Waldkorn

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Waldkorn

Bericht door Wiedewa »

Tis maar 'n middeltje om in leven te blijven.
Eten doe ik het iedere dag, gewoonte natuurlijk en lekker.
Enen keer met Zalm gerookt of met Honing, lekker smikkelen.
Je kan er eigenlijk alles tussen duwen, het smaakt altijd heerlijk.

Probleem:
Ga 19dagen Frankrijk, en moet af en toe wat eten natuurlijk.
Heb 'n hekel aan stokbrood, dat hoort in de grond geklopt te worden, bahhh.
Kan in de koffer wel voor 2 dagen meenemen, maar dan wordt het te droog om te eten.
Nog 'n probleem, versta geen Frans en lust wel 'n broodje zalm als het niet anders kan.
Hoe noemen ze 'n "Frietje met" of is dat daar niet te krijgen, alsoook 'n fricandel of zoiets.
We gaan tegen de Spaanse grens door de Pyrineën, wat kun je daar gewoon eten, heb er geen idee van.

Lijkt erop dat ik maar moet freten wat voor me neus komt, dan teld wat het kost niet zo erg mee.

iemand die me kan helpen ???

mvg Nico
MG Breva 850
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Waldkorn

Bericht door WimLT »

Wiedewa schreef:Lijkt erop dat ik maar moet freten wat voor me neus komt.
't Ja en das in Frankrijk gene vette niet meer tegenwoordig. Moette echt veel geluk mee hebben. Ze maken de laatste jaren bijlange na hun reputatie niet meer waar. Van waar die reputatie dan ook ooit gekomen is ??? In de kuststreken kan je nog lekkere "fruits d mer" schotels krijgen, maar daar tegenover staat dat je onderstaande bewering heel snel zal inslikken, want daar kennen ze wél iets van :roll:
Wiedewa schreef:dan teld wat het kost niet zo erg mee
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Waldkorn

Bericht door Zeppe »

Nog 'n probleem, versta geen Frans ...
iemand meenemen die Frans spreekt en verstaat
Lijkt erop dat ik maar moet freten wat voor me neus komt...
Voila, wees een grote jongen en eet wat ze u opdienen.

dan teld wat het kost niet zo erg mee
altijd kiezen voor resto's en taverne waar veel plaatselijke bevolking zit.
Is bij ons al altijd meegevallen, en de prijzen zijn daar gewoonlijk een stuk lager dan in de toeristen resto's en eettenten

Suc6
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Waldkorn

Bericht door John »

Als je een fritje wil eten in het zuiden langs de weg vraag dan gewoon "ne pommefrit avec moutàr brunn". En als je zelf dat bruin goedje der mag op kwakken neem dan genoeg, want het is nogal flauw van smaak. :wink:
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Waldkorn

Bericht door Chris Wils »

S;morgens in een dorpscafe een¨ sandwich janbon beure et un grand creme¨t,is wel stokbrood, met ham en een grote koffie met melk,en s,avonds kijken of er pizzeria in de buurt is,en ge gaat niet dood van den honger.Ook heel goed om te eten zijn de Routiers cafe,s,eerst op de parking kijken,als er veel vrachtwagens staan is,t O.K. want die chauffeurs weten waar het goed is.En s,middags bij den bakker binnen kan niet slecht zijn. Ene keer in Frankrijk een ¨Andulette¨ besteld, een keer en daarna NOOIT meer,ik weet dat het een worst is,heb er al veel verhalen over gehoord,het vettigste verhaal over Andulette stond jaren geleden in de P-magazine,het zou een varkensdarm zijn,met de laatste maaltijd van t,beestje er nog in.Als dat waar is,dan heb ik destijds de laatste 10 cm van dat beestje z,n darm gehad,da was veschrikkelijk. Hed stonk vreeselijk toen ik er een stukje afsneed,het stonk werkelijk naar een open riool. Het was zo erg,dat,toen de ober het terug meenam naar de keuken,de Duitse Scheper van,t resaurant,uit de keuken kwam gelopen,zelfs de hond moest het niet.Wet er hier iemand wat dat nu eigenlijk is? Die andulette? Mijn neef is 25 jaar vrachtwagenchauffeur,hij eet nooit worsten zegt hij,want ge weet nooit wat ze daar allemaal indraaien,awel,ik weet het ook niet,maar een ding weet ik wel,NOOIT meer Andulette.
Salu.
Chris.
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Waldkorn

Bericht door Zeppe »

Andouillette
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Een opengesneden Andouillette. De textuur van het vlees is grover dan bij een gewone worstAndouillette is een typisch Frans gerecht, gemaakt van de ingewanden van varkens of (vroeger) runderen. Het ziet eruit als een gewone witte worst, en is in heel Frankrijk terug te vinden. Daardoor vormt het voor vele toeristen een onaangename verrassing. Andouilette is namelijk een "verworven smaak", die door veel mensen als zeer onaangenaam wordt ervaren. De textuur is rubberig, en ziet eruit als grof gesneden stukjes vet vlees.

Er bestaan verschillende bereidingen, afhankelijk van de streek. Er bestaat ook een soort keuringsvereniging voor de andouillette, genaamd AAAAA (Association Amicale des Amateurs d'Andouillettes Authentiques).

[bewerken] Externe links
http://blog.seniorennet.be/keukenverhal ... php?ID=196" onclick="window.open(this.href);return false; (Ervaringen met ingewandenvlees)
Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Andouillette"
Categorieën: Franse keuken | Vleesgerecht

Ik ruik het al wanneer je er over spreekt. WALGELIJK :puker: :puke:
Het werd ons ooit eens aangeprezen als een delicatesse toen we de kastelen van de Loire aan het bezoeken waren.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Waldkorn

Bericht door jakke »

Wiedewa schreef:Tis maar 'n middeltje om in leven te blijven.
Probleem:
Lijkt erop dat ik maar moet freten wat voor me neus komt, dan teld wat het kost niet zo erg mee.
iemand die me kan helpen ???

mvg Nico
Voor het volgende moet ge geen frans kennen en je leeft voor een tijd als God in Frankrijk!

Ga totaal naakt aan de Eifeltoren staan en val daar de mensen lastig, best in uw eigen taal!
Als de politie komt, maak je amok tot en met. Desnoods sla je er eentje op de bek!
Daar, waar je dan naartoe gaat!! Kost en inwoon! Als je iets nodig hebt, zal de aangewezen tolk het voor je vragen. :wink:

Maar het nadeel is, dat je een tijdje niet op uw brommer kan rijden!! :mrgreen:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Kries

Re: Waldkorn

Bericht door Kries »

Over brood...(als vegetariër kan ik je met de rest niet verder helpen)

er zijn evenveel biowinkels te vinden als in B/Nl. Eventjes zoeken en je hebt Waldkorn (of een andere soort volwaardig brood).

Ook bij de meeste (normale?) bakkers zijn meergranenbroden te vinden.

Bonne merde
pascal
Berichten: 196
Lid geworden op: 14 dec 2004, 00:11

Re: Waldkorn

Bericht door pascal »

THUISBLIJVEN
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Waldkorn

Bericht door demito »

pascal schreef:THUISBLIJVEN
Of doorrijden tot Benidorm: kan hij schnitzel boefen samen met de Duitsers... Manmanman :roll: Sebiet gaat hij nog op zoek naar ne "Febeau au on vend des croquettes du mur".

PS karnemelk = lait battu
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Waldkorn

Bericht door Wiedewa »

Kries schreef:Over brood...(als vegetariër kan ik je met de rest niet verder helpen)

er zijn evenveel biowinkels te vinden als in B/Nl. Eventjes zoeken en je hebt Waldkorn (of een andere soort volwaardig brood).

Ook bij de meeste (normale?) bakkers zijn meergranenbroden te vinden.

Bonne merde
Merci, hier heb ik tenminste wat aan :grin:
Ut moet niet persé iedere dag vlees zijn, vind het soms wel lekker.
Ook kip en vis ben ik niet vies van, dus wat groenten erbij en ik hou het wel vol.

En als het tentje het 'savonds op staat moet ik zeggen "Deu Bêre" meen ik :lol: :lol:

mvg Nico
MG Breva 850
Kries

Re: Waldkorn

Bericht door Kries »

Ook in de "Carrefour" supermarkten is er volwaardig brood te vinden (Bio en niet Bio)
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Waldkorn

Bericht door Harald »

Wat is er mis aan stokbrood.

In Frankrijk is dat " baguette" genaamd van en andere ( betere ) kwaliteit dan in Nederland.
Probeer het ééns, met wat zachte boter en een grote koffie... :grin:

In de grotere benzinnestations langs de snelweg ( Total )
is er een zeer ruim aanbod aan belegde broodjes.
Wit, bruin, met en zonder granen.
Ook aan beleg geen gebrek. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Waldkorn

Bericht door John »

Doe geen moeite, Nico is nen rasechten Hollander en daar eten ze een krocket uit de muur. :mrgreen:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Waldkorn

Bericht door Iron Gonzo »

du pain, du vin, du boursin...
en je kan al goed eten

wie weet vind je hier wel wat terug.
http://translate.reference.com/translate#dict_header" onclick="window.open(this.href);return false;
tevens is een klein handig boekske (reisgidsje) nederlands-frans ook praktisch
ik had naar italie 1tje mee Nederlands-italiaans
en het heeft zijn werk gedaan.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Waldkorn

Bericht door Wiedewa »

Lijkt wel 'n beetje op zeuren hé, vraagske heb ik nog met de gsm.
Nu staan daar al dikke 800fotokes op met filmpjes.
Hierbij heb ik ook nog zo'n 350mp3 erop staat, jaja altijd muziek bij de hand.
Zit 'n 8GB sandisk kaarje in, zou ik dat beter leeg maken voor ik vertrek, of heeft dat geen zin.
Alle bestanden die op het kaartje staan heb ik ook al in de pc geladen, dus weg komen doen die niet meer.

In de 660 heb ik 'n kaartje van 1GB en nog een los van 2GB met alle bestanden voor de rit, de rest ook muziek.
Voetbal en de Tour instresseert me niet, zou ik daarmee gaan toekomen voor 6000km ?

mvg Nico
MG Breva 850
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Waldkorn

Bericht door John »

Ja Nico, dit lijkt zéér sterk op zeuren :mrgreen:
Alles hangt dus af van wat je allemaal van plan bent op je tripje hé!
Als ik het was...alles leegmaken en zeker weten dat ik nu genoeg plaats heb om soevenierkes te schieten.
Enheuu...vergeet die pomme fritte niet daar hé! Avéc moutarde de Dijon! En goed veel zelle! :mrgreen:
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Waldkorn

Bericht door Wiedewa »

John schreef:Ja Nico, dit lijkt zéér sterk op zeuren :mrgreen:
Alles hangt dus af van wat je allemaal van plan bent op je tripje hé!
Als ik het was...alles leegmaken en zeker weten dat ik nu genoeg plaats heb om soevenierkes te schieten.
Enheuu...vergeet die pomme fritte niet daar hé! Avéc moutarde de Dijon! En goed veel zelle! :mrgreen:
Dank voor je reactie John :grin:
Na de rit zou ik graag eens komen zien wat ge voor verlaagde zadels hebt voor de K1100rs.
Maar dat kan niet voor zondag de 8ste augustus, hebt ge zoiets nog liggen

mvg Nico
MG Breva 850
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Waldkorn

Bericht door John »

Ik heb dat liggen ja!
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Waldkorn

Bericht door Wiedewa »

John schreef:Ik heb dat liggen ja!
Laat maar weten via PB wat uw adres en tijd is dat ge bereikbaar bent.
Dan ga ik mishien deze week U eens komen aanspreken.

mvg Nico
MG Breva 850
cees
Berichten: 174
Lid geworden op: 24 okt 2004, 14:08
Locatie: Veghel

Re: Waldkorn

Bericht door cees »

Hejj,

In frankrijk gewoon de supermarkt in!
onthouden: supermarche!

suc6
Kees
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Re: Waldkorn

Bericht door JüRgen »

Met stokbrood heb ik helemaal geen probleem. Trouwens, vergelijk de stokbroden van hier zeker niet met de Franse. Ligt aan de bloem en het klimaat naar het schijnt, ze zijn veel lekkerder, en geen "beton" zoals je voorstelt.
Ik was twee jaar geleden ook in de provence, en moet zeggen, ze gaan erop vooruit. De bakker had uiteraard alle soorten stokbrood, maar ook pattisserie, en soorten gewoon brood. Zelfs een broodsnijmachine.
Zoals hierboven gezegd wordt, je kan dus makkelijk iets vinden denk ik als je een beetje uitkijkt. "Pain Campagne" is ook iets wat lekker is.
Waar ik zat (en het was zelfs niet zo toeristisch) hadden ze zelfs "belegde broodjes" ; uiteraard moet je geen "martino" inbeelden of zo, maar gewoon een grof stokbroodje met hesp, salade, tomaten en mayonnaise. Ook stokbroodjes met uiteraard "brie" of "camembert" waren beschikbaar.
Bij een hypermarché, zoals "Intermarché" of "Hyper U" kan je ook altijd een brede waaier vinden aan lekker eten. Het is wel allemaal "Franser" maar, het lijkt sterk op een Belgische supermarkt.
Frikandellen enzo moet je niet verwachten, nog minder een "frietkot".
Over het algemeen leven wij elke dag van een bezoekje aan de lokale handelaars, lekker stokbrood met kaas, 's morgens een lekkere croissant of pain au chocolat, 's middags een slaatje en 's avonds een avondmaal met BBQ of eens een bezoekje aan een lokaal restaurant, iets met vis of vlees. Je kan er ook superlekkere entrcôte eten, want het is Belgisch eerste klas vlees dat daar wordt verwerkt op sommige plaatsen. Hoe meer je in de Pyreneeën trekt, komen er meer Catalaanse en Spaanse invloeden op je af, en dan kan je zeker af en toe een lekkere paëlla meepikken.
Onthou dit : hoe meer je op zoek gaat naar Belgische kost, hoe duurder je vakantie zal worden, hoe meer je van de lokale specialiteiten zal apprecieren, hoe goedkoper. Ook kazen bijvoorbeeld : koop je die in een supermarché, in een toeristische omgeving, dan ga je dik geld betalen, koop je die in een afgelegen dorpje of op een lokale markt waar je veel "locals" ziet, heb je superkwaliteit voor weinig geld.
Ook rekening houden met het warme klimaat en dus genieten van frisse dingen.
Ik hoop dat je wat wijzer bent geworden, maar geniet vooral van de omgeving, drink voldoende (drinkwater is trouwens gratis bij een restaurantbezoekje). Wijnen kan je vooral kiezen van de "Languedoc" streek, kwaliteitswijn voor weinig geld, en als je een coöperatieve ergens onderweg tegenkomt, dan is het zeer zeker de moeite eens te stoppen.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Waldkorn

Bericht door Wiedewa »

Kees en Jurgen, heel erg bedankt voor die leuke tips.
Hier zal ik zeker m'n voordeel mee doen, ben er heel blij mee.

mvg Nico
MG Breva 850
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Re: Waldkorn

Bericht door JüRgen »

Nico,

Graag gedaan, ik ging met m'n ouders al sinds 1976 naar Zuid Frankrijk. Zelfs in de jaren 90 kende ze nog steeds geen "americain" of hamburgers. Pas later kwam er de "steak haché" wat eigenlijk een hamburger betekent hemaakt met een biefstuk die ze in de molen draaien. Lekker, maar zeker geen hamburger zoals we ze hier kennen.
Je zal ook merken dat vele groenten er van Belgische afkomst zijn, ook eerste klas.
De laatste jaren zijn ze wel bijgebeend, uiteraard door de warmte kan je nog verschillende dingen zoals bij ons niet krijgen, uit schrik voor samonella enzo... dus, gewoon lokaal voedsel is prima !
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Brik
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2004, 12:18

Re: Waldkorn

Bericht door Brik »

Streekgerecht en wijntje. Nog nooit tegengevallen. Je moet het wel durven! Je leert iets nieuws kennen en is niet te prijzig. Reizen is ontdekken. Maar nergens is het zo lekker als in eigen land.

In Frankrijk wel geen pain francais vragen, want dan kijken ze je met grote ogen aan en krijg je een antwoord van: “Mais Monsieur, nos pains sont tous français !”
Plaats reactie