valbescherming 1150gs

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bommelaar

valbescherming 1150gs

Bericht door bommelaar »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik ben aan het rondkijken om me een 1150gs aan te schaffen. Nu heb ik nog een vraagje ivm valbescherming.
Ik heb gezien dat op sommige cilinders een plastieken kapje als bescherming is aangebracht. (te zien in deze linkhttp://www.bmwmotorenshop.nl/r-boxer.ph ... ugel-links)
Biedt dit genoeg bescherming als je de moto praktisch vanuit stilstand op z'n zij zou laten vallen? Of zijn valbeugels een betere (maar duurdere) oplossing?

Alvast bedankt voor de info!

Groeten

Maarten
ErikD

Re: valbescherming 1150gs

Bericht door ErikD »

Ik heb geen valbeugels op m'n 1150, maar wel het plastieken beschermkapje. Ik ben ermee onderuitgegleden aan 15kmh op kiezelsteenjes. de plastieken bescherming + zijkoffer hebben deze val goed opgevangen. het resultaat zijn een paar krasjes op de plastieken bescherming, that's it. Als je van plan bent regelmatig te vallen :wink: , zou ik toch voor de valbeschermers gaan.

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Die plastieken bh'tjes, zoals ik ze graag noem, zijn redelijk geschikt om een schuivertje aan heel lage snelheid, of een domme omvaller op te vangen. Verwacht echter geen mirakels, als 't te snel ging, of de bonk is te hard, dan kan al makkelijk de lak op de cilinderkop beschadigd worden, of wie weet, de cilinderkop zelf.

De combinatie van valbaren en de bh'tjes zal al vele beter zijn, ik heb echter m'n bh'tjes vervangen door de alu. exemplaren van Touratech, in combinatie met m'n valbaren zouden deze de cilinderkop beter beschermen, en zouden aan hoge snelheid véle slijtvaster zijn dan de plastieken dingen. Of je kan zoeken achter Stanton Headguards, ook zeer degelijk gerief.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
bommelaar

Bericht door bommelaar »

alvast bedankt voor de info!

Koppel: is het dit Afbeelding dat je bedoelt? Volstaat dit ook alleen?
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Yep, dat is 't. Of 't voldoende is bij een schuiver is mij een raadsel, en ik wil 't eigenlijk niet weten. Maar 't lijkt me gewoon sterker dan die plastieken dingen. Zoals ik reeds zei, de beste bescherming is altijd in combinatie met valbaren.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Tommeke

Bericht door Tommeke »

Hey!

Vergeet niet dat een sterke bescherming ook meer schade kan berokkenen bij valpartijen aan grotere snelheid. Je vraag was of het genoeg beschermd bij een val aan lage snelheid en dan is mijn antwoord volmondig ja!
Ondertussen heb ik jammer genoeg ook al wat ervaring met valpartijen aan hogere snelheid en daarbij kan ik zeggen dat uw deksel inderdaad beschadigd zal geraken, maar dit valt nog mee van prijs in geval van vervanging. Het is slechter als het huis zelf ook beschadigd geraakt. Het is dus een beetje afwegen.
Groeten,

Thomas

P.S.: Zit jij toevallig ook in het 4x4-milieu?
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Bon, even een (deskundig) oordeel van mezelve. Ik heb ze allemaal gehad behalve de Stantons.

1) Plastieken soutienkes: goed als je aan de lichten even je evenwicht verliest maar alles boven de 10 km/h is nefast voor de beugeltjes zelve. Ze beschermen in zekere zinnog wel je kleppendeksel maar springen zelf direct kapot. Boven 20 km/h zal je kleppendeksel ook wel afzien...

2) Valbeugels (ik had er van het 1150 GSA type): ik was er best tevreden over, al heb ik ze door hevig off road afbeulwerk wel een aantal keer moeten laten lassen en uiteindelijk vervangen. Probleem is ook dat ze na verloop van tijd kapottrillen aan verschillende bevestigingspunten maar een touch up met een TIG lasser biedt hier soelaas.

3) Touratech beschermers: heel goede aanvulling op de valbeugels vooral als je off road doet. Stenen en grind kunnen daar ondanks de beugels alsnog de deksels beschadigen/perforeren. Deze doen het merkelijk beter dan de plastic versie en bieden veel bescherming. Na een paar schuivers zijn ze echter ook aan vervanging toe.

Ondanks alles is het zo dat als je een stevige schuiver maakt of het verkeerde obstakel tegenkomt (borduur), de schade toch nog serieus kan tegenvallen. Zo ben ik tegen 90 km/h van mijn motor gewipt op de piste (ineens een diepe put). Kleppendeksel zag er op het eerste zicht ok uit maar door de impact was er een haarscheurtje in het gat voor de bougie gekomen en zeikte de olie eruit. Kneedbaar metaal heeft dat along the road netjes opgelost maar 't was efkes paniek. Bij een aanvaring met een borduur was heel de cilinderkop en het kleppendeksel naar de filistijnen.

Mijn advies:
voor gewoon weggebruik: Alu beschermers OF valbeugels
voor off road gebruik: Alu beschermers EN valbeugels

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
bommelaar

Bericht door bommelaar »

alvast bedankt voor de vele info!
Dan denk ik dat ik de alu beschermers ga aanschaffen!

@ Tommeke: inderdaad actief bij de 4x4 ook. Jij bent BZ?
dedjutoch

Bericht door dedjutoch »

Als ik me niet vergis komen de spullen die op deze .nl-site te koop worden aangeboden van http://www.wunderlich.de/" onclick="window.open(this.href);return false; ????
EEN DAG NIET GELACHEN, IS EEN DAG NIET GELEEFD!
bommelaar

Bericht door bommelaar »

Heeft iemand btw richtprijzen voor de 1150 gs?

Ik ben vooral geïnteresseerd in één van 2003. Voor één in goede staat ben ik bereid om wat te dokken, maar ik wil toch niet teveel geven!
Heb op de site van moto 80 een richtprijs gevonden van 5500 euro, maar als ik zo op kapaza kijk, zitten de aangeboden prijzen daar boven.
Heeft het zin om echt naar die 5500 af te bieden, of zitten de reële prijzen daar toch boven?

Bedankt allemaal

Groeten

Maarten
Plaats reactie