Touratech of Wunderlich zadel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door props-n-blades »

Ik heb me een paar dagen terug het Touratech LDC zadel besteld voor mij en mijn madam.
Ik kreeg helaas van Touratech (via RAD) een mail met de boodschap dat ze momenteel zonder zitten en pas in augustus geleverd kunnen worden.
Ik vertrek op 21 juli op reis met de GS dus heb ik niet veel goesting om te wachten tot augustus.
Wel zijn de HE zadels nog in stock (wel 2-kleirig grijs-zwart).
Heeft iemand ervaring met dit HE zadel? (art. 01-055-1531)

Een ander alternatief is een Wunderlich zadel (misschien nog enkele in stock).
Heeft iemand hier ervaring mee? Zitten ze even goed als de Touratech?
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Jan en Greet
Berichten: 468
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:23
Woonplaats: Antwerpen Borgerhout
Locatie: 't Stad

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door Jan en Greet »

Wat ik wel weet is dat beide leveranciers de zadels van KAHEDO aanbieden :-)
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door props-n-blades »

Op de Kahedo website staat: "You cannot buy this article at KAHEDO. You can buy it at our Partner TOURATECH"
Dit is dus geen oplossing om sneller aan dat zadel te komen.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Jan en Greet
Berichten: 468
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:23
Woonplaats: Antwerpen Borgerhout
Locatie: 't Stad

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door Jan en Greet »

Niet zo heel ver van hier (Duitsland) zijn er BMW dealers waar TT ook een stand heeft ('k wil 't kwijt zijn,is 't nu Keulen of Aken)
Bel daar eens naar om te horen of zij iets binnen hebben. :idea:
Dan kan je 't eventueel nog gaan halen :!:
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
webcommerce
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 mar 2008, 16:27

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door webcommerce »

Het klopt dat beide zadels bij dezelfde fabrikant worden maar wel volgens andere specificaties.
Een goede vriend van mij had het Wunderlich zadel en dat is echt keihard. Ik heb het Touratech zadel en dat is eigenlijk perfect, harder dan het bmw maar zachter dan Wunderlich. Ik zit niet alleen beter je hebt ook meer controle over je motor.
Je kan natuurlijk altijd even naar Touratech rijden en daar proberen/kopen.... :grin: heb ik ook gedaan.
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door props-n-blades »

Bedankt voor de reacties.

Dus Wunderlich is harder dan Touratech LDC en zit het dan nog goed (heb ondertussen al bericht van Wunderlich dat het ook niet in stock is)?

Iemand ervaring met de "High End" (HE) van Touratech ?
http://www.touratech.com/shops/019/prod ... ts_id=1398
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door RBee »

Yep, zie Pb.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
tazdevil
Berichten: 205
Lid geworden op: 12 okt 2008, 18:57
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door tazdevil »

props-n-blades schreef:Ik heb me een paar dagen terug het Touratech LDC zadel besteld voor mij en mijn madam.
Ik kreeg helaas van Touratech (via RAD) een mail met de boodschap dat ze momenteel zonder zitten en pas in augustus geleverd kunnen worden.
Ik vertrek op 21 juli op reis met de GS dus heb ik niet veel goesting om te wachten tot augustus.
Hallo,

Ik heb vrijdag ook een ldc zadel online besteld bij TT via RAD en gisteren een mail gehad van RAD dat morgen het zadel wordt geleverd. :grin:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik het verhoogd heb genomen,misschien dat de standaard hoogte niet meer in stok was? :roll:
Ik ben het ook beu na nog geen 100km een poep te hebben die zeurt en zaagt(meestal doet mijn madam dat) :lol: en pijn doet. :twisted:

Op aanraden van Rusor heb ik dan een zadel besteld bij TT omdat hij daar met lof over sprak.
Ben eens nieuwsgierig of de zadel echt zo goed ga zijn.Ik hoop alleen dak nog bij mijn voeten aan de grond geraak. :oops:

Groetz Gerry
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door Rone »

hou ons zeker op de hoogte ... wil dringend ook iets beter aanschaffen dan het originele kreng ...
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
DiggerJack
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 jun 2009, 13:31
Locatie: ST Job

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door DiggerJack »

Ik begrijp niet dat BMW er niets aan doet? zij moeten toch wel op de hoogte zijn van dat zadel ieder klaagt erover .
Is toch niet dat je enkel een ander zadel bij BMW kunt verkrijgen anders zo je nog zeggen weeral extra inkomsten.

Of heb ik het mis ??
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door props-n-blades »

Heb ondertussen het HE zadel besteld (Rbee, bedankt voor de tip maar bestelling is al geplaatst).
Het is wel grijs-zwart maar dat moeten we erbij pakken zeker?
Blijft nu nog de vraag of die ademende bekleding goed zit (met textielkleding). We zien wel.
Tegen eind juli zou ik er toch een paar 1000 kms moeten op gezeten hebben.

Ik hou jullie op de hoogte.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
TonTon

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door TonTon »

DiggerJack schreef:Ik begrijp niet dat BMW er niets aan doet? zij moeten toch wel op de hoogte zijn van dat zadel ieder klaagt erover .
Is toch niet dat je enkel een ander zadel bij BMW kunt verkrijgen anders zo je nog zeggen weeral extra inkomsten.

Of heb ik het mis ??
ik denk net hetzelfde over de standaard ruiten , en dat niet alleen bij BMW dan :-(
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door Relax »

BMW verzorgt vooral z'n aftermarket-vrienden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door RBee »

props-n-blades schreef:Heb ondertussen het HE zadel besteld (Rbee, bedankt voor de tip maar bestelling is al geplaatst).
Het is wel grijs-zwart maar dat moeten we erbij pakken zeker?
Blijft nu nog de vraag of die ademende bekleding goed zit (met textielkleding). We zien wel.
Tegen eind juli zou ik er toch een paar 1000 kms moeten op gezeten hebben.

Ik hou jullie op de hoogte.
Veel succes met mijn ex zadels. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
tazdevil
Berichten: 205
Lid geworden op: 12 okt 2008, 18:57
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door tazdevil »

Hello,

Gisteren al het zadel gekregen. :cheers:
Het ziet er vrij identiek uit als het origineel,wel een beetje zwaarder maar proper afgewerkt.
De bodemplaat is denk ik van dezelfde leveranciers als het origineel.Dus passen doet het perfect.
Op de moto heb ik de indruk dat het een beetje groter,lomper toont.
Ik heb het nu op de hoogste stand staan en het laagste punt van het zadel van op de voetsteun(zonder rubber,in een tand)meet nu 55.5 cm.

Op het eerste gevoel afgaant(15km) is het harder,daardoor natuurlijk iets minder comfortabel maar zeker niet vervelend.
Wat er wel is en dat is wel vervelend,het zadel loopt van achter naar voor omlaag zodat je precies naar de tank toe schuift.
Je krijgt het gevoel dat je bekken kantelen.Maar ik denk dat dit enige tijd gewenning vraagt.
Nu kan ik nog gaan spelen met de hoogtestangen,vooraan op het hoogste en achteraan op het laagste.
Nadeel : er ontstaat een grote opening van +/- 15mm tussen tank en zadel.Het zit wel iets neutraler maar mooi is het niet.

En groot voordeel van het hoger zadel op de hoogste stand in combinatie met het sportscherm van TT is dat het bye bye is met
de turbulenties rond de helm.Ik kan nu rustig met de helm openrijden enkel een zonnebril op 8-) ZALIG. :grin:
Straks eventjes 140 gereden en geen probleem.Geen gebulder of geschud rond de helm.Zo moet da zijn.
Dat is nu de reden dat ik het verhoogd zadel heb genomen en niet het standaard.

Op het eerste gevoel afgaant lijkt mij wel dat het pijn de poep verleden tijd,maar ja 15km is wel heel weinig om concreet iets
te kunnen zeggen.
Normaal gezien staat er zondag een stevig rit klaar en dan zal ik wel meer weten.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groetz Gerry
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door props-n-blades »

Een eerste update:

Het duozadel is vandaag toegekomen.
Vanavond even getest en dit zijn de resultaten:
Zitkomfort is aanzienlijk beter dan het originele. Het zadel is iets harder maar dat stoort niet.
De bekleding ziet er goed uit maar ... met een textiel broek glijdt de duo steeds naar voor bij het remmen.
Het is voor de duo dus dubbel werken bij het rijden.
Misschien gaat het beter met lederen broek maar die gebruiken wij niet.
Van dat zitkomfort blijft dus weinig over na enkele kilometers.
IK ga proberen de HE terug te brengen en toch de LDC te nemen (daar hoor ik alleen goed over).
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
tazdevil
Berichten: 205
Lid geworden op: 12 okt 2008, 18:57
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door tazdevil »

helaba,

Gisteren nog een langer ritje gedaan van ongeveer 100km met het zadel.
En eigenlijk ben ik een beetje teleurgesteld.Ge schuift dus daadwerkelijk constant naar voor en daardoor
moet ge u steeds verzetten.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen deftige broek aanhad(geen motobroek,linnen broek :oops: )
Was het misschien daardoor dat ik zo naar voor schuifde,maar oplaatste was het zeurend gevoel er terug.
Maar op een andere plaats,dus het probleem heeft zich dus verplaats. :roll:

Ik ga nu zondag zien wat het geeft als ik deftige motorkleding aan heb.
Maar tot nu toe... :-( :-( was ik even content van mijn origineel zadel.

Groetz Gerry
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
nopper
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:03

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door nopper »

Voor wie op zoek is naar een goed zadel, maar niet de prijs van een Corbin wil betalen. Het loont de moeite om eens te kijken naar SARGENT

Te bestellen in de UK, nu de pond zo laag staat zeker niet oninteressant. Ik heb er één op mijn 1150. Ik had een Corbin, maar ben veel meer tevreden over de Sargent.

http://www.sargentcycle.co.uk/acatalog/ ... seats.html


P.S. Je kan ook het originele zadel laten aanpassen. Er zijn verschillende plaatsen waar je dit kan laten doen (onder andere bij mij zelf. Ik ben meubelstoffeerder van beroep, maar doe ook aardig wat zadels) Dan kan je ook je individuele wensen uitleggen en testzitten enzo. Maar dit is niet de bedoeling een reclamebericht te zijn dus :

Plaatsen waar het ook kan zijn : RAYZ in Nederland. Die maakt ook mooi werk. Van ARTISTIEK heb ik ook al werk gezien. Die zijn ook netjes en kwalitatief goed. En zo vind je er nog wel wat.

Nu vraagt een intelligent mens zich af : waarom koop je dan een Sargent en een Corbin als je het zelf kan? De Corbin heb ik tweedehands gekocht, uitgekleed en helemaal opgeknapt, en toen weer verkocht. De Sargent was studiemateriaal, maar ik blijk er helemaal tevreden over te zijn. Die blijft dus zoals hij is.
Vinny
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 dec 2007, 15:58
Locatie: Roeselare

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door Vinny »

Heb ondertussen 4000km (op 2 weken tijd) met mijn eendelig touratech zadel en ben er heel tevreden van. Binnen een een week of 4 kom ik terug in Belgie dus dan heb ik er 10000km op zitten (letterlijk).
Gr. uit Bulgarije,
Vincent
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door props-n-blades »

Ben momenteel aan Comomeer en via Duitsland en Zwitserland tot hier gereden op het Touratech LDC zadel (ikzelf en duo).
Af en toe doet het goed om even af te stappen maar geen voortdurende last. Heel tevreden dus.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Maxo GS
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 apr 2006, 13:38

Re: Touratech of Wunderlich zadel

Bericht door Maxo GS »

Hoi,

rij sedert geruime tijd (meer dan 3 jaar) met een Wunderlich zadel. Als ik ooit verander van moto dan is dit het eerste wat er als optie op komt, is meer dan zijn geld waard. Je zit beter, breder en lager, de motor stuurt beter als gevolg van deze positie en het woord zadelpijn is mij onbekend. Als ik dan eens terug op een origineel zadel zit, dan weet ik niet wat ik meemaak. Veel hoger, oncomfortabeler, laat maar zitten.
GS 1200 - Go with the flow
Afbeelding
Plaats reactie