Naft en al die extraatjes

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Naft en al die extraatjes

Bericht door Wiedewa »

Door: Novum, Vernieuwd: 20-11-2010
Premium benzines niet goedkoper en schoner


Copyright 2010, Novum

Premium benzines niet goedkoper
(Novum) - Zogenoemde premium benzines zijn helemaal niet goedkoper en minder vervuilend. Dat meldt het televisieprogramma Kassa zaterdag, dat de afdeling autotechniek van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderzoek heeft laten uitvoeren naar deze benzines.

De benzines met namen als Total Excellium, BP Ultimate en Shell V-power zijn gemiddeld vier procent duurder dan merkloze benzine. Oliemaatschappijen claimen op basis van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek dat auto's er zuiniger mee rijden en dat minder vervuilende stoffen worden uitgestoten. De onderzoeksmethodes en resulteten worden volgens Kassa echter 'angstvallig geheimgehouden'.

Voor het onderzoek werd een testauto in een laboratorium aangedreven met Shell Fuelsave, Total Excellium, BP Ultimate en merkloze benzine. De auto werd blootgesteld aan een vooraf vastgelegde en volgens het programma realistische nagebootste rit. Ook werden duurtesten gedaan. "Uit alle tests kwam geen enkele benzine er beter of slechter uit dan de merkloze brandstof", stelt Kassa. Ook in de uitstoot werden geen verschillen aangetroffen.

Volgens Kassa is hiermee voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat premium benzine niet werkt. Dat sommige chauffeurs de ervaring zeggen te hebben zuiniger en prettiger te rijden met premiumbenzine, komt volgens onderzoekslieder Bram Veenhuizen mogelijk door een placebo-effect. "Als je meer betaalt voor je benzine, ga je misschien rustiger rijden en dat kan al snel een besparing van tien tot vijftien procent opleveren."


mvg Nico
MG Breva 850
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Naft en al die extraatjes

Bericht door Gaby »

Ik vraag me af wie er zou denken dat eender welk product met het label "premium" goedkoper zou zijn,
lijkt me een rare gedachtengang :-?
Wordt het label "premium" dan niet per definitie gebruikt om een hogere prijs te kunnen aanrekenen :lol:
Hebben ze na de testen ook bekeken hoe het injectiesysteem en het EGR gebeuren er uit zagen?
Als er sprake is van het placebo effect met een bezuiniging als resultaat, dan zou ik zeggen dat het wel werkt :mrgreen:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Naft en al die extraatjes

Bericht door Danny »

Ik giet al jaren 't goedkoopste erin wat ik tegenkom, voor de auto (diesel) net zo, liefst tanken aan de makro.
't enige verschil zit hem met brandstoffen in bv Duitsland waar je voor 95octaan betaalt en 't ook effectief krijgt. In België (UK nog slechter) tank je soms maar 92 (soms meer of minder)

Commerce net als de hele autobranche :mrgreen:
elie roels
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2010, 09:13

Re: Naft en al die extraatjes

Bericht door elie roels »

Inderdaad de premium benzines zijn inderdaad niet veel beter dan de andere,onlangs test gezien op automagezin Duitsland
volgens de test zou diesel 0.05l en benzin 0.03l zuiniger zijn.resultaat de meer kostprijs weegt niet op tegen de eventueele besparing
Plaats reactie