Olieverbruik

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Olieverbruik

Bericht door OFrank »

Beste,
Ik heb nu sinds een 2 tal maanden mijn nieuwe GS.
De eerste 1000 km verliepen zonder problemen met een olieverbruik dat als zeer gering kan omschreven worden.
De volgende 1200 km, die ik net gereden heb, ligt het verbruik blijkbaar aanzienlijk hoger. Bij een controle gisteren van het oliepeil blijkt dit reeds onder het kijkglas te zitten. Ik vermoed dat dit een verbruik van bijna 1 liter is op 1200km! Moet ik mij zorgen maken of kan dit nog aan het gebruik van "inrij-olie" liggen? Bij mijn voorgaande GS kan ik mij niet herinneren een dergelijk verbruik opgemerkt te hebben. Toen moest ik bijvullen na 6000km. Bij het veranderen van olie nadien heb ik nooit meer moeten bijvullen.
Ook mijn uitlaat blijkt behoorlijk zwart te zijn. Bij een correct afgestelde motor heb je een witte uitlaat, wat ook het geval was bij mijn voorgaande GS. Nu is deze gitzwart! Quid??? :silent:
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Olieverbruik

Bericht door Zeppe »

OFrank,

Ik zou nog niet onmiddellijk overgaan tot paniek, stress, ongerustheid en schrik !
Wel best goed opvolgen en steeds olie controleren voor vertrek.
Ik kan mij herinneren dat dit "gedrag", zij het tijdelijk en enkel ook helemaal in den beginne, zich bij mijn GS (2006) ook voordeed.
Er was zelfs geen logica aan vast te knopen. Het verbruik van olie was als een jojo, soms alles weg, dan weer niets. Onafgezien van het type van rit die hij had te verwerken gekregen : lang, kort, autosnelweg, stad, solo of met duo.
Na de inrijperiode is dit "olie-verbruik-gedrag" ook plots opgehouden. Nu verbruikt mijn GS quasi geen olie meer, en rij ik van onderhoudsbeurt naar onderhoudsbeurt zonder bijvullen (mijn reservebus is nog steeds ongeopend !)
Ik rij wel volgens de mij gegeven instructie's :
- Nooit stationair laten warmdraaien
- Eerst rustig warmrijden
- Daarna pas het gas erop
- Nooit in de rode zone
- Niet onmiddellijk na een lange autosnelwegrit stilleggen (probeer nog even rustig uit te rijden langs kleine wegen en aan een rustig tempo)

Suc6
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: Olieverbruik

Bericht door OFrank »

Dit rijgedrag houd ik ook aan. Het is mijn 2e GS. Bij de eerste geen problemen gehad. Vandaar mijn verwondering van het nu plots zo hoge verbruik.
Nog wat afwachten dus.
Dank voor de reactie
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Olieverbruik

Bericht door Dirk Pauwels »

Van max naar min is ongeveer 0.5l dacht ik. Maar dan nog is het behoorlijk veel op 1200km. Mijn GS'en (3stuks) verbruikten nooit meer dan 1l op 4000km, kan mij niet herinneren dat dit bij de eerste duizenden km's erger was.
Hoe zijn die 1200km gereden? Bougies eens uitdraaien, als die ook roet vertonen denkik dat je best eens langs de dealer gaat. Dat zou je dan wel moeten merken aan de oliewalm....
Inrij olie is er eigenlijk niet, normaal is het half synt tot 10.000km dan mag er full synth op indien gewenst (hoeft niet)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door ®win »

Het is ook belangrijk dat je niet van één enkele peiling uitgaat! Het boxerblok heeft nogal eens de neiging om verstoppertje te spelen met de olie.

Beste is na een lange rit de motor uitzetten en op de zijpikkel zetten. Laat 'm zo eens een minuut of 5 staan (helm afdoen, handschoenen en jas uit, koffer uitpakken, enz.). Daarna de motor op de middenbok zetten en nog een 5 tot 10 minuten laten staan. Daarna kun je peilen.

Is het niveau bij een paar peilingen achtereen laag, dan bijvullen tot halverwege het peilglas. Alles wat je daarboven vult ben je toch zo weer kwijt.

Iets over het inrijden: Daarnaast moet je de motor bij elke rit goed warmrijden. Daarna mag je best eens stevig doorhalen met het gas. Zorg de eerste tijd voor wisselend gas en vermijdt langdurig met constant gas te rijden. Schakel tevens veel, wat ook zorgt voor voldoende gaswissels. Te rustig inrijden zorgt voor onvoldoende inslijten van de delen, hetgeen ook een hoger olieverbruik in de hand werkt.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
dedjutoch
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:54
Locatie: Genk (De Limburg)

Re: Olieverbruik

Bericht door dedjutoch »

Olie ALTIJD controlleren bij warme motor!
Aangekomen zet je de GS op de middenbok! Je gaat na 30 minuutjes ne keer kijken, en je zal zien dat alles OK is met je oliepijl!
Heb je hem net stilgelegd, dan zie je in het kijkglaasje geen olie, het lijkt wel alsof er geen olie meer inzit! Wachten is de boodschap!
Als je telkens bij onmiddelijke controle ongeveer 0,5 liter olie bijvult, dan zit er na een half uurke stilstaan gewoon 0,5 liter olie te veel in!
Hierdoor denken vele GS rijders dat da ding VEEL olie gebruikt! Dit is echter helemaal niet zo!
Een boxer twin zal echter wel een beetje meer olie verbruiken dan een 4-cilinder in lijn ;-)
EEN DAG NIET GELACHEN, IS EEN DAG NIET GELEEFD!
Belgium1961
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mar 2010, 09:07
Locatie: Mont Aigu - Vlaams Brabant

Re: Olieverbruik

Bericht door Belgium1961 »

Heb hetzelfde voor, eerste duizend kilometer slechts 200 cc moeten bijvullen.
Vanaf 4000 km plots tot 600cc op 1000 kilometer.
Nu op 7000 heb ik indruk dat ik terug maar een 400 cc verbruikte.
Stoort me ook enorm. Op den duur wordt je olie paranoid, iedere morgen als ik op het werk toekom olie nakijken. Nooit voorgehad met mijn andere japanese motoren.
Hoop dat dit zich gaat stabiliseren, anders gaat ie de deur uit.

Hans
gsluc
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 mei 2008, 18:22
Woonplaats: Liedekerke
Locatie: Brabant

Re: Olieverbruik

Bericht door gsluc »

Juist terug van de streek Mont-Blanc-Fr. - It -Zw. met de 1200 GSA/2010 , ...met duo en bepakt ,...geen slakkengang ,kleine baantjes & cols incl. en geen autostrade , aantal Km gereden na het eerste(1000Km) onderhoud 3400 Km
olieverbruik 1/2 L/SAE 20W-50
Mvg
1200gs/lc triple black...
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: Olieverbruik

Bericht door OFrank »

Heb probleem aangekaart bij dealer. Meldt dat verbruik inderdaad hoog is, maar niet abnormaal. Raadt aan motor rustig warm te rijden en dan eens stevig in het gas te gaan, niet constant, doch wel regelmatig door te trekken naar hoge toerentallen. Wanneer de motor dan soepeler begint te rijden, zou het olieverbruik spontaan aanzienlijk moeten verminderen.
De huidige olie is de minerale 20w50. Ik meen mij ook te herinneren bij mijn vorige GS dat, toen er na 10000km semisynth 10w40 werd opgedaan, het verbruik verder daalde. We zullen de raad opvolgen en ik houd jullie op de hoogte.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door ®win »

OFrank schreef:... Raadt aan motor rustig warm te rijden en dan eens stevig in het gas te gaan, niet constant, doch wel regelmatig door te trekken naar hoge toerentallen. ...
Klinkt verstandig :mrgreen:




:clown:
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
seppeyam
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:08

Re: Olieverbruik

Bericht door seppeyam »

Mijn GS is nu 3 maand oud en heb er nu bijna 5000km opstaan.Eerste 1000 km een klein olie verbruik gehad echter te weinig om bij te vullen.Na eerste 1000km onderhoud terug 4000km gereden zonder enig olie verbruik.
Greetz Seppe
Daane
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 mar 2009, 22:43
Locatie: Keerbergen

Re: Olieverbruik

Bericht door Daane »

Net terug van een weekje Zuid Frankrijk. We hebben een kleine 4.000 km gedaan. De Routes des Grands Alpes, de Gorges in 't zuiden etc aan sportief ritme en gisteren 1200 km Autostrade (Iron but achtige toestanden in onweeer, hagelbuien en stortregens) tegen 150 à 160 km/uur. met GS 2006; GS2009; RT1200 2008; GS 2010, K1200S 2007, R1200R 2008; KTM 990SMT en Aprillia Tuono 2006. Behalve de K1200 heeft iedereen tijdens deze trip 0,25 tot 0,75 liter olie bijgevuld... het benzineverbruik lag bij iedereen tussen 6,3 en 6,6 liter. Het grootste verschil was duidelijk merkbaar in de banden slijtage. In ons groepje zijn er een paar die banden vreten en anderen die 10.000 km met een stetje doen (K1200 en GS 2006). GS2009, KTM en Tuono zijn blij als ze de 6.500 km halen... en meerdere bandenmerken reeds getest hé... geen groot verschil in slijtage, wél in stabiliteit en wegligging.
D
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window
de klei'n
Berichten: 196
Lid geworden op: 23 okt 2008, 21:39
Locatie: Mannekensvere

Re: Olieverbruik

Bericht door de klei'n »

De mijne is nu 2 maand met 5200 km, tot nu nog geen enkele keer olie bijgegoten. Eerste onderhoud aan 1200 km stond juist onder het bolletje. Nu aan 5200 ook juist onder bolletje. Rij reeds 15 jaar boxer en heb nooit hoger dan het bolletje gevuld. Zeker met minerale olie blijven rijden tot aan 10 000km dan kun je eventueel overschakelen naar half synthetisch. Met een synthetische olie kun je een motor niet roderen!!! Ik heb een 10w40 olie, 20w50 is volgens mij niet juist.
Grt
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
suy
Berichten: 249
Lid geworden op: 16 okt 2004, 15:17
Locatie: Antwerpen/Wilrijk

Re: Olieverbruik

Bericht door suy »

Ben nu aan mijn 3de GS eerst 1150 dan 2X 1200.
Geloof het of niet goed en normaal ingereden en dan GAAAAASSSS er op regelmaatig in het rood :mrgreen: .
Alle 3 op 10000KM nooit meer dan 1L olie moeten bij vullen.
Het is echt wel belangrijk hoe je je olie pijlt.
Zeker nooit te veel in kappen,het geen wel eens gebeurd :lol: .
Half het peilgelas en geen druppel meer.
1200 GS THE BEST
XT600E
CHIWAWA
Het leven is te kort om met een saaie
moto te rijden.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Olieverbruik

Bericht door Den Dirk »

Ik heb op 22000 km en bina 3 jaar , juist 1 Liter bijgegoten, moet nu mijn 2de fles kopen... :-)
I like my bike!!
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Re: Olieverbruik

Bericht door GVN »

OFrank schreef:Beste,
Ik heb nu sinds een 2 tal maanden mijn nieuwe GS.
De eerste 1000 km verliepen zonder problemen met een olieverbruik dat als zeer gering kan omschreven worden.
De volgende 1200 km, die ik net gereden heb, ligt het verbruik blijkbaar aanzienlijk hoger. Bij een controle gisteren van het oliepeil blijkt dit reeds onder het kijkglas te zitten. Ik vermoed dat dit een verbruik van bijna 1 liter is op 1200km! Moet ik mij zorgen maken of kan dit nog aan het gebruik van "inrij-olie" liggen? Bij mijn voorgaande GS kan ik mij niet herinneren een dergelijk verbruik opgemerkt te hebben. Toen moest ik bijvullen na 6000km. Bij het veranderen van olie nadien heb ik nooit meer moeten bijvullen.
Ook mijn uitlaat blijkt behoorlijk zwart te zijn. Bij een correct afgestelde motor heb je een witte uitlaat, wat ook het geval was bij mijn voorgaande GS. Nu is deze gitzwart! Quid??? :silent:
Ik heb hetzelfde met mijn nieuwe RT.
Net terug van het Sauerland. 1 liter olie mogen bijgieten op een goede 2000 km!
Uitlaat zwart.
Is mijn derde RT. Nog nooit voorgehad!

Ofwel hebben ze er in de garage te weinig olie in gedaan ofwel is dat nieuwe blok een oliezuiper.
In september naar Italië voor een flinke trip. Als dit zo verdergaat heb ik een topkoffer vol oliebusje nodig... :-(
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
debeest
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 dec 2004, 20:04
Locatie: kapellen

Re: Olieverbruik

Bericht door debeest »

tripke vogezen-zwarte woud met de nieuwe gs (2010)
vertrokken met km-stand 1600, terug 3700.
ongeveer 600ml olie bijgevuld ( minerale).
't is redelijk veel, maar de motor is nog redelijk 'nieuw', hopelijk verminderd dit tegen de 10.000km
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: Olieverbruik

Bericht door OFrank »

Blijkbaar zijn er toch meerdere personen die klagen van een redelijk hoog olieverbruik bij dit nieuwe blok. Volgens de dealer zou het olieverbruik duidelijk moeten verminderen naarmate er meer km mee gereden worden.
Zoals ik reeds meldde raadt hij aan regelmatig eens flink door te trekken, wat het inslijten van de onderdelen zou bevorderen en waardoor het olieverbruik zou moeten verminderen.
Nu trek ik dus, eens de motor goed warm staat, regelmatig eens door tot 6500-7000 toeren. Voorlopig zonder effect op het olieverbruik, in tegendeel zelfs.
Ik wacht nog af tot de eerste 10000 km gereden zijn. Dan zien we wel.
Wel verveldend is inderdaad het verschil in oliepeil af te lezen op het vulglaasje; de ene keer niks meer te zien, de andere keer enkel de onderkant. Ik hoop dat, zolang de computer meldt "oliepeil OK" er inderdaad nog voldoende olie in het blok aanwezig is. :-?
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Olieverbruik

Bericht door Den Dirk »

Den Dirk schreef:Ik heb op 22000 km en bina 3 jaar , juist 1 Liter bijgegoten, moet nu mijn 2de fles kopen... :-)

Oei, daarstraks kwam er het icoontje van OLIE op mijn schermpje van de computer... :-(

Na 4 u stilstaan, geen icoontje meer ( zonder bijvullen, want ik heb gene nimeer...) :shock:

Peilglas is volledig leeg....
I like my bike!!
debeest
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 dec 2004, 20:04
Locatie: kapellen

Re: Olieverbruik

Bericht door debeest »

Den Dirk schreef:
Den Dirk schreef:Ik heb op 22000 km en bina 3 jaar , juist 1 Liter bijgegoten, moet nu mijn 2de fles kopen... :-)

Oei, daarstraks kwam er het icoontje van OLIE op mijn schermpje van de computer... :-(

Na 4 u stilstaan, geen icoontje meer ( zonder bijvullen, want ik heb gene nimeer...) :shock:

Peilglas is volledig leeg....
misschien beter even met 't koekblik om een nieuwe bus gaan
Plaats reactie