koppeling sleet
Moderator: GVN
koppeling sleet
Er kwam een vraag in mij op tijdens het schakelen zonder te koppelen!
Dikwijls gebruik ik de kopeling niet om op-te-schakelen ( gaat vlot en zonder problemen )
nu was mijn vraag : spaar ik daar mijn koppeling mee of juist niet???
Ronnyb
			
			
									
						
							Dikwijls gebruik ik de kopeling niet om op-te-schakelen ( gaat vlot en zonder problemen )
nu was mijn vraag : spaar ik daar mijn koppeling mee of juist niet???
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
			
						Re: koppeling sleet
je koppeling wel, maar de bak spaar je er niet mee...al zal 't bij een motorfiets wel meevallen als je 't soepel weet te doen
			
			
									
						
							Met vriendelijke groet,
Albert J. Siemers Reiter
"assumption is the mother of all ...-ups"
			
						Albert J. Siemers Reiter
"assumption is the mother of all ...-ups"
Re: koppeling sleet
Dat gaat zonder problemen,noem het mss een slechte gewoonte,maar door die gewoonte gaat het echt zeer soepel zonder nadenken,kwestie van juist toerental met de juiste versnelling......maar als mijn koppeling er onder zou lijden zou ik dan die" slechte" gewoonte zeker afleren...euro'sEDV schreef:je koppeling wel, maar de bak spaar je er niet mee...al zal 't bij een motorfiets wel meevallen als je 't soepel weet te doen
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
			
						- 
				John
 - Berichten: 4594
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
 - Woonplaats: Essen
 - Locatie: Antwerpen
 - Contacteer:
 
Re: koppeling sleet
Als je de koppeling niet gebruikt kan ze moeilijk slijten hé Ronny! 
			
			
									
						
										
						Re: koppeling sleet
De koppeling is juist wel in gebruik als je niet ontkoppelt...
			
			
									
						
										
						- 
				John
 - Berichten: 4594
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
 - Woonplaats: Essen
 - Locatie: Antwerpen
 - Contacteer:
 
Re: koppeling sleet
In mijn ogen slijt je koppeling niet als ze NIET aktief is. Druk je ze vrij gaat ze iedere keer een klein beetje slippen bij terug grip krijgen tegen de drukplaat. Dat is dus de sleet van een koppeling. Nu mag jij vertellen hoe een koppeling gaat slijten als je schakelt zonder die koppeling te gebruiken 
			
			
									
						
										
						Re: koppeling sleet
Ik heb helemaal niet gezegd dat een koppeling zou slijten als je schakelt zonder de (ont)koppeling te gebruiken. Slijtage kan inderdaad enkel optreden als er frictie (een verschil in rotatiesnelheid) optreedt tussen de wrijvingsplaat/drukplaat.
Ik wilde alleen maar aangeven dat een koppeling "in gebruik" is als je aan het rijden bent en er vermogen wordt overgebracht van de aandrijvende as naar een aangedreven as. Die assen zijn op dat moment gekoppeld. "Schakelen zonder te koppelen" zou dan ook moeten zijn "schakelen zonder te ontkoppelen".
			
			
									
						
										
						Ik wilde alleen maar aangeven dat een koppeling "in gebruik" is als je aan het rijden bent en er vermogen wordt overgebracht van de aandrijvende as naar een aangedreven as. Die assen zijn op dat moment gekoppeld. "Schakelen zonder te koppelen" zou dan ook moeten zijn "schakelen zonder te ontkoppelen".
- 
				John
 - Berichten: 4594
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
 - Woonplaats: Essen
 - Locatie: Antwerpen
 - Contacteer:
 
Re: koppeling sleet
Allemaal goed en wel, maar op die manier zet je Ronnyb op een verkeerd been hé! Met je posting geef je de indruk aan hem dat hij verkeerdelijk bezig is. Dus... 
			
			
									
						
										
						- 
				Synchro Bob
 - Berichten: 1511
 - Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
 - Locatie: Meise (vl-Brabant)
 - Contacteer:
 
Re: koppeling sleet
Ik heb Wif zijn commentaar een paar keren moeten lezen om zijn redenering door te hebben.
De vraag is wat je begrijpt onder "koppeling". De hendel of de plaat en drukgroep ?
Een uitspraak zonder kans op verwarring: "de koppelingsplaat verslijt niet als men schakelt zonder de koppelingshendel te gebruiken"
De tandjes in de V-bak daarentegen...
Lekker stoer en sportief om zo (op)te schakelen zonder koppeling maar vraagt te veel concentratie in het gewone verkeer.
			
			
									
						
							De vraag is wat je begrijpt onder "koppeling". De hendel of de plaat en drukgroep ?
Een uitspraak zonder kans op verwarring: "de koppelingsplaat verslijt niet als men schakelt zonder de koppelingshendel te gebruiken"
De tandjes in de V-bak daarentegen...
Lekker stoer en sportief om zo (op)te schakelen zonder koppeling maar vraagt te veel concentratie in het gewone verkeer.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
			
						"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: koppeling sleet
Sorry Ronnyb...
			
			
									
						
										
						Re: koppeling sleet
't is niks, ik heb & had alles begrepen  
 
wat dat stoer , sportief en consentratie er mee te maken heeft , versta ik nu wel ni sé. Als dat soepel en zonder nadenken kan gebeuren .......enfin koppeling slijt niet maar v-bak wel ( alhoewel ik geen enkel tandje hoor kraken hoor! wat ik niet kan zeggen om dikwijls van 0 naar één te schakelen met te ont-koppelen, maar da moet bij BMW blijkbaar
  
 )
bedankt voor den uitleg manne,
Grts,
Ronnyb
			
			
									
						
							wat dat stoer , sportief en consentratie er mee te maken heeft , versta ik nu wel ni sé. Als dat soepel en zonder nadenken kan gebeuren .......enfin koppeling slijt niet maar v-bak wel ( alhoewel ik geen enkel tandje hoor kraken hoor! wat ik niet kan zeggen om dikwijls van 0 naar één te schakelen met te ont-koppelen, maar da moet bij BMW blijkbaar
bedankt voor den uitleg manne,
Grts,
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
			
						- 
				John
 - Berichten: 4594
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
 - Woonplaats: Essen
 - Locatie: Antwerpen
 - Contacteer:
 
Re: koppeling sleet
Bob, de tandwielen zien volgens mijn bescheiden mening (als je op het juiste moment schakelt tenminste) niet meer af als dat je ontkoppelt. Zolang het bij het opschakelen gebeurd. Bij niet al te hoog toerental is het te doen hoor! De druk op de assen valt een moment weg zodra je je gas dicht draait. Als je dat onder de knie hebt zie ik geen enkel probleem. Probeer maar eens. Bij mijn K1200GT/P lukt dat ook aardig, zolang je maar in het juiste toerbereik zit. Naar beneden schakelen gebruik je toch maar best die koppeling. Daar slijt die koppeling trouwens het meeste van.
			
			
									
						
										
						Re: koppeling sleet
Om dat slijten bij het terugschakelen ietwat te beperken kan je de "tussengas" techniek gebruiken, waardoor het verschil in rotatiesnelheid tussen de schijven minder groot wordt gemaakt.
			
			
									
						
										
						- 
				Synchro Bob
 - Berichten: 1511
 - Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
 - Locatie: Meise (vl-Brabant)
 - Contacteer:
 
Re: koppeling sleet
Ik kan ook op- en terugschakelen zonder koppeling.  Ik kan zelfs aanzetten.  Ik bedoelde enkel dat het niet gemakkelijk is in het 'gewone verkeer' en dat bij de minste fout de v-bak lelijk knarst.
			
			
									
						
							Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
			
						"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
- 
				Iron Gonzo
 - Berichten: 9612
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
 
Re: koppeling sleet
uw tanden van de tandwielen, ga je niet horen kraken want die zitten al in de juiste verhouding in elkaar.ronnyb schreef:'t is niks, ik heb & had alles begrepen![]()
wat dat stoer , sportief en consentratie er mee te maken heeft , versta ik nu wel ni sé. Als dat soepel en zonder nadenken kan gebeuren .......enfin koppeling slijt niet maar v-bak wel ( alhoewel ik geen enkel tandje hoor kraken hoor! wat ik niet kan zeggen om dikwijls van 0 naar één te schakelen met te ont-koppelen, maar da moet bij BMW blijkbaar![]()
)
bedankt voor den uitleg manne,
Grts,
Ronnyb
uw tandwielen worden ingeschakeld met syncro ringen!!!
die kunnen wel eens de foert zeggen als je effe zonder koppeling schakelt.
en dat is een kostelijk grapke.
hopelijk blijft het allemaal goed, maar gezond is iets anders.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
			
						TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: koppeling sleet
IRON GONZO schreef: uw tandwielen worden ingeschakeld met syncro ringen!!!
volgens mij ben je (bent u?) in de war met een auto...
Met vriendelijke groet,
Albert J. Siemers Reiter
"assumption is the mother of all ...-ups"
			
						Albert J. Siemers Reiter
"assumption is the mother of all ...-ups"
- 
				Iron Gonzo
 - Berichten: 9612
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
 
Re: koppeling sleet
EDV schreef:IRON GONZO schreef: uw tandwielen worden ingeschakeld met syncro ringen!!!
volgens mij ben je (bent u?) in de war met een auto...
bij auto's uit de jaren 40 waarvan ik er hier genoeg heb staan verschuiven de tandwielen.
bij Flandria blijven de tandwielen op hun plaats en verschuif je een als waar bilden in liggen die op hun beurt de gekozen combinatie in en of uitschakelt.
bij BMW zitten er tussen de tandwielen schakelmoffen met syncro ringen die op hun beurt de tandwiel combinatie inschakelt of uitschakelt dat je kiest.
bij oudere BMW motoren verschuif je nog de tandwielen als ik mij niet vergis
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
			
						TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
- 
				mecapuet
 - Berichten: 1369
 - Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
 - Woonplaats: Orp
 - Locatie: Waals-Brabant.
 
Re: koppeling sleet
Waar zitten die synchro-ringen?
Moeten er dan toch anders uitzien dan bij een versnellingsbak van een auto.
Ik heb nog geen versnellingsbak van een moto hersteld, van een auto al meerdere.


Hier zie ik er twee liggen...

Gr, meca.
			
			
									
						
							Moeten er dan toch anders uitzien dan bij een versnellingsbak van een auto.
Ik heb nog geen versnellingsbak van een moto hersteld, van een auto al meerdere.


Hier zie ik er twee liggen...

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
			
						- 
				John
 - Berichten: 4594
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
 - Woonplaats: Essen
 - Locatie: Antwerpen
 - Contacteer:
 
Re: koppeling sleet
Ik heb al meerdere v-bakskes van BMW motokes hersteld 
			
			
									
						
										
						Re: koppeling sleet
Ok, John....dan blijf ik zo voort schakelen zoals gewoon en weet ik waar naartoe als de V-bak in de soep draaitJohn schreef:Ik heb al meerdere v-bakskes van BMW motokes hersteld
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
			
						- 
				Iron Gonzo
 - Berichten: 9612
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
 
Re: koppeling sleet
op tandwiel 12 en 6 zie je de mee neem ringen zitten.
die grijpen in en lossen naargelang je schakelt. over die heb ik het.

			
			
									
						
							die grijpen in en lossen naargelang je schakelt. over die heb ik het.

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
			
						TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: koppeling sleet
ronnyb schreef:Ok, John....dan blijf ik zo voort schakelen zoals gewoon en weet ik waar naartoe als de V-bak in de soep draaitJohn schreef:Ik heb al meerdere v-bakskes van BMW motokes hersteld![]()
Ronnyb
doe maar terug normaal met schakelen inclusief koppeling.
Ik spreek uit ervaring.
kan dat ook allemaal schakelen zonder koppelen, zodat je het zelfs niet voelt, MAAR niet altijd. Nu bij 34K heb ik al een paar keer gehad dat mijn versnelling er terug uitschiet. Sindsdien doe ik het niet meer enkel nog tussen 5 en 6, maar tussen 2 3 4 en 5 gebruik ik de koppeling. Ze was toch inclusief de prijs van de motor.
J
't vollek va Gùùk red ùùk........