ongewone bandenslijtage ??

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

ongewone bandenslijtage ??

Bericht door GertH »

Hallo,

Ik heb nu de derde set Battlewings opliggen en wat mij opvalt is dat de voorband al aan vervanging toe is (profiel +/- 2mm), terwijl de achterband nog relatief safe zit (+/- 4mm). De vorige twee keer heb ik telkens voor- en achterband als set laten vervangen (set 1 na 17.000 km en set 2 na 19.500 km). De laatste keer zei de bandenboer al dat de achterband nog wel effe had meegekunnen, en deze keer - al na "slechts" 11.500 km :shock: - is dat blijkbaar opnieuw het geval.

Ik vermoed dat de beduidend kortere levensduur van de laatste set veroorzaakt is door:
1. mijn 10-daagse (4000 km) trip naar Alpen/Dolomieten
2. mijn "vlotter" wordende rijstijl (is mijn eerste motor en zijn dus mijn drie eerste bandensets ever :wink: )

Maar wat ik raar vind, is dat in de allroad banden test van Motoplus in 2008 geschreven wordt dat een voorband normaal gezien een stuk langer meegaat dan de achterband ("In theorie kunnen veel voorbanden twee achterbanden aan").

Is mijn rijstijl niet zozeer "vlotter", maar misschien "fout" waardoor ik een voorband sneller slijt dan een achterband?

Wat is jullie ervaring / mening / mogelijke verklaring hiervoor?

Alvast bedankt,
Gert
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: ongewone bandenslijtage ??

Bericht door Koppel!! »

YOO

Herkenbaar feit, de B'wing slijt idd. redelijk rap op de voorband. Zeker als je er bergkm's opzitten hebt, hij is nogal onderhevig aan stevig afremmen, en dat gebeurt wel is in de Alpen.

Trouwens, de km-standen die jij met je eerste twee stes gedaan hebt, daar kan ik alleen maar van dromen, bij mij is hij bij zo'n 10K km rijp voor de vuilbak. Zowel voor als achter dan ook. En ja, soms kan de achterband nog enkele duizenden km's meer aan, maar als ik dan weer moet sukkelen om is tot bij een bandenboer te geraken, dan laat ik liever m'n banden als set vervangen.

Ik wissel trouwens nogal is graag van merk en type, wie niet waagt... :razz:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: ongewone bandenslijtage ??

Bericht door GertH »

Hey Koppel,

Tx voor de feedback.

Betreffende die twee eerste sets: ik vrees dat die km's idd niet echt representatief zijn vermits ik op die banden heb leren motorrijden. Die eerste set heb ik met dichtgeknepen billen versleten denk ik, met minimale hellingshoeken en dito accelleraties :grin: . De moto draagt nu nog de sporen van mijn eerste toch wel onzekere kilometers :oops: .

Hoewel ik zeer content ben van de Battlewings, moet ik sommigen hier wel gelijk geven: de achterband zet heel gemakkelijk een stapje opzij in de regen; witte lijnen en zeker riooldeksel - wanneer nat - geven gegarandeerd aanleiding tot een gemiste hartslag of twee. En onze civiele ingenieurs zijn blijkbaar de mening toegedaan dat niet alleen motorfietsen de "ideale lijn" moeten volgen in bochten, maar dat hetzelfde geldt voor hun putdeksels :-? .

Ik denk dat de volgende set Conti TrailAttack zal worden en Metzelers Tourance EXP voor de komende winter, kwestie van eens wat anders te proberen.

Ik volg je redenering wel betreffende beide banden gelijktijdig te vervangen. Heb het totnogtoe ook zo gedaan. Behalve (zeer) terechte financiële overwegingen, zie ik echt de logica niet in van het plezier van een nagelnieuwe voorband te vergallen door een half of verder versleten achterslof te laten zitten. Ik ken eerlijk gezegd niet veel aangenamere ervaringen dan in een bocht te duiken met een stel verse banden onder uwe moto :grin: .

G
Rik'sGS
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 mar 2007, 16:01
Woonplaats: Leopoldsburg
Locatie: Limburg

Re: ongewone bandenslijtage ??

Bericht door Rik'sGS »

GertH schreef: Betreffende die twee eerste sets: ik vrees dat die km's idd niet echt representatief zijn vermits ik op die banden heb leren motorrijden.

Ik denk dat de volgende set Conti TrailAttack zal worden en Metzelers Tourance EXP voor de komende winter, kwestie van eens wat anders te proberen.
Hey Gert,

Bij mijn eerste set banden (Tourance) heb ik indertijd ca 24000km gereden. 2e set ging toen nog 16000km mee, en sindsdien alsmaar minder en minder. Maar wel meer plezier bij het rijden.

Sinds ik in juli 2001 de overstap gedaan heb naar de 1150GS, en vanaf juni 2006 naar de 1200GS, heb ik steeds met de Metzler Tourance gereden. En ik was daar heel tevreden over. Banden gaven voor mij veel vertrouwen.

Net zoals Koppel een wisselt van merk/type heb ik 1 set Conti's geprobeerd. Goede banden maar versleten op ca 10000km.
Momenteel liggen er nu voor de 1e maal Battlewings op. Het gevoel na ca 2000km is goed, maar ik wacht af tot het 1e verlof achter de rug is, want dan is de duo samen met de bagage ook van de partij.

Erik
R1100RT '97
R1150GS '01
R1200GS '06
R1200GS '11
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: ongewone bandenslijtage ??

Bericht door stefke »

GertH schreef:Hallo,
Maar wat ik raar vind, is dat in de allroad banden test van Motoplus in 2008 geschreven wordt dat een voorband normaal gezien een stuk langer meegaat dan de achterband ("In theorie kunnen veel voorbanden twee achterbanden aan").

Is mijn rijstijl niet zozeer "vlotter", maar misschien "fout" waardoor ik een voorband sneller slijt dan een achterband?

Wat is jullie ervaring / mening / mogelijke verklaring hiervoor?
ach, niet wakker van liggen, in de boekskes staat zoveel geschreven,en bandenslijtage is van zoveel factoren afhankelijk dat je toch nooit kan vergelijken...(bandenspanning, compound, instelling vering, type wegdek, rijstijl, temperatuur enzovoort enzoverder) 8-)
Straks bestel ik nog een setje Michelin PR2, hopelijk gaan ze ook weer 25000 km mee :grin:
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: ongewone bandenslijtage ??

Bericht door GertH »

OK dan; blijkbaar maak ik me zorgen om niks.

Erik, heb je de Tourance EXP al geprobeerd? En zoja, hoe verhouden ze zich tot de originele Tourance's?
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: ongewone bandenslijtage ??

Bericht door bmwfreakske »

Ik ben al blij dat ik 10000km haal,eender welke band.....
Andalousie 09/2018
Rik'sGS
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 mar 2007, 16:01
Woonplaats: Leopoldsburg
Locatie: Limburg

Re: ongewone bandenslijtage ??

Bericht door Rik'sGS »

GertH schreef: Erik, heb je de Tourance EXP al geprobeerd? En zoja, hoe verhouden ze zich tot de originele Tourance's?
Hey Gert,

Nee die EXP heb ik niet geprobeerd op aanraden van mijn bandenboer (Luc Willems). Hij zei dat het een goede band was, maar dat hij veel sneller versleten zou zijn tov. de gewone Tourance. Daarom dat ik toen dat setje Conti's heb geprobeerd.

Erik
R1100RT '97
R1150GS '01
R1200GS '06
R1200GS '11
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: ongewone bandenslijtage ??

Bericht door GertH »

OK duidelijk. Komt ook op dit forum tot uiting. Misschien dat ik nu toch een set Tourance EXP's laat steken, zodat ik ze kan oprijden tegen dat de warme maanden eraan komen. Tegen de zomer zullen het dan de Conti's worden.

Allez, veel rijplezier nog.

G
Plaats reactie