Batterij compleet plat

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
demito
Contacteer:

Batterij compleet plat

Bericht door demito »

Ik rijd voorlopig met de 1200GS van mijn zus. Ik wil deze morgen vertrekken en de batterij is compleet plat. Niet zwakjes of zo, maar 100% leeg. Niks meer uit te krijgen. Geen lampeke van het dashboard of niks. Nooit eerder problemen mee gehad. Wel laatst serieus lang in de regen gereden...
Hangt nu al een uur of 12 aan de optimate en hij laadt nog steeds (is dat niet wat lang?).Starten gaat wel al terug vlotjes.

Wat kan dit zijn? Batterij is vers van afgelopen winter...

Tnx

T
Laatst gewijzigd door demito op 18 sep 2010, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Patrick V

Re: Batterij compleet plat

Bericht door Patrick V »

opdat een optimate zou kunnen laden moet er een beetje stroom van je batterij komen omdat hij die stroom nodig heeft om zijn programma te starten. Dit hebben ze me onlangs gezegd toen ik een volledig platte batterij had en de optimate ze niet opgeladen kreeg.
Reden voor de platte batterij was de rechtstreekse aansluiting van de zumo 660 op de batterij. Als je zumo in de houder zit neemt die stroom af ook al is hij niet ingeschakeld.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Patrick V schreef:Reden voor de platte batterij was de rechtstreekse aansluiting van de zumo 660 op de batterij. Als je zumo in de houder zit neemt die stroom af ook al is hij niet ingeschakeld.
Dank voor de tip, ga hem morgen meteen afkoppelen en via stekkerverbinding maken.
Heb er nog geen probleem mee, maar voorkomen is beter dan.......

mvg Nico
MG Breva 850
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Batterij laadt zeker bij want ik kan de motor al starten. Een Zumo heb ik niet maar er staat wel een zumo houder op gemonteerd rechtstreeks naar de batterij. Dat kan toch niks verbruiken?
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

de houder zelf verbruikt niet van stroom.

ik zou toch opteren voor een nieuwe batterij, er is 2 jaar garantie op een batterij.
dus terug brengen en melden dat ze leeg loopt.

je kan de deze test ook doen:
neem uw multimeter en zet hem op Ampère.
koppel een born los op uw batterij.
meet nu tussen uw born en de batterijklem
daar mag maar een zeer zeer kleine Ampère meting zijn.

bij een hoge Ampère meting zit je ergens met verlies.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

IRON GONZO schreef:de houder zelf verbruikt niet van stroom.

ik zou toch opteren voor een nieuwe batterij, er is 2 jaar garantie op een batterij.
dus terug brengen en melden dat ze leeg loopt.

je kan de deze test ook doen:
neem uw multimeter en zet hem op Ampère.
koppel een born los op uw batterij.
meet nu tussen uw born en de batterijklem
daar mag maar een zeer zeer kleine Ampère meting zijn.

bij een hoge Ampère meting zit je ergens met verlies.
tnx Gonzo. Wat is weinig?
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ach ja effe vergeten melden uw contact niet opzetten als je deze test doet.

bijvoorbeeld 0.02 ongeveer en lager.
eens een getal op deze plaats BV: 0.50A en zo een getal 1.01A zit je ergens met serieus verlies en trekt uw batterij leeg.
trouwens dit zou je merken, want dan moest je iedere dag uw batterij opladen. :wink:

daar dat het plots is gebeurd, doet mij sterk vermoeden dat uw batterij zelf niet meer optimaal is of ergens een foutje inwendig heeft.

indien je toch die grote waardes meet,
koppel dan verbruiker / verbruiker af.
BV: eerst GPS aansluiting, indien grote waarde blijft een volgend item (verstralers). enz..(afhankelijk van wat je er allemaal hebt bij aangesloten)
eens je ziet dat de grote waarde verdwijnt bij het afkoppelen van een verbruiker, heb je de oorzaak 9/10 gevonden.
want dan ga je omgekeerd te werk en sluit je de verbruiker 1 voor 1 terug aan.
zo ben je zeker dat dit het enige ding is wat problemen veroorzaakt.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Patrick V schreef:opdat een optimate zou kunnen laden moet er een beetje stroom van je batterij komen omdat hij die stroom nodig heeft om zijn programma te starten.
Raar, want vorig jaar heb ik nog bij wijze van test een compleet platte autobatterij aan de Optimate gehangen en na ± 48 uur (kan zelfs best nog wat langer geduurd hebben) was die toch volledig terug opgeladen :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

Tom, chech de pool op de batterij 'ns waar je bijkomend spul (GPS, intercom,...) hebt aanhangen. Die zijn niet van het meest stevige type (én te kort) en willen nogal 'ns loskomen of gewoon stuk gaan, waardoor je dus je contact met je batterij verbreekt. Volgens vaklui (zij die ons ter plaatse komen helpen via BMW-service) een regelmatig voorkomend probleem.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie