remmen de-blokkeren in een putje

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

dr.trimble

remmen de-blokkeren in een putje

Bericht door dr.trimble »

Ik heb sinds februari mijn 1150rt. Fantastisch masjien met fantastische remmen,..., alhoewel.
Ik heb nu al verschillende keer gehad als ik rem en ondertussen in een putjerij, of plots op enkele kasseistenen of in een andere oneffenheid dat de remmen een fractie van een seconde deblokkeren waardoor je precies weer vooruit vliegt.
Dit heeft een eigenaardig gevoel het is net of je remmen plots weigeren te werken, gelukkig pakken ze onmiddelijk weer en kom je toch (meestal) op tijd tot stilstand.
Ik heb me door iemand laten vertellen dat dit normaal is, ik weet wel niet meer waarom :-? maar ik zou hier toch eens een deftige uitleg voor willen.

Indien dit niet normaal is, kan iemand me dan vertellen wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

thx

yves :wink:
K1200 GT 06'
Gaby

Re: remmen de-blokkeren in een putje

Bericht door Gaby »

Mogelijk het ABS systeem.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Nu is dit ook geen grap maar ik had hetzelde probleem met mijn vorige Auto en direct erna moest ik terug eens mijn rem induwen en t'was gedaan en ja het is de ABS die dat doet.

Bougimain :-)
Afbeelding
props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

Dit is volgens mij helemaal normaal (ik heb dat ook met mijn GS).
Wanneer je tijdens het remmen in een putje rijd, wordt net op het einde van het putje de weerstand t.o.v. de weg iets groter. Daarom denkt het ABS systeem dat je wiel sneller vertraagd of zal gaan blokkeren.
Het systeem lost dus een beetje druk, met gevolg dat je een moment minder remkracht hebt.
Dit geeft dan het gevoel dat je plots weer vooruit schiet.
Wanneer het wiel weer sneller gaat draaien en jij blijft remmen, dan gaat de druk weer onmiddellijk opgevoerd worden.

Dit komt wooral voor wanneer je alleen met de voorrem werkt en (vrij) krachtig in de remmen gaat.
Bij auto's is dit minder voelbaar omdat je 4 wielen hebt die meer gelijkmatig beremd worden.

Om dit fenomeen te verminderen kan je met de achterrem een beetje bijremmen.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
dr.trimble

dat was dus inderdaad ongeveer de uitleg dat ik gekregen heb. 'k zal het nu wel proberen te onthouden.

Infeite is dit wel een vervelend fenomeen want die fractie van een seconde dat de rem de-blokkeert lijkt het net of je weg-gekatapulteerd wordt, het voelt best beangstigend aan. Gelukkig herpakt de rem terug onmiddelijk en kom je toch nog op tijd tot stilstand.

Nu, 'k ben blij dat ik tenminste weet dat dit normaal is.

bedankt voor de uitleg :grin:
K1200 GT 06'
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

dr.trimble schreef:Infeite is dit wel een vervelend fenomeen want die fractie van een seconde dat de rem de-blokkeert lijkt het net of je weg-gekatapulteerd wordt, het voelt best beangstigend aan. Gelukkig herpakt de rem terug onmiddelijk en kom je toch nog op tijd tot stilstand.
Het alternatief is dan "geen ABS", en dan ga je waarschijnlijk op je plaat vanwege een blokkerend voorwiel.
Wat vindt je vervelender :wink:
Laatst gewijzigd door Hunter6 op 17 sep 2010, 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.
dr.trimble

Hunter6 schreef:
dr.trimble schreef:Infeite is dit wel een vervelend fenomeen want die fractie van een seconde dat de rem de-blokkeert lijkt het net of je weg-gekatapulteerd wordt, het voelt best beangstigend aan. Gelukkig herpakt de rem terug onmiddelijk en kom je toch nog op tijd tot stilstand.
Het alternatief is dan "geen ABS", en dan ga je waarschijnlijk op je plaat vanwege een blokkerend voorwiel.
Wat vindt je vervelender:wink:

euhm..... geef mij dan maar een ABS met de bijhorende "akkefietjes" :grin:
K1200 GT 06'
Gaby

Bericht door Gaby »

Het gevoel is wellicht erger dan de werkelijkheid, maar het kan inderdaad een kort paniekmoment geven.
aan de andere kant bewijst het dat uw ABS werkt en dat is dan mogelijk weer geruststellend (achteraf) :-?
Het mag natuurlijk niet te snel mogen gebeuren. En de servo-remmen van de 1150 serie zijn nu niet
echt bekend voor hun grote doseerbaarheid, je komt dus misschien tamelijk makkelijk in de buurt van
het blokkeerpunt met een ABS ingreep tot gevolg.
Wat het remmen met het voorwiel betreft: heeft die motor geen integraal remsysteem, remt die niet
altijd met het achterwiel mee als je de voorrem gebruikt?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Bij de K1200LT rijders staat dat fenomeen zelfs bekent onder 'het remsysteem verslikt zich even'. Wist niet dat dat bij andere motoren ook voorkwam. Had het zelf nooit met de R1150RT, maar nu met de LT dus wel. Is idd beangstigend, vooral in de Alpen bij het naderen van een haarspeld met afgrond. Dan is het heus niet alleen het achterwiel dat een streep maakt :-P
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
props-n-blades

Gaby schreef:Wat het remmen met het voorwiel betreft: heeft die motor geen integraal remsysteem, remt die niet
altijd met het achterwiel mee als je de voorrem gebruikt?
Uiteraard wel, maar de verdeling voor-achter is op zo'n moment misschien 90-10. Als je daarbij zelf nog de achterrem gebruikt heb je misschien een 70-30 verdeling. Die zorgt ervoor dat dat "voouruit schieten" wat minder bruusk gebeurt.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Gaby

Bericht door Gaby »

Is dat zo, dat het integrale systeem minder verdeelt dan "met handen en voeten"?
Zo ja, is dat dan bij de R1200 reeks ook het geval? Ik moet bekennen dat ik
al een hele tijd enkel nog de voorrem gebruik voor een "normaal" remmanoeuver :oops:
Het is toch de enige motor waar ik mee rijd en heb het gevoel dat er stopkracht
genoeg is als ik in de remtang knijp. Maar als het zo is dat er daardoor een minder
gunstige verdeling van de remkracht tussen de beide wielen ontstaat dan moet ik
wellicht maar beter terug beide remmen gaan gebruiken.
props-n-blades

In normale omstandigheden zal de motor bij het gebruiken van de voorremhendel beide remmen activeren in een bepaalde verhouding.
Deze verhouding wordt bepaald door verschillende factoren: druk op de hendel, belading, grip, ... Het is dus bij een gecombineerd systeem eigenlijk niet nodig om met het voetrempedaal te remmen (ik spreek van normale omstandigheden = vaste ondergrond).
Een motor kan natuurlijk niet de ideale verdeling berekenen bij iedere situatie.

Om het bovenstaande fenomeen te verhelpen, bij een noodstop of op gladde ondergrond kan het aangewezen zijn om toch het rempedaal voor de achterrem te gebruiken (die zal enkel op het achterwiel werken).
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

WimLT schreef:Bij de K1200LT rijders staat dat fenomeen zelfs bekent onder 'het remsysteem verslikt zich even'. Wist niet dat dat bij andere motoren ook voorkwam. Had het zelf nooit met de R1150RT, maar nu met de LT dus wel. Is idd beangstigend, vooral in de Alpen bij het naderen van een haarspeld met afgrond. Dan is het heus niet alleen het achterwiel dat een streep maakt :-P
ik verschoot mij een bruine streep toen ik dat voor het eerst voorhad met de GS1200, ook mijn eerste ABS systeem. Heel lastig als je gewend bent om laat te remmen....Een kut systeem vind ik het....Ik heb nu geen ABS systeem meer, wat een verademing...terug gewoon doserend remmen, ahhhhh
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Gaby

Bericht door Gaby »

De laatste opmerking ivm doserend remmen begrijp ik niet goed, dat kan met een ABS systeem toch ook?
Patrick V

Bericht door Patrick V »

In het begin is dit inderdaad even schrikken.
Als je al remmend over een oneffen wegdek rijdt zal op een zeker moment een van de twee wielen minder neerwaardse druk hebben. Op dat moment zal de rem beter pakken op dat wiel en het 'blokkeren'. De ABS denkt dan dat je een wiel hebt dat slipt en laat de druk van de remmen verminderen. Als je beide wielen terug op de grond staan zal de rem weer normaal pakken. Oplossingen/verbeteringen: op tijd remmen (als dat kan) en je vering beter afstellen/vervangen zodat je wiel minder stuitert als er tijdens het remmen oneffenheden in de weg zijn.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Dirk Pauwels

Gaby schreef:De laatste opmerking ivm doserend remmen begrijp ik niet goed, dat kan met een ABS systeem toch ook?
Niet als je met doserend "tegen het blokkeren aan" bedoeld, want dat is nu eenmaal als je laat remt (bij sportief rijden), maar ik denk dat onze rijstijlen een beetje verschillen :grin: :grin:
Met de abs was het onmogelijk om hard te remmen zonder dat de abs aansloeg, zeker op slecht wegdek. Gelukkig kon je dat afzetten (bij stilstand), maar dat vergat ik vaak....

Ben er van overtuigd dat het bij normaal rijden wel voldoet en woon - werk had ik er ook geen problemen mee, maar het is toch niets voor mij zo'n "intelligent" remsysteem, met de moto wil ik zelf bepalen wat en hoe, mag gerust een "domme" moto zijn... :grin: (Heb ik nu trouwens ook, al veel plezier mee gehad)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Klopt ! Het doet zich uiteraard pas voor wanneer je redelijk hard in de remmen gaat. M.a.w. als je tegen of dus nét over de grens van het ABS zit. M.a.w. steeds wanneer je écht wel wil stoppen om welke reden dan ook en nét dàn hang je even in het luchtledige ... :pale: Op de LT kan je het ABS niet uitschakelen :-P
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Hunter6

Bericht door Hunter6 »

De zin- of onzin van ABS is hier en elders al uitgebreid aan de orde geweest. Laten we dat hier niet nog eens over gaan doen.
Diegene die denkt dat hij/zij in een noodsituatie, op een onverwachtte gladde ondergrond de tijd, en vaardigheid, heeft om beter te kunnen remmen dan met een ABS systeem: Hulde :wink:
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

WimLT schreef:Klopt ! Het doet zich uiteraard pas voor wanneer je redelijk hard in de remmen gaat. M.a.w. als je tegen of dus nét over de grens van het ABS zit. M.a.w. steeds wanneer je écht wel wil stoppen om welke reden dan ook en nét dàn hang je even in het luchtledige ... :pale: Op de LT kan je het ABS niet uitschakelen :-P
Vergeet niet dat je op dat ogenblik met een remsysteen zonder ABS enkel de keuze hebt tussen:
1. blijven doorremmen, met als resultaat een blokkerend voorwiel en grote kans om op je bek te gaan, of
2. je remmen zelf een beetje lossen en terug remdruk opbouwen. Met andere woorden: net hetzelfde als wat het ABS doet, maar minder precies want manueel...

Voeg daarbij nog dat je met een ABS-loos remsysteem ondertussen bij een noodstop ook nog je achterwiel geblokkeerd hebt, waarvan de eigenlijke remwerking dus quasi nul is. Terwijl een remsysteem met ABS, al dan niet integraal, op dat ogenblik op je achterwiel wel nog tégen de blokkeergrens zit, en dus de maximaal mogelijke vertraging oplevert. Hoe gering die ook mag zijn, het is beter dan niks.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Denk ook niet dat het verstandig zou zijn om het ABS uit te schakelen op een LT kwestie gewicht :-? Maar het blijft een klote gevoel :roll:

CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Bij de slip cursus voor motoren wordt je aangeleerd om wel je achter rem te blokkeren, alle aandacht moet bij de voorrem zijn, dit geldt alleen bij abs loze fietsen.
Tevens is het wel handig dat bij een noodstop je achterwiel blokkeert, dan staat er ten minste een zwarte streep op de weg en mocht het tot een aanrijding komen dan kun je zo uitrekenen hoe hard er is gereden. Dus dan is het niet zo moeilijk om het tegendeel te bewijzen als de tegenpartij roept "hij reed te hard"
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

CeesBmw schreef:Bij de slip cursus voor motoren wordt je aangeleerd om wel je achter rem te blokkeren, alle aandacht moet bij de voorrem zijn, dit geldt alleen bij abs loze fietsen.
Bij een motor met ABS is dat toch net hetzelfde? Alle aandacht naar de voorrem, en achteraan alles dichtgooien.
Het enige verschil is dat het mét ABS niet zal blokkeren...
CeesBmw schreef:Tevens is het wel handig dat bij een noodstop je achterwiel blokkeert, dan staat er ten minste een zwarte streep op de weg en mocht het tot een aanrijding komen dan kun je zo uitrekenen hoe hard er is gereden. Dus dan is het niet zo moeilijk om het tegendeel te bewijzen als de tegenpartij roept "hij reed te hard"
Huh? Dat zullen ze toch niet alleen uit dat remspoor moeten halen...
Een remspoor van 20 meter kan 3 dingen betekenen:
1. de piloot heeft na 25 meter pas aan zijn achterrem gedacht en heeft dus in feite een remweg van 45 meter, maar reed duidelijk niet te snel...
2. de piloot heeft meteen achteraan alles dichtgegooid en heeft dus duidelijk niet te snel gereden want heeft maar een remspoor van 20 meter
3. de piloot heeft meteen achteraan alles dichtgegooid en heeft dus duidelijk niet te snel gereden want heeft maar een remspoor van 20 meter. Helaas heeft hij ook zijn voorwiel onder zijn achterwiel geplooid...
Bovendien kan een expert zelfs bij een voertuig met ABS remsporen terugvinden.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
driverke

Bericht door driverke »

tja reed vroeger op de pan ook met abs en de eerste keer toen die in werking trad deed toch maar raar dat daverende voorwiel
Nu met de 1150rt heeft er mij iemand in het oor gefluisterd dat alleen met de achterrem remmen voldoende is daar je met het befaamde integraal remsysteem zit
de voorrem zou dus enkel bediend worden bij noodstop of hard remmen
weet niet hoor ik voel me toch beter als ik men beide remmen bedien
to good for hell to bad for heaven
Dirk Pauwels

driverke schreef:tja reed vroeger op de pan ook met abs en de eerste keer toen die in werking trad deed toch maar raar dat daverende voorwiel
Nu met de 1150rt heeft er mij iemand in het oor gefluisterd dat alleen met de achterrem remmen voldoende is daar je met het befaamde integraal remsysteem zit

Ik ken niets van een RT, maar bij de GS1200 stond er een integraal remsysteem op dat bij bediening van de rem op het stuur ook de achterrem mee aansprak vanaf een bepaalde remdruk, maar als je de achterrem via de voet bediende remde er vooraan niets mee....

Lijkt mij raar dat ze bij de 1150RT een systeem hebben dat met de voet ook de voorremmen bediend, ik heb meer gevoel in de vingers dan in mijn voeten....maar bij ABS speelt da geen rol waarschijnlijk.
Frans

Bericht door Frans »

Dirk Pauwels schreef:
driverke schreef:tja reed vroeger op de pan ook met abs en de eerste keer toen die in werking trad deed toch maar raar dat daverende voorwiel

Ik ken niets van een RT, maar bij de GS1200 stond er een integraal remsysteem op dat bij bediening van de rem op het stuur ook de achterrem mee aansprak vanaf een bepaalde remdruk, maar als je de achterrem via de voet bediende remde er vooraan niets mee....

Lijkt mij raar dat ze bij de 1150RT een systeem hebben dat met de voet ook de voorremmen bediend, ik heb meer gevoel in de vingers dan in mijn voeten....maar bij ABS speelt da geen rol waarschijnlijk.
Inderdaad bij de RT " bestond " dat sysieem en ook bij de LT laatste versie.
Zoals Wim schrijft "beangstigend" , daarom heb ik de LT verkocht. Op natte bergpassen was er niet veilig mee te rijden. je moest zelfs niet hard in de remmen te gaan om in een haarspeld bocht op het andere rijvak terecht te komen.Bijremmen met de achterrem alleen kon immers niet, wat
ook zeer vervelend was met zo'n zware mastodont bij trage stuur-manoevers
Plaats reactie