zumo 550 met kuren, wat doe ik?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

sabke69

zumo 550 met kuren, wat doe ik?

Bericht door sabke69 »

Hallo, ik rij met een zumo 550, is mijn 2de toestel reeds op een dik jaar.
1 ste toestel was niks mis mee, maar de steun op moto gaf slecht contact, dus ik krijg alles netjes nieuw van Garmin, toestel steun de hele rim ram, was in mei dit jaar.
Ik tevreden, wel wat werk om alles weer opnieuw mooi te installeren, maar kon weer deftig de baan zonder dat ik contact verlies had.
Nu heb ik dus sinds Mei een nieuw toestel, paar maanden later ik zet er een clubrit op, blokkeert hij, kon hem niet meer af zetten niks.
Dus ik wist niet wat te doen, en heb er de batterij dan af gehaald, en terug erop. :idea:
Zumo werkte weer alsof er niets aan de hand was.
Nu dacht ik gisteren, ga effe uitwaaien en ritje doen, zumo deed opeens niets meer, niet aan te krijgen, ook niet als ik hem op mijn moto zette, niks nada noppes. :-x :-x
Dus heb ik alweer de batterij eraf gehaald, en dan doet die het weer?? :?: :?:
Ben nu toch sterk aan het overwegen om hem terug binnen te doen, want vind dit nu toch niet normaal :-? :-? apparaat is maar enkele maanden oud, zou naar mijn mening toch niet mogen denk ik zo,heb garantie op dat ding , maar is dit veel voorkomend of heb ik gewoon pech? :twisted:
Sabke

BMW Vlaanderen lid
[/size][/i]
WimLT
Contacteer:

Re: zumo 550 met kuren, wat doe ik?

Bericht door WimLT »

sabke69 schreef:Ben nu toch sterk aan het overwegen om hem terug binnen te doen
Zou ik zeker doen :idea:
sabke69 schreef:of heb ik gewoon pech ?
Pech dan dat je een Garmin hebt gekocht. Is tegenwoordig een grote dikke vette ramp :twisted: Het klachtenbureau bevolken zou een kleine stad te werk kunnen stellen :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

WimLT schreef:Pech dan dat je een Garmin hebt gekocht. Is tegenwoordig een grote dikke vette ramp :twisted: Het klachtenbureau bevolken zou een kleine stad te werk kunnen stellen :roll:
Zo langzamerhand begin ik toch te denken dat je een hetze aan het voeren bent tegen Garmin. Zodra iemand een bericht plaatst mbt een Garmin toestel komt er een reactie waarbij Garmin eens flink onderuit gehaald moet worden. :-?
Dat er hier en daar wat problemen zijn met Garmin toestellen zal ik zeker niet ontkennen, maar de overgrote meerderheid van de gebruikers kan er prima mee leven. Dat er dan af en toe eens een batterij verwijderd moet worden nemen sommigen voor lief. De voordelen zijn groter dan de ergernis van enkele software problemen.
Een overgrote meerderheid heeft echter geen serieuze problemen met een Garmin.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Dat komt ervan als iedereen je jaren uitlacht omdat je met een "DomDom" rijdt, deze zich daardoor laat overhalen om zich in het Garminavontuur te storten om dan tot de conclusie te komen dat het TomTomgras véél en véél groener was :-?
Hunter6 schreef:de overgrote meerderheid van de gebruikers kan er prima mee leven.
Das trouwens nog eens een kwaliteitsslogan :thumright:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

WimLT schreef:Das trouwens nog eens een kwaliteitsslogan :thumright:
Ben het met Wim eens, heb zelf de 660 en niks anders dan allerlei verschillende problemen.
En ja heb 'm voor m'n plezier gekocht, en dus niet voor de ergernis.

mvg Nico
MG Breva 850
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Ik ben al bijna 10 jaar gelukkig met verschillende Garmins op mijn brommer. Ooit hapert dat wel eens effe, maar niks onoverkomelijks.
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik heb een Zumo 550. Werkt al twee jaar perfect, maar, ik doe geen updates, dat heb ik trouwens niet nodig, zo veel wegen komen er ook niet meer bij. Volgens mij komen de meeste problemen voor door die updates. Het zou niet mogen ik weet het maar als je ze niet doet (of er een paar overslaat en na twee jaar of zo eens een nieuwe cd koopt) heb je geen miserie.
Mijn collega's waar ik meestal mee ga rijden doen ook geen updates en alles werkt bij hen ook perfect.
Shulty

Bericht door Shulty »

Het is als een PC...onderhoud is belangrijk.

Waarschijnlijk staat er veel te veel op voor het, tegenwoordig toch, té kleine geheugen. De kaarten voor Europa worden steeds groter qua inhoud.
Laad eens iets minder kaarten op, bvb zonder Scandinavië, Oost Europa.

Ook raad ik af om er mp3 's op te zetten, vertraagt toch steeds het toestel.

Regelmatig ook eens je oude routes, waypoints en tracks wissen helpt.

De map "voices" kan je ook grotendeels wissen...behoud alleen de nederlandse en vlaamse stem, daar win je al gauw 250 mb mee.

Normaal moet dat helpen!

Grts,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Indierock

Bericht door Indierock »

Sabke, ik denk dat er veel waarheid zit in de post van Shulty. Heb zelf een tweedehands Zumo 500, ruim 3 jaar oud. Gebruik hem vrij intens ook op offroad ritten.
Gezien het zéér beperkte geheugen van het toestel zelf werk ik nu met een 8 Gb kaartje erin. Mp3 zit hierop, evenals m'n kaarten.
Nogmaals beperk je kaarten : Oost Europa, Spanje, Italië, Noorwegen, Zweden enz. hoeven er niet op te staan. Onnodige bagage.
Probeer ook te vermijden van clubrit na clubrit op te sparen in de gps. Leegmaken of toch bijna. Laat er ook geen reizen van enkele duizenden km routes in staan. Bewaar ze op je pc, niet op de gps, zeker niet op een Zumo 500 of 550.
Dit alles kan je snel uitvoeren. Vanwaar komt jou gps? Als er dan nog problemen van die aard opduiken terug naar dealer. Point 2 in Paal of Leuven kan ook nog een oplossing bieden. Succes en hou ons op de hoogte van wat de oorzaak van dit euvel was.
Lid BMW MC Vl sinds 2008.
BMW K 1600 GT Sport 2014 6K
BMW F 800 GS Triple Black 2012 12K
BMW G 650 XChallenge for even more pleasure, Tripy Off-Road Packet, Pirelli MT 21. Zega Pro Cases.35K.
K1200GT '03 72K
Please Do Not Resuscitate, if no decent outcome.Afbeelding

ADVrider.com
manu

Bericht door manu »

Ik heb ook een 550 en heb dit voor val ook al voor gehad
en dan zoals u zegt battery eruit en klaar heb hem nu eenjaar of 4
en dit is het eerste dat ik er met voor heb gehad
natuurlijk komen er veel klachten als men de meeste verkoop in de wereld heeft
en voor iedereen kan je geen goed doen en zijn er altijd betere en slechtere toestellen
maar niet van wakker liggen is niet plezant maar is niet zo erg

mvg
G ASS N
jakke

Bericht door jakke »

Is eigen aan een forum hé! Als je iets voor hebt met het één of ander, ga je onmiddelijk op desbetreffend fora zoeken wat de eventuele oplossing zou kunnen of kan zijn. Daarom ga je op deze fora meer klachten zien verschijnen dan goede reclame! Onderhoud en/of verzorging van een apparaat is natuurlijk ook belangrijk! Bovengenoemde tips zijn dan ook zeker op te volgen! Ook het toestel van de moto nemen, en droog binnen leggen of bewaren, is een niet in de wind te slaan advies. het is niet omdat een toestel waterdicht is dat er geen condens binnen in het toestel kan ontstaan. Velen laten het afdekklepje (dat op de motohouder zit) open staan, hierdoor kunnen de aansluitingen sneller condenceren of aanladen.
Voor de rest heb ik al genoeg geschreven dat ik geen updates doe omwille van de "gekende" problemen en staat er enkel een vooropgestelde route in als ik deze ook effectief ga rijden. Verder een afzonderlijk kaartje met mp3 op. Voor enkelen is zo'n GPS gelijk een databank en moet daar maar zoveel mogelijk op kunnen.
Ik zie hier in de winkel ook wel verschillen hoor. Als twee verschillende mensen, bijvoorbeeld, hetzelfde soort molen kopen en na een jaar terug komen, zie je duidelijk wie het ding onderhoud en wie niet. En dan gaat het enkel maar over het afkuisen na gebruik.
In ieder geval zou ik onmiddelijk terug gaan als het toestel hapert of sporen van falen vertoond, en zeker binnen de garantieperiode. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
sabke69

Bericht door sabke69 »

Dus als ik meer routes eruit zal gooien, gaat dat probleem minder zijn dus?
Ik moet eerlijk toegeven, dat ik niet zo een gedreven zumo handelaar ben, ik zet daar routes op en moet zeggen, wissen doe ik eigenlijk zelden of zumo moet het me zelf aangeven dat mijn geheugen vol zit. En kurt hier heeft dezelfde als mijne en nooit problemen mee gehad, dus ik verwijt zumo dan ook niets, ik stelde me alleen de vraag of dat wel mag die batterij zo vaak eraf halen. Ik heb er ook een geheugenkaartje in zitten vol met muziek, kan het daar dus ook mee te maken hebben dan?
Ga hem eens ne opkuis geven en er wat routes uitgooien, en eerlijkheidshalve is het inderdaad zo van sinds ik hem geupdate heb, is de ellende begonnen, dus beter niet altijd doen.
Sabke

BMW Vlaanderen lid
[/size][/i]
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

WimLT schreef:Dat komt ervan als iedereen je jaren uitlacht omdat je met een "DomDom" rijdt, deze zich daardoor laat overhalen om zich in het Garminavontuur te storten om dan tot de conclusie te komen dat het TomTomgras véél en véél groener was :-?
Hunter6 schreef:de overgrote meerderheid van de gebruikers kan er prima mee leven.
Das trouwens nog eens een kwaliteitsslogan :thumright:
Ik zal hier niet gaan roepen dat TomTom beter of slechter is dan Garmin, beiden hebben hun voor- en nadelen.
Maar ik kan me de eerste TomTom Rider nog herinneren, hiervan was de motorhouder zo slecht geconstrueerd dat het bij meerdere mensen voorkwam dat de Rider uit de houder sprong tijdens het rijden!!
Nu kan het overal weleens misgaan maar dan verwacht je toch een degelijke oplossing. En wat was de oplossing van TomTom??
Alle eigenaars kregen GRATIS een koortje van 10 cm toegestuurd zodat ze de Rider met de houder konden verbinden. Weliswaar stuiterde het ding nu niet over de grond als het uit de houder schoot, in plaats van één kras/deuk in je tank had je er nu meerdere.

Deze Rider heeft 2 jaar gewoon in verkoop gestaan, geen modificatie, niets. Wat mij betrfet neem je dan de doelgroep niet serieus, wat ook blijkt aan de ontwikkeling van de Rider in de loop van de tijd. De houder is inmiddels wel verbeterd maar de software, welke momenteel in de Urban Rider zit, is nog nagenoeg gelijk aan het eerste model uit 2005.

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, als de software goed is waarom dan veranderen.
Misschien dat de software afedeling van Tomtom eens moet fuseren met de hardware afdeling van Garmin. :wink:
Shulty

Bericht door Shulty »

sabke69 schreef:Dus als ik meer routes eruit zal gooien, gaat dat probleem minder zijn dus?
Ik moet eerlijk toegeven, dat ik niet zo een gedreven zumo handelaar ben, ik zet daar routes op en moet zeggen, wissen doe ik eigenlijk zelden of zumo moet het me zelf aangeven dat mijn geheugen vol zit. En kurt hier heeft dezelfde als mijne en nooit problemen mee gehad, dus ik verwijt zumo dan ook niets, ik stelde me alleen de vraag of dat wel mag die batterij zo vaak eraf halen. Ik heb er ook een geheugenkaartje in zitten vol met muziek, kan het daar dus ook mee te maken hebben dan?
Ga hem eens ne opkuis geven en er wat routes uitgooien, en eerlijkheidshalve is het inderdaad zo van sinds ik hem geupdate heb, is de ellende begonnen, dus beter niet altijd doen.
Hang gewoon de Zumo eens aan de PC en maak de map GPX schoon. Gooi ook op je Zumo alle routes eraf, laad alleen de routes die je nodig hebt.
Ik laad ook nooit routes in de zumo wanneer ik op reis ga, ik zet alle routes op een SD-kaartje en laad ze één voor één/dag per dag in de Zumo.

Laad dan eens wat minder kaarten, alleen diegene die je nodig hebt.
Normaal zou het hier mee moeten opgelost zijn.

De kaartupdates hebben hier niets mee te maken, je moet er gewoon voor zorgen dat je ongeveer 300mb vrije ruimte overhoudt op de Zumo.

Liefst het kaartje met mp3 's er uit laten. Het vertraagt enorm de opstartsnelheid.

Grts,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Hunter6 schreef:Misschien dat de software afedeling van Tomtom eens moet fuseren met de hardware afdeling van Garmin. :wink:
Das een héél vet plan waar ik alleen maar volledig achter kan staan :wink:
Shulty schreef:Hang gewoon de Zumo eens aan de PC en maak de map GPX schoon. Gooi ook op je Zumo alle routes eraf, laad alleen de routes die je nodig hebt.
Ik laad ook nooit routes in de zumo wanneer ik op reis ga, ik zet alle routes op een SD-kaartje en laad ze één voor één/dag per dag in de Zumo.
Laad dan eens wat minder kaarten, alleen diegene die je nodig hebt.
Daarbij kan je ook die honderden favorieten eens wegsmijten of tenminste eens opkuisen alsook alle triplogs deleten :idea: Als al dat opkuiswerk niet resulteert in een normale werking, ga dan zeker naar de dealer. Eis dat je apparaat naar behoren werkt zonder constant allerlei foefkes te moeten toepassen zoals de batterij verwijderen en zo. Je hebt er verdorie veel en harde Euri voor betaald :twisted:

Zeppe

Bericht door Zeppe »

Je hebt er verdorie veel en harde Euri voor betaald
:scratch:
weer een nieuwe munteenheid,
waarschijnlijk nodig om op de zwarte markt en Oost-blokkers mee te betalen :shock:

Je hoort steeds vaker euri als meervoud van euro. Is dat wel juist?

Het meervoud van euro is euro's, net zoals auto's het meervoud is van auto en foto's het meervoud van foto. De vorm euri is net zo fout als auti en foti, en komt met name als opzettelijke overdrijving voor. In sommige gevallen kan het gebruik van euri als hypercorrectie worden aangemerkt.

:wink:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Zeppe schreef:In sommige gevallen kan het gebruik van euri als hypercorrectie worden aangemerkt.
Dat was de bedoeling Afbeelding

Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

sabke69 schreef:Hallo, ik rij met een zumo 550, is mijn 2de toestel reeds op een dik jaar.
1 ste toestel was niks mis mee, maar de steun op moto gaf slecht contact, dus ik krijg alles netjes nieuw van Garmin, toestel steun de hele rim ram, was in mei dit jaar.
Ik tevreden, wel wat werk om alles weer opnieuw mooi te installeren, maar kon weer deftig de baan zonder dat ik contact verlies had.
Nu heb ik dus sinds Mei een nieuw toestel, paar maanden later ik zet er een clubrit op, blokkeert hij, kon hem niet meer af zetten niks.
Dus ik wist niet wat te doen, en heb er de batterij dan af gehaald, en terug erop. :idea:
Zumo werkte weer alsof er niets aan de hand was.
Nu dacht ik gisteren, ga effe uitwaaien en ritje doen, zumo deed opeens niets meer, niet aan te krijgen, ook niet als ik hem op mijn moto zette, niks nada noppes. :-x :-x
Dus heb ik alweer de batterij eraf gehaald, en dan doet die het weer?? :?: :?:
Ben nu toch sterk aan het overwegen om hem terug binnen te doen, want vind dit nu toch niet normaal :-? :-? apparaat is maar enkele maanden oud, zou naar mijn mening toch niet mogen denk ik zo,heb garantie op dat ding , maar is dit veel voorkomend of heb ik gewoon pech? :twisted:
ik heb ook een 550
GPS eens opschonen en niet massa vol zetten met routes en foto's.
enkel hetgeen nodig is meer dan voldoende.
zoals in eerdere topic's vermeld tussen de andere zever.

en sommige batterijen durven wel eens door temperatuurschommelingen effe het contact verbreken.
daar hij nog in garantie is, eens naar de verkoper gaan en melden, nieuwe batterij kan uw probleem oplossen
je hebt trouwens een PB
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
p@rick

Bericht door p@rick »

sabke69 schreef:Ik moet eerlijk toegeven, dat ik niet zo een gedreven zumo handelaar ben
't Is absoluut niet persoonlijk bedoeld, maar ik denk dat dit bij voor de meeste "klagers" de oorzaak is. Een gps (of het nu een Garmin, Tom Tom of n'importe welk ander merk is) is tenslotte maar een handig HULP-middeltje, enig inzicht en menselijke interactiviteit blijven vereist om dat ding goed z'n werk te laten doen. Vergelijk het met een computer, die doet ook niets "vanzelf".
Het is ook niet altijd even evident om een probleem klaar en duidelijk uit te leggen, met als gevolg verschillende interpretaties van het probleem, met als gevolg verschillende diagnoses en oplossingen. En dan verschiet men ervan dat men door de bomen het bos niet meer ziet.
Eens gewoon afspreken met iemand die misschien net iets meer bedreven is in deze materie en het probleem dan eens rustig bespreken kan ook wonderen doen.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
p@rick

Bericht door p@rick »

Zeppe schreef: Het meervoud van euro is euro's, net zoals auto's het meervoud is van auto en foto's het meervoud van foto. De vorm euri is net zo fout als auti en foti, en komt met name als opzettelijke overdrijving voor. In sommige gevallen kan het gebruik van euri als hypercorrectie worden aangemerkt.
Heb je mooi geciteerd van hier :wink:
Greetz,

P@trick
Shulty

Bericht door Shulty »

p@rick schreef:
sabke69 schreef:Ik moet eerlijk toegeven, dat ik niet zo een gedreven zumo handelaar ben
't Is absoluut niet persoonlijk bedoeld, maar ik denk dat dit bij voor de meeste "klagers" de oorzaak is. Een gps (of het nu een Garmin, Tom Tom of n'importe welk ander merk is) is tenslotte maar een handig HULP-middeltje, enig inzicht en menselijke interactiviteit blijven vereist om dat ding goed z'n werk te laten doen. Vergelijk het met een computer, die doet ook niets "vanzelf".
Het is ook niet altijd even evident om een probleem klaar en duidelijk uit te leggen, met als gevolg verschillende interpretaties van het probleem, met als gevolg verschillende diagnoses en oplossingen. En dan verschiet men ervan dat men door de bomen het bos niet meer ziet.
Eens gewoon afspreken met iemand die misschien net iets meer bedreven is in deze materie en het probleem dan eens rustig bespreken kan ook wonderen doen.
Ook is zelf "durven" ondernemen vaak de beste manier.....Google is trouwens een waanzinnige bron van info.

Ik heb ook alles maar van 't internet.

Het is gemakkelijk "het" aan iemand te vragen, maar meestal kan je het zelf ook opzoeken....leer je het meteen ook...dubbel plezier... :cyclopsani:

:wink:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Indierock

Bericht door Indierock »

sabke69 schreef:Dus als ik meer routes eruit zal gooien, gaat dat probleem minder zijn dus? Ik heb er ook een geheugenkaartje in zitten vol met muziek, kan het daar dus ook mee te maken hebben dan?
Toen ik op m'n 2 Gb kaartje veel muziek staan had, werd hij ook enorm traag. Nu een 8 Gb kaartje veel vlotter.
Alleen, het opstarten van de gps duurt iets langer met de mp3 flink geladen. Maar ik wil voor geen geld de music missen. Maar dat is ieder mens z'n voorkeur. En ieder zal hier z'n mening over hebben.
Lid BMW MC Vl sinds 2008.
BMW K 1600 GT Sport 2014 6K
BMW F 800 GS Triple Black 2012 12K
BMW G 650 XChallenge for even more pleasure, Tripy Off-Road Packet, Pirelli MT 21. Zega Pro Cases.35K.
K1200GT '03 72K
Please Do Not Resuscitate, if no decent outcome.Afbeelding

ADVrider.com
p@rick

Bericht door p@rick »

sabke69 schreef:Nu heb ik dus sinds Mei een nieuw toestel, paar maanden later ik zet er een clubrit op, blokkeert hij, kon hem niet meer af zetten niks.
Is iets wat ik destijds met mijn 550 ook paar keren heb meegemaakt, je bent aan't rijden en plots merk je dat 't beeld op 't scherm al een paar km niet meer bewogen heeft. Geen enkele toets reageert nog, je kan 't toestel ook niet meer op de gewone manier uitschakelen.
Daarvoor bestaat er een bepaalde toetsencombinatie die je een paar seconden moet aanhouden, dan start het toestel opnieuw op. Ik ken die combinatie echter niet meer uit het hoofd wegens allang niet meer nodig gehad (overgeschakeld op Zumo 660).
Greetz,

P@trick
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Tip van Tante Kaat: éénmaal per jaar hardreset doen, ik doe dat telkens in het begin van het nieuwe jaar.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Cindy

Bericht door Cindy »

En nog een goede tip....zet uw toestel niet uit als het nog in de houder staat onder stroom....al véél probs mee geweest.
Voor de rest een zeer contente gebruiker maar de monopolie van het bedrijf geeft me soms de indruk dit te misbruiken ( toestellen die uit zijn veel later leveren enz...).
Qua service op en top.
Over werking van tomtom kan ik me niet uitspreken want gebruik het niet maar weet wel dat de service van dat bedrijf té wensen over laat.

Enige interessante in deze reply is de eerste zin.

Wat mensen brengt tot het bekritiseren van een bepaald produkt alsof het hele gamma niet deugd snap ik ook soms niet maar ja als ge niks beter te doen hebt zeker.....
Plaats reactie