k100rs niet meer vooruit te krijgen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dav

k100rs niet meer vooruit te krijgen

Bericht door dav »

Een leuk ritje in de Ardennen kende net een minder leuk einde.

Ik ruik iets verbrand (of is dat mijn verbeelding) en hoor in het vooronder aardig wat mechanisch lawaai. Vermogen vermindert, ik aan de kant. Leg de bak (een k100rs se uit 1988) stil, bekijk de zaak s en stel niets speciaals vast. Start de motor, schakel naar eerste en... Niets. Kan makkelijk schakelen naar andere versnellingen, maar de k verzet zich geen cm. Als de motor stationair draait geen geluiden, bij het in toeren trekken opnieuw allerlei gerommel in vooronder.

Met behulp van een passerende motard (die toevallig ook maar een km verder woont én een aanhangwagen én een een hangar) en de nmbs vijf uur later thuis.

En onmiddellijk naar dit forum. Want de vraag is uitermate prangend: wat is er na 75.000 km trouwe dienst aan de hand met die wonder van techniek?

Iemand enige suggestie?

David
John
Contacteer:

Re: k100rs niet meer vooruit te krijgen

Bericht door John »

Spie vertanding uitgaande as versnellingsbak, uitgaande as motorblok, cardanvertanding weg. Of revetten afgebroken tussenas. Om zo eventjes wat uit mijn mouw te schudden. :wink:
Erik

Bericht door Erik »

John schreef:Spie vertanding uitgaande as versnellingsbak, uitgaande as motorblok, cardanvertanding weg. Of revetten afgebroken tussenas. Om zo eventjes wat uit mijn mouw te schudden. :wink:
het rijtje van den <John> is al vrij compleet

Spievertanding koppelingsplaat op uitgaande as versnellingsbak heb ik zelf twee keer voorgehad
Bij 80.000 km spievertanding koppelingsplaat compleet aan gort maar van uitgaande as was nog goed en alleen koppelingsplaat vervangen. Bij 120.000 km vervangen: koppelingsschijf, diafragmaveer, aan drukplaat, huisdeksel, uitgaande as versnellingsbak, lagers en dichtringen.
Beide keren zonder aandrijving stilgevallen en hoog op de gele ADAC wagen gerepatrieerd
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
dav

Bericht door dav »

Update: k100 eindelijk uit elkaar gehaald (thanks grandmasterfrank).

Achterwiel er uit; schokbreker, cardanklok. En dan valt de cardanas los in je handen.

Diagnose: kruiskoppeling van cardan aan uitgaande as versnellingsbak finaal naar de filistijnen. Hoe dat kan, daar heeft een mens het raden naar.

Afbeelding

Maar meteen een 2dehands cardan gescoord. Nu nog monteren. Meteen ook de kegellagers op de swingarm vernieuwen want zien er ook niet goed uit.

Nog één vraag: waar de cardan aansluit op de klok zat rondom de vertande as die uit de klok komt een dikke rubber mof. Hier onder zie je de restanten van die mof.
Afbeelding
Ik vind die in de partslist (realoem) echter nergens terug. Iemand een suggestie wat dit kan zijn? En wat het onderdeelnr zou kunnen zijn? Ik kan op het ding nog net lezen 'boge' en 'bmw'. Of gewoon zonder monteren?

Iemand nog andere suggesties (dingen die moet checken)? Vertanding ziet er in ieder geval nog goed uit, wat toch wel raar is gezien alle metaal dat vermalen is...
John
Contacteer:

Bericht door John »

Zeker weten dat het metaal nog goed is? Laat ons hopen van wel maar is het niet het geval steek je beter een uitgaande as versnellingsbak. En wat dat rubber geval betreft... snap niet goed waar het vandaan komt.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

het ziet er mij op het eerste zicht een stuk uit van de rubberbalg tussen bak en cardanbehuizing (het stuk dat aansluit in de behuizing achteraan)

PS nonkel John nog wakker ? :wink:
Jo De Paepe

Afbeelding

een stuk van nummer 3 waar de circlips op komt
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ja!
John
Contacteer:

Bericht door John »

Zeg makker! Dat is wel van nen 1100 hé! Niet van nen K100 zenne! Of ben ik aan het afdwalen?:wink:
Jo De Paepe

John , ge hebt gelijk ,ik had het mis voor :oops: / de bovenstaande afbeelding is K1 of K100RS van na 89

hier de juste , maar rubber nummer 4 is gelijkaardig

Afbeelding
dav

Bericht door dav »

John en Jo, bedankt voor alle informatie! Ik stel dat echt enorm op prijs.

Wat het rubberen ding betreft: dat blijft een raadsel. Aan de balg tussen versnellingsbak en swingarm ontbreekt niets. dus nog één keer de vraag: waar de as uit de cardanklok grijpt op de vertanding van de cardan, zit daar 'iets' (bv zo een rubebren geval) rond? Zo niet, zal het zonder gebeuren.

Dan nog een vraagje: de binnenkant van de swingarm vertoont toch wel sleetsporen van de 'verdwaalde' cardanas. Is dit een probleem? Ik neem aan van niet aangezien het toch niet de bedoeling kan zijn dat de wingarm en cardanas elkaar raken. Tenzij de kruiskoppeling het begeeft natuurlijk. :(
John
Contacteer:

Bericht door John »

Zonder dat rubber ding zal het ook wel zijn ding doen. En die krassen...niks van aantrekken.
Wat sommigen wel doen is in de behuizing een gaatje boren, draad in tappen voor een afsluitboutje en een beetje versnellingbakolie er in kieperen.
Zou het boeltje langer heel houden, maar zelf nog niet toegepast.
PatricK/GS

Bericht door PatricK/GS »

Heb 15 jaar geleden (kilometerstand ± 50.000) mijn kruiskoppeling zo ook in de vernieling gereden op de terugweg van 3 weken Oostenrijk.
Zat net op de snelweg in Duitsland toen het begon toen ook te rommelen in de aandrijflijn.
Gelukkig had ik net voor de vakantie een contract afgesloten met VTB/VAB :-)

Na een week stond de motor thuis en bij demontage was het duidelijk wat er fout gelopen was.
Ook mijn cardanas had de swingarm intern een beetje mishandeld.
Die brandgeur werd bij mij veroorzaakt door de kabel van de snelheidsmeter (loopt bovenop de swingarm) die een beetje te warm geworden was. Was niet doorgebrand en heb hem gewoon laten zitten en nooit last van gehad.
De kruiskoppeling vervangen door een nieuwe en pas bij 95.000 km draaide de cardan in de soep :evil:
Uiteindelijk de motor met 150.000 km verkocht en tot dan geen last meer gehad met de aandrijving.
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

de kruiskoppelingen zijn gesloten lagers.
probleem is dat er na verloop van tijd dichtingskes lekken aan de kruiskoppeling en het vet er dus langzaam uit gaat.
dit zolang tot er geen vet meer in zit en lopen de lagers vast en breekt de kruiskoppeling.
heb er al zo enkele binnengekregen, zowel bij K als bij R modellen doet zich dat probleem voor.
nieuw is het een dure aangelegenheid, dus de markt afschuimen naar gebruikte is de boodschap en zoals ik kan lezen heb je geluk had 1tje te vinden.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie