeurt
waarbij het volle gewicht van het woord aansprakelijkheid ten berde komt zullen ze
mij voor die paar honderd euro ook niet in mijn hemd kunnen zetten (en dat terwijl
ik wel zo'n dikke BMW kan kopen, 't zou echt te gek zijn
)
Alle belasting is per definitie geldklopperij, daar is geen speld tussen te krijgen.
Ik betaal BIV op alle pk's die mijn motor heeft, belastingen ontduiken is mijn ding
niet, met niet conforme voertuigen rondbollen ook niet. Als er ooit iets gebeurt
waarbij het volle gewicht van het woord aansprakelijkheid ten berde komt zullen ze
mij voor die paar honderd euro ook niet in mijn hemd kunnen zetten (en dat terwijl
ik wel zo'n dikke BMW kan kopen, 't zou echt te gek zijn
Dat dichtgeknepen gevoel is niet helemaal mijn ervaring; ik heb met beide versies gereden; het is pas boven de 7.000 rpm dat je vaststelt dat de 98 Pk plots "stilvalt" en de vermogenscurve zowat instort. Mijn ervaring is dat je in Belgische verkeersomstandigheden niet zo vaak in die zone komt. Beneden de 7.000 rpm kon ik (meestal met duo onderweg) geen verschil merken. De open versie heeft vanaf 7000 rpm een echte "boost", wat inderdaad heel prettig is, maar je kan het spijtig genoeg zo weinig gebruikenPatrick HP2 schreef:Als je de motor op het verlaagd vermogen laat ga je ondervinden dat hij niet lekker rijdt, bij het optrekken wordt precies zijn keel dichtgeknepen.
PS: wat de BIV betreft: het is duidelijk dat dit niets meer of minder is dan een weinig geslaagde poging om de oude luxetaks die wegens EU regels moest worden afgeschaft, toch te handhaven. De BIV heeft niets met verkeersveiligheid of milieu te maken (een moderne motor met veel vermogen is veel minder milieu-onvriendelijk dan een oude diesel).
Zoals al gezegd klopt dat, het is een belasting zoals alle andere. De overheid is wellicht hypocriet in hunK1200GT schreef: De BIV heeft niets met verkeersveiligheid of milieu te maken (een moderne motor met veel vermogen is veel minder milieu-onvriendelijk dan een oude diesel).
stelling dat het voor dit of dat dient, BIV is niet meer of niet minder dan een manier om geld in het laadje
te krijgen, ze zouden het misschien ook beter recht voor de raap zo stellen (the Obama way?)
Maar het steeds weer wijzen naar andere dingen die nog erger zijn vind ik niet helemaal correct, zo kan
je in elke situatie wel iets vinden om bepaalde taksen of belastingen onrechtvaardig te noemen. Dat
gevoel heb ik trouwens ook wel eens, maar dat zet er mij niet toe aan om aan ontduiking te gaan doen.
Blijft nog de vraag naar het mogelijke risico!
-
Frans
BIV is een onrechtvaardige belasting.
Een moto van 98pk of een van 160
pk nemen evenveel plaats in op de openbare weg en zijn gehouden aan dezelfde snelheidsbeperkingen.
Als het dan toch moet, BIV voor iedereen gelijk.
Een moto van 98pk of een van 160
pk nemen evenveel plaats in op de openbare weg en zijn gehouden aan dezelfde snelheidsbeperkingen.
Als het dan toch moet, BIV voor iedereen gelijk.
ten we deze iscussie niet stilaan naar 't cafe verhuizen? Niet omdat het nu op 't nieveau van cafepraat
gaat, maar we zijn dit topic misschien wel een beetje aan het kapen
Toch nog maar even doorgaan?
Er zit wel een logica achter de stijgende BIV met de pk's. Hoe meer pk's hoe duurder de motor (gemiddeld).
Hoe duurder de motor, hoe rijker de koper (althans voor de aankoop) en hoe meer die mag bijdragen tot
het instandhouden van de gemaanschap. Klinkt goed toch
Maar met milieu heeft het natuurlijk niks te maken (het bedrag van de taks toch niet)
gaat, maar we zijn dit topic misschien wel een beetje aan het kapen
Er zit wel een logica achter de stijgende BIV met de pk's. Hoe meer pk's hoe duurder de motor (gemiddeld).
Hoe duurder de motor, hoe rijker de koper (althans voor de aankoop) en hoe meer die mag bijdragen tot
het instandhouden van de gemaanschap. Klinkt goed toch
Maar met milieu heeft het natuurlijk niks te maken (het bedrag van de taks toch niet)
-
Frans
Gaby schreef:ten we deze iscussie niet stilaan naar 't cafe verhuizen? Niet omdat het nu op 't nieveau van cafepraat
gaat, maar we zijn dit topic misschien wel een beetje aan het kapen![]()
ik vrees dat een bmw k1300 met meer pks evenveel kost
das dus zever
moet eerder zijn" hoe duurder de moto hoe meer de staat btw in het laadje krijgt"
het instandhouden van de gemaanschap. Klinkt goed toch![]()
-
Jo De Paepe
Yep,
is het niet zo dat bij BMW meer moet betaald worden voor de optie beperkt vermogen.
is het niet zo dat bij BMW meer moet betaald worden voor de optie beperkt vermogen.
Inderdaad, beperkt vermogen is een optie, prijs: 0 euro.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Eigenlijk klopt er wel iets van dat je niet rijk moet zijn om een nieuwe BMW te kopen, misschien is het
net andersom, je kan zonder veel centen een nieuwe kopen via financiering, geen probleem. Als je na
de jaren van de financiering het restbedrag niet kan ophoesten koop je gewoon opnieuw een nieuwe op
dezelfde manier. Dat het betalen van BIV in zo'n scenario er teveel aan is en zelfs asociaal kan genoemd
worden is dan logisch, geld aftruggelen van arme sukkelaars, dat is een schande, toch?
Ik had het zo nog nooit bekeken, maar ben nu (min of meer) tot andere inzichten gekomen.
De rijke stinkerds die een occasie kopen omdat ze ineens geld op tafel kunnen leggen hebben er al niet
zoveel last van vanwege veel minder te betalen aan de staat. Schitterend gewoon, de staat moet het
geld maar gaan halen waar het te vinden is (maw ergens anders), rechtvaardigheid bestaat dus nog
net andersom, je kan zonder veel centen een nieuwe kopen via financiering, geen probleem. Als je na
de jaren van de financiering het restbedrag niet kan ophoesten koop je gewoon opnieuw een nieuwe op
dezelfde manier. Dat het betalen van BIV in zo'n scenario er teveel aan is en zelfs asociaal kan genoemd
worden is dan logisch, geld aftruggelen van arme sukkelaars, dat is een schande, toch?
Ik had het zo nog nooit bekeken, maar ben nu (min of meer) tot andere inzichten gekomen.
De rijke stinkerds die een occasie kopen omdat ze ineens geld op tafel kunnen leggen hebben er al niet
zoveel last van vanwege veel minder te betalen aan de staat. Schitterend gewoon, de staat moet het
geld maar gaan halen waar het te vinden is (maw ergens anders), rechtvaardigheid bestaat dus nog