Wielen demonteren
Moderator: GVN
Wielen demonteren
Hallo,
Naar aanleiding van wat opzoekwerk op dit forum, zit ik plots met enkele vraagskens...
Ik heb gelezen dat de GS een enorme remblokken-verslinder is en aangezien ik +45.000km per jaar zou rijden, had ik die liever zelf vervangen om kosten te besparen. Ik heb ontdekt dat originele blokjes zeer veel kosten en zeker als die zo snel slijten (smelten, zeg maar).
Nu, mijn vragen: kan een linksehandenmanneke gelijk ik dat wel? Hoe krijg je die wielen eruit? Heb je daarvoor speciaal materiaal nodig? Waar vind je niet-originele (=goedkopere) remblokken?
Bedankt voor de info,
Mark
Naar aanleiding van wat opzoekwerk op dit forum, zit ik plots met enkele vraagskens...
Ik heb gelezen dat de GS een enorme remblokken-verslinder is en aangezien ik +45.000km per jaar zou rijden, had ik die liever zelf vervangen om kosten te besparen. Ik heb ontdekt dat originele blokjes zeer veel kosten en zeker als die zo snel slijten (smelten, zeg maar).
Nu, mijn vragen: kan een linksehandenmanneke gelijk ik dat wel? Hoe krijg je die wielen eruit? Heb je daarvoor speciaal materiaal nodig? Waar vind je niet-originele (=goedkopere) remblokken?
Bedankt voor de info,
Mark
Re: Wielen demonteren
Linksehandenman kan dat, maar dat gaat een minuutje langer duren dan bij een rechterhandenman (vrij letterlijk te nemen)... Is slechts een kwestie van de juiste bouten los te krijgen en terug vast te zetten achteraf. Als ge dat echt correct wilt doen, dan is ne momentsleutel wel plezant in in de buurt te hebben , maar echt strikt noodzakelijk is dat niet...
Goedkopere remblokken vind je bij verschillende webwinkels, als daar zijn louis.de (of motozoom.de), maar volgens mij ook in de betere detailzaken, als daar zijn RAD en zo... Ik heb gehoord (en op andere moto's ondervonden) dat die remblokken van Lucas best wel van goeie kwaliteit zijn en volgens mij niet te duur zijn. (ik heb nergens aandelen van, dus ook niet van die remblokken)...
Goedkopere remblokken vind je bij verschillende webwinkels, als daar zijn louis.de (of motozoom.de), maar volgens mij ook in de betere detailzaken, als daar zijn RAD en zo... Ik heb gehoord (en op andere moto's ondervonden) dat die remblokken van Lucas best wel van goeie kwaliteit zijn en volgens mij niet te duur zijn. (ik heb nergens aandelen van, dus ook niet van die remblokken)...
GS staat voor geil speelgoed
Re: Wielen demonteren
... sinds wanneer haalt men de wielen eruit om remblokken te steken?
Re: Wielen demonteren
Bij deze heb ik bewezen "linkshandig" te zijn.JH. schreef:... sinds wanneer haalt men de wielen eruit om remblokken te steken?
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Wielen demonteren
Als je enkel de remblokjes wil vernieuwen moet uw wiel er niet uit heNu, mijn vragen: kan een linksehandenmanneke gelijk ik dat wel? Hoe krijg je die wielen eruit?
Gewoon de twee inbusbouten losmaken (onderaan uw klauw) en de remklauw van uw schijf wegnemen dan kan je perfect uw blokjes vervangen.
Rekening houden dat je nieuwe blokken dikker zijn en dat je de zuigers dus zal moeten terugduwen voor je ze plaatst!
Ik zou u een tekening willen posten maar weet niet goed hoe !
er zal wel een andere goede ziel een tekening voor u plaatsen denk ik zodat je weet wat je moet losmaken!
suc6
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Wielen demonteren
Ik dacht dat ie dat wel ging merken als ie bezig was...JH. schreef:... sinds wanneer haalt men de wielen eruit om remblokken te steken?
(had ik niet helemaal bij nagedacht, maar mijn info blijft wel kloppen... )
GS staat voor geil speelgoed
Re: Wielen demonteren
Alvast bedankt voor de info.
Maar om toch nog eens terug te keren naar dat verwijderen van de wielen: ik ben er enigszins bang voor om naar een bandencentrale te gaan (met toekomstige gs en ook met voorgaande rt), omdat het niet zo eenvoudig lijkt om die wielen te verwijderen. Voor het vervangen van een band moet het toch WEL hé?! Of maak ik me zorgen in niets...?
Daar moet je nog niet direct de moeite voor doen, want ik heb nog niet eens ne gsa. Ik was gewoon vooraf al eens aan het uitzoeken naar wat de problemen daarmee zoal kunnen zijn.tweecilinderke schreef:Ik zou u een tekening willen posten maar weet niet goed hoe !
er zal wel een andere goede ziel een tekening voor u plaatsen denk ik zodat je weet wat je moet losmaken!
Maar om toch nog eens terug te keren naar dat verwijderen van de wielen: ik ben er enigszins bang voor om naar een bandencentrale te gaan (met toekomstige gs en ook met voorgaande rt), omdat het niet zo eenvoudig lijkt om die wielen te verwijderen. Voor het vervangen van een band moet het toch WEL hé?! Of maak ik me zorgen in niets...?
Re: Wielen demonteren
Ook wielen eruit halen en er terug insteken is een werkje van niets... Ge moet al fameus onhandig zijn als ge dat niet zou kunnen... Zeker het achterwiel is ivm andere motoren met ketting en dubbelzijdige achterbrug en zo een stukje gebak... Voorwiel is even makkelijk als bij andere motoren... Let wel effe op als je ze beiden tegelijk eruit wil halen... Zonder wielen staat die niet zo stabiel op de zijpikkel en zelfs iets minder stabiel op de middenpoot...markos schreef:Alvast bedankt voor de info.
Daar moet je nog niet direct de moeite voor doen, want ik heb nog niet eens ne gsa. Ik was gewoon vooraf al eens aan het uitzoeken naar wat de problemen daarmee zoal kunnen zijn.tweecilinderke schreef:Ik zou u een tekening willen posten maar weet niet goed hoe !
er zal wel een andere goede ziel een tekening voor u plaatsen denk ik zodat je weet wat je moet losmaken!
Maar om toch nog eens terug te keren naar dat verwijderen van de wielen: ik ben er enigszins bang voor om naar een bandencentrale te gaan (met toekomstige gs en ook met voorgaande rt), omdat het niet zo eenvoudig lijkt om die wielen te verwijderen. Voor het vervangen van een band moet het toch WEL hé?! Of maak ik me zorgen in niets...?
EDIT: Anderzijds, in de meeste bandencentrales doen ze dat wel voor u zenne... Anders een andere bandenboer zoeken...
GS staat voor geil speelgoed
Re: Wielen demonteren
Smullie schreef:Anderzijds, in de meeste bandencentrales doen ze dat wel voor u zenne... Anders een andere bandenboer zoeken...
't Is gewoon omdat ik nog nooit een (bmw) moto bij de bandencentrale heb zien staan en twijfel daardoor dus ook of zij daar wel ervaring mee hebben...
Nogmaals bedankt voor de info hé!
Mark
Re: Wielen demonteren
Zeker op voorhand goed afspreken wat je wil laten doen of ze trekken een gezicht tot tegen de grond. Ze verkopen nml véél liever ook de banden, dan ze er alleen maar op te leggen, ziedeSmullie schreef:[Anderzijds, in de meeste bandencentrales doen ze dat wel voor u zenne... Anders een andere bandenboer zoeken...
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Wielen demonteren
Er bollen zoveel GS/GSA rond dat elke bandencentr waar ze moto banden verkopen de wielen wel op een verantwoorde manier kan demonteren. De GS/GSA zijn enkel remblok verslindende monsters als de verkeerde blokken gemonteerd werden (organische ipv gesinterde) Denk dat ze dat ondertussen bij BMW al door hebben. Normaal moet je met remblokken vooraan een 30.000km kunnen doen en achteraan 15000, zeker als je zoveel km per jaar doet neem ik aan dat er veel autostrade km's tussenzitten ,dus waarschijnlijk nog meer km's haalbaar....
Wil je het zelf doen dan heb je voor de remklauwen te lossen een torx dop nodig, 45 of 50 dacht ik (ik heb zelf geen 1200 meer dus kan het niet nakijken) en om je wielen te verwijderen heb je een torx 50 en een grote inbus nodig (22mm dacht ik) De meeste bandencentrales kunnen echter ook je remblokken vervangen.....
Hou bij aankoop wel rekening met het feit dat BMW's niet meer zo hoge prijzen halen 2de hands en dat tegenwoordig een BMW met 100k km plus ook niet makkelijk meer verkoopt...(net als elke motor trouwens). dus na 3 jaar aan 45k per jaar = 135k, ga je een hoge afschrijving hebben....Mss beter elke jaar een recente okkazie kopen dan? De moeite waard om eens uit te rekenen. Onderhoudsbeurten (om de 10k) zit je ergens tussen de 170 en de 300euro zonder banden en blokken.
Wil je het zelf doen dan heb je voor de remklauwen te lossen een torx dop nodig, 45 of 50 dacht ik (ik heb zelf geen 1200 meer dus kan het niet nakijken) en om je wielen te verwijderen heb je een torx 50 en een grote inbus nodig (22mm dacht ik) De meeste bandencentrales kunnen echter ook je remblokken vervangen.....
Hou bij aankoop wel rekening met het feit dat BMW's niet meer zo hoge prijzen halen 2de hands en dat tegenwoordig een BMW met 100k km plus ook niet makkelijk meer verkoopt...(net als elke motor trouwens). dus na 3 jaar aan 45k per jaar = 135k, ga je een hoge afschrijving hebben....Mss beter elke jaar een recente okkazie kopen dan? De moeite waard om eens uit te rekenen. Onderhoudsbeurten (om de 10k) zit je ergens tussen de 170 en de 300euro zonder banden en blokken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Wielen demonteren
Ga ne keer langs de garage, daar staan er veel zunnemarkos schreef:Smullie schreef:Anderzijds, in de meeste bandencentrales doen ze dat wel voor u zenne... Anders een andere bandenboer zoeken...
't Is gewoon omdat ik nog nooit een (bmw) moto bij de bandencentrale heb zien staan en twijfel daardoor dus ook of zij daar wel ervaring mee hebben...
Nogmaals bedankt voor de info hé!
Mark
sorry , zo ne voorzet kon ik niet laten liggen
Re: Wielen demonteren
Idd, die banden voor ne GS liggen in de garage meestal naast de alternators van Honda...JohanDB schreef:Ga ne keer langs de garage, daar staan er veel zunnemarkos schreef:Smullie schreef:Anderzijds, in de meeste bandencentrales doen ze dat wel voor u zenne... Anders een andere bandenboer zoeken...
't Is gewoon omdat ik nog nooit een (bmw) moto bij de bandencentrale heb zien staan en twijfel daardoor dus ook of zij daar wel ervaring mee hebben...
Nogmaals bedankt voor de info hé!
Mark
sorry , zo ne voorzet kon ik niet laten liggen
GS staat voor geil speelgoed