aankoop F 800 ST ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
andy666
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2009, 22:35

aankoop F 800 ST ?

Bericht door andy666 »

Hallo,

op dit moment rij ik met een Yamaha Fazer 600 maar omdat ik in de winter ook rijd en ik het bijna dagelijks smeren van de ketting een beetje beu wordt zou ik naar een andere motor willen overschakelen.

mijn eerste reaktie was natuurlijk 'cardan' omdat ik daar totaal geen omkijken meer naar heb.
vandaag dan eens gaan kijken bij de BMW dealer uit mijn streek maar daar bleek de F 800 ST het meest in mijn smaak te vallen.
Helaas is dit met een riemaandrijving ipv een cardan.

hoe zijn jullie ervaringen met de F 800 ST?
heb je zelf nog werk aan de riem of is dat gewoon laten nakijken bij het onderhoud?
hoe bevallen de zijkoffers eigenlijk? ik heb enkel de topcase gezien bij de dealer maar die vond ik véél te klein voor woon-werkverkeer. naar het schijnt zouden die zijkoffers open kunnen en zichzelf uitzetten of zoiets, maar hoe gaat dat dan in zijn werk? hoeveel liter kan er dan in 1 zo'n zijkoffer? en past er makkelijk een helm in (zonder eerst een half uur te moeten prullen om die zijkoffer groter te maken... )
is de vitessen aanduiding standaard of moet je dan de optie boordcomputer nemen?
wat kan die boordcomputer allemaal?
klopt het dat het onderhoud van een BMW altijd via vaste prijzen is?
waarvoor dient die 'bult' tussen je benen eigenlijk? (daar waar bij een gewone moto dus de benzinetank zit). dat dit steekt redelijk hoog uit en dan steken er nog 4 héél zichtbare vijzen door. volgens de dealer kan je daar gewoon een tanktas op bevestigen maar daarvoor lijkt het me toch niet nodig om daar dan zo'n vijzen te steken???

alvast bedankt!
Iceman
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mar 2008, 21:10
Locatie: Zwevegem

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door Iceman »

Beste Andy,

Veel vragen in ene keer:
Aan die riem moet je zelf nooit iets doen.
Zo'n topcase heb ik zelf niet. Ik gebruik een tanktas en zijkoffers.
Die zijkoffers vind ik zelf zeer goed. Er past een helm in. De koffers vergroten is super gemakkelijk.
Uw aanduiding van vitesse kan je enkel zien als je de optie boordcomputer neemt.

Grtn
TimVV
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 aug 2006, 14:57
Woonplaats: Niel
Locatie: Antwerpen

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door TimVV »

Beste Andy,

ik ben al aan mijn tweede F800ST (al een versleten).
Ik moet zeggen dat ik de moto niet heb gekozen om reden van riem/ketting maar de riem is in elk geval volledig onderhoud vrij volgens mij.
Dit uiteraard met de normale verslijtingen rekening gehouden.
De "Bult" daar bevindt zich de batterij onder samen met het alarm en nog een afgesloten deel.
Onder de plastiek steekt deze "bult" vol met nuttige motozaken dus. :wink:

De vijzen zitten daar gewoon om de twee volledige zijkanten van de plastiek aan elkander te verbinden met een tussenstuk. Dit tussenstuk is bij sommige nog anders gekleurd ook, het oog wil soms ook wat.
Deze vijzen konden waarschijnlijk vervangen geweest zijn door 1 rij opzij of bovenop maar dan is de batterij niet meer direct toegangelijk.
Nu de tanktas wordt inderdaad bevestigd op de vijzen aan het stuur en de verdoken vijzen onder het zadel.

Mijn ervaringen met de tanktassen zijn niet zo goed.
Maar ik denk dat dit vooral komt doordat ik ze er elke dag afhalen moest om hem ergens te parkeren en ik denk niet dat ze daarvoor gemaakt zijn.
Ik heb op mijn tweede machine dan ook gekozen voor de combinatie zijbakken en topCase.
Ik heb daar nog geen minuut spijt van gehad.

De zijkoffers die kan je inderdaad zeer gemakkelijk vergroten en daar past vlot een helm in.
De topcase is voor mij meer dan ruim genoeg voor woon-werk verkeer. Het enige dat ik wel in mijn zijkoffers heb steken is mijn regenpak om een beetje meer ruimte te maken in de topcase.

Kort samengevat: ik ben er dol van en zou mijn F800ST niet meer kunnen missen. :D
andy666
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2009, 22:35

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door andy666 »

alvast bedankt voor de reakties!

steekt de batterij echt onder die bult?
kan je daar dan makkelijk bij om hem aan de druppellader te hangen? (bij mijn Fazer kan ik gewoon het zadel afnemen en dan mijn druppellader inpluggen, hetgeen ik in de winter toch regelmatig doe!)
Wim Nelis
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 aug 2008, 10:54
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door Wim Nelis »

Wat cardan betreft, kan ik je alvast zeggen dat ik enorm blij ben dat ik niet met een riem of ketting zit. kwestie van minder onderhoud...enz.
Wat het gebruik van koffers betreft: twee zijtassen voor als ik iets meer moet meenemen (alhoewel mijn helm er niet in past & het is nen BMW helm :-x ). Anders gebruik ik mijn tanktas; die kleeft heel goed en is nooit losgekomen. Ze ligt wel achter mijn windscherm dus minder last van hoge snelheden. Misschien dat dit met een sportscherm of zelfs zonder scherm een probleem kan zijn. De meeste tanktassen hebben wel de mogelijkheid om met een riem die nog vast te leggen.
Ik heb zelf een R850R dus geen computer, geen versnellingaanduiding. Verder ook geen ervaring met andere BMW motoren.
Lid van BMW MC Vlaanderen
04/2008: R850R - 07/2013: R1200R Classic
chocoladepitje
Berichten: 148
Lid geworden op: 29 okt 2005, 18:40
Locatie: Wilrijk-Antwerpen
Contacteer:

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door chocoladepitje »

Hoi,

Rij met een F800ST en zéer tevreden.
Wat betreft de koffers: heb geen ervarng met een topkoffer.
De zijkoffers zijn niet fabuleus groot, maar wél handig in gebruik m.a.w. uitschuifbaar / verstelbaar dus handig naargelang je trip en/of behoefte. OK dus, maar...je motorkeuze zal niet afhangen van het practische mogellijkheden van de zij-of topkoffers neem ik aan?
Gewoon testritje aanvragen bij je dealer en je bent verkocht!

Groeten,
Nadine
The mind is like a parachute, it only functions when its open.

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Onze foto's
Onze films
andy666
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2009, 22:35

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door andy666 »

chocoladepitje schreef:Hoi,

Rij met een F800ST en zéer tevreden.
Wat betreft de koffers: heb geen ervarng met een topkoffer.
De zijkoffers zijn niet fabuleus groot, maar wél handig in gebruik m.a.w. uitschuifbaar / verstelbaar dus handig naargelang je trip en/of behoefte. OK dus, maar...je motorkeuze zal niet afhangen van het practische mogellijkheden van de zij-of topkoffers neem ik aan?
Gewoon testritje aanvragen bij je dealer en je bent verkocht!

Groeten,
Nadine

ja, eigenlijk wel!
ik gebruik de motor enkel en alleen voor woon-werk verkeer.
belangrijkste is voor mij dus: wat beschut zitten, deftige opbergmogelijkheden en onderhoudsvriendelijk.. :-)

't enige dat me wat stoort is die riem. collega van mij rijdt met een HD Sportster en die heeft op 18.000km al 2 riemen kapot gereden!

't zal ofwel de F 800 ST, ofwel een Honda Deauville worden. die nieuwe 700 serie is zeker niet mis en is standaard heel compleet (3 koffers, ABS, cardan,...). alleen heeft hij op papier wat weinig pk.
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door Chris Wils »

Een riem op een motor is geen probleem. Ik heb met een Harley 159.000km gereden( Electra-Glide) men heeft de eerste riem vervangen op 85.000km toen ik er mee op verlof vertrok naar Amerika voor drie maanden (30.000km op die 3 maanden). Toen ik de motor verkocht met 159.000km op zat er de tweede riem nog steeds op, dus een rien is volgens mij beter dan een ketting, natuurlijk kan er altijd een steen tussen vliegen en dan is,em ook kapot, maar dat is met een ketting ook.
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
andy666
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2009, 22:35

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door andy666 »

woensdag ben ik een testrit gaan maken met de ST en ik moet eerlijk bekennen dat de motor me hééél goed is bevallen... :mrgreen:

veel vermogen, veel koppel, licht en wendbaar, sportief zonder echt plat te moeten liggen, handige boordcomputer,...

pinkers is wel een beetje wennen, evenals het hoge zadel (ik meet 1m72, testmotor had al een verlaagd zadel en nog kon ik maar met mijn tippen aan de grond).


vraagjes waar ik nog mee zit:

- volgens de BMW verdeler bestaat er geen originele grotere topkoffer. heeft er hier iemand een grotere koffer op gemonteerd (ong. 45L inhoud) heeft dit problemen opgeleverd qua bevestiging of zo?

- op de motor past geen gewone magnetische tanktas en de originele BMW tanktas is veel te groot. heef er iemand een manier gevonden om er toch een gewone kleine magnetische tanktas op te plaatsen? (ik steek daar al mijn klein gerief in: GSM ,geld,... zodat ik dat makkelijk kan afnemen als ik even naar de winkel moet. onder het doorschijnende deel steekt dan het bakje van mijn garagepoort zodat ik deze vanop de motor kan openen zonder mijn handschoenen te moeten uitdoen of in mijn zakken moet zitten).
persoonlijk dacht ik er bv. aan om die plaat er af te halen en langs de binnenkant een laag of 5 van die magnetische verf te geven. zou dat voldoende zijn? of anders een dunne metalen plaat langs de binnenkant tegenlijmen met TEC7 of zo... :?:

alvast bedankt!


P.S. straks eerst nog een testrit met een Deauville om te vergelijken...
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door pvde »

Yep,
Voor de tanktas raad ik je een Quick-Lock systeem (dit is met een tankring) aan zie http://www.bags-connection.com/ te verkrijgen bij EKO in Kontich en voor de topkoffer een Givi zie http://www.givi.it/ te verkrijgen bij RAD.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
andy666
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2009, 22:35

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door andy666 »

pvde schreef:Yep,
Voor de tanktas raad ik je een Quick-Lock systeem (dit is met een tankring) aan zie http://www.bags-connection.com/ te verkrijgen bij EKO in Kontich en voor de topkoffer een Givi zie http://www.givi.it/ te verkrijgen bij RAD.
Houdoe
probleem is dat bij de F800ST geen tankring zit omdat de brandstoftank zich aan de zijkant van de motor bevindt, dus vrees dat het quick-lock system geen oplossing is.

Heb intussen ook al gekeken voor een topcase van Givi maar op de site van RAD staat er enkel een beugel voor de F800S en niet voor de ST, dus weet niet of die wel zou passen.
VDBD
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jan 2006, 12:42
Locatie: Soy

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door VDBD »

op mijn F800 ST zit er op de bult een tanktas van BMW , komt inderdaad nogal hoog uit maar is met klipjes aan de vijzen vastgemaakt en kan zo losgemaakt en meegenomen. Onder de bult zit wel degelijk de batterij. Handig om een verlengkabeltje voor een optimate aan te hangen , want andere niet originele bmw laders houden de poort door het cambus systeem niet open.
Een kleine topkoffer van BMW past perfect op de moto
mijne staat jammer genoeg binnen bij BMW voor herstelling na een valpartij, jammer want zo een mooi weer
andy666
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2009, 22:35

Re: aankoop F 800 ST ?

Bericht door andy666 »

VDBD schreef:op mijn F800 ST zit er op de bult een tanktas van BMW , komt inderdaad nogal hoog uit maar is met klipjes aan de vijzen vastgemaakt en kan zo losgemaakt en meegenomen. Onder de bult zit wel degelijk de batterij. Handig om een verlengkabeltje voor een optimate aan te hangen , want andere niet originele bmw laders houden de poort door het cambus systeem niet open.
Een kleine topkoffer van BMW past perfect op de moto
mijne staat jammer genoeg binnen bij BMW voor herstelling na een valpartij, jammer want zo een mooi weer
de topkoffer van de F800ST is voor mij echt wel te klein is en BMW heeft geen groter model dat er op past, vandaar dat ik dus moet kijken of er andere koffers op passen.
niemand die een grotere topkoffer op zijn ST heeft staan?
Plaats reactie