R1200RT - Zin en onzin van opties?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Aderon
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 feb 2011, 17:23

R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Aderon »

Gisteren bij BMW gaan piepen naar een nieuwe RT en moet toegeven dat ik meteen verkocht was

De verkoper somde spontaan het arsenaal aan accessoires op waarmee je de motor kan uitrusten, waarbij vooral het prijskaartje mij dan toch even deed slikken. ASC, RDC, ESA, zadelverwarming, ... Allemaal leuke gadgets, maar daar staat wat tegenover.

Wat zijn de ervaringen met de optielijst van BMW? Zijn deze zaken hun prijs waard, of wegen de prestaties van de systemen niet op tegen hun meerprijs?

Thx
basty
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:34
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door basty »

Vandaag mogen ondervinden dat RDC werkt. Plots ging er een rode gevaarsdriehoek op het dashbord knipperen en de computer gaf aan dat mijn achterband slechts 1,4 druk meer had. Gestopt en inderdaad er zat een grote parkervijs in de achterband. Onmiddelijk laten repareren (wiek) nu even de druk in "t oog houden. Banden Michelin Anakee op R1200GS.
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door mjy009 »

Ik moet toegeven dat ik mijn bedenkingen had bij de resem opties voor mijn K1300s,
maar heb dan toch maar toegegeven aan de uitdaging van de verschillende speeltjes.
Verwarmde handvatten zijn wat mij betreft al lang geen optie meer maar een standaard item op een motorfiets die je het hele jaar gebruikt.
De ESA is super wanneer je geregeld een duopassagier meeneemt.
Ik paste de instellingen op mijn vorige motor nagenoeg nooit aan,
en dan voel je het wel met een passagier en bagage.
De ASC heb ik 2 keer in werking gevoeld,
en dat betekent dat het geen loze optie is,
hoewel ik probeer om steeds defensief te rijden.
Het hangt er allemaal maar vanaf wat het je waar is...
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Relax »

Hangt vooral af van jouw eisen, wat je met de motor van plan bent (rond de kerk of WW-verkeer), je ervaring, noem maar op.
Voor een veelrijder (alleen op de motor) vind ik ASC en RDC best nuttig. En warme pollekes is ook een noodzaak 's winters.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Danny »

Bedenk dat alles wat een meerwaarde kan betekenen voor je veiligheid wel eens -ooit- nuttig zou kunnen zijn.

ASC waarom niet, ik vind het maar niks maar op een onverwacht moment kan 't al eens 't verschil maken tussen nog rechtstaan en allebei liggen...
RDC voor elk wat wils, ik controleer regelmatig mijn banden + spanning, maar 't is wel gemakkelijk als je 't kan aflezen zonder op je knieën te moeten.
ESA ik heb 't ook en 't helpt natuurlijk als je duo mee wil rijden, met een druk op de knop pas je je vering aan en eerlijk het systeem werkt naar behoren. verwacht geen sportbike allures. 't Heeft gewoonweg een hoog gebruiksgemakgehalte.
Verwarmd zadel, tja weerom als 't eraf kan waarom nie he al ging ik eerder voor verwarmde handgrepen :wink:

Vaak worden paketten aangeboden en dan ben je daar beter mee af dan één iets apart te willen of bestellen.
De optielijst is tegenwoordig zo lang als bij een auto en op den duur zie je door 't bos de bomen niet meer.

Kiezen is errrrg plezant, het eindcijfer zien omhoog gaan is wat minder, sucses met kiezen :wink:
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door moh_fan »

Mijn opties:
- handvatverwarming is een standaard aanwezige optie, maar voor mij onmisbaar wegens het snel hebben van koude handen.
- ESA is decadent handig. Vooral bij veel solo - duo / bagage wisselingen en veranderende wegomstandigheden. Ik vind de veerkarakteristiek an sich ook veel beter dan de standaard veren.
- BC is handig, maar niet strikt noodzakelijk
- Cruise control is zo relaxed! Buiten dat het het rijden wat ontspannender maakt, kun je er ook brandstof mee besparen.
- Diefstalalarmsysteem is een must voor het verkrijgen van een verzekering.
- Cilinderbescherming omdat ik al een paar keer mijn cilinders tegen de grond heb gereden...
- Kleine topkoffer is voor mij onmisbaar handig. De grote bezit ik ook maar gebruik die niet veel.
Rest van de optielijst vind ik onzin en per definitie dus niet waard om te hebben.
Of opties hun prijs waard zijn, bepaal je samen met mevrouw portemonnee helemaal zelf... :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door K1200GT »

Niets toe te voegen aan de vorige bijdragen, behalve: zadelverwarming :!: : zoals met de meeste luxe-dingen: niet echt nodig, maar nadien onmisbaar als je er ooit van hebt mogen "proeven" (vooral wat mevrouw betreft... nooit gedacht dat een warme bips zo een positieve invloed op het humeur kan hebben) :wink: . Trouwens, de meerprpijs zal best meevallen als je opties in een pakket kan combineren?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Bob »

Hierover werd al eens van gedachten gewisseld. Klik maar eens HIER. Uiteindelijk moet ieder voor zich maar uitmaken waaraan hij geld wil uitgeven.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door wooter »

Ik heb mijn RT gekocht als vervanging van een auto, om zowat het merendeel van mijn professionele kilometers te doen. Naast de verschillende afkortingen uit veiligheidsoverwegingen omdat ik in alles rijdt behalve sneeuw en ijs, ben ik ook voor de handvat en zadelverwarming gegaan voor het comfort, en zelfs de radio met ipod-connector en navigatiesysteem. Het geratel van de tweecilinder klinkt niet bijzonder sportief of inspirerend, en aan 100 snelwegkilometers per rit heb ik liever een interessant deuntje dan constant windwervelingen. In dat opzicht vind ik dat het enige dat de RT mist op zijn optielijst, de mogelijkheid is om af-fabriek xenon verlichting te krijgen. Als je tijdens de herfst- en wintermaanden stevig wat kilometers in het duister aflegt, is xenon heerlijk. Maar weeral: als je al die dingen gewend bent op een auto, en je moet/wilt het blik inwisselen met een motorfiets, dan wil je al die opties natuurlijk ook op je motorfiets.

Maar alles hangt natuurlijk ook af voor wat je de motorfiets wilt gebruiken. Moest ik enkel maar wat gaan rondtoeren op mooie droge dagen, dan had ik waarschijnlijk ook geen RT gekocht.
Sven 12RT

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Sven 12RT »

Ik vind ESA echt z'n geld waard.
- Omwille van het gebruiksgemak om de vering aan te passen naar belading.
- Op mindere wegen zet ik de comfort-stand aan, en je zweef er gewoon over. Kasseien? Waar...
M'n passagiers vinden zadelverwarming geweldig. Persoonlijk nog niet vaak gebruikt.
Radio vind ik een must, anderen vinden het te zot voor woorden.
Handvatverwarming moet je gewoon hebben. 't Is dat of koude handen en/of lompe handschoenen.
ASC en RDC bestonden nog niet toen m'n machine werd uitgebracht.
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Karel m »

ABS en handvatverwarming zijn m.i. zeer nuttige opties (alhoewel deze standaard zijn dacht ik). ESA vind ik meer een leuk gadget, net zoals bandenspanning en zadelverwarming... maar smaken verschillen nietwaar?
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
Aderon
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 feb 2011, 17:23

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Aderon »

De moto moet gaan dienen om dagelijks w-w te doen, van Mechelen naar Brussel-centrum, zowel zomer als winter. Handvatverwarming en zadelverwarming stonden dus op het lijstje, ASC zag ik het nut ook wel van in en omdat we ook van plan zijn om te reizen met deze moto is ESA niet zo gek.

Aanvankelijk had ik de prijs laten berekenen van de gekozen opties, maar deze ligt idd niet zo gek ver van de pakketprijzen. Denk dus dat het alle toeters en bellen zullen worden, zonder evenwel de radio en GPS.

Thx voor de feedback :!:
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Danny »

De boodschap is: effe goed rekenen en vraag wat je gratis kan hebben, er valt altijd wat mee te pikken :wink:

En hoe erg je ook iets wil of niet wil tegen paketten kan je eigenlijk niet nee zeggen ze zijn niet goedkoop maar 't is nu eenmaal voordeliger als je er 't rekenmachien bij neemt :wink:

sterkte met je keuze :cheers:
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door ®win »

Zin, onzin, 't geld waard ....


Allemaal betrekkelijk. Wat de één zinvol vindt, vindt de ander overbodige brol wat kapot kan gaan. En of het 't geld waard is kun je alleen zelf beoordelen, want ook dat is een subjectief gegeven.

Ik heb mijn GSA in full options, want ik zie het nut van de extra's in en ik vind die 't geld waard... 8-)
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Vanguard »

Xenon, ASC, RDC en ESA vond ik belangrijk daarom voor een full option gegaan. De rest was meegenomen.
Eén bedenking, RDC en BC zouden wel wat nauwkeuriger mogen zijn.
En het nut van ASC heb ik ook al mogen ondervinden...
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Danny »

George ge zijt toch nie aan 't staken he want ik verwacht een zendingske :wink:
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Vanguard »

Danny schreef:George ge zijt toch nie aan 't staken he want ik verwacht een zendingske :wink:
Vrijdag wel meegedaan uit solidariteit met de collega's die voor 1150 euro hetzelfde werk moeten komen doen.
Moest ik uw pakske per abuis vinden leg ik het wel vanboven, als het uit de Walen moest komen kan het nog effe duren. :wink:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Danny »

Da is goe nieuws :mrgreen:

Als ge in de buurt moest zijn met de GT altijd welkom he, dien heb ik nog nie gezien...
tot één dezer he :wink:
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Vanguard »

Danny schreef:Da is goe nieuws :mrgreen:

Als ge in de buurt moest zijn met de GT altijd welkom he, dien heb ik nog nie gezien...
tot één dezer he :wink:
Komt in orde!
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door props-n-blades »

Wat opties betreft ben ik de volgende mening toe gedaan:

nuttige opties zoals handvatverwarming, ABS, RDC, ESA, etc. : yes please
cosmetische opties zoals wite pinkers, donkere ruit, andere demper (zonder meer vermogen), carbon parts : no thank you

M.a.w. als het niets verandert aan veiligheid of comfort moet ik het niet.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door Relax »

Same shit here.
I respect your opinion. But I don't give shit.
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: R1200RT - Zin en onzin van opties?

Bericht door WILBIKE »

Ik nam destijds een afrit in Frankrijk na een lange autostraderit, door een traag aflopende achterband ging ik bijna onderuit. Mijn nieuwe motor (2008) is sindsdien voorzien van een bandensensor als optie en na nogmaals een spijker met leegloper te hebben meegemaakt wil ik deze voorziening niet meer missen.
Zoals zovelen wel deden koos ik niet voor ESA, ik rij dagelijks en maak meer dan 90 % van mijn kilometers alléén en met dezelfde belading. Mede door de aanvankelijk slechte recenties van deze optie koos ik er bewust NIET voor en heb ze nog niemaals gemist... het is maar hoe je het bekijkt, voor mij is de motor een écht dagelijks vervoermiddel waarvan ik niet een luxeproduct verwacht maar wel een degelijke kameraad die me altijd en telkens ik wil overal naar toe brengt. Belachelijk maar ik spreek er soms tegen als ik ergens alleen in verre einders vertoef en bijvoorbeeld in mist of regen de bergpassen tegemoet rij, ik denk dat het nostalgisch is maar een motor is geen auto en heeft wel degelijk een ziel... of zo?
Ik kom van een LT en heb met mijn RT de luxeversie nog niet gemist. Maar als boxerfanaat van jongsaf vind ik een boxer tot 'menselijker' rijden dan een cleane lijnmotor, sorry voor wie dit niet kan snappen maar daarom zal ik wel stilaan een rot worden zeker?
Mijn bedoeling is niet een discussie op gang te trekken over het verschil, voor of tegen betreffende lijn- of boxermotors uit te lokken maar ik wil wel aantonen dat niet iedereen overtuigd is van de noodzaak van alle optie's!

Met vriendelijke motorgroet :wink:
WilBike
Lid BMW MC Vlaanderen...
Plaats reactie