Bijvullen koppelingvloeistof

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gerardus
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 sep 2006, 20:35
Locatie: Winterswijk

Bijvullen koppelingvloeistof

Bericht door Gerardus »

Ik heb een R 1150 R (2001). Het niveau van de koppelingvloeistof staat bij rechte stuurstand tot het onderste rondje van het kijkglaasje. Volgens het instructieboekje moet het nivea gemeten worden als de motor op de fiffy staat met het stuur geheel naar rechts. Dit kan volgens mij niet kloppen want al zou er bijna niets meer inzitten, zou het toch voldoende zijn. Ik kan geen lekkage aan de achterkant van het motorblok ontdekken en ook geen druppels op de vloer van mijn schuurtje. Het niveau wordt heeeeel langszaam lager (ik denk dat dat normaal is, want ik heb het over een tijdsbestek van maaaanden). Ik was van plan om er bij de volgende beurt naar te laten kijken maar de wachttijden zijn momenteel zo lang dat ik wil kijken of ik het zelf bij kan vullen. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja is het bijvullen moeilijk?

Alvast bedankt,
Gerardus
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Re: Bijvullen koppelingvloeistof

Bericht door cdraaisma »

Hallo.

Je moet je motor op de middenbok zetten,en het stuur zo ver draaien dat het vloeistof reservior waterpas staat en dan het niveau controleren.

Succes.

Kees BMW.
Gerardus
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 sep 2006, 20:35
Locatie: Winterswijk

Re: Bijvullen koppelingvloeistof

Bericht door Gerardus »

Hallo Wim,

Leuk dat je reageerde. Bedoel je met "het reservoir moet waterpas staan" dat ik het stuur ongeveer voor een kwart naar rechts moet draaien? Ik ga het direct proberen. Raar trouwens dat er in de handleiding staat dat de motor op de zijstandaard moet staan en het stuur geheel naar rechts. Als het niveau dan tegen het minimum aan staat, zit er vrijwel niks meer in.

vr. gr.
Gerardus
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Bijvullen koppelingvloeistof

Bericht door ®win »

Als het minder wordt is het niet goed. Het is een gesloten systeem, waarbij - naarmate de schijf verder slijt - het niveau in het reservoir alleen maar zou moeten stijgen.

Dalend niveau = lekkage. Dit zou dan heel goed bij de werkcilinder bij de koppeling kunnen zijn. Dan is het alleen maar wachten op een slippende koppeling.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Plaats reactie