Metzeler op BMWR1200ST

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
hguns
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 mar 2007, 09:25

Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door hguns »

De vorige 36.000 km op Michelin gereden (2sets), w.o. de Pilot Road 2 Compound

Zopas de Metzeler Roadtec Z6 liggen .... wat een herleving ... !!!
eindelijk gaat deze motor in de bochten zoals het echt hoort.
albatros
Berichten: 252
Lid geworden op: 20 jan 2009, 00:04
Locatie: Herent

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door albatros »

Bij mij net andersom :lol: Van Metzeler Roadtec Z6 naar Michelin PR 2C. Tot nu toe zeer tevreden, gingen vlotjes door de Pyreneëen :wink:
BMW R1200GS Adventure (09/2011)
Vespa GTS 125ie Super - Montebianco (2010)
STErik
Berichten: 142
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:16
Locatie: Ekeren

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door STErik »

Net terug van reisje Noordkaap 7000km op Michelin Pilot road 2ct met ST, prachtig , nat , droog geen enkel probleem.
The road goes ever on...
thoen luc
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2010, 10:29

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door thoen luc »

heb 9000km gereden op Metzeler met mijn GS, bij regen al meerdere keren mijn voorwiel moeten corrigeren op rotondes, vind
het niet echt een regenband als je sportief omgaat met een GS,grtz :-?
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door Dirk Pauwels »

thoen luc schreef:heb 9000km gereden op Metzeler met mijn GS, bij regen al meerdere keren mijn voorwiel moeten corrigeren op rotondes, vind
het niet echt een regenband als je sportief omgaat met een GS,grtz :-?
Heb je dat dan niet bij andere merken banden? Met een 19" in de regen op een rotonde is het met elk merk uitkijken bij sportief rijden....door het brede stuur heb je snel de neiging om de boel te bruut om te leggen en dus bijna onderuit te trekken....zeker als je banden niet op temperatuur geraken bij koud weer.

Ik had in lange bochten met geen enkel merk (metzeler, bridgestone, pirelli) problemen, in korte bochten was het altijd wat oppassen vooraan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door Raketman »

hguns schreef:De vorige 36.000 km op Michelin gereden (2sets), w.o. de Pilot Road 2 Compound

Zopas de Metzeler Roadtec Z6 liggen .... wat een herleving ... !!!
eindelijk gaat deze motor in de bochten zoals het echt hoort.
Logisch...Michelin PR2 heeft een mooie ronde vorm, wat stabiel en neutraal stuurgevoel in de hand werkt. Metzeler Z6 heeft een meer afschuinende vorm naar de flanken toe, wat
een vlotter instuurgedrag geeft. Er is iets minder kracht (tegenstuur) nodig om de motor op hellingshoek te krijgen en te houden...
Nil volentibus arduum
hguns
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 mar 2007, 09:25

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door hguns »

Raketman schreef:
Logisch...Michelin PR2 heeft een mooie ronde vorm, wat stabiel en neutraal stuurgevoel in de hand werkt. Metzeler Z6 heeft een meer afschuinende vorm naar de flanken toe, wat
een vlotter instuurgedrag geeft. Er is iets minder kracht (tegenstuur) nodig om de motor op hellingshoek te krijgen en te houden...
Lijkt me wel een terechte verklaring
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door MOTOBLOG »

Heb vroeger 35000km met ST gereden met verschillende banden. De Roadtec Z6 is goed, maar zeker niet de beste band die ik om de velg had liggen. De PR2CT is sowieso een stuk beter in natte omstandigheden. Wat grip op droog wegdek betreft gaat mijn voorkeur toch uit naar de Michelin, al scoort de Z6 ook wel goed. Vind de Z6 wel minder naarmate de slijtagegrens dichterbij komt. Band verliest zijn rechtuitstabiliteit. De PR2CT gaat richting slijtage dan weer wat moeilijker insturen vanwege zijn breder profiel. De Roadsmart is zonder meer een interessante speler die héél goed op droog en goed in nat werkt.
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door Phaedrus »

Straf.

Bij BM Center
Ik vraag achter Dunlop RoadSmart voor mijn ST, verteld men mij dat ze die niet hebben.
Ze doen enkel merken en types die voorgeschreven zijn door BMW (daar kan ik nog inkomen)
Maar men vertelde ook dat het karkas van de Dunlop niet geschikt zou zijn voor de 1200ST :-o

Hun voorstel was dan de Metzeler RoadTec Z8 (nieuw - nog geen reakties van gelezen)
of de BT023 maar met de huidige BT021 is mijn vertrouwen in die laatste een beetje weg.

Wie helpt?
Of toch maar die RoadSmarts te pakken zien te krijgen in de bandencentrales?
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door stefke »

Phaedrus schreef: Wie helpt?
Of toch maar die RoadSmarts te pakken zien te krijgen in de bandencentrales?
Tuurlijk! 8-)
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door Gaby »

Ik lees vaak verhalen van nieuwe banden die dan veel beter blijken te zijn, dat gaat van het ene merk of type
naar het andere maar evengoed andersom. Speelt daar het effect versleten tov nieuw niet een grote rol in,
wie weet er nog hoe de vorige banden aanvoelden toen die nieuw waren?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door ®win »

Gaby schreef:Ik lees vaak verhalen van nieuwe banden die dan veel beter blijken te zijn, dat gaat van het ene merk of type
naar het andere maar evengoed andersom. Speelt daar het effect versleten tov nieuw niet een grote rol in,
wie weet er nog hoe de vorige banden aanvoelden toen die nieuw waren?
Elke nieuwe band voelt goed als je van een versleten exemplaar komt ... 8-)
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door MOTOBLOG »

Kies een betere bandenboer 8-)
Phaedrus schreef:Straf.

Bij BM Center
Ik vraag achter Dunlop RoadSmart voor mijn ST, verteld men mij dat ze die niet hebben.
Ze doen enkel merken en types die voorgeschreven zijn door BMW (daar kan ik nog inkomen)
Maar men vertelde ook dat het karkas van de Dunlop niet geschikt zou zijn voor de 1200ST :-o

Hun voorstel was dan de Metzeler RoadTec Z8 (nieuw - nog geen reakties van gelezen)
of de BT023 maar met de huidige BT021 is mijn vertrouwen in die laatste een beetje weg.

Wie helpt?
Of toch maar die RoadSmarts te pakken zien te krijgen in de bandencentrales?
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door MOTOBLOG »

Ikke. Vooral omdat ik heel veel motoren test waar doorgaans altijd nieuwe banden op liggen en dus relatief goed kan vergelijken.
En ook omdat ik sneller wissel. Als je natuurlijk meer dan een jaar met een setje doet, wordt het moeilijker. Gelukkig slijt ik 4 setjes per jaar :-P
Gaby schreef:wie weet er nog hoe de vorige banden aanvoelden toen die nieuw waren?
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door Phaedrus »

<<Gelukkig slijt ik 4 setjes per jaar>>

Gelukkig verslijt ik geen 4 sets op een jaar.
Dat zou me net te veel beginnen kosten. :evil:

Je zult nu op uwe Tenere toch ook wel iets meer kilometers afmalen dan met uw raket zeker?
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Metzeler op BMWR1200ST

Bericht door MOTOBLOG »

Hangt er een beetje van af. Moest ik voor de Dunlops kiezen, en dus puur weer het asfalt ga opzoeken, dan zal dat wel wat schelen maar toch nog een twee tot drie sets betekenen. De ST10 heeft nog steeds dik 115 NM koppel en ook hard remmen betekent banden slijten. Maar de intenties zijn om toch wat onverhard op te zoeken en daar ga ik moeten oefenen vanwege minder ervaring dus ja, dat gaat voorlopig denkelijk meer km's per set opleveren vanwege de voorzichtigere rechterpols...
Phaedrus schreef:<<Gelukkig slijt ik 4 setjes per jaar>>

Gelukkig verslijt ik geen 4 sets op een jaar.
Dat zou me net te veel beginnen kosten. :evil:

Je zult nu op uwe Tenere toch ook wel iets meer kilometers afmalen dan met uw raket zeker?
Plaats reactie