2011 BMW R 1200 RT gekocht

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

wooter
Contacteer:

2011 BMW R 1200 RT gekocht

Bericht door wooter »

Zo. Het heeft heel wat twijfelen en tellen gekost, maar er staat momenteel al 1500 kilometer op!

Afbeelding
Edities en pakketten

Safety pakket 430
Dynamic line 435

Extra opties

Sturing bluetooth interface 143
Audiosysteem 268
Uitlaat in chroom (Maakt deel uit van Dynamic line) 350
Handleiding nederlands 386
Radio ECE 395
ESA (Elektr. Suspension Adjustment) (Maakt deel uit van Dynamic line) 416
Verwarmd Zadel (Maakt deel uit van Dynamic line) 518
Verwarmde handgrepen (Maakt deel uit van Dynamic line) 519
RDC (Maakt deel uil van Safety pakket) 530
Cruise Control (Maakt deel uil van Oynamic line) 538
Boordcomputer (Maakt deel uit van Dynamic line) 539
Anti-diefstal systeem 603
ASC (Maakt deel uil van Safety pakket) 650
Stekker (Maakt deel uit van Dynamic line) 764
+ topkoffer
+ Zumo 660
+ Starcom analoog

De Starcom wordt gemonteerd bij het eerste onderhoud de komende dagen. Ik heb ook een System 6 helm aangeschaft waar de headset in wordt gemonteerd.

De radio was een blinde gok - ik luister eigenlijk geen radio maar heb al mijn muziek in Itunes en wil mijn iphone of ipod gebruiken als muziek - maar is goed uitgedraaid want de nieuwe versie van het audiosysteem laat toe om met de idrive-achtige bediening op artiest, album en playlist te zoeken!

Ik rij ermee sinds 21 oktober en elke kilometer is genieten. Ik heb de eerste rit nog de koffers thuis gelaten, maar zelfs met koffers is de RT niet te breed om op de snelweg te filefilteren, en eens in Brussel moet je je gewoon een beetje koest houden :). Windbescherming is ideaal, zeker op een herfstdag als vandaag waar ik op mijn Suzuki zeker van mijn fiets was geblazen :).

Wat is overigens de officiële grootte van de brandstoftank? Als ik 20 kilometer verder rij dan wat de boordcomputer als leeg claimt, krijg ik er 24,5 liter in. Maar ik zie dan Noord-Amerikaanse fora waar mensen er 27 liter in krijgen, en met zoveel zou ik netjes om de 2 dagen kunnen tanken :). Nu, hij moet nog wat gerodeerd worden dus het verbruik is ietsje hoger, maja :).
®win
Contacteer:

Re: 2011 BMW R 1200 RT gekocht

Bericht door ®win »

Officieel (volgens de specificaties van BMW): 25 liter. Dat is dus bruikbare tankinhoud; mogelijk kun je leger rijden (en meer tanken), maar je loopt grote kans droog te rijden (en dus stil te vallen).

Bij de GSA geven ze 33 liter op, maar er zijn er die tot zelfs 37 liter hebben getankt (met aanpassing van de vulhals van de tank).
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Bob

Bericht door Bob »

Tankinhoud zou 25 liter moeten bedragen. Afgaande op het gemiddelde verbruik van mijn R1200RT bouwjaar 2008 geeft dat een autonomie van 470 Km. Dat is natuurlijk maar een indicatie, want wat verbruik betreft hangt veel af van de externe omstandigheden, met jou als bestuurder op de eerste plaats.

Veel succes met de nieuweling !
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

De "nieuwe" RT heeft een tankinhoud die ong 2 Ltr minder is dan de vorige versie...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
PHILIP

Bericht door PHILIP »

Als je bij de pakistanen in Mol tankt krijg je er zelfs +/- 30 liter in (zelf meegemaakt!)
Bob

Bericht door Bob »

PHILIP schreef:Als je bij de pakistanen in Mol tankt krijg je er zelfs +/- 30 liter in (zelf meegemaakt!)
Dan zou ik op de pompen van dat benzinestation maar eens kijken of de vervaldatum van de laatste ijking nog niet overschreden is.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
RBee

Bericht door RBee »

PHILIP schreef:Als je bij de pakistanen in Mol tankt krijg je er zelfs +/- 30 liter in (zelf meegemaakt!)
Zullen "bultjes" in hun tanks hebben. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Knappe moto, en meteen in de juiste kleur :wink:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

xantingo schreef:Knappe moto, en meteen in de juiste kleur :wink:
:)

Eerst ging het de matte kleur worden, maar toen kreeg ik het nieuws dat dat makkelijk 2 maanden langer ging duren en was ik de kleur al beu bekeken (en de nadelen mbt poetsen van matte lak). Deze Thunder Grey was voor zover mijn informatie reikt besteld door iemand anders, maar werd dan geannuleerd, zodat ik de bestelling kon overnemen.

Gisteren voor het eerst stevig filegefilterd op de kleine ring, en ja dan begrijp ik nu wel het probleem met de zijkoffers. Al heb je vooraan ruimte, achteraan kan je nooit zien of de koffers effectief niks raken. Nu, sjans was dat er inderdaad genoeg ruimte was om tussen twee auto's te schuifelen, maar in de spiegel is zo een koffer breder dan dat je kan zien, en gaat die koffer dus het zicht blokkeren van de afstand van koffer vs ander object.

Gisteren ook wezen tanken, en dat is nu al de zoveelste pomp waar mensen precies teveel geld hebben en met hun brandstof smossen. Resultaat is hyper gladde botten, wat dan weer erg ongezellig wordt als je in de file voetje wilt zetten en dat voetje vervolgens weg glijdt. Is dat normaal dat mijn AlpineStars botten zo glad moeten zijn?
Gaby

Bericht door Gaby »

Ik denk dat u mbt tot glad tov mat de goed keuze gemaakt heeft.
De koffers vind ik ook breed. Omdat ik eigenlijk niet echt veel bagage meeneem heb ik er Nedplex platte deksels opgezet.
Toeval of niet, maar mijn Daytona's zijn ook glad op een nat oppervlak :-?
Nog veel plezier met uw nieuwe motor :cheers:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Wat je vooral niet moet doen is in je spiegels kijken of je met de koffers niks geraakt hebt... ondertussen ben je immers aan de volgende auto en je kijkt beter vooruit dan achteruit.
Als je er een raakt zul je 't wel voelen, en meteen erna ook horen :mrgreen:

Met een RT is 't simpel: wanneer je met de spiegels naast de spiegels van de auto's blijft, raak je met de koffers ook niks. Die zijn iets breder dan de spiegels, maar die gaan dus net onder de autospiegels door...

Ik rijd ondertussen al bijna 5 jaar dagelijks tussen stilstaande files door, eerst met de K100LT, daarna met de 1150RT en nu met de 1200RT. Nog nooit iets geraakt, en ik rijd liever tussen een stilstaande file waar weinig plaats is dan tussen een rijdende file waar meer plaats is...

Betreffende het tanken: wanneer ik na het tanken voel dat mijn schoenen glad zijn van de troep rond de pompen, laat ik eventjes mijn schoenzool over de grond wrijven tijdens het vertrekken. 5 meter links en 5 meter rechts, en de schoenen zijn proper.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

De situatie met krappe koffers was toen ik al lang stil stond in krap verkeer en met beide voeten op de grond een beetje een weg zocht. Klopt dat de spiegels op de hoogte van de autospiegels zijn, maar in dit geval moest ik een bochtje nemen en dus de rechterneus van een wagen passeren :)

Al echt rijdende kijk ik niet naar mijn spiegels bij filefilteren, buiten de snelle blik waar mogelijk om te kijken of ik geen andere motorrijders ophoudt.

Toen ik voelde dat mijn botten glad waren heb ik ze ook een meter of 15 over de grond laten slepen, maar in de daaropvolgende file waren ze nog altijd glad. Het was makkelijk een 20 minuten later alvorens ik terug grip op het rubber van de steunen begon te krijgen.

Ik had ook een System 6 helm gekocht, en later pas van diverse lekkages gelezen, maar vanavond in de regen bleek toch dat mijn model geen water lijkt binnen te laten.

Ik zit inmiddels na 2 weken rijden al aan 2067km :grin:
RUSOR

Bericht door RUSOR »

wooter schreef:(en de nadelen mbt poetsen van matte lak).
Eerst en vooral proficiat.... goede motor om te bollen... Wij rijden sinds april met een matte RT en na 23000 km nog steeds tevreden... Maar die opmerking over dat mat gaat niet op... de beste kleur dat ik al heb gehad. Die word precies niet vuil.... Handig kleurtje waar je niets op ziet ... zeer tevreden want heb een hekel aan poetsen

GRTS Danny
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Er is vuil zien en vuil zien :). Als ik in een autodealer rondloop zie ik op alle nieuwe wagens swirls en hologrammen, terwijl jij dat misschien niet ziet :).

Het probleem met een matte lak is dat je deze niet kan polieren. Defecten die in de lak geraken (steenslag, lichte krassen door de weersomstandigheden en gebruik) kan je er bijgevolg nooit uitpoetsen. Zelfs een wax kan je er niet zomaar op insmeren, want dan slaat je lak glanzend uit, terwijl ze mat hoort te zijn :).

Had ik de tijd gehad, en echt de matte lak willen hebben, dan had ik wel gewacht. Maar eigenlijk was die lak secundair, en zoveel Thunder Greys heb ik nog niet gezien, terwijl er in de parking waar ik overdag sta elke dag al een Ostra Grey zie staan, en dat iemand anders bij mijn vorige klant ook al een Ostra Grey model had.
RUSOR

Bericht door RUSOR »

wooter schreef:Er is vuil zien en vuil zien :). Als ik in een autodealer rondloop zie ik op alle nieuwe wagens swirls en hologrammen, terwijl jij dat misschien niet ziet :).

Het probleem met een matte lak is dat je deze niet kan polieren. Defecten die in de lak geraken (steenslag, lichte krassen door de weersomstandigheden en gebruik) kan je er bijgevolg nooit uitpoetsen. Zelfs een wax kan je er niet zomaar op insmeren, want dan slaat je lak glanzend uit, terwijl ze mat hoort te zijn :).

Had ik de tijd gehad, en echt de matte lak willen hebben, dan had ik wel gewacht. Maar eigenlijk was die lak secundair, en zoveel Thunder Greys heb ik nog niet gezien, terwijl er in de parking waar ik overdag sta elke dag al een Ostra Grey zie staan, en dat iemand anders bij mijn vorige klant ook al een Ostra Grey model had.
Nogmaals niet akkoord.... kan perfect gepolierd worden... i know.... geen probleem dus met de lak

En eigenlijk is dat zelfs geen matte afwerking van de lak en net dezelfde finish als de jouwe.... neem maar eens inlichting bij een carroserie.... dus kwestie van polieren en kuisen is er dus geen verschil.

Echter voor echt bijspuiten zou het wel een moeilijke kleur zijn.... Ik wilde een stuk laten spuiten van wunderlich en de carosorie wil dat niet doen omdat hij kleurverschil met de rest niet kan garanderen dus zal het grijs blijven zoals de onderspoiler

Maar het blijven knappe motoren om mee te bollen en de kleur doet er eigenlijk niet toe... dus nogmaals proficiat en vele kilometers gewenst

GRTS Danny
MichelP

Bericht door MichelP »

Echter voor echt bijspuiten zou het wel een moeilijke kleur zijn.... Ik wilde een stuk laten spuiten van wunderlich en de carosorie wil dat niet doen omdat hij kleurverschil met de rest niet kan garanderen dus zal het grijs blijven zoals de onderspoiler

Eerst en vooral proficiat met dit leuk machientje.
Heb er zelf ook een in de matte versie uiterst tevreden over de kleur en zoals Danny al aangaf je ziet er bijna geen vuil op!
Wat wel een probleem geeft is om iets te laten spuiten in die kleur. Bij aanschaf had ik een topkoffer in dezelfde kleur gevraagd.
En ja hoor hier heb ik wel 5 maanden op moeten wachten, bij AMS kwamen ze eerst af met een blinkende maar na 5 maanden heb ik eindelijk een topkoffer in de gewenste kleur. Reden: het was niet zo simpel om het gewenste resultaat te krijgen maar de aanhouder wint.
Dus Danny als je echt wil kan je eens bij AMS gaan horen bij welke carrossier je eventueel terecht kan.
Nu volgens de mannen van de werkplaats verkopen ze geen topkoffer meer in deze kleur???

Michel
Afbeelding
Yeh Man
No Problem
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Eedeeke schreef:Echter voor echt bijspuiten zou het wel een moeilijke kleur zijn.... Ik wilde een stuk laten spuiten van wunderlich en de carosorie wil dat niet doen omdat hij kleurverschil met de rest niet kan garanderen dus zal het grijs blijven zoals de onderspoiler

Eerst en vooral proficiat met dit leuk machientje.
Heb er zelf ook een in de matte versie uiterst tevreden over de kleur en zoals Danny al aangaf je ziet er bijna geen vuil op!
Wat wel een probleem geeft is om iets te laten spuiten in die kleur. Bij aanschaf had ik een topkoffer in dezelfde kleur gevraagd.
En ja hoor hier heb ik wel 5 maanden op moeten wachten, bij AMS kwamen ze eerst af met een blinkende maar na 5 maanden heb ik eindelijk een topkoffer in de gewenste kleur. Reden: het was niet zo simpel om het gewenste resultaat te krijgen maar de aanhouder wint.
Dus Danny als je echt wil kan je eens bij AMS gaan horen bij welke carrossier je eventueel terecht kan.
Nu volgens de mannen van de werkplaats verkopen ze geen topkoffer meer in deze kleur???

Michel
Bedankt voor de tip maar het is net dat bedrijf dat het niet meer wil doen :-? :-?

GRTS Danny
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

De Ostra Grey RT bij mij op het werk heeft een meegespoten topkoffer. Als ik de eigenaar tegenkom zal ik hem eens vragen waar hij het spuitwerk liet doen.
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Even een update over de tankinhoud... Ik heb nu al twee keren 25,02 liter in de tank gekregen. Ter visualisatie: dat is vanaf het Montgomeryplein in Brussel nog 20 km op de boordcomputer over hebben, 0 km over hebben nog voor je het Esso-station in Rotselaar passeert en rijden tot aan Motocare in Diest (daar ligt een Shell Express vlakbij).

Ik ben geduldig aan het wachten op die beloofde zuinigheid, maar zit nu rond de 6,6/100km te zweven... http://www.spritmonitor.de/en/detail/424863.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Starcom is in de helm gemonteerd, en het ipod-kabeltje is gearriveerd. RT's sinds september hebben nu ook de mogelijkheid om te indexeren op basis van artiest of album via het wieltje aan het linkerhandvat, en dat gaat perfect. De verkeersinfo is ook een interessante en behulpzame functie van de radio.

Daarstraks een Deauville met xenon voorbij laten gaan, en dat schijnt toch nog altijd veel feller dan de halogeen peertjes. Ga dus eens nagaan of ik de dimlichten niet kan vervangen door xenon, net zoals op mijn oude SV650-S. Scheelde ook heel veel.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

wooter schreef:
Ik ben geduldig aan het wachten op die beloofde zuinigheid, maar zit nu rond de 6,6/100km te zweven... http://www.spritmonitor.de/en/detail/424863.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe kouder de buitentemp hoe rijker de moto het mengsel gaat maken (binnen zijn parameters natuurlijk). + de moto is nog niet los, ik vermoed dat je verbruik nog wel een beetje zal zakken
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Wanneer is ie 'los'? Heb inmiddels de 3200km gepasseerd :)

Ik moet dringend eens een jerrycan vullen en meenemen voor een duurtest tot ie echt leeg is. Ik vul de tank tot de nok, maar krijg nu niet het gevoel dat ie al stottert als ik het tankstation nader, ondanks de bochten en hellingen :).
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

wooter schreef:Wanneer is ie 'los'? Heb inmiddels de 3200km gepasseerd :)
begint zo na 10.000km wa los te komen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
RUSOR

Bericht door RUSOR »

He wooter,

Stevig gashandtje heb jij :lol: :lol: :lol:
Als ik aan die verbruikcijfers kom dan ben ik toch goed wat rubber aan verslijten.

De RT heeft nu een 23000 km en voor dagelijks gebruik zit ik zo rond de 5.5liter. Ik rijd wel altijd met de zijkoffers en zonder topkoffer. Sommigen zeggen dat hij minder verbruikt met zijkoffers. Laat ik hier in het midden.

Met mijn snelheidsbegrenser achterop (mijn vrouwtje) voor toerritten zakt dit verbruik nog.

Als den Bosse in mijn gat zit en we zijn pittig aan gassen op één of andere pas dan ging het verbruik wel de hoogte in en kwamen we toch volgens de boordcomputer aan de 6.5 liter. De funfactor ging echter op een logaritmische schaal ook naar boven. Veelzijdig ding zo'n RT.

Hier ook starcom aan boord in combinatie met de originele radio van BMW.... Ook zeer tevreden over al had ik in begin wat problemen mee.... Waarschijnlijk iets met de massa maar dat is opgelost ondertussen en we zingen volop mee met de radio. Nooit gedacht dat ik dit ooit nog zo leuk zou vinden want in verleden moest ik niets hebben van radio in helm.
De ipod is ook makelijk te bedienen. Echter die gebruik ik alleen als ik op reis ben. In Belgie gaat de voorkeur uit naar Siska Schoeters op Stu Bru :drunken: :drunken:

GRTS Danny
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Ik rij altijd met zijkoffers en topkoffer, en zit er alleen op. En veel snelweg, dat kan wel wat schelen. Ik merk dat het verbruik naar beneden gaat bij druk verkeer, maar als ik los kan gaan dan blijft ie hangen aan 6,9 :oops:

De starcom werkt nog niet perfect met de Zumo. Luisteren gaat wel goed (radio, ipod, zumo) maar er lijkt een probleem te zijn met de bedrading van de Starcom microfoonuitgang naar de zumo microfooningang. Het kabeltje dat ertussen zit lijkt niet te werken ofzo, want enkel de microfoon in de Zumo werkt. Dat is natuurlijk niet handig als je op de snelweg door je helm moet schreeuwen.

Dealer had dat ook al met een andere klant en werd opgelost door een ander kabeltje. Ik hoor er nog van. Maar het is nu niet alsof ik plat gebeld wordt tijdens het rijden, dus kan het me maar beperkt schelen.
idamil

Bericht door idamil »

Proficiat Wooter met uw RT.
Een prima keuze.
Ik had 30 jaar geleden een R100/7 en ben terug besmet geraakt door het boxervirus.
Ook lang getwijfeld tussen GSA en RT.
En het accent ligt meer op de asfalt dan de off road paden.
Gevolg is dat ik ook met een RT rondrij sinds 2/11/10.
kleur thundergrey/titaan silver model 430.
Ik heb dezelde opties als de uwe behalve de radio en de helmcommunicatie.
Prachtige machine.
Ik heb nu 3500km en de boordcomputer zegt 5,8l/100km.
Toen ik hem kocht stonden er 2600km op de teller en was hij 3 weken oud.
Hij was nog niet ingeschreven en was in Berlijn gemaakt op 23/8/10.
Het was de gok waard want het financiele voordeel was wel groot.
De eerste 1000km die toch wel crusiaal zijn voor een motorfiets, zijn door de zaakvoerder zelf bijeengereden.
Tussen 1000 en 2600 km zal er wel een een proefrit gebeurt zijn maar ja dat is dan de gok.
verder velige km's gewenst en ik door hehoe het werkt zal ik wel eens foto's doorsturen.
Dirk :grin:
Plaats reactie