F800GS of R1200GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Thorakan
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 okt 2008, 00:43
Woonplaats: Grobbendonk
Locatie: Antwerpen

F800GS of R1200GS

Bericht door Thorakan »

hey allemaal,

ik zit zo een beetje met een dilemma, maar ik heb nog tijd voor te beslissen.

Ik rij momenteel met een F 650 GS (twin) begrensd, en ik ben momenteel 19 jaar, volgend jaar in januari heb ik 2 jaar mijn rijbewijs en mag ik met onafgestelde moto rijden.

Nu begin ik al natuurlijk wat na te denken over wat mijn volgende motoke gaat zijn. Sinds de F800GS uitgekomen is ben ik daar al verliefd op geweest, kvond het heel spijtig zelfs dat de F800GS ni in afgestelde versie verkrijgbaar was. Nu de nieuwe R1200GS vind ik ook prachtig, zeker met de nieuwe sound dat ze erbij hebben gegeven vind ik hem nog bangelijker.

Nu ik zou het echt niet weten welke ik binnen een half jaar zou willen kopen, de F800GS of R1200GS.

hier enkele puntjes pro en contra van beiden dat ik vind.

F800GS:

Pro:
-kunde nog serieus met spelen, zowel op de baan als offroad;
-lekkere power;
-geen hoog olieverbruik;
-spaakvelgen.

contra:
-ketting;
-minder windbescherming (kan wel opgelost worden met het windscherm dat nu op mijn F650GS staat)
-minder comfortabel zadel (kan ook opgelost worden door aftermarket zadel);
-als je er bakken opzet, valt hij van achter zeer breed uit vind ik.

nog wel een extra puntje dat erbij komt, alle onder delen die ik achteraf op mijn F650GS heb gezet kan ik ook op de F800GS zetten.

R1200GS:

Pro:
-lekker koppel;
-zeer comfortabel;
-cardan;
-handige koffers voor beschikbaar;
-grotere tank;

Contra:
-duurder;
-zwaar voor offroad;
-hoger olieverbruik;
-gegoten velgen;


voilà, laten jullie, jullie mening eventjes achter en helpen mijn dilemma wat op te lossen. Ik zeg het nog is, het is niet dringend. Ik heb nog een goed half jaar denktijd :P

grtz

Thorakan
Ride to live, Live to ride

Vergelijk uw moto met uw lief en beschouw het warmdraaien als voorspel. Daarna staat ze dubbel zo heet en gaat ze eens zo hard.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door ®win »

Bedenk eerst eens wat je vnl. met de motor gaat doen. Veel reizen en lange ritten? Dan lijkt me de 1200 meer geschikt. Veel binnendoor ritten en ook regelmatig letterlijk de weg kwijtraken? Dan is IMO de 800 meer geschikt.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door luc boxer »

Thorakan F800GS veel sneller terug rechtgezet :-P ;)
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Nascar »

Ik denk inderdaad dat bovenstaande belangrijke input is.
Voor offroad gebruik is de F800GS veel beter
Voor reizen en lange afstand is de R1200GS beter
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Walter Gaas »

Ik denk dat voor beide machines het manneke zal bepalen wat off road kan en wat niet...
Ga eens rijden met beide en kijk hoeveel je minister van financiën wil uitgeven en de keuze kan misschien heel gemakkelijk zijn.
1 Ding is zeker: je kan geen foute keuze maken!
Amuseer je
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door pvde »

Yep,
Indien ik in jou plaats zou staan, dan zou ik voor de F800GS kiezen.
Zo kan je nog een paar jaartjes ervaring op doen, hij is veel wendbaarder en zeker bij off-road zul je dit merken.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Daane
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 mar 2009, 22:43
Locatie: Keerbergen

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Daane »

Het is maar waarvoor je je motor zal gebruiken...PVDK heeft gelijk: reizen, woon-werkverkeer en leuke weekend trips van enkele honderde kilometers... niet twijfelen. Als je portemonee het toelaat, koop dan een 1200 GS. (ik zie dat je de voordelen ook kent)Off road met een 1200 GS(A) is bijna pervers te noemen... Niet dat het onmogelijk is (wel de juiste banden steken) maar gezien het prijskaartje en het gewicht van deze beer... Laat je als jonge beemer niet misleiden door aantal zéér ervaren GS-ers hier op 't forum... Die kerels hebben vele km's en jaren ervaring en durven het daarom aan om met hun1100, 1150 of 1200 veld en bos in te jagen. Die schuwen soms zelfs "zwaar" off road werk niet. Toch denk ik dat ook deze ervaren enduro rijders je zullen adviseren voor een 800 te gaan. En deze GS800 vind ik nog te zwaar voor het zwaardere endurowerk... vandaag wegen échte 4stroke enduro's (BMW 450/KTM EXC 430...) nog zo'n 110 kg!
Testrijden op en naast de weg zou ik zeggen (wel langsgaan bij de hogedrukreiniger voor je de testmoto terugbrengt hé... of je dealer gaat er niet om kunnen lachen :-? )
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window
Thorakan
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 okt 2008, 00:43
Woonplaats: Grobbendonk
Locatie: Antwerpen

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Thorakan »

Ik weet wat de F800GS kan in offroad, heb vorig jaar in september een weekend Hechlingen gedaan en ook al een paar keer met een F800GS op een klein cross terreintje gespeeld (op de BMW funday van dit jaar) Maar met de F800GS heb ik dan weer niet echt deftig op de baan gereden, alleen in hechlingen voor naar en van het parcour naar en van het hotel te gaan even op de baan maar that's it.

Met de R1200GS heb ik alleen nog maar op de baan gereden en dit was niet zo lang, maar van dat even was dit een leuk beestje om mee te rijden. Met den deze heb ik dan nog gene meter offroad gedaan (buiten met de GSA van de papa even over de gazon om te draaien :P)

Met mijn F650GS heb ik ook het GS-treffen meegedaan van dit jaar, dit ging heel goed en was heel wendbaar en plezant maar alleen ontbrak er grrondspeling :-?

Over mijn rijevaring zit ik niet zoveel mee in 8-) :-P.

Wat ik wil doen met een moto is gaan reizen, weekendjes, tripjes, offroad en genieten natuurlijk.

grtz

p.s.: al bedankt voor de hulp :)
Ride to live, Live to ride

Vergelijk uw moto met uw lief en beschouw het warmdraaien als voorspel. Daarna staat ze dubbel zo heet en gaat ze eens zo hard.
Thorakan
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 okt 2008, 00:43
Woonplaats: Grobbendonk
Locatie: Antwerpen

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Thorakan »

luc boxer schreef:Thorakan F800GS veel sneller terug rechtgezet :-P ;)
hangt er dan ook vanaf met hoeveel man je bent om de 1200GS op te rapen hé :P, maar idd de F800GS is sneller terug rechtgezet, dan hebben sommige mensen niet den tijd om hun fototoestel te nemen :silent: kzeg geen namen :silent: ;)

grtz
Ride to live, Live to ride

Vergelijk uw moto met uw lief en beschouw het warmdraaien als voorspel. Daarna staat ze dubbel zo heet en gaat ze eens zo hard.
dedjutoch
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:54
Locatie: Genk (De Limburg)

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door dedjutoch »

Koop een R1200GS voor je ritten en tochten en koop een oudere enduro 450cc (of zoiets) voor off-road plezier!
Want zelfs een F800GS is niet echt een off-road machine, ook al kan hij het!

Voor echt off-road plezier heb je eigenlijk noppenbanden nodig! Daar kan je op de weg dan weer niet goed mee onder de voeten uit....

Tja, iets wat ideaal is voor on-road EN off-road bestaat niet echt! Ook al probeert men ons dat wijs te maken :-?

PS Ik rij zelf met een R1200GSA, maar ga er geen gekke toeren off-road mee doen :razz:
EEN DAG NIET GELACHEN, IS EEN DAG NIET GELEEFD!
Thorakan
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 okt 2008, 00:43
Woonplaats: Grobbendonk
Locatie: Antwerpen

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Thorakan »

dedjutoch schreef:Koop een R1200GS voor je ritten en tochten en koop een oudere enduro 450cc (of zoiets) voor off-road plezier!
Want zelfs een F800GS is niet echt een off-road machine, ook al kan hij het!

Voor echt off-road plezier heb je eigenlijk noppenbanden nodig! Daar kan je op de weg dan weer niet goed mee onder de voeten uit....

Tja, iets wat ideaal is voor on-road EN off-road bestaat niet echt! Ook al probeert men ons dat wijs te maken :-?

PS Ik rij zelf met een R1200GSA, maar ga er geen gekke toeren off-road mee doen :razz:
ik ben nog niet echt in de financiële staat om 2 moto's te veroorloven :P ik begin pas 1 oktober dit jaar te werken :p

grtz
Ride to live, Live to ride

Vergelijk uw moto met uw lief en beschouw het warmdraaien als voorspel. Daarna staat ze dubbel zo heet en gaat ze eens zo hard.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Den Dirk »

olie verbruik is geen goede parameter , ikke 1 L op 20.000 km, op bijna 3 jaar, veel korte ritten....
Ben ik tevreden mee! :wink:
I like my bike!!
Nahoj
Berichten: 1134
Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Nahoj »

ik moet nooit olie bijvullen!
integendeel olie aflaten als hij van bij de dealer komt!!!

trouwens niet kunnen kiezen... komaan he
er kan maar 1tje de koploper zijn he
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Raketman »

Toen Koppel hier vorige week met zijnen F800 stond, ben ik ervan geschrokken hoe groot die eigenlijk wel is (de moto hé :-P )...Ik vind dat precies een serieus volwassen ding, dat enkel qua breedte moet onderdoen voor een 1200. En da's niet anders dan voordelig. Geen tetten waar ge met uw schenen tegen ligt te stampen of mee blijft hangen aan de grond als ge eens in een diep karrespoor terrecht komt enzo.

Moest dat basismodel nu niet zo overdreven duur zijn, of ze voor dat geld er een volledige WP of Ohlins zouden opzetten, dan zou'k het zelfs durven overwegen als gelijkwaardig aan mijne KTM...
Nil volentibus arduum
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Raketman »

Thorakan schreef: Tja, iets wat ideaal is voor on-road EN off-road bestaat niet echt! Ook al probeert men ons dat wijs te maken :-?
Niet mee eens. Het bestaat weldegelijk, alleen niet bij BMW :wink: ...
De F800GS komt dan nog het dichtst in de buurt.
Nil volentibus arduum
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 05 nov 2018, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door -Fred- »

Heb de nieuwe 650, 800, 1200 al ruim kunnen testen (de 650 + 1200 rij ik dagelijks voor het werk)
Met jou wensen (pro - contra) zou ik eens een HP2 enduro gaan test rijden.
Heb je meer vermogen (nog bruter onderin, heeft geen balansas) dan de R1200GS en minder gewicht dan een F800GS.
En, ben je niet meteen zo'n grijze muis :grin:
vacaro
Berichten: 274
Lid geworden op: 03 okt 2007, 11:52
Woonplaats: Berendrecht
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door vacaro »

Kun je de begrenzing van de F650 ni laten ongedaan maken, kun je van deze moto toch meer genieten tot meer budget en je weet wat je echt wil. motor word daardoor toch ook een beetje uitdaging. Lijkt mij de goedkoopste oplossing.
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
grandru
Berichten: 130
Lid geworden op: 22 feb 2006, 20:26
Locatie: GS-Country
Contacteer:

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door grandru »

Pro:

-kunde nog serieus met spelen, zowel op de baan als offroad;
-lekkere power;
-geen hoog olieverbruik;
-spaakvelgen.
-is een echte ALLESkunner, terug naar de roots van de GS
-prijs
contra:
-ketting;Na 3 kapotte achterwiellagers op reis ben ik zeker geen verdediger meer van een cardan
-minder windbescherming (kan wel opgelost worden met het windscherm dat nu op mijn F650GS staat)
-minder comfortabel zadel (kan ook opgelost worden door aftermarket zadel);
-als je er bakken opzet, valt hij van achter zeer breed uit vind ik. kijk hier eens
http://www.rms-rogers.de/modules.php?na ... age&pid=27" onclick="window.open(this.href);return false; en slechts 89cm breed, super kwaliteit en als je er een tripje van maakt monteerd hij ze gratis.


Met de 800 kan je alles 1400km autostrade op een dag, 900km kleine baantjes, met duo en volle bepakking, off-road en daarna fris afstappen.
het enige nadeel is dat je tegen iedereen (zeker in Belgie)moet uitleggen waarom je "maar" een 800 gekocht hebt.

groeten en succes met de keuze
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Zeppe »

Dit weekend op bezoek geweest bij Peter (Quickly), hier op het forum geen onbekende.
Ik was er om nieuwe sloefkes voor mijn R1200GS te laten steken.
Tijdens de werkzaamheden wat over on- en off-road rijden gepraat.
Volgens Peter (toch een ervaren off-roader) is de beste off-roader van BMW (buiten de 450 maar die heeft geen reiscapaciteiten wegens te kleine tank), de F800GS, zonder meer.
Die zelfs in standaard outfit geschikt is om te "jumpen".
Een ander alternatief is de KTM (mono) 690cc.

Heb zelf de off-road opleiding in Tongeren gevolgd met mijn R1200GS. En ik kan u verzekeren, dit is echt niet de ideale motor hiervoor!
De gekende minpunten : veel te zwaar, zeer delicaat voor beschadiging, zijn "hang-tieten" zul je regelmatig tegen het scheenbeen voelen of ermee vastrijden in diepe karresporen.

M.i., als je werkelijk off-road ambities koesterd, kies dan maar de F800GS.
Met de uitgespaarde europese munten kan je alvast een paar reizen maken.

suc6
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Shulty »

-Fred- schreef:Heb de nieuwe 650, 800, 1200 al ruim kunnen testen (de 650 + 1200 rij ik dagelijks voor het werk)
Met jou wensen (pro - contra) zou ik eens een HP2 enduro gaan test rijden.
Heb je meer vermogen (nog bruter onderin, heeft geen balansas) dan de R1200GS en minder gewicht dan een F800GS.
En, ben je niet meteen zo'n grijze muis :grin:

Hey Flinstone......wie noemde gij hier een grijze muis... Afbeelding




On topic: Testrijden en nog eens testrijden........
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Dirk Pauwels »

Als je op je 19de al over een GS1200 droomt, wat ga je dan doen als je 40 bent :grin: (GS 1800 of zo...)
Ne nwe GS 1200 heb je niet voor minder dan 15000 euro, dat zijn heel veel maandloontjes voor een 19 jarige die nog moet beginnen werken....1 keer onderuit gaan en je eerste maandlonen zijn er al aan....
2de hands 1200 zou ik nie doen, moet je veel geluk mee hebben, als je alle gebreken zonder garantie zelf mag betalen.....
Als je dan toch absoluut BMW wil ga dan voor een GS800, goed op de weg, goed off road (als je lange benen hebt), redelijke prijs voor wat je krijgt (al zijn er veel die investeren in wilbers of ohlins veren, dus daar is nog wat werk aan), stevig, en nog redelijk goedkoop in onderhoud. Ketting niets van aantrekken, osco smeersyteem er op en geen omkijken meer naar. Reizen gaat prima heb ik gemerkt bij kennissen, alleen autostrade daar heeft ie het zo niet op, maar autostrade kms tellen niet in een motards leven, enkel binnendoor kms tellen :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door Motard de l'Allier »

vacaro schreef:Kun je de begrenzing van de F650 ni laten ongedaan maken, kun je van deze moto toch meer genieten tot meer budget en je weet wat je echt wil. motor word daardoor toch ook een beetje uitdaging. Lijkt mij de goedkoopste oplossing.
vascaro, dit lijkt me een prima idee :thumright:
Meer nog je kan hem op het vermogen zetten van de GS 800, heb me laten
vertellen dat dit enkel de mapping is, zou dit enkel doen na de garantie.
Zo zie je mogelijkheden genoeg.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door moh_fan »

Dirk Pauwels schreef:Ne nwe GS 1200 heb je niet voor minder dan 15000 euro, dat zijn heel veel maandloontjes voor een 19 jarige die nog moet beginnen werken....1 keer onderuit gaan en je eerste maandlonen zijn er al aan....
Wat een onzin!
Wie kan op de bankrekening van Thorakan kijken behalve hijzelf?
Misschien heeft hij al een héél goed idee al voor veel geld kunnen verkopen.

Mijn advies is: Bekijk je budget en koop dan de moto uit je dromen!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: F800GS of R1200GS

Bericht door RBee »

Thorakan schreef: ik ben nog niet echt in de financiële staat om 2 moto's te veroorloven :P ik begin pas 1 oktober dit jaar te werken :p
grtz
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie