6 beaufort
Moderator: GVN
6 beaufort
Hey,
Alhoewel ik twijfelde vanmorgen om met de moto ( R 1100 GS ) naar mijn werk te rijden, ben ik toch vertrokken.
Ik heb al in bijna alle weersomstandigheden gereden maar met zo een sterke wind zit ik toch altijd met een bang hartje op mijn moto.
Met windstoten van meer dan 90 km/h blijft het mij verbazen hoe sommige zo vlot ( en snel ) er door rijden.
Ik klem mijn benen goed vast, laat mijn armen losjes hangen en toch word ik soms echt letterlijk van de baan geblazen.
Daardoor plaats ik me op de rechterrijstrook en hou mijn snelheid constant op 100 km/h.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik mij daarin verbeteren om in zulke weersomstandigheden vlot ( en eventueel sneller ) er door te rijden?
Merci,
T
Alhoewel ik twijfelde vanmorgen om met de moto ( R 1100 GS ) naar mijn werk te rijden, ben ik toch vertrokken.
Ik heb al in bijna alle weersomstandigheden gereden maar met zo een sterke wind zit ik toch altijd met een bang hartje op mijn moto.
Met windstoten van meer dan 90 km/h blijft het mij verbazen hoe sommige zo vlot ( en snel ) er door rijden.
Ik klem mijn benen goed vast, laat mijn armen losjes hangen en toch word ik soms echt letterlijk van de baan geblazen.
Daardoor plaats ik me op de rechterrijstrook en hou mijn snelheid constant op 100 km/h.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik mij daarin verbeteren om in zulke weersomstandigheden vlot ( en eventueel sneller ) er door te rijden?
Merci,
T
BMW R 1100 GS zwart
Honda Transalp 650 grijs
Honda Transalp 650 grijs
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
- Woonplaats: gent
- Locatie: oostvlaanderen
Re: 6 beaufort
ik denk dat jij niets verkeerd doe,als je voelt dat 100p/u genoeg en veilig is hoef je jezelf niet optevijzen om een andere die mogelijks aan alles zijn voeten veegt tevolgenthompy schreef:Hey,
Alhoewel ik twijfelde vanmorgen om met de moto ( R 1100 GS ) naar mijn werk te rijden, ben ik toch vertrokken.
Ik heb al in bijna alle weersomstandigheden gereden maar met zo een sterke wind zit ik toch altijd met een bang hartje op mijn moto.
Met windstoten van meer dan 90 km/h blijft het mij verbazen hoe sommige zo vlot ( en snel ) er door rijden.
Ik klem mijn benen goed vast, laat mijn armen losjes hangen en toch word ik soms echt letterlijk van de baan geblazen.
Daardoor plaats ik me op de rechterrijstrook en hou mijn snelheid constant op 100 km/h.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik mij daarin verbeteren om in zulke weersomstandigheden vlot ( en eventueel sneller ) er door te rijden?
Merci,
T
laat ze maar doen: op het einde delen ze de prijzen
in gent zegt men :"oulse inde laie springe moedernochnie achter springe
in gent zijnze rap content
joehoe
Re: 6 beaufort
Thompy,
eerbiedig de regel : "rij nooit sneller dan je engelbewaardere vliegen kan"
Verder treed ik Nonkel Moto bij, er zijn er altijd die "over" hun limieten gaan en onnodige risico's nemen. Volg deze beter niet. Maar rij aan een snelheid waar je jezelf goed en veilig bij voelt.
Uiteraard zijn er ook een aantal zaken die bij 6 beaufort niet onbelangrijk zijn :
- elk type motor heeft zijn eigen aerodynamica, maw de ene zal meer windgevoelig zijn als de andere
- ook het gewicht van de motor en de berijder spelen hierbij een rol
- ....
Het voornaamste is, het moet "plezant" blijven !
grt
eerbiedig de regel : "rij nooit sneller dan je engelbewaardere vliegen kan"
Verder treed ik Nonkel Moto bij, er zijn er altijd die "over" hun limieten gaan en onnodige risico's nemen. Volg deze beter niet. Maar rij aan een snelheid waar je jezelf goed en veilig bij voelt.
Uiteraard zijn er ook een aantal zaken die bij 6 beaufort niet onbelangrijk zijn :
- elk type motor heeft zijn eigen aerodynamica, maw de ene zal meer windgevoelig zijn als de andere
- ook het gewicht van de motor en de berijder spelen hierbij een rol
- ....
Het voornaamste is, het moet "plezant" blijven !
grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Re: 6 beaufort
Thompy,
Weinig reactie's, zouden al die ander misschien van hun moto geblazen zijn?
Weinig reactie's, zouden al die ander misschien van hun moto geblazen zijn?
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Re: 6 beaufort
Het voornaamste is, het moet "plezant" blijven !
Vandaag was er anders niet veel plezant aan!
Van Gent naar Turnhout in die wind, leuk is anders.
En zeker als je dan wat grote trucks voorbij gaat en je krijgt ineens zo een windvlaag, je moest bijna plat gaan liggen om recht te blijven.
Er is maar één regel voel je je niet veilig ga dan aan de kant en wacht tot het beter is.
Vandaag was er anders niet veel plezant aan!
Van Gent naar Turnhout in die wind, leuk is anders.
En zeker als je dan wat grote trucks voorbij gaat en je krijgt ineens zo een windvlaag, je moest bijna plat gaan liggen om recht te blijven.
Er is maar één regel voel je je niet veilig ga dan aan de kant en wacht tot het beter is.
-
- Berichten: 5692
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 6 beaufort
Redelijk moeilijk om zomaar een algemene richtlijn op te plakken, maar je veiligheid primeert.
Verder zit ik erg losjes op de motor en laat het ding nogal z'n gangen gaan, zonder extremen. De motor gaat van schuin naar schuiner en terug, maar ikzelf probeer op dezelfde lijn te blijven. Lijkt beetje op vieren van de teugels, maar met ruimte om in te grijpen.
Ga ook anticiperen, zodat je onverwachts geen dreun krijgt. Beetje aan handvat duwen aan de kant waar de windvlaag vandaan komt, en zo dus wat vooraf gaan "leunen", wil bij mij wel 'ns helpen. Tot het ineens windstil wordt
Verder zit ik erg losjes op de motor en laat het ding nogal z'n gangen gaan, zonder extremen. De motor gaat van schuin naar schuiner en terug, maar ikzelf probeer op dezelfde lijn te blijven. Lijkt beetje op vieren van de teugels, maar met ruimte om in te grijpen.
Ga ook anticiperen, zodat je onverwachts geen dreun krijgt. Beetje aan handvat duwen aan de kant waar de windvlaag vandaan komt, en zo dus wat vooraf gaan "leunen", wil bij mij wel 'ns helpen. Tot het ineens windstil wordt
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: 6 beaufort
Inderdaad, de motor zo veel mogelijk zelf laten zijn weg zoeken, handen losjes aan het stuur en de moto vasthouden tussen de knieën.
En vooral geen windvangende accessoires monteren, als daar zijn: een topkoffer met inhoud, en een blauw zwaailicht op een vlaggemast.
Anders waai je misschien ook van de baan net als deze motard...
En vooral geen windvangende accessoires monteren, als daar zijn: een topkoffer met inhoud, en een blauw zwaailicht op een vlaggemast.
Anders waai je misschien ook van de baan net als deze motard...
...R1200RT... .....
Re: 6 beaufort
Wat Relax schrijft. Een beetje mee spelen (of meespelen) eigenlijk. Hoe langer je er in rijdt, hoe beter je er in wordt. Mijn LT vangt opzij serieus wat wind, maar heeft zijn gewicht (+ dat van mij) dan weer mee
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Re: 6 beaufort
Voor mij is 't eenvoudig: snelheid aanpassen tot het te doen is. Of een ander dan (veel) sneller gaat interesseert me niet.
Het type moto speelt wel ne grote rol: mijn Deauville was veel gevoeliger aan zijwind dan de RT .
En tegen een vrij constante zijwind kan je gaan hangen maar soms lijkt het dat er ne reus zowel links als rechts motten tegen mijne kop geeft .
Het type moto speelt wel ne grote rol: mijn Deauville was veel gevoeliger aan zijwind dan de RT .
En tegen een vrij constante zijwind kan je gaan hangen maar soms lijkt het dat er ne reus zowel links als rechts motten tegen mijne kop geeft .
Re: 6 beaufort
Misschien was dat wel zo,soms lijkt het dat er ne reus zowel links als rechts motten tegen mijne kop geeft
en kreeg je die motten met reden
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
-
- Berichten: 5692
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 6 beaufort
Da's een scooter en diene mens parkeert altijd zo.xantingo schreef:...en een blauw zwaailicht op een vlaggemast.
Anders waai je misschien ook van de baan net als deze motard...
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: 6 beaufort
'k Ben blij dat dit onderwerp wordt aangehaald. Heb dus hetzelfde probleem.
Heb er al eens aan gedacht om een cursus zeilen te gaan volgen.
Een konstante zijwind is doenbaar; maar die rukwinden vind ik bangelijk.
Heb er al eens aan gedacht om een cursus zeilen te gaan volgen.
Een konstante zijwind is doenbaar; maar die rukwinden vind ik bangelijk.
-
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
- Woonplaats: 9200
- Locatie: Dendermonde
- Contacteer:
Re: 6 beaufort
Enkele jaren geleden gereden met windstoten van 140/uur. Tijdens een herfstrit van de Hartrijders.
Een collega zette zijn Transalp op zijn zijpikkel en door de wind werd de moto gewoon naar de andere kant omver geblazen.
Met de moto toen heelhuids thuis geraakt om dan te constateren dat er enkele pannen van ons dak waren en een deel van de tuinafsluiting geknakt was.
Een collega zette zijn Transalp op zijn zijpikkel en door de wind werd de moto gewoon naar de andere kant omver geblazen.
Met de moto toen heelhuids thuis geraakt om dan te constateren dat er enkele pannen van ons dak waren en een deel van de tuinafsluiting geknakt was.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Re: 6 beaufort
Het is voor mij zeker niet de bedoeling om zo snel mogelijk mij te verplaatsen met de moto.
Daarvoor rij ik veel te graag.
Ik vermoed dat ervaring in zulke weersomstandigheden er ook wel iets mee te maken heeft?
Desondanks kan ik er maar niet aan gewoon worden tenzij de rukwinden van gisteren echt wel extreem waren en
het misschien verstandiger was om de moto gewoon op stal te laten?
Maar ja, nogmaals ik rij veel te graag en ga er vanuit dat ik in zulke condities dan weer meer ervaring kan opdoen.
Het was toch wel soms vree neig ( een metertje opzij worden geblazen is echt wel bangelijk ).
Het voordeel dan weer is dat vandaag rijden, alhoewel er toch ook weer een strakke wind staat te beuken, het een makkie leek op de baan.
Toch leuk aan de reacties te zien dat ik niet de enige ben.
Groeten,
T
Daarvoor rij ik veel te graag.
Ik vermoed dat ervaring in zulke weersomstandigheden er ook wel iets mee te maken heeft?
Desondanks kan ik er maar niet aan gewoon worden tenzij de rukwinden van gisteren echt wel extreem waren en
het misschien verstandiger was om de moto gewoon op stal te laten?
Maar ja, nogmaals ik rij veel te graag en ga er vanuit dat ik in zulke condities dan weer meer ervaring kan opdoen.
Het was toch wel soms vree neig ( een metertje opzij worden geblazen is echt wel bangelijk ).
Het voordeel dan weer is dat vandaag rijden, alhoewel er toch ook weer een strakke wind staat te beuken, het een makkie leek op de baan.
Toch leuk aan de reacties te zien dat ik niet de enige ben.
Groeten,
T
BMW R 1100 GS zwart
Honda Transalp 650 grijs
Honda Transalp 650 grijs
Re: 6 beaufort
Wind kan hinderlijk zijn.
Zoals hiervoor beschreven; stuur vast maar met mogelijke correcties indien nodig. Losjes maar niet te los.
Heb ni zoveel last daarvan, zit meestal comfortabel op mijne moto zelfs met veel wind en laat enige koersverandering toe, maar mijn "surfverleden" zal wel meespelen zeker
Behalve zware storm, Orkaankracht of liever gezegd meer dan 9 Beaufort is duidelijk niet meer te doen.
Chris
Zoals hiervoor beschreven; stuur vast maar met mogelijke correcties indien nodig. Losjes maar niet te los.
Heb ni zoveel last daarvan, zit meestal comfortabel op mijne moto zelfs met veel wind en laat enige koersverandering toe, maar mijn "surfverleden" zal wel meespelen zeker
Behalve zware storm, Orkaankracht of liever gezegd meer dan 9 Beaufort is duidelijk niet meer te doen.
Chris
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
- Woonplaats: Gierle
- Locatie: Antwerpen,Gierle
Re: 6 beaufort
Jaren geleden,eens naar England geweest,en in het terug naar huis komen 8 beaufort op de boot. Daarna van Calais naar Brugge over de E40,altijd onder een hoek van 45°,met zijwind vanuit de zee,alleen onder een brug efkens terug recht,en daarna weer 45° schuin. Normaag kon ik 300km rijden voor,m op reserve ging,toen was het maar 190 km voor de reseve open moest. In Amerika eens gehad met de Harley, Stormwind langs achter,na 200km de tank half leeg,de volgende dag,nog steeds dezelde wind,maar nu zijwind,na 200km de tank op reserve,dus dubbel zoveel verbruik. Mijn conclusie,kopwind is niet zo erg, maar zijwind is veraderlijk en gevaarlijk.
Salu.
Chris.
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
-
- Berichten: 5692
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 6 beaufort
Rijden, rijden, rijden, da's wat je zal helpen. De goorste omstandigheden (behalve ijs) houden mij niet thuis, ik leer steeds wel wat.thompy schreef:Het is voor mij zeker niet de bedoeling om zo snel mogelijk mij te verplaatsen met de moto.
Daarvoor rij ik veel te graag.
Ik vermoed dat ervaring in zulke weersomstandigheden er ook wel iets mee te maken heeft?
Desondanks kan ik er maar niet aan gewoon worden tenzij de rukwinden van gisteren echt wel extreem waren en
het misschien verstandiger was om de moto gewoon op stal te laten?
Maar ja, nogmaals ik rij veel te graag en ga er vanuit dat ik in zulke condities dan weer meer ervaring kan opdoen.
Het was toch wel soms vree neig ( een metertje opzij worden geblazen is echt wel bangelijk ).
Het voordeel dan weer is dat vandaag rijden, alhoewel er toch ook weer een strakke wind staat te beuken, het een makkie leek op de baan.
Toch leuk aan de reacties te zien dat ik niet de enige ben.
Groeten,
T
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: 6 beaufort
Hangt echt van de motorfiets af... Ik zat die dag op een Suzuki SV650-S, en door op de tank te gaan liggen kon ik het effect van de wind wat verminderen... Verder natuurlijk op basis van wat je ziet verwachten wat de wind gaat doen (wegvallen achter bomen, een brug, je inzuigen naast een vrachtwagen, ...) en ruimte houden. Op het rechtervak hield ik dan ook vrij links aan, maar op het linkervak hield ik vrij rechts aan, kwestie van ruimte te hebben als een rukwind me in de vangrails probeerde te duwen...
En qua snelheid moet je rijden wat jij comfortabel vind...
En qua snelheid moet je rijden wat jij comfortabel vind...
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: 6 beaufort
Kreeg die raad mee bij de les motorbeheersing, rijden, rijden, rijden onder alle weer omstandigheden (behalve sneeuw, ijzel). Van aug/09 tot nu 10000km afgelegd en rij ondertussen meer relaxer, niet meer verkramt bij regen en harde wind.Relax schreef: Rijden, rijden, rijden, da's wat je zal helpen. De goorste omstandigheden (behalve ijs) houden mij niet thuis, ik leer steeds wel wat.
Grtz V
Re: 6 beaufort
Training is de beste leerschool maar er zijn natuurlijk een aantal zaken die u het leven gemakkelijker kunnen maken als het hard waait :
- Pas uw plaats op de rijbaan aan en ga nu maar eens in het midden van je weghelft rijden. Je moto waait heus niet altijd met de wind mee.
- Hou de handen los aan het stuur. Door te knijpen in de handvaten blokkeer je de ganse onderarm of erger, en als je dat doet geef je ongehinderd elke beweging van je bovenlichaam door aan je stuur... en daar gaat hij nog meer van wiebelen natuurlijk. Door je handen gewoon los aan het stuur te houden zoals je altijd doet vermijd je dus de bewegingen waar je zelf schrik van hebt.
- Hou bij windvlagen meer druk op je voetsteunen... je verlaagt er je eigen zwaartepunt mee en onbewust laat je hierdoor de moto iets meer op zichzelf reageren op de wind.
- En belangrijkst, hou je focus op de weg en kijk niet waar de moto heen gaat. Hij moet jou volgen en niet omgekeerd
- Pas uw plaats op de rijbaan aan en ga nu maar eens in het midden van je weghelft rijden. Je moto waait heus niet altijd met de wind mee.
- Hou de handen los aan het stuur. Door te knijpen in de handvaten blokkeer je de ganse onderarm of erger, en als je dat doet geef je ongehinderd elke beweging van je bovenlichaam door aan je stuur... en daar gaat hij nog meer van wiebelen natuurlijk. Door je handen gewoon los aan het stuur te houden zoals je altijd doet vermijd je dus de bewegingen waar je zelf schrik van hebt.
- Hou bij windvlagen meer druk op je voetsteunen... je verlaagt er je eigen zwaartepunt mee en onbewust laat je hierdoor de moto iets meer op zichzelf reageren op de wind.
- En belangrijkst, hou je focus op de weg en kijk niet waar de moto heen gaat. Hij moet jou volgen en niet omgekeerd
Re: 6 beaufort
Alvast bedankt iedereen voor de reacties.
Ik rij zelf ook de winterperiode door ( buiten sneeuw/- en ijzel ).
Zit nu ondertussen al op 20.000 km na 10 maanden, ik heb mijn moto rijbewijs namelijk sinds juli 2009.
Ik heb ook al een moto beheersing cursus ( VOC-Brugge : aanrader! ) achter de rug en dat heeft toch ook voor meer vertrouwen gezorgd.
Nu dat eindelijk de lente zijn intrede doet, is het gewoonweg fantastisch om rond te rijden.
Na de winden van vorige week viel het me op dat rukwinden van 50 à 60 km/h een makkie waren om door te rijden.
Ervaring opdoen door veel te blijven rijden is dus inderdaad de oplossing ( zoals met alles veronderstel ik ).
Nog veel lente kilometers gewenst,
T
Ik rij zelf ook de winterperiode door ( buiten sneeuw/- en ijzel ).
Zit nu ondertussen al op 20.000 km na 10 maanden, ik heb mijn moto rijbewijs namelijk sinds juli 2009.
Ik heb ook al een moto beheersing cursus ( VOC-Brugge : aanrader! ) achter de rug en dat heeft toch ook voor meer vertrouwen gezorgd.
Nu dat eindelijk de lente zijn intrede doet, is het gewoonweg fantastisch om rond te rijden.
Na de winden van vorige week viel het me op dat rukwinden van 50 à 60 km/h een makkie waren om door te rijden.
Ervaring opdoen door veel te blijven rijden is dus inderdaad de oplossing ( zoals met alles veronderstel ik ).
Nog veel lente kilometers gewenst,
T
BMW R 1100 GS zwart
Honda Transalp 650 grijs
Honda Transalp 650 grijs