Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door jakke »

Hoi allemaal,

Gisteren een Audi A6 van 1995 gaan ophalen! Nu zijn er wel wat krassen en vegen op de lak te zien (niet echt verwonderlijk op een koekblik van 15 jaar oud)! Ik heb wel van die zeer fijne slijp-compound, maar vraag mij af of er nog andere een betere middeltjes bestaan om de lak zoveel mogelijk kras en veegvrij te krijgen? Allemaal eruit krijgen is natuurlijk niet mogelijk, tenzij er terug overspoten wordt. Ik heb zo het vermoeden dat ik met die fijne compound toch wat voorzichtig moet zijn om de lak (metaallak) niet te beschadigen.
Wie weet nog andere effectieve of goede middelen?
Is er eventueel iemand die mij een werkplaats-handboek aan de hand kan doen van dit type voertuig?
Eventueel ook een schema over de electriciteit is welkom.
Type: Audi A6 1.9 TDI 1995.
Laat maar iets weten!
Alvast bedankt en groeten, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door John »

jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door jakke »

Ziet er al iets heel goed uit John!! Heb jij ook enig idee of het hier in ons Belgenland te verkrijgen is??
20 Euro transportkosten vanuit Nederland is niet niks natuurlijk! :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door John »

Normaal vind je die produkten in elke goede autoshop, autolakwinkel of zelfs in een ijzerwarenwinkel.(hier toch) :wink:
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door Harald »

Oppervlakkige lakschade haal ik weg met een kleine mengeling van symonis en sidol ( koperpoets )

Van beide producten enkel druppels mengelen en open wrijven op de lakschade.
Opblinken en klaar.

Heb deze tip ooit gekregen van een bevriend carrossier :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Jan en Greet
Berichten: 468
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:23
Woonplaats: Antwerpen Borgerhout
Locatie: 't Stad

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door Jan en Greet »

En met die 'Sidol',de ouwe trouwe legerkoperpoets kan je zelfs krassen uit je (kunststof) voorruit polieren :thumleft: :bounce:
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door dr.trimble »

commandant gebruikte ik vroeger omdat ik van niet meer wist. Sinds ik meguiars heb leren kennen komt er geen commandant meer in huis.
Mijn vorige auto zat vol kleine krasjes toen ik hem kocht en heb ze er bijna allemaal uitgekregen met Scratch-X van Meguiars. Somt je de bewerking eens herhalen als ze niet meteen weg zijn. Voordeel van meguiars is dat de schuurkorrel zichzelf afbreekt. Hierdoor wordt de korrel steeds kleiner en wordt het behandelde oppervlakte steeds gladder. Zo kan je zonder nadien nog te polieren een schitterende resultaat bekomen. Uiteraard is het aan te raden om nadien terug een polish en een wax aan te brengen want deze zijn verwijderd na een behandeling met scratch-X of een ander produkt.

Uiteraard kun je nog beter resultaat bekomen door machinaal te polieren maar hiervoor is er meestal toch wel enige ervaring vereist (vooral met de rotary).
K1200 GT 06'
vacaro
Berichten: 274
Lid geworden op: 03 okt 2007, 11:52
Woonplaats: Berendrecht
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door vacaro »

Hier kun je veel info halen, van hoe en met wat...
Heb zelf ook veel produkten hiervan en heb ook een detailday meegedaan. Daar leer je ook veel en het is gratis.
Ik heb zelf een zwarte Antara waar ook krassen(swirls) op staan en met het 5stappen plan is da achteraf zogoed als weg.
Moet er zelf nog aan beginnen maar mijn motorkap heeft als demo gediend op de detailday en die is al mooi met terug een diepglans en bescherming.
Maar lees eens op volgend forum voor meer info en resultaten..

http://nl.meguiars.be/forum/
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door WimLT »

Resultaten behalen is één ding, maar hoe lang heb je plezier van al dat zwoegwerk ??? Drie regenbuien of vijf :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door bougimain »

Dat moet je niet geloven Wim, ikzelf heb wel jaren geleden een symoniseercursus gevolgd omdat ik werkte in een gerenomeerde car wash en symoniseren was mijn taak en bij mij blijft het wel veel langer als je de juiste produkten koopt en het juist behandelt. :-)

bougimain

WimLT schreef:Resultaten behalen is één ding, maar hoe lang heb je plezier van al dat zwoegwerk ??? Drie regenbuien of vijf :-?
Afbeelding
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door jakke »

Het gaat mij niet direct over het Symoniseren hoor! Weet ook wel dat dit als afwerking dient te gebeuren.
Ik weet ook dat zeer diepe krassen, er niet uit gaan. Ik zie nu enkele vegen en krasjes die er niet af/uit gaan door te wassen of te symoniseren. Ik heb ook een zeer fijne Compound staan die vrij doeltreffend is. Ik wou echter eens weten wat de meest recente of eventuele (tante Kaat) middelen zijn of met welke producten goede resultaten behaald kunnen worden.
Machinaal is geen optie omdat ik al van twee Automechaniekers weet dat dat, als leek, niet zo evident is om te doen.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door WimLT »

Voor de diepere krassen is er altijd nog EHBK :idea:

Kerel komt aan huis licht spuitwerk doen. Zou heel goed zijn. Zou hem zelf ook nog eens moeten contacteren i.v.m. een diepe kras. Ik weet ook nog niks van prijzen af :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Lak vernieuwen, kan dat en hoe??

Bericht door pvde »

Yep,
Ik heb enkele jaren geleden diene kerel van Cipseway belgium eens laten komen voor mijn vorige wagen te behandelen.
Super werk voor niet overdreven veel geld, buiten krassen en lakschade kan hij zelfs gaatjes in het dashbord of sigaretten gaatjes in zetels bij werken.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Plaats reactie