Hoge kosten onderhoud Funduro

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
RoadsterPaultje
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 okt 2006, 21:56
Locatie: Budel (NL)

Hoge kosten onderhoud Funduro

Bericht door RoadsterPaultje »

Ik heb een maand geleden een nette F650 Funduro gekocht op Marktplaats (1994, 46000km). Omdat de achterband versleten was ben ik ook maar eens gaan vragen naar een grote beurt (voor alle zekerheid!). Vandaag ben ik teruggebeld en ben geschrokken van de kosten, ruim 1500 euro!!! Wat zit daar in:
Grote beurt: 350 euro
Achterband: 150 euro (Metzeler Tourance)
Kettingset: 180 euro (+arbeidskosten 2,5 uur = 300 euro)
2 revisiesetjes carburateurs 2 x 68 euro (+ arbeidskosten voor 5,5 uur :shock: )
+ afstelkosten

Ik heb gezegd dat ik moto maar weer mee neem met de band, die was al besteld. De rest moet maar wachten.
Ik woon in Budel (NL) vlakbij Hamont, weet iemand in die omgeving een zaak die dit werk voor een normale prijs kan verrichten?
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Hoge kosten onderhoud Funduro

Bericht door tweecilinderke »

2 revisiesetjes carburateurs 2 x 68 euro (+ arbeidskosten voor 5,5 uur )
Bij mijn weten zit er maar 1 carbu op nen funduro !(rotax motor)
Dus 2 carbu setjes +5,5 uur werk :roll:
En 2,5 uur om een kettingset te plaatsen :roll:
Dat is al samen 8 werkuren ,dus die kerel doet maar 1 motoronderhoud per dag :roll:

Ik zou toch eens een andere dealer raadplegen en een tweede opinie vragen.
Was dit een officiele dealer?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
RoadsterPaultje
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 okt 2006, 21:56
Locatie: Budel (NL)

Re: Hoge kosten onderhoud Funduro

Bericht door RoadsterPaultje »

Op de Funduro, mono Rotax, zitten twee 33mm Mikunu carburateurs. Ik heb het zojuist nog even opgezocht, wist het ook niet zeker. Dat is overigens niet ongebruikelijk bij een mono. Ik ben het helemaal eens dat het aantal werkuren heel erg hoog is. Verbazend is dat hij voor alles het volle aantal werkuren telt terwijl de moto toch al uit elkaar moet voor de grote beurt. Het is geen officieel BMW dealer maar wel een goed bekend staande motorzaak bij mij in de buurt.

Ik zal nog eens een tweede opinie vragen bij Quispel in Deurne, een BMW specialist. Nadeel is dat hij niet gespecialiseerd is in de F´s maar meer in de oude K´s. Goede adressen bij mij in de regio in Belgie zijn nog altijd welkom. Werkplaatstarieven zijn bij jullie niet zo hoog als bij ons.
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Hoge kosten onderhoud Funduro

Bericht door st1100 »

Ik veronderstel dat jouw dealer de tijden ruim geschat heeft ? Want 2,5 uur om een ketting te veranderen lijkt wel heel veel , maar als dat de eerste keer in 15jaar is dat dat los moet kan dat simpel werkje wel dik tegenslagen he. Ik denk dat hij een soort max. tijd erop gezet heeft zodat je achteraf niet voor onaangename fakturen staat , en als de uiteindelijke prijs lager is , dat is altijd aangenamer he.

Hoe kom jij aan dat eindbedrag ?

Want ik wou wel eens weten wat de 'uurprijs' was en kan dat alleen achterhalen door de prijs van de ketting. Daar zet je 18O€ onderdelen en 2,5 werkuur samen 300€ , dus 48€/uur. (geen woekerprijs maar voor een niet officiele dealer ook niet goedkoop , ik betaal 60€/uur bij BMW)
Als we dan gaan tellen 350 + 150 + 180 + 136 + (8*48) = 1200€ . :wink:

Het is een hoopje geld nu maar dan is hij toch weer in orde voor X aantal jaren he.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Hoge kosten onderhoud Funduro

Bericht door tweecilinderke »

Op de Funduro, mono Rotax, zitten twee 33mm Mikunu carburateurs.
bij deze recht gezet,sorry :-P
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
RoadsterPaultje
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 okt 2006, 21:56
Locatie: Budel (NL)

Re: Hoge kosten onderhoud Funduro

Bericht door RoadsterPaultje »

1500 euro (was een nauwkeurige schatting!) uitgeven aan een motor van 1400 euro is eigenlijk geen optie. Volgens mijn berekeningen zijn de materiaalkosten ongeveer 500 euro, ik kan ze zelfs nog goedkoper krijgen (bv. 100 euro voor kettingset) maar de dealer mag natuurlijk ook wat winst hebben. Dan blijft 1000 euro arbeidskosten over en of dat nu veel uren bij een laag tarief zijn of weinig uren bij een hoog tarief, dat maakt voor mij natuurlijk niet uit. Het blijft erg veel geld voor een grote beurt met carburateur revisie en achterband van een mono met weinig kuipwerk.

Ik ga de motor met verse band weer ophalen en dan eens bedenken wat ik ga doen. Ik heb de hele winter de tijd. Of ik zoek een goedkopere zaak, of ik doe het werk zelf. Een kettingset monteren zal nog wel lukken (moet ik wel een ponsje kopen), olie, oliefilter en luchtfilter en kaarsjes natuurlijk ook. Klepstellen wordt al weer heel wat moeilijker voor mij en de revisie van de carburateurs gaat mij zeker niet lukken.

Deze revisie kan toch nog wel even wachten aangezien de motor nu alleen niet mooi oppakt vanaf 3000rpm. Op hogere toerentallen en bij starten gaat alles prima.
Enfin, een goedkopere zaak heeft toch mijn voorkeur......
de klei'n
Berichten: 196
Lid geworden op: 23 okt 2008, 21:39
Locatie: Mannekensvere

Re: Hoge kosten onderhoud Funduro

Bericht door de klei'n »

ik heb het grote onderhoud van mn vrouw haar f650 1998 zelf gedaan , met een manual bij de hand (tip van meca) stap voor stap alles onderhanden genomen.
voor 150€ oliefilter, remmen voor en achter, bougies en olie. Enkel wat puzzelwerk om de luchtfilter te verwijderen om zo aan de carburatoren te raken.
De onze draaide wat vierkant doordat er water in de benzinetank was geraakt (verstopte overloop) heb de carburatoren 1 voor 1 opengemaakt en gereinigd. Enkel de luchtregeling heb ik overgelaten.Hij draait terug als een lijstertje. Bij het verversen niet vergeten dat er een oliefilter in het frame zit. Veel knutselplezier.
grt
Fritske
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
RoadsterPaultje
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 okt 2006, 21:56
Locatie: Budel (NL)

Re: Hoge kosten onderhoud Funduro

Bericht door RoadsterPaultje »

Bedankt Fritske!

De remmen zijn al aan de beurt geweest, nu nog olie + filter verversen, een kettingset en dan eens naar de carbs kijken. Ik kan haast niet geloven dat ze al bij 46000km versleten zijn. Enfin, ik heb alle tijd. Volgende week is het echt winter.
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Hoge kosten onderhoud Funduro

Bericht door WimLT »

Het duurste BMW-onderhoud dat ik ooit aan een motor heb betaald was aan de ..... Funduro ! ! !

En ik reed al met de R1100R, een R1150RT en nu met een LT. Dan wette het wel, hé ! 't Ja, 'k weet ook niet hoe dat komt, hoor :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Plaats reactie