(bron De Tijd 22/10/10)
De motor- en scooterverkoop kan profiteren van een groeiende vraag van pendelaars die er genoeg van hebben met de auto in de file staan. Maar ondanks dat gunstige gesternte, gaat het bijzonder slecht met de zowat 800 bedrijven die in ons land gemotoriseerde rijwielen verkopen. Een doorlichting van de sector op verzoek van de federatie Federmoto schetst een dramatisch beeld.
‘17 procent van de bedrijven kampt met een negatief eigen vermogen’, zegt Patrick Uytterhoeven van Akron, het bureau dat de studie uitvoerde. ‘Bij de andere zijn de schulden 9,58 keer groter dan het eigen vermogen Uit de analyse van de jaarrekeningen blijkt ook dat bijna twee op de drie bedrijven problemen hebben om op korte termijn de betalingsverplichtingen na te komen.
Alles begint met de slechte marges op de verkoop. In 2008 bleef er voor elke euro omzet maar 1,84 eurocent bedrijfswinst over. Met de beperkte omzet die een motorverkoper draait, is dat onvoldoende. ‘De toegevoegde waarde per werknemer ligt op amper 23.320 euro, hiervan kan je amper een halftijdse werkkracht betalen’, zegt Uytterhoeven.
Kortingen
Guido Brenders, de voorzitter van Federmoto, steekt de hand deels in eigen boezem. ‘Er worden soms onverantwoord grote kortingen gegeven aan de klanten en de tarieven voor herstellingen of onderhoud in de werkplaats zijn te laag.’
Maar Brenders haalt ook uit naar sommige distributeurs en invoerders van moto’s en scooters. ‘Ze hebben geen oog voor hun dealers. Ze plegen roofbouw op hun dealernet om de eigen winsten te vergroten. Dat is geen langetermijnvisie’, stelt Brenders, die geen namen noemt.
Bij Federmoto kunnen ze die klachten staven met praktijkvoorbeelden. ‘Een dealer aan de grens met Frankrijk moet zijn toestellen duurder inkopen bij de Belgische invoerder dan de prijs die een Franse concurrent enkele kilometer verder aan zijn klanten kan aanbieden. En dan is die Franse verkoper nog rendabeler’, zegt Daniel Labours, de secretaris van Federmoto.
De sector heeft volgens Brenders ook nood aan een dringende professionalisering. De meeste bedrijfjes worden geleid door motorliefhebbers met een uitstekende technische kennis. Maar het ontbreekt hen aan de juiste managementvaardigheden. ‘De invoerders moeten daarbij helpen’, zegt Brenders.
Motorverkopers in ademnood
Moderator: GVN
Motorverkopers in ademnood
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Re: Motorverkopers in ademnood
HALLO .. laatste tijd al eens een onderhoudje laten doen, meneer Brenders ! ! ! Ze komen met drie mensen aan de kassa staan om uw schandalig hoog factuurke te verklarenGVN schreef:‘Er worden soms onverantwoord grote kortingen gegeven aan de klanten en de tarieven voor herstellingen of onderhoud in de werkplaats zijn te laag.’
Klopt spijtig genoegGVN schreef:Maar Brenders haalt ook uit naar sommige distributeurs en invoerders van moto’s en scooters. ‘Ze hebben geen oog voor hun dealers. Ze plegen roofbouw op hun dealernet om de eigen winsten te vergroten. Dat is geen langetermijnvisie’, stelt Brenders, die geen namen noemt.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Re: Motorverkopers in ademnood
En met de vergrijzing van de motorrijder, en het ontmoedigingsbeleid van de overheid om nog motor te gaan rijden, wordt het voor de motorzaken stilaan een keus: stoppen of doorgaan.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Motorverkopers in ademnood
Bwah, dienen Brenders is de laatste tijd niet veel meer op onderhoud geweest precies...GVN schreef:(bron De Tijd 22/10/10)
....
De sector heeft volgens Brenders ook nood aan een dringende professionalisering. De meeste bedrijfjes worden geleid door motorliefhebbers met een uitstekende technische kennis. Maar het ontbreekt hen aan de juiste managementvaardigheden. ‘De invoerders moeten daarbij helpen’, zegt Brenders. [/i]
Denk dat die "motorliefhebbers met een uitstekende technische kennis" op de vingers van 1 hand te tellen zijn ondertussen....De poenpakkers daarentegen....
Mss is het nu het wat slechter gaat de consument die wraak neemt na jaren aan een stuk afgezet te worden?
Blijf weg bij poenpakkers en ga bij de echte motorliefhebbers, mss betaal je wat meer, maar je krijgt dan ook de service waar je recht op hebt...Maarreuh veel duurder dan nu hoeft het niet te worden zenne.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Motorverkopers in ademnood
Ik denk dat de commentaren bedoeld zijn voor de héle sector, en dan zal het wel kloppen.
Eén en ander is volgens mij niet op BMW toepasbaar (o.a. prijzen, slechte ondersteuning, ...).
Maar wat zeker is : de Belgische prijzen zijn hoog. In Duitsland doe je beter zaken als consument.
Eén en ander is volgens mij niet op BMW toepasbaar (o.a. prijzen, slechte ondersteuning, ...).
Maar wat zeker is : de Belgische prijzen zijn hoog. In Duitsland doe je beter zaken als consument.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Re: Motorverkopers in ademnood
Even de steen in de befaamde poel gooien :
Iemand die op het forum advies vraagt over onderhoud of een herstelling, en daarbij durft te suggereren dat hij/zij ook te rade zal gaan bij zijn/haar motorfietsdealer, wordt vaak als een soort kneusje bekeken, want de (vaak zelfverklaarde ) "echte" motards doen alles zelf. Voor de rest proberen we ook alles zo goedkoop mogelijk te kopen, desnoods via internet (me name banden). Als vervolgens het allergoedkoopste spul iets te snel kapot gaat, is het de fout van de Chinezen....
Ik ben het ermee eens dat er af en toe wat afgeklungeld wordt door sommige motorfiets"dealers", maar aan de andere kant, moeten we weten wat we willen... als je geen geld wil uitgeven, kan je ook niet teveel verwachten. Helemaal niks tegen zelfdoen, maar wat mij betreft, zelfkennis is het begin van de wijsheid .
"Duur" betekent nog niet "beter", maar, iemand die goed werk levert (en als je goed zoekt, vindt je die nog), mag voor mij een een overeenstemmende prijs vragen... leven en laten leven!
Iemand die op het forum advies vraagt over onderhoud of een herstelling, en daarbij durft te suggereren dat hij/zij ook te rade zal gaan bij zijn/haar motorfietsdealer, wordt vaak als een soort kneusje bekeken, want de (vaak zelfverklaarde ) "echte" motards doen alles zelf. Voor de rest proberen we ook alles zo goedkoop mogelijk te kopen, desnoods via internet (me name banden). Als vervolgens het allergoedkoopste spul iets te snel kapot gaat, is het de fout van de Chinezen....
Ik ben het ermee eens dat er af en toe wat afgeklungeld wordt door sommige motorfiets"dealers", maar aan de andere kant, moeten we weten wat we willen... als je geen geld wil uitgeven, kan je ook niet teveel verwachten. Helemaal niks tegen zelfdoen, maar wat mij betreft, zelfkennis is het begin van de wijsheid .
"Duur" betekent nog niet "beter", maar, iemand die goed werk levert (en als je goed zoekt, vindt je die nog), mag voor mij een een overeenstemmende prijs vragen... leven en laten leven!
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL