K weet het niemeer zulle.. to K or not to K

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Koen...
Contacteer:

K weet het niemeer zulle.. to K or not to K

Bericht door Koen... »

Geachte heren, graag even uw hulp :grin:

Doen of niet: na een paar jaartjes R1150R gereden (+20.000km/jaar) zoek ik nu over te stappen naar een K1200GT ('04)...

Maaaar, ik ben er niet gerust in :roll:
een greep uit mijn vragen en zorgen:

- wendbaarheid
- hoger verbruik
- lage autonomie
- misschien iets teveel gewicht op de polsen
- hoog gewicht
- niet echt goede windbescherming
- stabiliteit (bij hoge en lage snelheid)
- olieverbruik
- ...

't leven is niet gemakkelijk als je op zoek bent naar een nieuw paard...
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
WimLT
Contacteer:

Re: K weet het niemeer zulle.. to K or not to K

Bericht door WimLT »

Testrijden in Bornem via je dealer :idea: Er kan er maar één zeggen hoe jij je voelt op een GT hoor :-?

Kwestie K or not to K ? Ik ben blij dak van die boxer af ben. Zààààlig die 4 cylinder: zo smooth zo krachtig 8-) 8-) 8-)
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

WimLT schreef:Testrijden in Bornem via je dealer :idea: Er kan er maar één zeggen hoe jij je voelt op een GT hoor :-?
Wel, ik heb al test gereden,
en veel van mijn vragen komen daaruit...
Maar een testrit van een klein uurtje geeft nog geen perfecte antwoorden.
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Zoiets moet liefde op't eerste zicht (test) zijn :wink: anders beter afblijven :mrgreen:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

WimLT schreef:Zoiets moet liefde op't eerste zicht (test) zijn :wink: anders beter afblijven :mrgreen:
Wel, dat is een beetje 't probleem :-)
Er zijn veel tegenargumenten, maar ik wil em toch nog :-)... ik ben dus op zoek naar rationele argumenten om mijn emotionele beslissing te motiveren denk ik
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Niet te veel van wat op dit forum te lezen valt aantrekken, want anders moet je niks meer kopen.
Ik heb zelf ook hard getwijfelt bij de aankoop van mijne 1300, maar een paar gasten die met de 1200 GT meer dan 50.000 km gedaan hebben zonder mankementen hebben mij over de streep getrokken om toch een zware aankoop te doen. Juist na de inrijperiode zit ik met een gemiddeld verbruik van 5.7 l/100 km. Dat is ni veel meer dan met mijne RT.
Maar zoals de wim schrijft de 4-cilinder geeft een stuk meer rijplezier.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

de K1200GT is een ombouw van een K1200RS destijds.
Op zich een héél mooie en goede motorfiets maar een heel ander concept dan de huidige K1200X en K1300X (na 2005-6)

Afbeelding (modeljaar 2004)

Afbeelding (modeljaar 2006)

Afbeelding (Modeljaar 2009)

De K1200GT (2004) heeft niet de wendbaarheid van een R1150R.

Zijn gewicht is idd ook hoger, ik dacht 280kg tov 238kg

Het verbruik van de K1200 ligt ook iets hoger dan de boxer ; tank ongeveer even groot als een Roadster, dus sneller tanken, kleinere autonomie.
Concreet : ik rij met de Roadster 290km tot reservelampje, bij mijn collega K1200RS was het al na 250km aan het branden...

Het olieverbruik zal normaal in normale omstandigheden beter zijn bij de lijnmotor ; al is de plaatsing van het huidige blok uiteraard stukken beter dan de plaatsing bij de K1200LT, K1200RS en K1200GT destijds.
De motor staat op de zijpoot waar de kleppen liggen, en als de olie daar blijft hangen omdat ie niet op de middenbok wordt gezet kan dit een blauwe rookpluim veroorzaken, de meesten zetten 'm dan ook op de middenbok, een gewoonte dus.

Om het gewicht van de polsen te liften zou je een "riser" kunnen monteren op je GT, dat wordt nogal veel gedaan op deze modellen. Op het model 2006 heeft BMW dit standaard voorzien.

De windbescherming is al een beetje beter dan de K1200RS, maar kan niet tippen aan de bescherming van een K1200GT (2006+) of een RT / LT.

Natuurlijk heb je de soepelheid van de viercilinder krachtbron. Onze voorzitter heeft met z'n K1200GT nu 150.000km en nog steeds doet ie elke dag z'n ding. Geen olieverbruik.

Uiteraard : meten = weten..
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
B61

Bericht door B61 »

ik rijd nu bijna 1 jaar met K na 4 jaar met R1100RS. ik gebruikte mid-lide crisis als excuus en het is zaaaalig....
bruno - K1200RS
Bob

Bericht door Bob »

Koen... ,

Ik schreef in een ander topic ooit het volgende :
Bob schreef:Hey,

Ik heb ooit de overstap gemaakt van een R1150R naar een K1200RS. Die waren beiden van bouwjaar 2001, dus de vergelijking met hetgeen jij plant is misschien niet helemaal adequaat. Hoedanook : spijt heb ik er zeker niet van gehad. De K1200RS zat nog comfortabel genoeg. Natuurlijk had die machine power te over in vergelijking met de 1150R, de viercilinder draaide ook wat soepeler en - daar waar het mag - verschafte hij me ook ferm "Freude am fahren" door eens vlot over de 200 Km/u te kunnen gaan. Nadelen : zoals aan alles waren die er ook. Een hoger verbruik én iets minder wendbaar, al viel dat laatste me niet zozeer op toen ik overstapte van de R1150R naar de K1200RS, maar wel toen ik later weer een R1150RT kocht. Problematisch was het geenszins. Mocht je je afvragen waarom ik weer naar de R-serie overgeschakeld ben : puur om praktische redenen. Ik had intussen weer een duozitster gevonden en hoewel ik geen klachten hoorde van haar kant leek me de R1150RT (en nu de R1200RT) toch beter te zitten met z'n tweetjes plus reisbagage. En om niet alle "schuld" in haar schoenen te schuiven : mijn polsen waren me ook dankbaar voor de overstap, want lange ritten op de RS lieten zich daar wel voelen.

Voila, da's natuurlijk maar mijn wedervaren en 't kan voor iedereen anders aanvoelen.
De K1200RS waarvan sprake is allicht niet helemaal te vergelijken met de K1200GT bouwjaar 2004. Die laatste doet het ongetwijfeld beter qua zitcomfort en bagagemogelijkheden.

Om kort mijn visie te geven op jouw vragen :

- wendbaarheid : valt goed mee vond ik,
- hoger verbuik : jammer genoeg quasi niet aan te ontkomen volgens mij
- lage autonomie : tankinhoud is voor zover ik me goed herinner groter dan bij de R1150R, dus dat compenseert enigszins het meerverbruik
- gewicht op de polsen : bij de RS zeker wel, bij de GT volgens mij veel minder
- hoog gewicht : ongeveer 60 Kg meer dan de Roadster, maar dat went snel
- windbescherming : slechter dan bij de R1150R ?????
- Stabiliteit : ik ondervond geen problemen daaromtrent
- olieverbruik : dat komt volgens mij eerder voor bij een boxer dan bij de K-motoren

Zoals je hierboven kan lezen : ik ben wreed content van mijn R1200RT, maar 'k weet zeker dat ik me ooit een K-GT koop. En voor de rest is 't zoals WimLT schrijft : graag zien is kopen :grin: Het tegengestelde is natuurlijk ook waar : niet echt overtuigd is afblijven.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ik heb me ook een 1200dertje aangeschaft. Wél met Schurgers ombouw en moet toegeven dat het comfortabel rijd én een raket genoeg is met die ong. 140Pk.
De zitpositie is op mijn brommer te vergelijken met een RT. Enkel de power die uit dat blokje komt is totaal anders.
Het verbruik is ook wat steviger, maar dat kan aan het manneke liggen want dit is wel degelijk een scheurijzer :mrgreen:
Ook dat remsysteem met bekrachtiging is zéker wennen want het eerstse half uurtje dat ik ging bollen had ik al prijs (hé Wim! :twisted: )
Afbeelding
Voor de rest...als je graag brommer rijdt zonder al te veel te schakelen, of je sleurt eens graag door in de bergen...nen toffen brommer! :lol: :wink:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

John schreef:hé Wim! :twisted:
Ik heb niks gedaan :no: :wink:

-Fred-

Bericht door -Fred- »

Denk ook eens aan de prijs vh. onderhoud indien je het zelf niet doet.
Denk wel dat ze even stil zijn om hem in zijn blootje te zetten.

Brommer lijkt me erg geschikt om in de vroege ochtend te starten, tegen de middag een koffieke te drinken in Oostenrijk ...
Dan kan je het avondeten thuis nog halen.
Maar ik verkies een andere manier van motorrijden en ga terug naar het R- forum :wink:

Succes met je keuze,
PHILIP

Bericht door PHILIP »

WimLT schreef:

Kwestie K or not to K ? Ik ben blij dak van die boxer af ben. Zààààlig die 4 cylinder: zo smooth zo krachtig 8-) 8-) 8-)
De 12OO flyingbrick is ook het beste ooit geproduceerd door BMW, zuinig, koppelrijk, zeer schakellui te rijden maar desgewenst kan het ook zeer snel gaan (met een lekkere grom), een perfecte samenstelling van de telelever en de paralever ophanging, lekker zwaar waardoor ook zeer comfortabel, ...maar door de in de lengte ingebouwde krukas toch wendbaar, het lage zwaartepunt maakt maneuvers makkelijk. Ik was een fervente K-fan en rij tegenwoordig met een boxer, maar ik ooit komt er terug een K. Het voorbije jaar op de motorrad days in GAP heb ik reuze lol beleefd met mijn gepeperde proefrit met de K120OLT, ongelooflijk hoe je daarmee opschiet als je een groepje gt's rt's en st's moet bijblijven die geleid worden door een prettig gestoorde bmw instructor (om ter eerste boven :wink: )
De proefritten met de nieuwe GT's hebben mij niet kunnen overtuigen, te steriel wat mij betreft.
philip
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

Alvast allemaal bedankt voor de reacties...

Ik twijfel toch nog steeds tussen de 1150RT en de GT...
... een beetje een keuze tussen een super allroundfiets met 'maar gewone looks' die zeker met glans zal voldoen waarvoor hij dient
.... en een fiets met een karaktertje, met een uitzicht en prestaties waar je van achterover valt, maar met zowel positieve als negatieve uitschieters...
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Ofwel hebt gij een beslissing genomen en hebt ge de GT gekocht ...
Ofwel is hij onder je neus verkocht.

Ik ben vandaag langs D'Haese geweest om ook eens te kijken naar enkele occasies en die GT stond bij de verkochte motoren.
Het was bij mij de K-GT en de R-ST die me interesseerden maar alles staat of valt met een eventuele overnameprijs voor mijne 1150 GS.
Die GT had volgens mij een heel scherpe prijs en dus ook logisch dat die redelijk snel verkocht was.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

Phaedrus schreef:Ofwel hebt gij een beslissing genomen en hebt ge de GT gekocht ...

Ik ben vandaag langs D'Haese geweest om ook eens te kijken naar enkele occasies en die GT stond bij de verkochte motoren.
Het was bij mij de K-GT en de R-ST die me interesseerden maar alles staat of valt met een eventuele overnameprijs voor mijne 1150 GS.
Die GT had volgens mij een heel scherpe prijs en dus ook logisch dat die redelijk snel verkocht was.
:-)
Ik ben er gisteren ook geweest, en de verkoper wist mij te zeggen dat hij zaterdag al verkocht was...

uiteindelijk na veel testritten en overdenkingen kom ik tot de conclustie dat de beste keuze voor mij een RT is... Hij ziet er misschien niet het meest blitz uit, maar 't is wel hetgeen ik zoek in een motor.

ter info: bij meeusen in Meerhout staat nog een interessante GT ;-)
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Koen... schreef:een RT is... Hij ziet er misschien niet het meest blitz uit, maar 't is wel hetgeen ik zoek in een motor.
Valt wel iets aan te doen, hoor 8-)

Afbeelding

Mijn motor (deze dus) staat trouwens nog steeds te koop bij AMS :idea:

Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

WimLT schreef:
Koen... schreef:een RT is... Hij ziet er misschien niet het meest blitz uit, maar 't is wel hetgeen ik zoek in een motor.
Valt wel iets aan te doen, hoor 8-)

Afbeelding

Mijn motor (deze dus) staat trouwens nog steeds te koop bij AMS :idea:
Dat begint al in de richting te gaan :-)

...daar zijn volgens mij wel wat kosten in gekropen...

als er nog zo voorbeelden zijn: laat maar komen 8-)
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Koen... schreef:
Dat begint al in de richting te gaan :-)

...daar zijn volgens mij wel wat kosten in gekropen...

als er nog zo voorbeelden zijn: laat maar komen 8-)
Ge moet er iets voor over hebben he... ;)
GS staat voor geil speelgoed
RBee

Bericht door RBee »

Koen... schreef:
Phaedrus schreef:Ofwel hebt gij een beslissing genomen en hebt ge de GT gekocht ...

:-)
Ik ben er gisteren ook geweest, en de verkoper wist mij te zeggen dat hij zaterdag al verkocht was...

uiteindelijk na veel testritten en overdenkingen kom ik tot de conclustie dat de beste keuze voor mij een RT is... Hij ziet er misschien niet het meest blitz uit, maar 't is wel hetgeen ik zoek in een motor.

ter info: bij meeusen in Meerhout staat nog een interessante GT ;-)

Stond.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
wapiti

Bericht door wapiti »

JüRgen schreef:de K1200GT is een ombouw van een K1200RS destijds.
Op zich een héél mooie en goede motorfiets maar een heel ander concept dan de huidige K1200X en K1300X (na 2005-6)

Afbeelding (modeljaar 2004)

Afbeelding (modeljaar 2006)

Afbeelding (modeljaar 2009)

De K1200GT (2004) heeft niet de wendbaarheid van een R1150R.

Zijn gewicht is idd ook hoger, ik dacht 280kg tov 238kg

Het verbruik van de K1200 ligt ook iets hoger dan de boxer ; tank ongeveer even groot als een Roadster, dus sneller tanken, kleinere autonomie.
Concreet : ik rij met de Roadster 290km tot reservelampje, bij mijn collega K1200RS was het al na 250km aan het branden...

Het olieverbruik zal normaal in normale omstandigheden beter zijn bij de lijnmotor ; al is de plaatsing van het huidige blok uiteraard stukken beter dan de plaatsing bij de K1200LT, K1200RS en K1200GT destijds.
De motor staat op de zijpoot waar de kleppen liggen, en als de olie daar blijft hangen omdat ie niet op de middenbok wordt gezet kan dit een blauwe rookpluim veroorzaken, de meesten zetten 'm dan ook op de middenbok, een gewoonte dus.

Om het gewicht van de polsen te liften zou je een "riser" kunnen monteren op je GT, dat wordt nogal veel gedaan op deze modellen. Op het model 2006 heeft BMW dit standaard voorzien.

De windbescherming is al een beetje beter dan de K1200RS, maar kan niet tippen aan de bescherming van een K1200GT (2006+) of een RT / LT.

Natuurlijk heb je de soepelheid van de viercilinder krachtbron. Onze voorzitter heeft met z'n K1200GT nu 150.000km en nog steeds doet ie elke dag z'n ding. Geen olieverbruik.

Uiteraard : meten = weten..
Modeljaar 2009??
Honda Dax '76
R1150R '03
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Modeljaar 2009... :-o :oops: :shock: :-? :-o :lol: :lol:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
John
Contacteer:

Bericht door John »

:lol: :lol: :lol: :lol:
wapiti

Bericht door wapiti »

JüRgen schreef:Uiteraard : meten = weten..
Wel een beetje toepasselijk :lol:
Honda Dax '76
R1150R '03
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

't leven is niet gemakkelijk als je op zoek bent naar een nieuw paard...
:lol: :lol: :lol: :-P
(sinds lang nie meer zo gelachen, thx Jurgen :wink: )
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Plaats reactie