Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door rsl »

Sh!t
Scarver binnengedaan voor onderhoud (40000 km). De riem zou moeten vervangen worden, dat wist ik op voorhand.
Bellen ze me vandaag dat ook de twee riempoelies versleten zijn en eigenlijk zo rap mogelijk vervangen moeten worden...
Kost aan onderdelen alleen voor de riem + die twee poelies: meer dan 1000 euro! DUIZEND euro! En da's dus nog zonder de werkuren!!

En naar 't schijnt zou dat zelfs niet abnormaal zijn bij de Scarvers. Ik was eigenlijk fel voorstander van riemaandrijving, maar als het normaal is dat je elke 40000 km meer dan 1000 euro kosten riskeert... Ik zou nooit een Scarver gekocht hebben als ik dat wist.

Ben met de dealer overeengekomen om de oude riem & poelies er voorlopig terug op te leggen en zien hoe 't evolueert. Maar op iets langere termijn ziet dat er dus niet goed uit.

Iemand al meegemaakt of die hier meer van weet?
Zou dat probleem er ook zijn bij de nieuwe BMW riemfietsen (F800 S/ST)?
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door Raketman »

Dat kan idd normaal zijn...Riemaandrijving van mijn eerste moto was ook versleten na 45.000 km, destijds ook net geen 1000€.
Qua werkuren moet ge u daar niet teveel bij voorstellen, hoop en al een half uur.
Nil volentibus arduum
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door Phaedrus »

Is dat dan hetzelfde bij de F 800 S en ST?
Ik bedoel, zijn de riem en riempoelies (wat het ook moge zijn) daar ook na 40K versleten?
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door rsl »

Raketman schreef:Dat kan idd normaal zijn...Riemaandrijving van mijn eerste moto was ook versleten na 45.000 km, destijds ook net geen 1000€.
Qua werkuren moet ge u daar niet teveel bij voorstellen, hoop en al een half uur.
Was dat ook een Scarver die eerste moto van jou?

In ieder geval: als dat normaal is moet ik nooit nog een (BMW) moto met riemaandrijving hebben hoor! Elke 40 à 50.000 km of zo kans op meer dan 1000 euro kosten, bovenop het normale onderhoud!?
"Onderhoudsvrij" wordt dan wel "peperduur"...
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door Raketman »

Mijn eerste motor was geen scarver, maar een LS650. 'k Heb wel al een Scarver geweten die om dezelfde reden ook afgeschreven werd (riem versleten). Ook al beschadiging door een steen gezien, die meegenomen werd tussen riem en voorste poulie.

Nu, "onderhoudsvrij" wil niet zeggen "slijtagevrij" hé :wink: ...
De riemen van de F800 worden voor hogere kilometerstanden opgegeven (80k dacht ik) maar ik wil dat eerst eens een paar keer zien gebeuren.
Je mag dan nog niet eens de pech hebben dat er eens een steen tussendraait want dan is't nog veel sneller gedaan.
Nil volentibus arduum
Dorian
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 okt 2008, 18:19

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door Dorian »

Mooi en een goed onderhouden ketting gaat 30000km me voor een kwart van de prijs :roll:
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door rsl »

Dorian schreef:Mooi en een goed onderhouden ketting gaat 30000km me voor een kwart van de prijs :roll:
Inderdaad, zoiets ben ik de laatste dagen ook aan 't denken. :-(
'k Had ooit nog een Sprint 900 met ketting, waarop ik vanaf dag één een Scottoiler had gezet: ik heb die na 53.000 km verkocht met nog de originele kettingset (en ik reed zomer & winter, droog & nat)...
Daarvoor en daarna nog kettingfietsen gehad (Transalp & XT600) en later nog een cardanfiets (Bulldog).

Sinds de Scarver was ik echt "riemfan" geworden; ik zag tot nu toe enkel voordelen: proper, nooit smeren, geen cardanreacties... perfect dus. Ik wou niks ander meer. Maar nu ik dit weet? Aan zo'n prijs!!? Als het zo zit: nee merci.

(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door animal »

Gelijk heb je natuurlijk: 1000 € kosten aan een moto die er met veel moeite 2000 waard is.....ik zou ook niet gelukkig zijn.
Toch een paar een klein verhaaltje van "aan den toog".

Er zat drie mensen aan den toog, mister scarver (rsl dus misschien) , mister cardan en mister ketting en alle drie waren ze ontevreden

Het verhaal van rsl kennen jullie ondertussen wel al van hierboven.......dus .......problemen.......nooit meer een riem

Mister cardan : cardan is goed, betrouwbaar, vrij onderhoudsvriendelijk maar als je kosten hebt, dan zal je er niet met een paar euro's vanaf komen. Hij ging op dit forum 's zoeken naar cardanproblemen en was niet meteen goed van het resultaat. Onlangs hoorde hij van iemand die op 100.000 km al 3 keer z'n cardan had mogen vervangen, ook kende hij iemand die nooit op reis vertrekt zonder een reservecardan in z'n bagage ....... dus .............problemen ....en nooit meer een cardan.

Mister ketting: ok, vraagt wat onderhoud, swa so be it, maar als die kapot gaat tijdens het rijden kan die een gat in je carter slaan en dat ook naar de vaantjes zijn.........kostprijs ????? In elk geval meer dan enkel de kettingset en waarschijnlijk ben je dan toe aan een nieuw blok...............dus..................problemen .....en nooit meer een ketting

Besluit van de cafébaas: koop jullie alle 3 een paar goeie stapschoenen: zijn goedkoop, onderhoudsvriendelijk, gaan betrekkelijk lang mee en het enige probleem is dat je af en toe 's moet gaan uitrusten........op café.....dus problemen .....

:roll:


PS: vooraleer iemand er zou achter komen: ja ik ben het die een scarver te koop aanbiedt op het forum :oops: . Een poulie is goed maar je mag 'm niet gebruiken om een GS-rit mee te gaan bollen want dan kan je problemen krijgen als een steentje tussen poulie en riem komt te zitten. Voor gebruik op de openbare weg vind ik 'm wel verantwoord en of dat nu op een scarver is of op een andere machine, maakt niet uit, een riem is niet geschikt voor off-road. Levensduur is afhankelijk van het gebruik en als hij dan toch moet vervangen worden kost je dat hooguit ongeveer 300€. Die van mij heeft ongeveer een 40.000 km maar zowel riem als poulie zijn onbeschadigd en zien er nog nieuw uit....dus....nog goed voor vele duizenden kilometers........ zo zie je maar .......maar natuurlijk ben ik niet meteen een neutraal verslaggever...so what....wie van ons is dat wel ? Een cardanrijderis voor een cardan, een kettingrijder voor een ketting en een riemrijder voor een ketting.......en ik heb een cardan, een ketting en een riemaangedreven voertuig in de garage staan en momenteel nog met geen van de drie problemen gehad..............
Laatst gewijzigd door animal op 10 apr 2010, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door st1100 »

animal schreef:....Mister cardan : cardan is goed, betrouwbaar, vrij onderhoudsvriendelijk maar als je kosten hebt, dan zal je er niet met een paar euro's vanaf komen. Hij ging op dit forum 's zoeken naar cardanproblemen en was niet meteen goed van het resultaat. Onlangs hoorde hij van iemand die op 100.000 km al 3 keer z'n cardan had mogen vervangen, ook kende hij iemand die nooit op reis vertrekt zonder een reservecardan in z'n bagage ....... dus .............problemen ....en nooit meer een cardan......
Amaai , 3 cardan's op 100.000km ofwel moet die mens leren wat minder wheelie's te trekken ofwel heeft hij een rommelfiets gekocht. Ik heb al eens 300.000km met één dezelfde cardan gereden en ik kan alleen maar zeggen als je die regelmatig een zijn nieuwe olie'ke geeft gaat dat normaal nooit kapot of er is iets mis.
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door animal »

Amaai , 3 cardan's op 100.000km ofwel moet die mens leren wat minder wheelie's te trekken ofwel heeft hij een rommelfiets gekocht. Ik heb al eens 300.000km met één dezelfde cardan gereden en ik kan alleen maar zeggen als je die regelmatig een zijn nieuwe olie'ke geeft gaat dat normaal nooit kapot of er is iets mis.
Daar zeg je het, ik heb ook nog nooit problemen gehad met m'n cardan, maar er zijn anderen..............en 40.000 km op een scarver en dan alles versleten...........da's ook niet van in de living te staan hee...........dat bedoelde ik. Je krijgt alles kapot, en er zijn soms gevallen waar het toch kapot gaat ook al krijgt alles toch z'n normale onderhoud (noem het een rommelfiets als je wil, je zal er maar mee zitten natuurlijk). Ik kreeg zo na het lezen van de eerste berichten de indruk: zo'n riem is slecht, en ik weet uit ervaring dat dat niet zo is, tenzij ....................vandaar het verhaaltje............ om te bewijzen dat alles slecht kan zijn.....behalve stapschoenen natuurlijk.
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door rsl »

Pas op: ik bedoel helemaal niet dat ik zo'n riem slecht vindt. Het valt me alleen dik tegen dat er al zoveel kosten zijn na zo weinig km. Als die poelies bv. 100.000 km meegingen zou ik er geen punt van gemaakt hebben.

Ik herhaal: wie zou een moto kopen al wetende dat je er elke 40.000 km meer dan 1000 euro extra kosten aan hebt, tenzij je maar een paar duizend km per jaar doet? Ik niet.

Nu, misschien was het een kinderziekte? Onze Scarver is immers één van de eerste reeks denk ik (ook nog met enkele bougie bv.).

Vandaar: zijn er hier echt geen Scarver- of F800-rijders die meer km haalden uit één set riem/poelies?

animal schreef:...da's ook niet van in de living te staan hee...

Niet in de living neen, gewoon heel 't jaar doorrijden, maar ik ben zeker geen zotte rijder - eerder rustig zelfs - en deed er ook nooit off-road mee of zo. Dus ik denk echt niet dat ik de riem meer verslijt dat de gemiddelde Scarver-rijder.
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door animal »

Ik herhaal: wie zou een moto kopen al wetende dat je er elke 40.000 km meer dan 1000 euro extra kosten aan hebt, tenzij je maar een paar duizend km per jaar doet? Ik niet.
Ik ook niet maar wat je hier voor hebt is niet normaal te nemen, je bent de eerste waarvan ik hoor dat ze na zo weinig km's alles stuk hebben gedraaid, dus veralgemeen dit niet hee. Er zijn mensen die bij hun boxer alles in de prak draaien na een paar 10.000 km maar ook dat zijn uitzonderingen. M'n vorige 1100gs boxer was er eentje van de "slechte" reeks, dat model waar iedereen op het forum van zegt: opgelet de model 94-96-boite gaat kapot. Die van mij was na meer dan 100.000 km nog steeds origineel en niet kapot en de volgende eigenaar heeft me nog steeds niet gebeld dat hij er problemen mee heeft gehad......ne mens moet niet altijd het slechte zien in alles hee .............

Dus
Vandaar: zijn er hier echt geen Scarver- of F800-rijders die meer km haalden uit één set riem/poelies?
laat het ons even omdraaien: zijn er nog riem-rijders die dit voor hebben gehad en na zo weinig km's alles hebben moeten vervangen ???? Ben benieuwd naar de reacties hierop...Je mag altijd naar mijn scarver komen kijken: heeft 39000 km en zowel riem als schijven zien er perfect uit, geen beschadigingen van riem of schijven, geen barstjes in de riem, geen afgebroken tanden......

Op een forum vond ik dit verslag van iemand die ondertussen 200.000 mijl (dus meer dan 300.000 km) heeft met z'n scarver, er zijn er dus ook anderen. Als je wat verder leest zitten er ook mensen tussen die 70.000 mijl (dus meer dan 100.000km) doen met een riem.........

http://f650.com/phpbb3/viewtopic.php?f= ... &sk=t&sd=a" onclick="window.open(this.href);return false;
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Re: Scarver: versleten riempoelies na 40000 km!

Bericht door rsl »

Even dit oud bericht van mezelf afsluiten:

'k Heb toen (in juni) uiteindelijk beide poelies op internet gevonden; de voorste op marktplaats.nl, de achterste op ebay.fr. Beide de originele BMW-stukken en beide in perfecte nieuwstaat. Prijs van die twee samen inclusief verzending naar België: zo'n 200 euro.
Netto besparing op die 2 stukken samen: zo'n 500 euro!

De riem zelf heb ik toen jammer genoeg niet gevonden op internet, dus die heb ik gewoon bij de dealer gekocht (280 euro...).
Heb die dingen vorige week laten monteren bij de dealer.
Einde.
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
Plaats reactie