6 beaufort

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
thompy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2010, 10:14
Locatie: Gent

6 beaufort

Bericht door thompy »

Hey,
Alhoewel ik twijfelde vanmorgen om met de moto ( R 1100 GS ) naar mijn werk te rijden, ben ik toch vertrokken.
Ik heb al in bijna alle weersomstandigheden gereden maar met zo een sterke wind zit ik toch altijd met een bang hartje op mijn moto.
Met windstoten van meer dan 90 km/h blijft het mij verbazen hoe sommige zo vlot ( en snel ) er door rijden.
Ik klem mijn benen goed vast, laat mijn armen losjes hangen en toch word ik soms echt letterlijk van de baan geblazen.
Daardoor plaats ik me op de rechterrijstrook en hou mijn snelheid constant op 100 km/h.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik mij daarin verbeteren om in zulke weersomstandigheden vlot ( en eventueel sneller ) er door te rijden?

Merci,
T
BMW R 1100 GS zwart
Honda Transalp 650 grijs
nonkel moto
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
Woonplaats: gent
Locatie: oostvlaanderen

Re: 6 beaufort

Bericht door nonkel moto »

thompy schreef:Hey,
Alhoewel ik twijfelde vanmorgen om met de moto ( R 1100 GS ) naar mijn werk te rijden, ben ik toch vertrokken.
Ik heb al in bijna alle weersomstandigheden gereden maar met zo een sterke wind zit ik toch altijd met een bang hartje op mijn moto.
Met windstoten van meer dan 90 km/h blijft het mij verbazen hoe sommige zo vlot ( en snel ) er door rijden.
Ik klem mijn benen goed vast, laat mijn armen losjes hangen en toch word ik soms echt letterlijk van de baan geblazen.
Daardoor plaats ik me op de rechterrijstrook en hou mijn snelheid constant op 100 km/h.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik mij daarin verbeteren om in zulke weersomstandigheden vlot ( en eventueel sneller ) er door te rijden?

Merci,
T
ik denk dat jij niets verkeerd doe,als je voelt dat 100p/u genoeg en veilig is hoef je jezelf niet optevijzen om een andere die mogelijks aan alles zijn voeten veegt tevolgen
laat ze maar doen: op het einde delen ze de prijzen
in gent zegt men :"oulse inde laie springe moedernochnie achter springe
in gent zijnze rap content
joehoe
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: 6 beaufort

Bericht door Zeppe »

Thompy,

eerbiedig de regel : "rij nooit sneller dan je engelbewaardere vliegen kan"

Verder treed ik Nonkel Moto bij, er zijn er altijd die "over" hun limieten gaan en onnodige risico's nemen. Volg deze beter niet. Maar rij aan een snelheid waar je jezelf goed en veilig bij voelt.

Uiteraard zijn er ook een aantal zaken die bij 6 beaufort niet onbelangrijk zijn :
- elk type motor heeft zijn eigen aerodynamica, maw de ene zal meer windgevoelig zijn als de andere
- ook het gewicht van de motor en de berijder spelen hierbij een rol
- ....

Het voornaamste is, het moet "plezant" blijven !

grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: 6 beaufort

Bericht door Zeppe »

Thompy,

Weinig reactie's, zouden al die ander misschien van hun moto geblazen zijn? :lol: :lol:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
MichelP
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2009, 14:20
Locatie: Turnhout

Re: 6 beaufort

Bericht door MichelP »

Het voornaamste is, het moet "plezant" blijven !

Vandaag was er anders niet veel plezant aan!
Van Gent naar Turnhout in die wind, leuk is anders.
En zeker als je dan wat grote trucks voorbij gaat en je krijgt ineens zo een windvlaag, je moest bijna plat gaan liggen om recht te blijven.

Er is maar één regel voel je je niet veilig ga dan aan de kant en wacht tot het beter is.
Afbeelding
Yeh Man
No Problem
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: 6 beaufort

Bericht door Relax »

Redelijk moeilijk om zomaar een algemene richtlijn op te plakken, maar je veiligheid primeert.
Verder zit ik erg losjes op de motor en laat het ding nogal z'n gangen gaan, zonder extremen. De motor gaat van schuin naar schuiner en terug, maar ikzelf probeer op dezelfde lijn te blijven. Lijkt beetje op vieren van de teugels, maar met ruimte om in te grijpen.
Ga ook anticiperen, zodat je onverwachts geen dreun krijgt. Beetje aan handvat duwen aan de kant waar de windvlaag vandaan komt, en zo dus wat vooraf gaan "leunen", wil bij mij wel 'ns helpen. Tot het ineens windstil wordt :-?
I respect your opinion. But I don't give shit.
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: 6 beaufort

Bericht door xantingo »

Inderdaad, de motor zo veel mogelijk zelf laten zijn weg zoeken, handen losjes aan het stuur en de moto vasthouden tussen de knieën.

En vooral geen windvangende accessoires monteren, als daar zijn: een topkoffer met inhoud, en een blauw zwaailicht op een vlaggemast.
Anders waai je misschien ook van de baan net als deze motard...

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: 6 beaufort

Bericht door WimLT »

Wat Relax schrijft. Een beetje mee spelen (of meespelen) eigenlijk. Hoe langer je er in rijdt, hoe beter je er in wordt. Mijn LT vangt opzij serieus wat wind, maar heeft zijn gewicht (+ dat van mij) dan weer mee :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jan_s
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2009, 13:17

Re: 6 beaufort

Bericht door jan_s »

Voor mij is 't eenvoudig: snelheid aanpassen tot het te doen is. Of een ander dan (veel) sneller gaat interesseert me niet.
Het type moto speelt wel ne grote rol: mijn Deauville was veel gevoeliger aan zijwind dan de RT .
En tegen een vrij constante zijwind kan je gaan hangen maar soms lijkt het dat er ne reus zowel links als rechts motten tegen mijne kop geeft :lol: .
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: 6 beaufort

Bericht door Zeppe »

soms lijkt het dat er ne reus zowel links als rechts motten tegen mijne kop geeft
Misschien was dat wel zo,
en kreeg je die motten met reden :lol: :lol: :lol:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: 6 beaufort

Bericht door Relax »

xantingo schreef:...en een blauw zwaailicht op een vlaggemast.
Anders waai je misschien ook van de baan net als deze motard...
Da's een scooter en diene mens parkeert altijd zo.
I respect your opinion. But I don't give shit.
De Jempy
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 nov 2007, 20:53
Locatie: Valley of the Black Creek

Re: 6 beaufort

Bericht door De Jempy »

'k Ben blij dat dit onderwerp wordt aangehaald. Heb dus hetzelfde probleem. :-?
Heb er al eens aan gedacht om een cursus zeilen te gaan volgen. :-)
Een konstante zijwind is doenbaar; maar die rukwinden vind ik bangelijk.
Afbeelding
Afbeelding
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: 6 beaufort

Bericht door GSrijder »

Enkele jaren geleden gereden met windstoten van 140/uur. Tijdens een herfstrit van de Hartrijders.
Een collega zette zijn Transalp op zijn zijpikkel en door de wind werd de moto gewoon naar de andere kant omver geblazen.

Met de moto toen heelhuids thuis geraakt om dan te constateren dat er enkele pannen van ons dak waren en een deel van de tuinafsluiting geknakt was.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
thompy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2010, 10:14
Locatie: Gent

Re: 6 beaufort

Bericht door thompy »

Het is voor mij zeker niet de bedoeling om zo snel mogelijk mij te verplaatsen met de moto.
Daarvoor rij ik veel te graag.
Ik vermoed dat ervaring in zulke weersomstandigheden er ook wel iets mee te maken heeft?
Desondanks kan ik er maar niet aan gewoon worden tenzij de rukwinden van gisteren echt wel extreem waren en
het misschien verstandiger was om de moto gewoon op stal te laten?
Maar ja, nogmaals ik rij veel te graag en ga er vanuit dat ik in zulke condities dan weer meer ervaring kan opdoen.
Het was toch wel soms vree neig ( een metertje opzij worden geblazen is echt wel bangelijk ).
Het voordeel dan weer is dat vandaag rijden, alhoewel er toch ook weer een strakke wind staat te beuken, het een makkie leek op de baan.
Toch leuk aan de reacties te zien dat ik niet de enige ben.

Groeten,
T
BMW R 1100 GS zwart
Honda Transalp 650 grijs
ahern
Berichten: 57
Lid geworden op: 22 jun 2009, 14:20
Locatie: Deurne antwerpen

Re: 6 beaufort

Bericht door ahern »

Wind kan hinderlijk zijn.
Zoals hiervoor beschreven; stuur vast maar met mogelijke correcties indien nodig. Losjes maar niet te los.

Heb ni zoveel last daarvan, zit meestal comfortabel op mijne moto zelfs met veel wind en laat enige koersverandering toe, maar mijn "surfverleden" zal wel meespelen zeker :lol:

Behalve zware storm, Orkaankracht of liever gezegd meer dan 9 Beaufort is duidelijk niet meer te doen.

Chris
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: 6 beaufort

Bericht door Chris Wils »

Jaren geleden,eens naar England geweest,en in het terug naar huis komen 8 beaufort op de boot. Daarna van Calais naar Brugge over de E40,altijd onder een hoek van 45°,met zijwind vanuit de zee,alleen onder een brug efkens terug recht,en daarna weer 45° schuin. Normaag kon ik 300km rijden voor,m op reserve ging,toen was het maar 190 km voor de reseve open moest. In Amerika eens gehad met de Harley, Stormwind langs achter,na 200km de tank half leeg,de volgende dag,nog steeds dezelde wind,maar nu zijwind,na 200km de tank op reserve,dus dubbel zoveel verbruik. Mijn conclusie,kopwind is niet zo erg, maar zijwind is veraderlijk en gevaarlijk.
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: 6 beaufort

Bericht door Relax »

thompy schreef:Het is voor mij zeker niet de bedoeling om zo snel mogelijk mij te verplaatsen met de moto.
Daarvoor rij ik veel te graag.
Ik vermoed dat ervaring in zulke weersomstandigheden er ook wel iets mee te maken heeft?
Desondanks kan ik er maar niet aan gewoon worden tenzij de rukwinden van gisteren echt wel extreem waren en
het misschien verstandiger was om de moto gewoon op stal te laten?
Maar ja, nogmaals ik rij veel te graag en ga er vanuit dat ik in zulke condities dan weer meer ervaring kan opdoen.
Het was toch wel soms vree neig ( een metertje opzij worden geblazen is echt wel bangelijk ).
Het voordeel dan weer is dat vandaag rijden, alhoewel er toch ook weer een strakke wind staat te beuken, het een makkie leek op de baan.
Toch leuk aan de reacties te zien dat ik niet de enige ben.

Groeten,
T
Rijden, rijden, rijden, da's wat je zal helpen. De goorste omstandigheden (behalve ijs) houden mij niet thuis, ik leer steeds wel wat.
I respect your opinion. But I don't give shit.
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: 6 beaufort

Bericht door wooter »

Hangt echt van de motorfiets af... Ik zat die dag op een Suzuki SV650-S, en door op de tank te gaan liggen kon ik het effect van de wind wat verminderen... Verder natuurlijk op basis van wat je ziet verwachten wat de wind gaat doen (wegvallen achter bomen, een brug, je inzuigen naast een vrachtwagen, ...) en ruimte houden. Op het rechtervak hield ik dan ook vrij links aan, maar op het linkervak hield ik vrij rechts aan, kwestie van ruimte te hebben als een rukwind me in de vangrails probeerde te duwen...

En qua snelheid moet je rijden wat jij comfortabel vind...
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: 6 beaufort

Bericht door V »

Relax schreef: Rijden, rijden, rijden, da's wat je zal helpen. De goorste omstandigheden (behalve ijs) houden mij niet thuis, ik leer steeds wel wat.
Kreeg die raad mee bij de les motorbeheersing, rijden, rijden, rijden onder alle weer omstandigheden (behalve sneeuw, ijzel). Van aug/09 tot nu 10000km afgelegd en rij ondertussen meer relaxer, niet meer verkramt bij regen en harde wind.
Grtz V
Afbeelding
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: 6 beaufort

Bericht door JohanDB »

Training is de beste leerschool maar er zijn natuurlijk een aantal zaken die u het leven gemakkelijker kunnen maken als het hard waait :

- Pas uw plaats op de rijbaan aan en ga nu maar eens in het midden van je weghelft rijden. Je moto waait heus niet altijd met de wind mee.
- Hou de handen los aan het stuur. Door te knijpen in de handvaten blokkeer je de ganse onderarm of erger, en als je dat doet geef je ongehinderd elke beweging van je bovenlichaam door aan je stuur... en daar gaat hij nog meer van wiebelen natuurlijk. Door je handen gewoon los aan het stuur te houden zoals je altijd doet vermijd je dus de bewegingen waar je zelf schrik van hebt.
- Hou bij windvlagen meer druk op je voetsteunen... je verlaagt er je eigen zwaartepunt mee en onbewust laat je hierdoor de moto iets meer op zichzelf reageren op de wind.
- En belangrijkst, hou je focus op de weg en kijk niet waar de moto heen gaat. Hij moet jou volgen en niet omgekeerd :wink:
thompy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2010, 10:14
Locatie: Gent

Re: 6 beaufort

Bericht door thompy »

Alvast bedankt iedereen voor de reacties.
Ik rij zelf ook de winterperiode door ( buiten sneeuw/- en ijzel ).
Zit nu ondertussen al op 20.000 km na 10 maanden, ik heb mijn moto rijbewijs namelijk sinds juli 2009.
Ik heb ook al een moto beheersing cursus ( VOC-Brugge : aanrader! ) achter de rug en dat heeft toch ook voor meer vertrouwen gezorgd.
Nu dat eindelijk de lente zijn intrede doet, is het gewoonweg fantastisch om rond te rijden.
Na de winden van vorige week viel het me op dat rukwinden van 50 à 60 km/h een makkie waren om door te rijden.
Ervaring opdoen door veel te blijven rijden is dus inderdaad de oplossing ( zoals met alles veronderstel ik ).
Nog veel lente kilometers gewenst,
T
BMW R 1100 GS zwart
Honda Transalp 650 grijs
Plaats reactie