Beste forumleden,
Graag wil ik toch enkele feiten aanhalen. Zodra een personenwagen is voorzien van een trekhaak moet dit voertuig SPONTAAN worden voorgereden bij een keuringsstation. Het is de gebruiker van het voertuig die hier de eindverantwoordelijkheid draagt. De discussie van "de garage heeft hem geplaatst, of hij komt zo standaard uit het fabriek, of ..., en ik wist van niks" doen hier totaal niet terzake. Als goede Belg dienen we namelijk de wetten in ons belgenland te kennen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
.
Kort samengevat, als een personenwagen is voorzien van een trekhaak, al dan niet afneembaar, dient het voertuig voorzien te zijn van een keuringsbewijs waarop de aanwezigheid van deze trekhaak staat genoteerd.
Stel je bent in het bezit van een nieuwe personenauto met trekhaak, als het ware vers uit de showroom van de dealer, dan zijn er 2 mogelijkheden:
1/ De personenwagen met trekhaak wordt enkel gebruikt voor het "trekken" van een kleine aanhangwagen (MAX. 750kg) of voor het monteren van een fietsendrager. In dat geval is de keuring vrij beperkt. Enkel voertuigdocumenten (= inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest) worden gecontroleerd, chassisnummer en voertuigidentificatieplaat op het voertuig worden gecontroleerd, de bevestiging van de trekhaak aan de onderzijde van het voertuig wordt gecontroleerd (als deze tenminste zichtbaar is) en de aanwezigheid van "zijpinkers" aan de zijkant van het voertuig wordt nagegaan. Indien alles OK is wordt er een keuringsbewijs afgeleverd dat geldig is tot de personenwagen 4 jaar oud is. In de meeste keuringsstations kan deze keuring gebeuren via de herkeuringslijn zodat je niet al te lang moet wachten. Wil je dit laatste echter zeker weten, neem dan eerst contact op met het keuringsstation van jouw keuze.
Opgelet: Enkel de "zware" personenwagens zijn in staat om een ongeremde aanhangwagen van 750kg te trekken. Deze meeste personenwagens mogen ongeremd meestal maar 400 tot 600kg trekken. Als je dit juist wil weten kijk je best in je handleiding van het voertuig of kijk je op je europees gelijkvormigheidsattest onder rubriek 17 (als ik me niet vergis). Hier staan de ongeremde en geremde sleepgewichten. Als hier bv. staat "ongeremd = 450kg" en "geremd = 1100kg" mag je dus enkel een ongeremde aanhangwagen trekken met maximaal 450kg totaal gewicht (= tarra aanhangwagen + lading) of een geremde aanhangwagen trekken met maximaal 750kg totaal gewicht. NIET 1100KG WANT DAN VAL JE ONDER PUNT 2 WAT HIERONDER STAAT
![cyclops_ani :cyclopsani:](./images/smilies/icon_cyclops_ani.gif)
.
2/Ofwel wordt de personenwagen gebruikt voor het "trekken" van een zware aanhangwagen (+ 750kg). In dat geval zal de personenwagen volledig worden gekeurd (controle van remmen, lichten, ophanging, ...). Het keuringsbewijs dat dan wordt afgeleverd is slecht 1 jaar geldig. Of m.a.w. deze personenwagen moet jaarlijks naar de keuring en niet pas vanaf zijn vierde levensjaar.
Als laatste wil ik nog opmerken dat er momenteel voertuigen op de markt zijn waar de constructeur heeft beslist, op basis van milieuoverwegingen (Lage CO2- uitstoot !!!) om het NIET toe te laten dat het voertuig wordt voorzien van een trekhaak. Technisch kan deze wel worden geplaatst maar de voertuigdocumenten laten geen sleepgewichten toe. Sommige zelfs niet als fietsendrager. Als ik me niet vergis is dit momenteel aan de hand bij FORD met zijn econetic modellen van de FIESTA en de FOCUS. Dus, stel je vooraf eerst de vraag of er wel überhaupt een trekhaak gemonteerd mag worden op het voertuig van mijn dromen
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
.
En om helemaal af te sluiten, kijk ook een keer naar volgende websites:
http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false; /
http://www.goca.be" onclick="window.open(this.href);return false; /
http://www.av-btc.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Greetings,
Patrick