versnellingsbak en cardan olie
Moderator: GVN
-
ludo V E
versnellingsbak en cardan olie
de versnellingsbak olie (boite olie) voor mijn moto is volgens BMW SAE 90 API GL 5 in de garage heeft men
mij destijds SAE 80W90 API GL5 van wintershall meegegeven , voor de cardan schrijft men voor CASTROL MTX 75W-140 ,
nu is mijn vraag kan ik voor de cardan ook niet dezelfde olie gebruiken namelijk SAE 80W90 API GL 5 van wintershal .
mij destijds SAE 80W90 API GL5 van wintershall meegegeven , voor de cardan schrijft men voor CASTROL MTX 75W-140 ,
nu is mijn vraag kan ik voor de cardan ook niet dezelfde olie gebruiken namelijk SAE 80W90 API GL 5 van wintershal .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
LID BMW MC VLAANDEREN
Re: versnellingsbak en cardan olie
Heb voor 'n week geleden ook de Castrol in beide bakken gedaan na 117.000km
Je mag ze beide gebruiken, maar ik zou ze niet door elkaar gebruiken.
mvg Nico
Je mag ze beide gebruiken, maar ik zou ze niet door elkaar gebruiken.
mvg Nico
MG Breva 850
vul 't kardanhuis wel maar af tot net aan de onderkant van de schroefdraad van de vulopening, beter een titske te weinig dan olie teveel in dat huis 
-
mecapuet
Ik gebruik toch andere voor cardan, dan voor boit.
Het belangrijkste in mijn ogen is dat je alle 10.000 km de cardan en alle 20.000 de boit vervangt.
Ik vul de cardan wel tot boven schroefdraad, maar blaas met perslucht de ontluchting door als de olie en doppen er af zijn.
Na 150.000 km nog geen probleem gehad.
Gr, meca.
Het belangrijkste in mijn ogen is dat je alle 10.000 km de cardan en alle 20.000 de boit vervangt.
Ik vul de cardan wel tot boven schroefdraad, maar blaas met perslucht de ontluchting door als de olie en doppen er af zijn.
Na 150.000 km nog geen probleem gehad.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Ik treed Danny bij.Danny schreef:vul 't kardanhuis wel maar af tot net aan de onderkant van de schroefdraad van de vulopening, beter een titske te weinig dan olie teveel in dat huis
Ik heb te vaak K-rijders gezien die teveel olie in het cardanhuis hadden gedaan en vervolgens met olie op de velg of remschijf stonden, of met mayonaise in het cardanhuis doordat de ontluchtingsdop er was afgevlogen en er vervolgens regenwater was in geraakt.
Onderkant schroefdraad is volgens BMW voorschrift.
@Meca de ontluchting inderdaad een belangrijke factor maar teveel is teveel he...
Alle 10.000km vervangen doe ik bij alle BMW's, die olie ziet echt af maar ik houd het wel bij gewone Hypoid 80/90...
dat is perfect voor alle simpele mechanische overbrengingen zeker als je 't alle 10.000 vervangt, kostprijs iets van een 1€ per liter
Alle 10.000km vervangen doe ik bij alle BMW's, die olie ziet echt af maar ik houd het wel bij gewone Hypoid 80/90...
dat is perfect voor alle simpele mechanische overbrengingen zeker als je 't alle 10.000 vervangt, kostprijs iets van een 1€ per liter
-
Iron Gonzo
hier ook alle boitten en cardans 80w90 gear oil.
en zoals Danny meld; onderkant van de schroefdraad
en zoals Danny meld; onderkant van de schroefdraad
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
mecapuet
Over hoeveel ml spreken we dan, tussen bovenkant/onderkant schroefdraad.Danny schreef:@Meca de ontluchting inderdaad een belangrijke factor maar teveel is teveel he...![]()
Ik heb nog niet gekeken wat BMW voor schrijft omdat ik er van uit ga...dat je vult tot vulopening.
Ik denk dat ik niet ga veranderen, omdat ik nu 150.000 km met gerust hart heb rond gereden.
Ik weet bij Mitsubishi pajero /l200 je zeker tot boven moet vullen,later stelde fabriek voor zelf iets meer, anders draaien bovenste rollagers kapot.
Enfin, maar het gaat hier over BMW...maar geloof ze altijd niet wat ze voorschrijven...cardans van 1200, moest je nooit andere olie op doen.
Ik gebruik wel duurder olie...zo heeft ieder zijn kijk, vertrouwen op producten...
Gr, meca.
als je de stop los maakt zie je onder aan de schroefdraad een niet weg gefreesd lipje dat is de vullijn.
Als jij er zolang zonder ''vodden" mee kan rijden dan hou je dat toch zo he
De regel van iets minder is er gewoon gekomen omdat er tig kardanhuizen lekten en overliepen (bij manier van spreken).
ik maak ook altijd de veer in de oliekeerring een 7 a 8 mm korter en dat schijnt z'n effect ook te hebben
Als jij er zolang zonder ''vodden" mee kan rijden dan hou je dat toch zo he
De regel van iets minder is er gewoon gekomen omdat er tig kardanhuizen lekten en overliepen (bij manier van spreken).
ik maak ook altijd de veer in de oliekeerring een 7 a 8 mm korter en dat schijnt z'n effect ook te hebben
Vraagske over de cardanolie, want ik ben in die materie een volledige leek?
Een collega van mij met zijn GSA 1200 van 2006 na 45.000 km, zijn cardan volledig naar de knoppen, bij BMW wisten ze hem te zeggen dat de GS en GSA 1200 tot 2006 geen olie aflaatdop op de cardan had meegekregen, aangezien er verondersteld werd dat die olie nooit moest vervangen worden. Naderhand zouden ze hebben ingezien dat dit niet het geval was, aangezien dat er ijzer ( metaal ) vijlsel door slijtage in de olie zou terechtkomen en dit de reden zou zijn voor het stukgaan van de cardan. Vanaf 2007 zouden ze die aflaatdop wel hebben voorzien.
Hij heeft een volledig nieuwe cardan laten steken en BMW is er voor de helft tussengekomen.
Aangezien mijn GS van 2004 is ( 25.000 km ) raad hij me aan om de olie van mijn cardan toch te laten veranderen.
Iemand ervaring hiermee?
Een collega van mij met zijn GSA 1200 van 2006 na 45.000 km, zijn cardan volledig naar de knoppen, bij BMW wisten ze hem te zeggen dat de GS en GSA 1200 tot 2006 geen olie aflaatdop op de cardan had meegekregen, aangezien er verondersteld werd dat die olie nooit moest vervangen worden. Naderhand zouden ze hebben ingezien dat dit niet het geval was, aangezien dat er ijzer ( metaal ) vijlsel door slijtage in de olie zou terechtkomen en dit de reden zou zijn voor het stukgaan van de cardan. Vanaf 2007 zouden ze die aflaatdop wel hebben voorzien.
Hij heeft een volledig nieuwe cardan laten steken en BMW is er voor de helft tussengekomen.
Aangezien mijn GS van 2004 is ( 25.000 km ) raad hij me aan om de olie van mijn cardan toch te laten veranderen.
Iemand ervaring hiermee?

Bij m'n K is er ook geen aflaatplug voorzien. Maar de cardanolie is toch vervangen tijdens het laatste onderhoud (40000km). 10.000 km is volgens mij zeer snel om cardanolie te vervangen. Omdat m'n K nog in garantie is laat ik alle onderhoud bij BMW doen (en heb ik dus geen idee van de staat van de olie) maar bij m'n vorige motor (Honda pan-european 1100) kwam de cardanolie er 'zo goed als nieuw' uit na 40.000km (ongeveer 2 jaar) .
Dit doet me denken aan een op het forum van FlyingBrick gemelde terugroepactie van BMW (althans in Duitsland) voor K1200GT's (Mk II) en K1300GT's . Het ging o.a om de "onderhoudsvrije" swingarmlagering en cardanaandrijving.st1100 schreef:Bij m'n K is er ook geen aflaatplug voorzien. Maar de cardanolie is toch vervangen tijdens het laatste onderhoud (40000km)
Dramatische foto gezien van zo een K die door zijn hoeven was gezakt. O.a. Günther Verholen van MV Motorrad Technik heeft dit voorgehad met zijn testmotor.
-
mecapuet
Helemaal akkoord, dacht wel dat het gekomen was door het lekken van kardanhuizen....die van mij is nog altijd droog achter de mof.Danny schreef:als je de stop los maakt zie je onder aan de schroefdraad een niet weg gefreesd lipje dat is de vullijn.
Als jij er zolang zonder ''vodden" mee kan rijden dan hou je dat toch zo he![]()
Inkorten van de veer doe ik ook, zeker als je ziet dat ze ingelopen is op de as.
Ga eens kijken volgende keer of ik dat "niet weg gefreesd lipje" zie...maar het zal mij wellicht niet overtuigen.
Gr, meca.
beter als dees felmke kan je 't nie voordoen... makkelijk zelf te doen dus ook voor de bestuurders die in optie uitgerust zijn met twee linkerhanden
http://www.youtube.com/watch?v=sjg5fK1ZMTk
http://www.youtube.com/watch?v=sjg5fK1ZMTk
welke pasta (wit) wordt hier gebruikt?
lithiumvet?
lithiumvet?
BMW R 1200 GSA (2007)
Kijk niet waar je heen gaat, maar kijk waar je heen wilt
Kijk niet waar je heen gaat, maar kijk waar je heen wilt
tube van 100 gramviking16 schreef:welke pasta (wit) wordt hier gebruikt?
Staburags NBU 30 PTM of MP3
ETK nummer 07 55 9 062 476 (MP3, 100 gram)
ETK nummer 07 55 9 056 992 (Staburags, 50 gram)