r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door dr.trimble »

Hoi Hoi,

ik rij momenteel met een deauville 650. Ik wens over te schakelen naar een zwaardere motor omdat mijn vrouw ik vaak samen gaan toeren. De deauville is hiervoor echter te licht geworden. Vandaag dat mijn oog gevallen is op een R1100RT. Hij heeft echter wel meer dan 120.000 km. Hij is uit 2000 en zou tegen een redelijke prijs te koop zijn.
Is die kilometer stand niet iets te hoog of kan daar nog heel wat bij. Eigenlijk rij ik jaarlijks amper 10.000 km dus dat valt nog redelijk mee.

Wat denken jullie hierover en zijn er dingen waar ik moet op letten voor de aankoop?

thx
K1200 GT 06'
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door tweecilinderke »

Zou ik niet echt schrik van hebben.
Zeker kijken naar de facturen enz. van regelmatig onderhoud.
Valschade ,opties ,enz.
Deze motor kan met gemak 2.......km aan!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door Harald »

De 1100 Rt is niet echt een slechte moto.
Bedenk wel dat ge dan een moto koopt van 10 jaar oud.
Probeer de geschiedenis van dat beestje te achterhalen,
is de eigenaar de éérste 2de of 3de eigenaar?

Ik heb anders deze in de aanbieding
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 12&t=26683" onclick="window.open(this.href);return false;
Full option zeg maar en 4 jaar jonger,
een 1150twin spark enz.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door dr.trimble »

ok, 'k ben al blij dat hij nog niet aan zijn einde is aan 120.000 :grin:
ik denk dat er wel facturen zullen bij zijn want de motor is steeds bij een dealer onderhouden. Ik zal er allesins eens naar vragen.


@ harald,

dat is idd een leuke aanbieding van je maar iets boven mijn budget, de motor dat ik op het oog heb kost minder dan de helft dus daar gaat voorlopig mijn voorkeur naar.
K1200 GT 06'
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door J-P »

Wat mijn voorgangers al zeiden. De RT op mijn werk heeft nu 240.000 km gelopen en dat waren tropenkilometers aangezien mijn collega niet bepaald zachtzinnig omgaat met de techniek. met een normale rijstijl is het zeker goed mogelijk om 2-3 ton op de teller te zetten. Hou er wel rekening mee dat zo`n hoge km-stand op een motor wel reflecties heeft op de waarde van de motor voor bijvoorbeeld verzekeringen (als je aangereden wordt en de tegenpartij schuldig is en u krijgt uw motorschade vergoed wordt al gauw gezegd perte total) en op de verkoopwaarde (mensen kopen niet graag motoren met hoge km-standen). Ikzelf koop liever een motor die goed gerodeerd heeft. Een model van hetzelfde jaar dat weinig kms heeft zou ik dan laten staan. Stilstand is achteruitgang, ook voor een motor. Succes.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door Iron Gonzo »

dr.trimble schreef:Hoi Hoi,

ik rij momenteel met een deauville 650. Ik wens over te schakelen naar een zwaardere motor omdat mijn vrouw ik vaak samen gaan toeren. De deauville is hiervoor echter te licht geworden. Vandaag dat mijn oog gevallen is op een R1100RT. Hij heeft echter wel meer dan 120.000 km. Hij is uit 2000 en zou tegen een redelijke prijs te koop zijn.
Is die kilometer stand niet iets te hoog of kan daar nog heel wat bij. Eigenlijk rij ik jaarlijks amper 10.000 km dus dat valt nog redelijk mee.

Wat denken jullie hierover en zijn er dingen waar ik moet op letten voor de aankoop?

thx
je hebt PB
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
den hoek
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2010, 16:41

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door den hoek »

Rond de 120.000 kilometer heb je wel kans dat de koppeling versleten is als je het zelf doet kost dat ongeveer 350 euro maar als je het moet laten doen bij een dealer is dat een keer zoveel .De kruiskoppelingen van de cardan hebben hun beste tijd ook gehad, is ook goed tweedehands te krijgen maar moet je moet wel alles bij de de aanschafprijs optellen en kijken of je niet in de buurt van de prijs van een minder ervaren rt uit komt.
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door dr.trimble »

tja, als je die kosten erbij telt dan kun je inderdad kijken voor een iets duurdere.

Ondertussen zie ik af van de aankoop van die van 120.000km. Hij werd dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer en vertoont ook de bijhorend gebruikssporen. Zo zijn er blijkbaar verschillende krasjes op, zijn de cilinderkoppen niet echt proper meer en nog enkele dingetjes.
Ik weet soewieso dat ik me daaraan zal storen want mijn deauville van 2003 ziet er nog heel proper uit en wordt elke keer als hij in de regen gereden heeft afgedroogd.

op zoek naar een andere RT dus (of een Pan :-o )
K1200 GT 06'
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door J-P »

Wat Fred al zei, op alle kanshebbers proefrijden. Wil je degelijkheid dan wordt het toch een Pan :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door st1100 »

Waar je ook best rekening mee houdt is dat vanaf de R115ORT de BMW's met dat onozel remsysteem met pompen uitgerust waren.
De Pan daarentegen had vanaf '93 abs en tractiecontrole en vanaf '96 het super remsysteem DCBS. Veiligheid is toch ook belangrijk he. Een cardan van een pan moet bij normaal gebruik niet open onder de 300000 km , gewoon om de 40.000km de olie vervangen. (koppeling is normale slijtage bij alle moto's)

Als nadeel van een pan tov een rt is dat je voor eene met 120.000 km nog redelijk wat knotsen gaat moeten neertellen ongeacht hun leeftijd. En hij is ook een pakske zwaarder dan een deauville (al weet hij dat ten dele goed te verstoppen) daar past een rt dan weer mooi tussen.
Brik
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2004, 12:18

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door Brik »

Als je hart hebt verloren aan de RT, ga er dan voor.
Een goed onderhouden moto gaat nog jaren mee. Laat je niet afschrikken van de kilometerstand. Zeker niet bij een toerbuffel. Beter een moto met veel kilometers in een korte tijdsspanne dan omgekeerd. Met mijn allereerste moto heb ik in het eerste jaar 39.000 km afgelegd en in dat jaar zijn alle onderdelen die konden stukgaan onder garantie vervangen. Bij verkoop had de moto 160.000 km en een volledig ingevuld onderhoudsboekje. De koper heeft zich geen 2 seconden bedacht en vertelde me net hetzelfde als wat de meesten je al hebben verteld. Succes met je beslissing.
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door Tommeke »

Ik heb op mijn R1150RT indertijd ook dik 90 000 km gereden voor ik hem aan de garage overliet. De moto verkeerde nog in een goede staat, met uitzondering van de vering. In mijn ogen was het tijd om die te vervangen, en dan liefst door ene van betere kwaliteit. Voor de rest was ik daar supertevreden van.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door dr.trimble »

Ja, de knoop is doorgehakt. We hebben deze namiddag een prachtige R1150RT gekocht uit 2002, kilometerstand 90.000. Voor de prijs konden we het niet laten.
Dit weekend gaan we er om maar ik kon het niet laten op al enkele foto's te nemen :grin:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk hebben we evenveel plezier mee als we met de deauville hadden, liefst meer eigenlijk :lol:
K1200 GT 06'
dannyvd
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 mei 2008, 09:16

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door dannyvd »

Proficiat met je aankoop en veel rijplezier !!
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door J-P »

Mooie motor, gefeliciteerd.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door -Fred- »

Proficiat,

Is persoonlijk, maar zowel voor de RT als de GS was de 1150 mooier, minder plastiek & meer motor (en beter :silent: )
Ga je nog veel plezier aan hebben.
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door edargpu »

Proficiat en een perfecte keuze.
En nogmaals=> je hoeft helemaal geen schrik te hebben van de kilometerstand maar contoleer wel of hij z'n grote beurt op 80.000 km heeft gehad want op deze beurt moet nl het een en ander worden vervangen o.a. ook de alternatorriem welke wel eens durft stuk te gaan met alle gevolgen vandien.
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: r1100rt met meer dan 120.000 km? doen of niet

Bericht door dr.trimble »

Thx Jongens,

ik vermoed dat de moto wel alle nodige onderhoudsbeurten gehad heeft, hoor. Hij is afkomstig van een echt BMW-liefhebber. Naast de RT had ie ook nog een 1200LT en een GS.
Hij is ook steeds onderhouden geweest bij een dealer, dus die zal wel zijn werk gedaan hebben, hoop ik.
K1200 GT 06'
Plaats reactie