Aankoop R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Moto2
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mar 2009, 12:14
Locatie: Zedelgem

Aankoop R1200RT

Bericht door Moto2 »

Motard vrienden,

Vanavond mijn motorfiets Goldwing 1500 verkocht. Stom natuurlijk zo netjes voor de zomer.

Mijn eerste motorfiets in 1989 was een Yamaha Xj900, daarna in 1991 kwam de Yamaha 1300 Royal Venture en sinds 1994 Werd het de Goldwing 1500. Nu vanavond heb ik deze met heel veel pijn in het hart en met fantastische reis memories verkocht Snik, snik, snik. :-(

Maar nu begint de zoektocht naar een andere bike. En ja, dit keer willen en zullen we de BMW R1200 RT kopen.
Ik heb ooit het geluk gehad in 2006 om deze te mogen testen op de openbare weg evenals op het circuit te Zolder. Schitterende Bike trouwens.
Ik heb echter nog nooit geen nieuwe moto's gekocht, enkel heel jonge occasions. Dit ben ik dit keer ook opnieuw van plan.

Mijn vraag is nu;
Als ik er nu ene vind die me aanstaat,
Waar moet ik vooral op letten?
Welke problemen zijn er gerezen sinds de intro van de 1200RT?
Zijn er verschillen in specificaties qua jaartal?

Ik zou graag weer een moto kopen, die zonder problemen goed is voor een kilometer of 100000.

Dank voor de reacties.
1989 Yamaha Xj900, 1991 Yamaha 1300 Royal Venture en sinds 1994 Goldwing 1500. Nu bijna een R1200RT
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Bob »

Hey Moto2,

Ik heb je een PB (privéberichtje) gestuurd.

Groeten,
Bob
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Gaby »

BMW heeft in de loop van het bestaan van de 1200 reeks het remsysteem drastisch veranderd, bij de 1150 serie werd een
systeem met electro hulppomp geplaatst waar ze bij de 1200 serie, als ik me niet vergis vanaf ca. half 2006 op terug gekomen zijn. Deze beide systemen verschillen nogal, op de RT's bijvoorbeeld door het feit dat het servo onderstreunde vol-integraal
is (zowel hand als voetrem spreken de klauwen op beide wielen aan), het huidige systeem heeft semi-integrale werking (handrem op beide wielen, voetrem enkel op achterwiel). Met het electro remsysteem een aantal problemen (niet zo vaak voorkomend maar niet leuk) geweest, mogelijk waren die mede de aanleiding tot het wijzigen van het systeem. Dit systeem is voor de doe-het-zelver ook niet echt handig in 't onderhoud (om het beleefd uit te drukken).
Het lijkt me best om (hier op het forum en elders) uzelf eerst uitgebreid te informeren om zo tot een gefundeerde keuze te komen.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
PHILIP
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 okt 2004, 11:56
Locatie: noord antwerpen

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door PHILIP »

Een 1200RT is een (zeer) dure motor,die meestal nieuw gekocht wordt door motorrijders die zich wat kunnen permitteren. Bijgevolg zijn praktisch alle RT's op regulier onderhoud geweest tijdens hun eerste levensjaren en zijn de eventuele foutjes reeds gecorrigeerd. Ik zou wel een motor kopen die de eerste maal in belgie verkocht is, bij een importmotor is de voorgeschiedenis onduidelijk. Ik heb met mijn eigen ogen hier de demo-motos van de bikermeeting in garmish zien verkopen door een parallelimporteur, wie ooit in garmish geweest is weet wat dat betekent.
Ikzelf ben zeer enthousiast over de rembekrachtiging , ik heb dit jaar een berg-testrit gedaan (garmish) met het nieuwe systeem en dat was een serieuze stap terug als je't mij vraagt.
Verder zou ik zien dat de motor niet teveel zoutschade heeft, een pekelmoto kost amper minder dan een perfect onderhouden exemplaar, maar een propere RT is moeilijk te vinden omdat deze zéér pekelgevoelig is.
philip
Moto2
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mar 2009, 12:14
Locatie: Zedelgem

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Moto2 »

MMmmm, Dat wordt dan nog wel effekes goed uit de doppen kijken.
Als ik het goed begrijp, beter ene die van na 2006 is, in verband met het remsysteem.
Zeker kijken voor een Belgische.
Uitkijken of er niet teveel in de winter mee doorgesjeesd werd.

tja,
De zoektocht is dus begonnen.

Trouwens BOB, ik ben net ook eens gaan zien naar BM center naar de 1300.
Tja, die heeft inderdaad iets.
Ik moet er nog eens over nadenken. Ik heb nog wel een beetje tijd. Voor mei ben ik niet direct van plan om ene te kopen.
Het uitkijken is reeds het eerst kwart van het plezier. De andere 3/4 is het fietsen zelf natuurlijk.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Gaby »

Naar verluidt kan je horen of het remsysteem al dan niet van de generatie met de electro ondersteuning is.
Contact op, je zou dan de motor horen zoemen. Kan misschien van pas komen in geval van twijfel, het is
trouwens niet de inschrijvingsdatum die van tel is maar de datum van fabricatie, een motor die in 2007
voor de eerste keer in 't verkeer gebracht is kan best in 2006 gebouwd zijn.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
PHILIP
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 okt 2004, 11:56
Locatie: noord antwerpen

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door PHILIP »

Voor alle duidelijkheid....Ik verkies een moto van vóór 2007. Het model mét rembekrachtiging is in mijn ogen veel beter dan het model zonder (>2007)
Het verschil is idd te horen als je in de rem knijpt, bij een bekrachtigd systeem hoor je de motor van de bekrachtiging zoemen.
De bekrachtiging is een prachtig systeem waarvan BMW is afgestapt onder druk van de publieke motorrijders opinie. Beetje hetzelfde verhaal als de PAN-European historie over een vermeende onbalans bij hogere snelheden, honda heeft toen ook acties ondernomen om de massa te sussen.
philip
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Bob »

Moto2 schreef: Als ik het goed begrijp, beter ene die van na 2006 is, in verband met het remsysteem. Zeker kijken voor een Belgische. Uitkijken of er niet teveel in de winter mee doorgesjeesd werd.

.../...

Ik heb nog wel een beetje tijd. Voor mei ben ik niet direct van plan om ene te kopen.
Het uitkijken is reeds het eerst kwart van het plezier. De andere 3/4 is het fietsen zelf natuurlijk.
Hey Moto2,

Geen probleem hé, niemand verwacht dat je op één dag tijd en zonder elders te gaan informeren een beslissing zou nemen. Is het nu april, mei of nog later : mócht je interesse hebben dan mag je het laten weten, zoniet even goei vrienden. Zoals je weet loopt de moto niet weg, ik ben niet zinnens om actief achter een koper te gaan zoeken. 't Zou enkel jammer zijn mocht ik je ooit later (bvb op een toerrit) tegenkomen en vertellen over het feit dat mijn moto "beschikbaar" was en dat je zou zeggen "verdorie, had ik dat geweten ...". Maar in geval van : de mijne heeft de "goede" remmen (hoewel blijkbaar niet iedereen het daarmee eens is), garantie tot 08/2012, is ingeschreven in België en heeft de winter mooi in een verwarmde garage doorgebracht.

Succes met de zoektocht (dat is op zich inderdaad al een leuke bezigheid) en ik hoop dat je veel plezier beleeft aan je uiteindelijke keuze, da's uiteindelijk toch de bedoeling van ons allemaal hé. :wink:

Bob
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Moto2
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mar 2009, 12:14
Locatie: Zedelgem

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Moto2 »

Bob schreef:
Hey Moto2,

Geen probleem hé, niemand verwacht dat je op één dag tijd en zonder elders te gaan informeren een beslissing zou nemen. Is het nu april, mei of nog later : mócht je interesse hebben dan mag je het laten weten, zoniet even goei vrienden. Zoals je weet loopt de moto niet weg, ik ben niet zinnens om actief achter een koper te gaan zoeken. 't Zou enkel jammer zijn mocht ik je ooit later (bvb op een toerrit) tegenkomen en vertellen over het feit dat mijn moto "beschikbaar" was en dat je zou zeggen "verdorie, had ik dat geweten ...". Maar in geval van : de mijne heeft de "goede" remmen (hoewel blijkbaar niet iedereen het daarmee eens is), garantie tot 08/2012, is ingeschreven in België en heeft de winter mooi in een verwarmde garage doorgebracht.

Succes met de zoektocht (dat is op zich inderdaad al een leuke bezigheid) en ik hoop dat je veel plezier beleeft aan je uiteindelijke keuze, da's uiteindelijk toch de bedoeling van ons allemaal hé. :wink:

Bob
Geen probleem Bob,
Uw mogelijk wordt hier financieel bekeken en bediscussieerd, en nog eens bekeken en nog eens....
albatros
Berichten: 252
Lid geworden op: 20 jan 2009, 00:04
Locatie: Herent

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door albatros »

Er staan er 3 bij Winge Motors :wink:

http://wingemotors.be/occasies.html

Succes
BMW R1200GS Adventure (09/2011)
Vespa GTS 125ie Super - Montebianco (2010)
Moto2
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mar 2009, 12:14
Locatie: Zedelgem

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Moto2 »

albatros schreef:Er staan er 3 bij Winge Motors :wink:

http://wingemotors.be/occasies.html

Succes
Ziet er mooi uit. Ik ga eind maart eens kijken. Ben dan in verlof en kan dan alles eens afwegen bij elkaar.
Ik zie dat er maar ene bij staat met boordcomputer. Hebben niet alle 1200's dit?
Wat houdt het verschik dan eigenlijk in, met of zonder boordcomputer. Wat is de meerwaarde daarvan?
colinD70
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2005, 12:06

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door colinD70 »

1. Vraagje voor Bob: waarom verkoop je je R 1200 RT die van 2008 is? Hoeveel km heeft hij op de teller? En wat is je prijs?

2. Voor iedereen: wie kan er iets zeggen over kortingen bij dealers op modeljaar 2009?

Colin
(Nog) geen BMW, wel een Honda Deauville
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Bob »

colinD70 schreef:1. Vraagje voor Bob: waarom verkoop je je R 1200 RT die van 2008 is? Hoeveel km heeft hij op de teller? En wat is je prijs?
Colin
Colin,

Daarover bestaan geen geheimen en/of valkuilen. Ik stuurde terzake volgend berichtje naar Moto2, na het lezen van zijn aanvankelijke posting hierboven :
Hallo Moto2,

Ik kocht mijn R1200RT in augustus 2008. Dat was destijds ook een welbewuste keuze, die ik me nog niet beklaagd heb : beste motorfiets die ik totnogtoe gehad heb. Slechts één klein probleem, waaraan ik persoonlijk en niet de bike aan de basis ligt : ik ben op het salon in Brussel eerder dit jaar een beetje verliefd geworden op de K1300GT. Niet in die mate dat ik 'm absoluut moét hebben (want zoals gezegd : de R1200RT rijdt zalig), maar mocht er zich plots een gelegenheid voordoen, dan neem ik een overstap wel ernstig in overweging.

En dat is waarom ik je dit PB'tje stuur : ik lees dat jij op zoek bent naar een R1200RT en dat je doorgaans heel jonge tweedehands machines koopt. Misschien heb je wel interesse in overname van de mijne ? Je mag gerust contact opnemen indien je bijkomende info wenst. Er is niks mis met de motorfiets : bouwjaar 2008, nog geen 5000 Km op de teller, op de muziekinstallatie na is hij full-option, garantie loopt tot augustus 2012, ... Indien jij geen interesse hebt, dan ga ik ook niet verder op zoek naar een koper en blijf ik ermee rijden. Maar ik schreef het al : mocht er zich een gelegenheid voordoen ... Dus bij het lezen van je posting heb ik even de vrijheid genomen om je dit bericht te sturen.

Groeten !

Bob
Het voornemen is tot op heden nog niet echt concreet geweest, dus over prijs heb ik nog niet nagedacht. Daar is nog tijd genoeg voor mocht er iemand echt interesse tonen. Bij redelijk weer kan je de moto zondag komen bekijken tijdens de openingsrit :-)

Bye,
Bob
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
JOANNES
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 okt 2006, 09:02
Woonplaats: REET (Rumst)
Locatie: REET

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door JOANNES »

Nu iedereen zijn moto probeerd aan de man te brengen via deze topic (???),breng ik mijn R1200RT/2006,die te koop staat wegens aankoop van een R1200R/2008,ook even in het daglicht !
je kan hem inden onder de noemer " TE KOOP " , aanbieding " R1200RT en KAWASAKI VN1500 "

Ik ga onmiddellijk in de verdediging,want ik voel de vragen al afkomen :
- ik rijd met de RT woon-/werkverkeer,bij droog weer ( ik ben een "salonrijder" ! )
- mijn vrouw rijdt/reed met de kAWA 1500,maar gaat nu met de R1200R rijden,omdat deze veel lichter is om te
verplaatsen bij stilstand of "zeer" traag rijden.

Omdat ik eveneens met de R het woon-/werkverkeer kan doen ( toegegeven,ik zal veel moeten inboeten tegen windbesherming ! ),heb ik besloten beide motoren te verkopen ( dus ook een verzekeringspremie minder ! )

Het is dus niet dat ik niet tevreden ben van de R1200RT,in tegendeel zelfs,hij is licht wendbaar,trekt goed op als het moet ( ondanks een 2-cylinder ),het is eveneens mogelijk om rustig te toeren en remt als de beste.

Grtjs,

Jan
Door een vriend met BMW,uit interesse ingelogd .
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Gaby »

Moto2 schreef:
albatros schreef:Er staan er 3 bij Winge Motors :wink:

http://wingemotors.be/occasies.html

Succes
Ziet er mooi uit. Ik ga eind maart eens kijken. Ben dan in verlof en kan dan alles eens afwegen bij elkaar.
Ik zie dat er maar ene bij staat met boordcomputer. Hebben niet alle 1200's dit?
Wat houdt het verschik dan eigenlijk in, met of zonder boordcomputer. Wat is de meerwaarde daarvan?
De boordcomputer is een (fabrieks)optie en geeft oa zaken aan die met verbruik en nog te rijden kilometers te maken hebben.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Bob »

JOANNES schreef:Nu iedereen zijn moto probeerd aan de man te brengen via deze topic (???)
Oeps, sorry !! Ik heb er niet bij stilgestaan dat ik onder andermans duiven aan 't schieten was, maar ik beken schuld. Bij deze verwijs ik alle mensen die een tweedehands moto willen kopen - mochten ze zelf die reflex nog niet gehad hebben - door naar de rubriek die daartoe in het leven geroepen werd.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door frederik »

PHILIP schreef:Voor alle duidelijkheid....Ik verkies een moto van vóór 2007. Het model mét rembekrachtiging is in mijn ogen veel beter dan het model zonder (>2007)
Het verschil is idd te horen als je in de rem knijpt, bij een bekrachtigd systeem hoor je de motor van de bekrachtiging zoemen.
De bekrachtiging is een prachtig systeem waarvan BMW is afgestapt onder druk van de publieke motorrijders opinie. Beetje hetzelfde verhaal als de PAN-European historie over een vermeende onbalans bij hogere snelheden, honda heeft toen ook acties ondernomen om de massa te sussen.
philip
Het nieuwe remsysteem maakt geen vervelende geluiden en is naar mijn info, probleemloos. Het remt even goed dan het remsysteem ervoor. De remmen zijn even krachtig. Een remsysteem zonder veel elektronica die zeer betrouwbaar is, daar gaat het dus om niet ?

Ik zou een remsysteem van na 2007 aanraden.

Frederik
MHV642
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:53
Locatie: Waarschoot
Contacteer:

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door MHV642 »

Ik ben ook an mijn tweede R1200RT toe, de eerste van voor 2007, de tweede van na 2007.
en ... ik vond het oude systeem met elektrische bekrachtiging beter

Bart
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Gaby »

MHV642 schreef:Ik ben ook an mijn tweede R1200RT toe, de eerste van voor 2007, de tweede van na 2007.
en ... ik vond het oude systeem met elektrische bekrachtiging beter

Bart
In dat geval vermoed ik dat het remsysteem van uw eerste RT nooit gefaald heeft en dat u waarschijnlijk zelf geen onderhoud pleegt. Correct?
Kan u omschrijven wat er aan het vorige remsysteem beter beviel? Ik heb, zoals veel motorrijders, nog nooit
een motor met bekrachtiging gehad en dus kan ik niet over de praktijk ervan oordelen. Ik weet wel dat ik
de wielen met gemak stil kon zetten of tot ABSsen brengen, wat betekent dat er aan stopkracht op zich geen
gebrek was (soms zelfs teveel dus).Misschien heeft uw voorkeur niet enkel met de bekrachtiging op zich te maken,
een remsysteem is heel wat meer dan dat.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Toedel »

Als je 'rembekrachtiging' invult in de zoekfunctie rechtsboven krijg je meer info.
Simpel gezegd : zonder rembekrachtiging kan de bekrachtiging niet uitvallen. :wink:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Jochen1200
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 mei 2008, 20:37

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Jochen1200 »

Simpel, rembekrachtiging is beter !!!

Had voordien een Duc 750 ss met rondom Brembos, ok remt goed. Nu sinds 1 jr een 1150 rt twinspark met "Rembekrachtiging" en een fiets die 100 kg zwaarder is. Wat een verschil in meer remkracht. Is gewoon een super zalig systeem........jammer dat het uit productie is op de huidige moto's.....

Grtz
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door moh_fan »

Jochen1200 schreef:....jammer dat het uit productie is op de huidige moto's.....
:shock: Jammer...?
Het systeem met het typerende gierende geluid bij het bedienen van de remmen, vond ik toch wel één van de mindere remsystemen van BMW hoor.
Vooral het integraal remmen van achter met voor was gewoon gevaarlijk te noemen.
Verder kon het systeem uitvallen bij te weinig accuspanning waardoor er ineens een héél stuk harder in je remhendel moest grijpen.
De huidige systemen zijn veel beter... en die zijn ook bekrachtigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door Gaby »

Ik kan nog altijd de servo-remmen van de 1150 generatie (en de eerste 1200's) niet beoordelen, maar die
van de 1200 serie ondertussen wel (een beetje). Ze bevallen prima, zo goed dat ik me afvraag waarom er
een servo zou moeten opzitten.
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Re: Aankoop R1200RT

Bericht door AdventureQ »

ik zou direct over de grens gaan kijken (duitsland) om een 2000euro te sparen voor exact hetzelfde gerief.

en eentje kopen met het minder domme remsysteem (dus zonder debiele servopomp aka tandartsboorgeluid).
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Plaats reactie