stroeve gashandel

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Celly
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2010, 20:41

stroeve gashandel

Bericht door Celly »

Ik heb een R1100RS uit 93. Na vele jaren trouwe dienst begint de gashandel stroef te worden.
'k Heb van het weekend met een 1200GSA gereden en toen viel het me eigenlijk pas op. Hoe stroef het op mijn fietsje ging
Aan de techneuten van dit forum: denkt u dat dit verholpen kan worden door de kabel te smeren?
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: stroeve gashandel

Bericht door Danny »

Stroef lopende kabel -zeker als ie al wat ouder is- vervang je beter, een beetje smeren brengt maar even soelaas en daarna is 't krak... meestal onderweg. dus vervangen die kabel. 't is niet eens zoveel werk :mrgreen:

Trouwens kijk eens of ie niet ingelopen is aan de busjes bovenop de gasklephuizen, je kan de kabel er wat uit tillen... vaak rafelen ze daar uit...
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: stroeve gashandel

Bericht door Wiedewa »

Absoluut niet smeren :shock: dit is het slechtste wat je kan doen :shock:
Of je moet van die teflon-spray in huis hebben.
De binnenkabel is n.l. van teflon en die gaat zwellen met gewone smeerolie, dus nog vaster zitten.

Kabel compleet vervangen lijkt met het beste.

mvg Nico
MG Breva 850
Celly
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2010, 20:41

Re: stroeve gashandel

Bericht door Celly »

Bedankt voor de goede raad.
11rt
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 okt 2004, 14:39
Woonplaats: Haspengouw
Locatie: Limburg

Re: stroeve gashandel

Bericht door 11rt »

De kabel is niet van teflon, maar heeft wel een teflonlaagje-omhulsel.Dat zit omheen de stalen gaskabel, gelijk een krimpkous.Die zie je niet zo goed als de kabel gemonteerd is:de teflonhuls liep, op mijn R1100RT athans, niet tot aan het uiteinde,maar tot 1 à 2cm van het uiteinde.Ga je smeren met gewone olie dan kan die teflonlaag opzwellen en loopt de kabel nog stroever.Smeer je met teflon, gaat het waarschijnlijk een tijdje beter, tot het vuil en stof, dat nu goed kleeft, de teflonlaag helemaal beschadigt.
Dus best de kabel compleet (kabel + gaine ,huls in nl? ) als set vervangen.Er wordt aangeraden de nieuwe kabel naast de oude te geleiden:meestal is de gevolgde weg af fabriek de beste weg.Daarna kan je de oude kabel verwijderen.
Voor de wereldreizigers:kunnen ook op voorhand een nieuwe kabel ,ongebruikt, naast de oude leiden.Dit is handiger dan de reserve kabel bij de bagage te steken
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: stroeve gashandel

Bericht door Dirk Pauwels »

Gaskabel stroef is idd best vervangen, maar check ook even of je rubber gashandle niet tegen het stuurgewicht aanloopt, schroef dit even los en check of je handle dan wel vlot loopt, ook even checken of de kaskabel niet toevallig met een tiewrap (spanbandje) vastgebonden is, kunnen ze ook nie goed tegen, moeten los en vrij lopen. bij mij bleef ooit de gas hangen omdat ik ooit in mijn ijver om een GPS kabeltje te bevestigen iets te kwistig was geweest met spanbandjes....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Celly
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2010, 20:41

Re: stroeve gashandel

Bericht door Celly »

Ik heb gisteren eens goed gekeken wat er zou kunnen schelen en het o.a. tussen het stuurgewichtje en het (draaibare) handvat zat redelijk wat straatvuil.
Na het schoongemaakt te hebben ging het al veel beter.
Misschien tegen beter weten in de kabel toch gesmeerd (niet met olie maar een kunstproduct).
De kabel was aan geen enkel uiteinde gerafeld nog ingesleten. Vandaar dat ik toch overwogen heb om hem te smeren.
Komt het terug (en ik vermoed dat ik daarop niet zo lang hoef te wachten) dan vervangen we de hele handel.
groetjes
Marcel
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: stroeve gashandel

Bericht door Danny »

Je mag best je gashandvat eens wat sili of teflon spray geven, baat het niet dan schaad het niet he...
misschien wringt je handvat wel tegen het eindgewicht op het stuur, maak het boeltje eens goed vettig of maak hem eens los aan 't stuur en probeer het handvat eens zonder kabel... dat moet als vanzelf gaan, aan de kabel kan je ook eens trekken met een tangetje... :mrgreen:
Plaats reactie