80000 km onderhoud r 1100 s
Moderator: GVN
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
- Locatie: Hombeek
80000 km onderhoud r 1100 s
Ik heb het plan opgevat om mijn 80000 km onderhoud zelf (te proberen) uit te voeren.
Ik heb na wat research een paar vragen, want van de technische kant van het motorrijden ken ik - nog - niet veel.
Ik moet vervangen: motorolie, oliefilter, transmissieolie, luchtfilter, olie van de cardanaandrijving, bougies
Ben ik iets vergeten? Welke type olie moet in de transmissie en in de cardan?
Alvast dank
Johan
Ik heb na wat research een paar vragen, want van de technische kant van het motorrijden ken ik - nog - niet veel.
Ik moet vervangen: motorolie, oliefilter, transmissieolie, luchtfilter, olie van de cardanaandrijving, bougies
Ben ik iets vergeten? Welke type olie moet in de transmissie en in de cardan?
Alvast dank
Johan
R1100S - 1998
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
vergeten :kleppen stellen, syncroniseren.
Olie, dikke boite olie in boite en cardan. 0,8L en 0,2L
benzinefilter mss ook vervangen ?
Olie, dikke boite olie in boite en cardan. 0,8L en 0,2L
benzinefilter mss ook vervangen ?
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
- Locatie: Hombeek
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Juist, kleppen stellen en synchroniseren vergeten. Dank voor de info.
R1100S - 1998
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Boite en cardan: eender welk merk versnellingsbak olie is goe, maar ne full synth 75W90 is het beste, schakelt koud iets beter bij de 1100 modellen vond ik. +/- 800ml in de boite, gewoon tot aan het vulgaatje, in de cardan ongeveer 200 ml, ook tot aan het vul/peilgaatje. Er zijn er die er ook nog een boite additief in gooien, maar da's niet echt nodig.
Vergeet niet dat je boite en cardan olie ook warm moet staan voor aflaten hé, dan komt de smurrie beter mee.
Op 80k zou ik ook een benzine filter steken, na 40k is dat wel nodig. Wel een beetje werk als je het voor de eerste keer doet.
en is je V riem vervangen op 60k?
Remolie niet vergeten, minstens elk jaar vervangen, al staat in de meeste manuals mss wel om de 2 jaar, met remolie die er 2 jaar inzit kun je bv in de bergen dik in de problemen komen..... Is't nen ABS?
Vergeet niet dat je voor de oliefilter een speciale dop nodig hebt, ofwel veel handigheid met een klassieke oliefilter sleutel, of de truck met de schroevendraaier, maar dat is geklungel hé....
inlaat kleppen op 0.15-0.20, uitlaat op 0.25-0.30, maar iets ruimer mag ook
synchro niet aan beginnen als je geen vacuummeters of zo hebt. Je mag altijd eens langkomen dan doe ik het voor je (van 2/9 tot 16/9 wel met vakantie)
Veel succes
Vergeet niet dat je boite en cardan olie ook warm moet staan voor aflaten hé, dan komt de smurrie beter mee.
Op 80k zou ik ook een benzine filter steken, na 40k is dat wel nodig. Wel een beetje werk als je het voor de eerste keer doet.
en is je V riem vervangen op 60k?
Remolie niet vergeten, minstens elk jaar vervangen, al staat in de meeste manuals mss wel om de 2 jaar, met remolie die er 2 jaar inzit kun je bv in de bergen dik in de problemen komen..... Is't nen ABS?
Vergeet niet dat je voor de oliefilter een speciale dop nodig hebt, ofwel veel handigheid met een klassieke oliefilter sleutel, of de truck met de schroevendraaier, maar dat is geklungel hé....
inlaat kleppen op 0.15-0.20, uitlaat op 0.25-0.30, maar iets ruimer mag ook
synchro niet aan beginnen als je geen vacuummeters of zo hebt. Je mag altijd eens langkomen dan doe ik het voor je (van 2/9 tot 16/9 wel met vakantie)
Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Eigenlijk hoort er nog 1 ding bij:
Is veel werk en wordt niet standaard uitgevoerd (en staat dan ook niet op de lijst van de service beurt).
De spline's van het cardan en uitgaande as van de versn. bak (boite) smeren met staburags of molykote fb180.
Gebruik geen ander vet want dat slingert er af.
Is veel werk en wordt niet standaard uitgevoerd (en staat dan ook niet op de lijst van de service beurt).
De spline's van het cardan en uitgaande as van de versn. bak (boite) smeren met staburags of molykote fb180.
Gebruik geen ander vet want dat slingert er af.
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Moment sleutel niet vergeten en tabel met aanhaalmomenten.
Kleine aanvulling:
Olie van de koppeling vervangen elke 40000km.
Kleine aanvulling:
Olie van de koppeling vervangen elke 40000km.
585cc links - 585cc rechts
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Hombeek is niet ver.
Je bent hier altijd welkom op de workshop "Kleppen stellen en synchronisatie" van 5 of 12 september.
Je bent hier altijd welkom op de workshop "Kleppen stellen en synchronisatie" van 5 of 12 september.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Kleppendeksel dichtingen ook best mee vervangen bij die km's
Snok en de keet af !!!!!
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Dan enkel de dichting rond het bougiegat...v4-lover schreef:Kleppendeksel dichtingen ook best mee vervangen bij die km's
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Waar kun je die vinden ? Ben van plan om de kleine onderhouden zelf te doen.Dirk Pauwels schreef:
Vergeet niet dat je voor de oliefilter een speciale dop nodig hebt, ofwel veel handigheid met een klassieke oliefilter sleutel, of de truck met de schroevendraaier, maar dat is geklungel hé....
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Elke Goeie autoshop, mss ook wel bij louis.de of HG, kost tussen 15 en 20 euro ondertussen vermoed ik.Dorian schreef:Waar kun je die vinden ? Ben van plan om de kleine onderhouden zelf te doen.Dirk Pauwels schreef:
Vergeet niet dat je voor de oliefilter een speciale dop nodig hebt, ofwel veel handigheid met een klassieke oliefilter sleutel, of de truck met de schroevendraaier, maar dat is geklungel hé....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Olie van de koppeling??? Heeft die R1100S geen enkelvoudige droge koppelingsplaat dan?er 11 100 es schreef:Moment sleutel niet vergeten en tabel met aanhaalmomenten.
Kleine aanvulling:
Olie van de koppeling vervangen elke 40000km.
W.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
- Locatie: Hombeek
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Wat die alternatorriem betreft: op mijn 60k factuur staat dat hij is nagekeken, maar niet vervangen. Moet ik dat dan dringend doen of hoe zit dat in mekaar?
De onderdelen, koop ik die gewoon in een BMW garage of hebben jullie andere tips? Olie en zo vind ik ook ergens anders wel, maar bv. de filters en dichtingen die ik zal nodig hebben vind je toch niet zomaar overal?
Ik zal al beginnen met alle olie (ook remleidingen - geen ABS op mijn motor - en koppeling), filters en bougies te vervangen, dat zal wel lukken denk ik. Ik doe de werkzaamheden vrijdagavond 4.09. Het uiteen halen van de cardan en versnellingsbak om in te vetten ga ik zo laten, daar zie ik mezelf nog niet zo snel aan beginnen vrees ik.
Wat het kleppen stellen en synchroniseren betreft: ik vertrek met vakantie (met de motor) op 12.09, de workshop volgen bij Bob zal dan op 5.09 zijn... Hoe laat hadden jullie precies gedacht te beginnen? Ik moet in de late namiddag weg, dus als ik het kan inpassen kom ik graag kijken.
De onderdelen, koop ik die gewoon in een BMW garage of hebben jullie andere tips? Olie en zo vind ik ook ergens anders wel, maar bv. de filters en dichtingen die ik zal nodig hebben vind je toch niet zomaar overal?
Ik zal al beginnen met alle olie (ook remleidingen - geen ABS op mijn motor - en koppeling), filters en bougies te vervangen, dat zal wel lukken denk ik. Ik doe de werkzaamheden vrijdagavond 4.09. Het uiteen halen van de cardan en versnellingsbak om in te vetten ga ik zo laten, daar zie ik mezelf nog niet zo snel aan beginnen vrees ik.
Wat het kleppen stellen en synchroniseren betreft: ik vertrek met vakantie (met de motor) op 12.09, de workshop volgen bij Bob zal dan op 5.09 zijn... Hoe laat hadden jullie precies gedacht te beginnen? Ik moet in de late namiddag weg, dus als ik het kan inpassen kom ik graag kijken.
R1100S - 1998
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
We beginnen om 9 uur om af te ronden tegen rond 12 - 1 uur.j_o_h_a_n_v schreef:Wat het kleppen stellen en synchroniseren betreft: ik vertrek met vakantie (met de motor) op 12.09, de workshop volgen bij Bob zal dan op 5.09 zijn... Hoe laat hadden jullie precies gedacht te beginnen? Ik moet in de late namiddag weg, dus als ik het kan inpassen kom ik graag kijken.
Je kan er nog bij voor de 5de. Dan sluit ik af.
Adres volgt per PB en/of email.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Jawel, maar de bediening is hydraulisch en niet met een kabeltje.Wif schreef:Olie van de koppeling??? Heeft die R1100S geen enkelvoudige droge koppelingsplaat dan?er 11 100 es schreef:Moment sleutel niet vergeten en tabel met aanhaalmomenten.
Kleine aanvulling:
Olie van de koppeling vervangen elke 40000km.
W.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
als die riem niet vervangen is op 60, vervang hem dan maar, beter dat dan op verlof aan de kant te staan. Je kan natuurlijk ook een reserve riem meenemen, maar het is makkelijk thuis te vervangen.j_o_h_a_n_v schreef:Wat die alternatorriem betreft: op mijn 60k factuur staat dat hij is nagekeken, maar niet vervangen. Moet ik dat dan dringend doen of hoe zit dat in mekaar?
De onderdelen, koop ik die gewoon in een BMW garage of hebben jullie andere tips? Olie en zo vind ik ook ergens anders wel, maar bv. de filters en dichtingen die ik zal nodig hebben vind je toch niet zomaar overal?
Ik zal al beginnen met alle olie (ook remleidingen - geen ABS op mijn motor - en koppeling), filters en bougies te vervangen, dat zal wel lukken denk ik. Ik doe de werkzaamheden vrijdagavond 4.09. Het uiteen halen van de cardan en versnellingsbak om in te vetten ga ik zo laten, daar zie ik mezelf nog niet zo snel aan beginnen vrees ik.
Wat het kleppen stellen en synchroniseren betreft: ik vertrek met vakantie (met de motor) op 12.09, de workshop volgen bij Bob zal dan op 5.09 zijn... Hoe laat hadden jullie precies gedacht te beginnen? Ik moet in de late namiddag weg, dus als ik het kan inpassen kom ik graag kijken.
Onderdelen koop ik altijd bij BMW, vooral omdat de kennisen waar ik het onderhoud voor doe dat vragen en ook omdat de onderdelen niet echt duur te noemen zijn, enkel bougies koop ik al eens in bulk bij een autoshop. olie koop ik ook in de autoshop, vroeger kocht ik een 30 of 60l vat, maar aangezien de meesten wel een voorkeur hebben voor een bepaalde olie was dat te lastig.
Ik meen mij te herrinneren dat bij de 1100 en 1150 een speciale BMW nipple voorzien is, als je wil ontluchten op de klassieke manier moet je die vervangen door een gewone nippel, ook bij de koppeling. Als je voortaan zelf je onderhoud wil doen koop meteen een vacuum pompje, heel makkelijk voor je remmen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
- Locatie: Hombeek
Re: 80000 km onderhoud r 1100 s
Blijkbaar zijn er verschillende types alternatorriemen, afhankelijk van het type alternator. De BMW garage in kwestie zegt, eerst demonteren, dan meebrengen, dan zijn we zeker. Tenzij iemand van jullie natuurlijk precies weet welk type riem er in een R 1100 S van 1998 zit...
Bob, ik zal er zijn dan, zaterdag om 9u. Het adres zie ik tegemoet.
Bob, ik zal er zijn dan, zaterdag om 9u. Het adres zie ik tegemoet.
R1100S - 1998