cylinderbeschermers

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Rodge
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 jan 2005, 21:41
Locatie: Overwinden / Landen

cylinderbeschermers

Bericht door Rodge »

halloooo, wat is de beste oplossing? Een volledige valbeugel ( vb. H&B) of de cylinderbeschermers van Touratech? "Optisch" is de cylinderbeschermer beter,vind ik...maar aangaande bescherming?? Wat biedt de complete valbeugel meer aan bescherming??
Graag het oordeel van mensen die ervaring hebben met een van de twee. ( voor GS 1150 Adv)
Thx
KriSs
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 jan 2005, 10:55
Locatie: bij mechelen

cylinderbeschermers

Bericht door KriSs »

ik wil je niet aan het twijfelen brengen, maar ik ben erg tevreden van mijn Wunderlichs, en kvind ze optisch zeer mooi staan op een adv :lol:
de witten
Berichten: 467
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:50
Locatie: Galmaarden
Contacteer:

Re: cylinderbeschermers

Bericht door de witten »

Optisch zou ik geen valbaren nemen.
Maar ben met de mijnen onderuit gegaan en dan zou ik er toch terug willen kopen hebben.
Was 17 jaar geleden dat ik nog eens de grond gevoeld had maar kon wel schreeuwen .
de GS had 1500 km.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Neem maar een volledige valbeugel, qua valbescherming zal die veel beter de motor beschermen.
Ik heb deze winter een glijpartijtje van zo'n 50 meter gedaan en buiten wat ijzer die van de valbeugel weggesleten was er niets aan. De motor had geen schrammetje. Als je motor glijdt zul je rap door het plastiek van de cylinderbeschermers gebrand zijn. En je stuur en spiegels komen breder dan de cylinders dus die zullen in ieder geval ook beschadigd zijn.
bmwmcvl
Site Admin
Site Admin
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 sep 2004, 21:48
Contacteer:

Bericht door bmwmcvl »

Op mijn RT heb ik cilinderbeschermers van BMW. Ze helpen goed tegen kleine incidentjes maar ik denk dat ze in sommige situaties de cilinderkop en dergelijke schuin kunnen zetten. Misschien zijn valbaren steviger en kunnen ze bij iets ergere situaties meer schade voorkomen. Zal wat afhangen van de situatie.

Optisch zijn cilinderbeschermers mooier, naar mijn smaak dan toch, maar ik kan me inbeelden dat iemand anders valbaren kiest. Valbaren zullen ook beter passen als je je motorfiets iets ruiger wilt maken en een beetje off-road look wilt geven.
Rakthi
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 sep 2004, 22:22
Locatie: niet hier

Bericht door Rakthi »

..
Laatst gewijzigd door Rakthi op 06 sep 2007, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Rodge
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 jan 2005, 21:41
Locatie: Overwinden / Landen

Bericht door Rodge »

ja hoor, ik bedoel de alumin. cylinderbeschermers van Touratech, niet die kunststoffen van BMW zelf! De valbeugels zijn toch nooit breder dan het stuur of spiegel, die kunnen dan toch ook nooit beschermd worden, dit in tegenstelling tot wat hoger gezegd wordt;of ben ik verkeerd???
JohanGS
Berichten: 349
Lid geworden op: 28 mei 2005, 20:45
Locatie: Gent R1200GS met GPS

Bericht door JohanGS »

Ik heb op mij nog te leveren (stomme wachttijd) 1200GS de valbeugels van wunderlich besteld ipv die van BMW en Tourateg.
Zijn er nog die deze beugels gemonteerd hebben?

En wat is het verschil in qualiteit met deze van BMW en Tourateg, want de prijs van wunderlich is merkelijk goedkoper :wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Rodge schreef:ja hoor, ik bedoel de alumin. cylinderbeschermers van Touratech, niet die kunststoffen van BMW zelf! De valbeugels zijn toch nooit breder dan het stuur of spiegel, die kunnen dan toch ook nooit beschermd worden, dit in tegenstelling tot wat hoger gezegd wordt;of ben ik verkeerd???
Ik ben eens gaan kijken en het stuur is inderdaad iets breder dan de valbeugels, maar doordat de valbeugels schuin aflopen blijft de motorfiets eigenlijk op de valbeugels steunen, waardoor het stuur de grond niet raakt. Nu, alles hangt natuurlijk van de situatie af. In mijn geval is de motorfiets gewoon midden op straat blijven doorglijden, op de linkervalbeugel en zijkoffer. Op die manier was er dus geen schade aan, buiten wat ijzer van de valbeugel en wat plastiek van de koffer. Als de motor natuurlijk tegen een obstakel glijdt of begint te tollen zit je met een groter probleem.
Ik ben dus content van mijn beugels, ze hebben hun geld al terugverdiend. Ik mag er niet aan denken hoe mijn motor er na de glijpartij zou uitgezien hebben moesten de beugels er niet op gestaan hebben.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO
Ik heb op mij nog te leveren (stomme wachttijd) 1200GS de valbeugels van wunderlich besteld ipv die van BMW en Tourateg.
Zijn er nog die deze beugels gemonteerd hebben?
Heb 't zelfde gedaan, prijsverschil zal misschien liggen aan 't feit dat het geen "BMWoriginalteile" zijn, denk wel dat die van Wunderlich sterker zijn, ze zien er toch zo uit vermits ze nog is over de cilinder lopen ook :)

Idd, stomme wachttijd :( , of ben ik gewoon ongeduldig :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Bericht door YOwan »

Als ik dit hier allemaal lees denk ik dat heel wat mensen een verkeerd beeld hebben van een valbeugel.
Een valbeugel dient, zoals het woord het aangeeft, om het voertuig te beschermen bij een val(partij). Voor diegenen die denken (hopen) dat er na het monteren van een valbeugel absoluut geen schade zal zijn na een val : komplete utopie :!: :!: :!:
Alles hangt af van de omstandigheden, valt de motor gewoon om zal je de eventuele schade bijna volledig kunnen opvangen. Is het een val waarbij snelheid gemoeid is zal er bijna altijd schade zijn en hoe hoger de snelheid, hoe groter de schade, ongeacht welke valbeugel dan ook.
Hiemee wil ik zeggen dat een valbeugel hoogstens de schade zal helpen beperken, maar diegenen die schadevrij hopen te blijven met een valbeugel : keep on dreaming :!: :roll:
Ik zou zeggen : hou het veilig en vooral, hou U recht !!!
cu soon, doeiij
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
Rakthi
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 sep 2004, 22:22
Locatie: niet hier

Bericht door Rakthi »

..
Laatst gewijzigd door Rakthi op 06 sep 2007, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

sorry maar de TT beugels zijn geen RVS (voor de 1150 toch niet) ...
de Wunderlich beugel is geen Hepco & becker beugel maar een eigen produkt en bij mijn weten levert enkel herr BMW tot op heden RVS beugels, wat op zich niet sterker is...
de H&B 's geven veruit de beste bescherming, geen twijfel mogelijk...
heb met beide (TT en H&B) al geschoven en er staat weer een H&B op reden: simpel quasi geen schade... is 't mooiste ??? 'k weet niet maar wel efficiënt en zo denk ik ook over m'n GS :wink:
Rakthi
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 sep 2004, 22:22
Locatie: niet hier

Bericht door Rakthi »

..
Laatst gewijzigd door Rakthi op 06 sep 2007, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

hahahahaha zo sla ik er hier ook dikwijls naast :wink: :wink:
brit

Bericht door brit »

de wunderlich valbeugel voor de 12gs is wel degelijk van hepco en becker. de krasbestendigheid van die beugels is ver te zoeken en de linkerbeugel verliest zijn coating reeds bij mij.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Rakthi schreef:@ koppel en JohanGS. ...Die van BMW zouden ingebouwde plooi-punten hebben om de kracht van de val op te vangen en deze kracht niet over te brengen op de bevestigings punten. ..
Klopt, aan de bevestigingspunten was bij mij (op de 1150) ook niets aan, de beugel en de dwarsbeugel was schroot en de tank was ook beschadigt omdat de beugel in de tank was gegaan(!), was ook maar een gewone schuiver, weliswaar op een grindweg aan (te) hoge snelheid. Het kleppendeksel was beschadigd, maar lekte niet. Conclusie: BMW beugels in mat chroom: zeer goed afgewerkt maar helaas doen ze niet wat ze moeten doen. Beter H&B of TT
Er zijn ook carbon deksels beschikbaar, (Heeeeel duur), die de kleppendeksels ook afdoende beschermen. Die plasiekskes doen nie veel.
Tip: Zet uw spiegels niet te vast, dan draaien ze naar binnen bij een val.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
JohanGS
Berichten: 349
Lid geworden op: 28 mei 2005, 20:45
Locatie: Gent R1200GS met GPS

Bericht door JohanGS »

Rakthi schreef:@ koppel en JohanGS. Kwaliteits verschil: de valbeugel van Touratech is roestvrij staal, die van Wunderlich (H&B) niet ... die is "powdercoated" en krast nogal gemakkelijk. Die van BMW zouden ingebouwde plooi-punten hebben om de kracht van de val op te vangen en deze kracht niet over te brengen op de bevestigings punten. Ik denk dat dien van BMW ook van roestvrij staal is, maar ben niet zeker.

Hoe lang moeten jullie nog wachten op jullie verse motor?
De wachttijd vo een blauwe met grijze zijpanelen 1200GS bedraagt 3 weken, en ik der zijn nu al 8 dagen gepasseerd nog 13 vervelende dagen te gaan.
8)

Tja de keuze van valbeugels is niet gemakkelijk, normaal kwamen di van BMW erop maar heb me bedacht toen ik deze van tourateg en wunderlich zag.
Omdat daar nog een stang over het kleppendeksel gaat.
En als der dan geen bescherming is aan de zijkant kan je evengoed geen beugels monteren.

Een valbeugel dient naar mijn inziens dan ook enkel voor het omvervallen bij stilstand of aan lage snelheid, ik heb da al twee keer met men jappen gehad.
En de schade blijft dan toch beperkt vindt ik, noem het idioot proof :mrgreen:

:wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
JohanGS
Berichten: 349
Lid geworden op: 28 mei 2005, 20:45
Locatie: Gent R1200GS met GPS

Bericht door JohanGS »

brit schreef:de wunderlich valbeugel voor de 12gs is wel degelijk van hepco en becker. de krasbestendigheid van die beugels is ver te zoeken en de linkerbeugel verliest zijn coating reeds bij mij.
Is dit dan geen garantie?
Of is het beginnen roesten na een valpartij :?

Das wel jammer dat ze nu al roesten, blijkbaar is de poedercoating toch niet deftig gedaan :? :cry:
Tja ze staan op den bestelbon dus we maken er het beste van newaar :wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
brit

Bericht door brit »

JohanGS schreef:Is dit dan geen garantie?
Of is het beginnen roesten na een valpartij :?
nee, ze roesten niet en motor is gelukkig nog niet gevallen. de linkerbeugel begint gewoon mat te worden... zal wel zien hoe het verder evolueert...
Rakthi
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 sep 2004, 22:22
Locatie: niet hier

Bericht door Rakthi »

..
Laatst gewijzigd door Rakthi op 06 sep 2007, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
de witten
Berichten: 467
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:50
Locatie: Galmaarden
Contacteer:

Bericht door de witten »

He dit week-end met de rondrit van Brussel een knappe plastieke BEscherming gezien.
WAs op een RT en vermoed dat het de moto was van PVE. of van Luc
Leek op de bescherming van BMW maar hij ging hoger en de zijkant was ook beschermd.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
GSPeP
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2004, 20:31
Woonplaats: Steendorp
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Voor de 1150GS and ADV bestaan ook de Stanton cilinderbeschermers. Zijn van zeer degelijke kwaliteit. (gegoten aluminium)

Ikzelf heb ze nog niet nodig gehad, maar bij MiGSel hebben ze eens de cillinder zeer goed beschermd op een rond punt waar iemand wat diesel verloren was. Een beetje bijwerken met schuurpapier, wat zwarte verf en alles is terug in orde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rob Motard
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2007, 13:55
Locatie: opoeteren (limburg)

Bericht door Rob Motard »

GSPeP schreef:Voor de 1150GS and ADV bestaan ook de Stanton cilinderbeschermers. Zijn van zeer degelijke kwaliteit. (gegoten aluminium)

Ikzelf heb ze nog niet nodig gehad, maar bij MiGSel hebben ze eens de cillinder zeer goed beschermd op een rond punt waar iemand wat diesel verloren was. Een beetje bijwerken met schuurpapier, wat zwarte verf en alles is terug in orde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dit boeit me erg fel ik heb een R1200 GS is dit ook voor een 1200 te krijgen zo ja, waar?????

groetjes
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Bericht door demito »

Stantons zijn niet meer verkrijgbaar (productie stilgelegd), maar in de UK is er ene die hetzelfde model maakt. Goedkoper in shipping costs en import tax (dat was een serieuze hap uit je budget bij de stantons).
Ikzelf rijd met GSA valbeugels en TT cilinderkopbeschermers en ik heb het beestje al meermaals met geweld tegen de vlakte gekwakt op de piste. Still going strong.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Plaats reactie